شناسهٔ خبر: 54981612 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

انواع ایمپلنت دندان، کدام روش برای شما مناسب تر است؟

ایمپلنت یک جایگزین طولانی‌مدت برای دندان یا دندان‌های ازدست‌رفته است. ازدست‌دادن یک یا چند دندان می‌تواند بر روی نحوه غذا خوردن، صحبت‌کردن و حتی ظاهر فرد تأثیر بگذارد. همچنین این مسئله می‌تواند باعث کاهش اعتمادبه‌نفس شخص شود. 

صاحب‌خبر -

ایمپلنت‌ دندان به‌عنوان یک جایگزین برای دندان‌های مصنوعی قدیمی استفاده می‌شود. اما می‌توان از آن‌ها برای جایگزینی یک دندان، پل دندانی و تمامی دندان‌ها استفاده نمود. به همین دلیل لمینت یک راه‌حل مناسب برای درمان ازدست‌دادن یک یا چند دندان است.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت‌ها از تیتانیوم خالص ساخته می‌شوند و به‌گونه‌ای هستند که به طور کامل در استخوان‌های زیر لثه جای می‌گیرند تا شبیه به دندان‌های طبیعی فرد باشند. هرگونه ازدست‌دادن دندان را می‌توان به کمک ایمپلنت جایگزین نمود. همچنین ایمپلنت‌ها را می‌توان برای هر شخص به‌صورت جدا طراحی نمود تا پاسخگوی نیازهای وی باشد. حال که ماهیت ایمپلنت‌ دندان مشخص شد بیاید تا با انواع آن آشنا شویم.

انواع ایمپلنت‌ دندان

نوع لمینت مورد احتیاج شما به عوامل مختلفی از جمله تعداد دندان‌هایی که می‌خواهید حفظ کنید و همچنین هدف شما از انجام لمینت بستگی دارد. انواع لمینت شامل موارد زیر می‌ شود:

ایمپلنت‌ تکی و چندتایی

انواع ایمپلنت دندان، کدام روش برای شما مناسب تر است؟

ایمپلنت دندان یک پیچ تیتانیومی است که جایگزین دندان ازدست‌رفته می‌شود. این پیچ به طور مستقیم درون استخوان فک جای‌گذاری می‌شود و کاملاً با استخوان فک و بافت اطراف آن پیوند می‌خورد. این کار کمک می‌کند تا ایمپلنت به طور کامل درون فک محافظت شده و ثابت بماند. بعدازاین که پیچ ایمپلنت به طور کامل درون فک ثابت شد تاج دندان که دقیقاً مشابه با دندان‌های طبیعی فرد می‌باشد بر روی آن قرار می‌گیرد.

معمولاً برای جای‌گذاری ایمپلنت بسته به مراحل آماده‌سازی آن به 4 تا 9 ماه زمان احتیاج است. این زمان برای پیوند خوردن پیج ایمپلنت با استخوان فک و ثابت شدن آن می‌باشد. همچنین می‌توان از ایمپلنت برای جایگزینی چندین دندان ازدست‌رفته استفاده کرد. اما درصورتی‌که این دندان‌ها در یک ردیف باشند می‌توان از روش‌های دیگری مانند پل زدن یا ایمپلنت دندان مصنوعی استفاده نمود.

پل دندانی به‌ وسیله ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندان، کدام روش برای شما مناسب تر است؟

از پل دندانی به‌وسیله ایمپلنت برای جایگزینی چند دندان ازدست‌رفته در کنار هم و در یک ردیف استفاده می‌شود. این روش یک روش جایگزین برای ایمپلنت‌های تکی یا پل‌های دندانی قدیمی است.

در پل‌های دندانی قدیمی یک یا چند دندان ازدست‌رفته با تاج‌های دندانی که از دو طرف به دندان‌های سالم فرد متصل می‌شد جایگزین می‌شوند. برای این کار دندان‌پزشک مجبور می‌شود تا دندان‌های سالم دو طرف دندان ازدست‌رفته را نیز برش بزند. این روش از تحلیل رفتن استخوان فک که در هنگام ازدست‌دادن دندان رخ می‌دهد نیز جلوگیری نمی‌کند.

در روش پل دندانی به کمک ایمپلنت، ابتدا ایمپلنت‌ها درون استخوان فک کار گذاشته می‌شوند. بعد از پیوند خوردن پیچ‌ها با استخوان فک قسمت اباتمنت به آن‌ها متصل شده که باعث ثابت نگه داشته شدن دندان می‌شود. بعدازاین و با بهبود یافتن بیشتر ایمپلنت‌ها پل بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

پل دندانی به کمک ایمپلنت به 4 تا 5 ماه زمان احتیاج دارد اما این مقدار زمان در هر فرد متفاوت است. گاهی قبل از انجام پل دندانی باید درمان‌های اولیه دیگری مانند کاشت استخوان بر روی بیمار انجام شود. در این صورت دورة درمان طولانی تر شده و بین 6 تا 8 ماه زمان می‌برد.

ایمپلنت فوری دندان

در این روش دندان‌های موقتی به‌صورت موقت و در همان روزی که پیچ‌های ایمپلنت درون فک قرار می‌گیرند درون دهان قرار داده می‌شوند. این گزینه فقط در صورتی قابل‌استفاده است که بیمار دارای استخوان کافی برای حمایت از پیج لمینت و فشار ناشی از دندان‌های موقت را داشته باشد.

مینی ایمپلنت

انواع ایمپلنت دندان، کدام روش برای شما مناسب تر است؟

این نوع ایمپلنت‌ها اندازه‌ای شبیه به خلال دندان دارند به‌شدت نازک هستند. استفاده اولیه این ایمپلنت‌ها برای ثابت نگه‌داشتن دندان‌های مصنوعی پایینی است. این روش در مقایسه با دیگر روش‌های ایمپلنت قدیمی تر است اما به‌اندازه‌ای کارآمد هست که به توان از آن به‌عنوان یک گزینه درمان یادکرد.

ALL-ON-4

از این روش به‌عنوان جایگزینی برای استفاده از دندان مصنوعی در فک بالا یا پایین استفاده می‌شود.

در این روش و درصورتی‌که فرد نیازی به کاشت استخوان نداشته باشد چهار ایمپلنت در استخوان فک او کار گذاشته می‌شوند. همچنین می‌توان در همان روز از دندان مصنوعی موقت نیز استفاده نماید.

از معایب این روش این است که در طی مدت بازسازی استخوان‌ها و پیوند خوردن لمینت‌ها بیمار باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کند.

بعد از گذشت 6 ماه می‌توان دندان‌های موقت را با دندان‌های دائمی جایگزین نمود و فرد برنامه غذایی نرمال خود را در پیش بگیرد.

آیا من گزینه مناسبی برای انجام ایمپلنت دندان هستم؟

معمولا دندانپزشکان یک کلینیک دندانپزشکی مجهز که خدمات ایمپلنت دندان را ارئه می دهند، دهان شما را در زمینه‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده معاینه می‌کنند تا از سلامت کامل آن برای انجام ایمپلنت اطمینان حاصل نمایند:

استخوان

زمانی که فرد دندان خود را از دست می‌دهد استخوان‌های اطراف آن شروع به تحلیل رفتن می‌کنند. برای انجام ایمپلنت به مقدار کافی استخوان احتیاج است تا پیچ ایمپلنت با آن پیوند بخورد. درصورتی‌که فرد دندان خود را برای مدت طولانی ازدست‌داده باشد ممکن است با کمبود بافت استخوانی برای انجام ایمپلنت روبه‌رو شود.

برای اطلاع از میزان استخوان فک برخی از دندان‌پزشک از عکس CBCT استفاده می‌کنند. این تکنولوژی جدید یک تصویر سه‌بعدی از دهان و استخوان‌های فک ارائه می‌دهد و دندان‌پزشک می‌تواند کیفیت استخوان‌ها فک را بررسی نماید.

درصورتی‌که بیمار استخوان کافی برای انجام ایمپلنت نداشت پزشک معمولاً برای وی عمل کاشت استخوان را انجام می‌دهد. این پروسه به بازسازی بافت و استخوان کمک می‌کند. بعدازاین که حجم استخوان‌های فک بیمار به میزان لازم رسید می‌تواند برای جراحی ایمپلنت آماده شود.

سن

ایمپلنت دندان برای افراد بزرگسال که رشد فک و استخوان در آن‌ها کامل شده است مناسب‌تر است. درصورتی‌که بیمار سن کمی دارد باید برای انجام ایمپلنت تا رشد کامل اعضای صورت خود صبر نماید. این سن برای دختران در حدود 16 سالگی و برای پسران 18 سالگی است.

سلامتی

همانند دیگر جراحی‌ها برای انجام جراحی ایمپلنت نیز به‌سلامت عمومی و دهانی بالایی احتیاج است. درصورتی‌که فرد از دیابت رنج می‌برد، به‌شدت سیگار می‌کشد و یا به بیماری‌های لثوی مبتلا است نمی‌تواند از ایمپلنت دندان استفاده کند. اطمینان داشته باشید که دندان‌پزشک تمامی شرایط بیمار را بررسی کرده و در صورت نیاز با پزشکان دیگر همکاری کرده تا بهترین روش درمان را برای بیمار انتخاب نماید.

آیا می‌ توان با وجود بریس ها، ایمپلنت انجام داد؟

بله. گاهی بیمارانی که برای انجام ارتودنسی مراجعه می‌نمایند یک یا چند دندان خود را ازدست‌داده‌اند. گاهی بریس های ارتودنسی نمی‌توانند فاصله میان دندان‌ها را از بین ببرند. در این موارد دندانپزشک قبل از انجام ارتودنسی فضای ایمپلنت دندان را باقی می‌ گذارد.

نظر شما