شناسهٔ خبر: 54981553 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آیا امکان جبران تحریم نفت روسیه توسط عربستان وجود دارد؟

صاحب‌خبر -

به قلم تسوتانا پاراسکوا

3 ژوئیه 2022

تارنمای اویل پرایس

برگردان و کوتاه‌سازی علی‌اصغر شهدی

[email protected]

 

عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان، همچنان به روابط نزدیک خود با روسیه ادامه می‌دهد، درحالی‌که ایالات‌متحده بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت از تولیدکنندگان بزرگ نفت ازجمله پادشاهی سعودی می‌خواهد تا عرضه نفت به بازار را تقویت کنند و به کاهش درد مصرف‌کنندگان کمک کنند. درحالی‌که ایالات‌متحده و متحدان غربی آن مسکو را تحریم و واردات نفت از روسیه را ممنوع می‌کنند، جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده نیز به عربستان سعودی روی آورده است تا از عربستان سعودی بخواهد نفت بیشتری تولید کند، زیرا آمریکایی‌ها هم‌اکنون به‌طور متوسط 5 دلار در هر گالن برای بنزین می‌پردازند. از دست رفتن بخشی از عرضه نفت روسیه باعث شده است تا رئیس‌جمهور بایدن در سیاست خود تجدیدنظر و با محمد بن سلمان ولیعهد دیدار کند.

سعودی‌ها ترجیح می‌دهند روابط نزدیک خود با روسیه در سیاست‌های نفتی را حفظ کنند، زیرا پیمان اوپک پلاس کنترل بخش بزرگی از عرضه جهانی نفت در نیم دهه گذشته به نفع هر دو رهبر آن- پادشاهی و روسیه – را به عهده داشته است. بااین‌حال، عربستان سعودی می‌تواند از گرم‌تر شدن روابط در زمان بایدن استفاده کند.

سعودی‌ها به‌دقت در حال مانور دادن با روسیه به‌عنوان متحد در گروه اوپک پلاس و احتمالاً بهبود روابط با ایالات‌متحده هستند.

از زمان حمله پوتین به اوکراین، عربستان سعودی بارها روابط «گرم» خود با روسیه را تکرار کرده است و حفظ روسیه در ائتلاف اوپک پلاس را بخش مهمی از سیاست نفتی خود می‌داند. با توجه به اینکه روسیه در این پیمان پیشتاز 12 تولیدکننده غیر اوپک است، عربستان سعودی با گروه بزرگ‌تر اوپک پلاس، نفوذ بیشتری بر بازارهای جهانی نفت دارد تا با اوپک به‌تنهایی.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از ماه فوریه در چند گفت‌وگوی تلفنی درباره همکاری کشورهایشان در توافق تولید نفت اوپک پلاس گفت‌وگو کردند و قول داده‌اند که همکاری‌های خود را ادامه دهند.

ماه گذشته، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت که روسیه می‌تواند به مشارکت خود در توافق اوپک پلاس حتی پس از پایان رسمی آن در پایان سال جاری ادامه دهد. نواک پس از دیدار با شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان در سن‌پترزبورگ که در یک مجمع اقتصادی روسیه ظاهری غافلگیرکننده داشت، صحبت کرد.

 

وزیر سعودی در این دیدار گفت که «روابط عربستان و روسیه به‌اندازه هوای ریاض گرم است.»

دو هفته پیش‌ازاین دیدار، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از ریاض دیدن کرد و با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، همتای سعودی خود دیدار کرد. دو وزیر گفتند که ائتلاف اوپک پلاس محکم است و سطح همکاری‌ها در آن قوی است.

تصمیم اخیر اوپک پلاس برای تسریع افزایش تولید در ماه اوت، یک ماه زودتر از برنامه‌ریزی اولیه توسط عربستان سعودی در بحبوحه فشار ایالات‌متحده به جلو رانده شد. منابع آگاه از دیپلماسی پشت پرده به رویترز گفتند که عربستان و روسیه هر دو از توافق اوپک پلاس منتفع می‌شوند، بنابراین ریاض می‌خواهد روسیه را در کنار خود نگه دارد.

یک منبع آگاه با تفکر روسیه به رویترز گفت: «سعودی‌ها از قیمت‌های بالایی برخوردار هستند درحالی‌که روس‌ها در شرایط کنونی به حمایت تضمینی اوپک پلاس نیاز دارند. هیچ‌کس علاقه‌ای به سقوط بازار ندارد.»

پس از لغو کامل کاهش تولید در ماه آینده، تصمیم سخت‌تری برای اوپک پلاس در پیش است. روسیه بیش از یک میلیون بشکه در روز از هدف عقب است و ممکن است با آغاز تحریم اتحادیه اروپا بر نفت این کشور در پایان این سال، عرضه بیشتری را از دست بدهد.

نه اوپک پلاس به‌عنوان یک گروه به هدف تولید خود نزدیک است و نه برای عربستان سعودی ظرفیت اضافی زیادی برای افزایش بیشتر تولید، آن‌طور که ایالات‌متحده و سایر مصرف‌کنندگان عمده می‌خواهند، باقی مانده است. طبق توافق اوپک پلاس، هدف عربستان (و همچنین روسیه) 11.004 میلیون بشکه در روز برای ماه اوت است. پادشاهی سعودی به‌ندرت به این سطح از تولید رسیده است؛ بنابراین مطمئن نیست که سعودی‌ها توانایی تولید 11 میلیون بشکه در روز یا بیشتر را به‌صورت پایدار داشته باشند. حتی کمتر مطمئن است که پادشاهی بتواند به‌سرعت -اگر بخواهد- از ظرفیت تولید 12.2 میلیون بشکه در روز که ادعا می‌کند استفاده کند.

نظر شما