شناسهٔ خبر: 54981712 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

جزئیات نخستین جلسه مسئولیت پذیری اجتماعی در حوزه آب؛

فرونشست در نقاط مختلف پایتخت برای تأمین آب شرب | کمبود آب تهران در ۱۰ سال آینده

اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان مدیریت بحران تهران گفت: فرونشست زمین در دشت‌های شهریار، رباط کریم و اسلامشهر باعث کمبود آب در ۱۰ سال آینده شهر تهران خواهد شد و باید برای غلبه بر این بحران چاره اندیشی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین،شهرداری تهران  نسبت به اجرای مسئولیت پذیری در حوزه حفظ محیط زیست، نخستین جلسه پویش «آب تهران» را با هدف مدیریت و کنترل بحران کم آبی شهر تهران را در سالن فرماندهی مدیریت بحران شهر تهران برگزار کرد.

احمد احمدی صدر دبیر ستاد راهبری و رئیس دبیرخانه مسئولیت اجتماعی سازمانی شهر تهران در نخستین جلسه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در حوزه آب، با بیان این خبر افزود: این نشست  اولین نشست پویش و اقدام عملی شهر تهران پس از سال‌ها، در قالب مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمانی با موضوع بحران کم‌آبی شهر تهران است که بعد از برگزاری چندین جلسه کارشناسی با شرکت آبفای تهران، اولین جلسه هماهنگی آن در  قالب تشکیل پویش آب تهران برگزار شد.

احمدی صدر تشریح کرد: تهران در این مدت دوسال در شرایط بحران به لحاظ کمبود آب مواجه است و  شاهد فرونشست‌های زمین در نقاط مختلف شهر تهران به دلیل استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی به منظور تامین آب شرب هستیم. از طرفی هم در این چند سال اخیر نیز با رشد جمعیت و مهاجرت هموطنان به تهران سبب شده تا مسئله آب و بحران آبی را جدی بگیریم  و به صورت ویژه به آن بپردازیم. واقعیتی که اکنون با آن مواجه هستیم این است که به مساله آب و حیاتی بودن آن و مساله حکمرانی آب توجه نمی‌شود. توجهی از جنس پرداختن به واقعیت‌های مساله آب و کم آبی و مدیریت صحیح آب در کشور و پرداختن به مسئله حکمرانی آب است و همچنین توجه ویژه به اینکه بزرگترین بحران جهانی می‌تواند با عدم توجه و مدیریت صحیح منابع آبی و عدم اصلاح الگوی مصرف، بحران جدی آب باشد.

او با اشاره به بازخورد مسائل پیچیده کلانشهر تهران در تمام کشور ادامه داد: این معضلات فقط با نگاه حاکمیتی و ورود دستگاه‌ها حل نمی‌شود. ما به جای این که مشکلات کشور و شهر تهران را فقط  به‌صورت نهادی و حاکمیتی اداره کنیم، باید  از ظرفیت‌های مردمی، سمن ها و مجموعه‌های مختلفی که می تواند در حوزه اجتماعی ورود نمایند حمایت کنیم و نقش حامی و پشتیبان و تسهیل‌گر داشته باشیم، در این صورت می‌توانیم شاهد رشد و ریشه دواندن این نهال تنومند مردمی و رفع مشکلات کلان‌شهر تهران باشیم.

بحران آب جز مخاطرات اولیه تهران است

اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان مدیریت بحران تهران نیز در این نشست با بیان اینکه کمبود آب در سفره‌های زیر زمینی مشکلات متعددی از جمله فرونشست زمین را به دنبال داشته است، افزود: فرونشست زمین در دشت‌های شهریار، رباط کریم و اسلامشهر باعث کمبود آب در ۱۰ سال آینده شهر تهران خواهد شد و باید برای غلبه بر این بحران چاره اندیشی کرد.

او افزود: بر اساس رده بندی انجام شده زلزله مخاطره اصلی شهر تهران است اما متأسفانه بحران آب در حال حاضر در زمره مخاطرات اولیه شهر تهران به شمار می‌آید. اولین پیامد کمبود آب و فرونشست زمین اثر گذاری بر شریان‌های حیاتی مانند آب، برق و مخابرات است. مقام سازی شریان‌های حیاتی باید مد نظر باشد و طبق مصوبه هیأت وزیران، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها موظفند برای مقاوم سازی شریان‌های حیاتی اقدام کنند.

سلیمی با استقبال از برگزاری پویش آب، افزود: هدف از برگزاری این پویش فرهنگ سازی و تبلیغات برای اصلاح الگوی مصرف، استقرار تیم‌های پایش مصرف آب در سازمان‌ها و ایجاد تسهیلات برای ساخت تصفیه خانه‌ها و تأسیسات آب شهری است.

همچنین در این نشست ۲ تن از مدیران سازمان آبفای تهران نیز در سخنانی با تشریح شرایط بحرانی کمبود آب و افزایش سرانه مصرف آب اشاره کردند. به گفته آنان با مصرف سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر آب به رکورد تازه ای در تهران رسیده‌ایم که عبور از این شرایط بحرانی نیازمند همکاری عمومی و جلب مشارکت شهروندان است.

اعلام شد که تهران دومین سال خشکسالی را تجربه می‌کند و با کمترین ذخیره آبی در حال ورود به سومین سال خشکسالی است از همین رو موضوع فرهنگ سازی مقابله با خشکسالی و بحران آب نباید به تابستان محدود شود و باید ابعاد مختلف راهکارهای مقابله با این بحران از جمله استاندارد سازی تأسیسات آبی در ساخت و سازها و جلوگیری از هدر رفت آب در آبیاری فضای سبز نیز مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما