شناسهٔ خبر: 54981467 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اعلام جرم دادستانی زاهدان علیه یک خواننده

تسنیم نوشت: بعد از حواشی اخیر یک اجرای گرشا رضایی در سیستان و بلوچستان، معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز این استان اعلام کرد که پرونده‌ای علیه او در دادسرا تشکیل شده است.

صاحب‌خبر -

جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ گرشا رضایی، خواننده موسیقی پاپ کنسرتی در استان سیستان و بلوچستان برگزار کر که در جریان برگزاری این کنسرت، یکی از مخاطبان از میان جمعیت به او گفت که پلی بک (لب‌خوانی؛ یعنی پخش موسیقی از روی سیستم و لب‌زدنِ خواننده یا اَدای نوازندگی درآوردنِ نوازندگان) اجرا نکند.

این گفته با واکنش گرشا رضایی همراه شد و او در میانه کنسرت خود در چند نوبت پاسخ‌هایی بیان کرد تا اتهام پلی بک بودن اجرا را از خود و نوازندگانش دور کند.

فیلم مواجهه گفتاری رضایی با این فرد، در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی به شدت دست به دست شده است و انتشار آن موجی از اعتراض علیه رفتار گرشا رضایی که عنوان «تحقیر و تمسخر» مخاطب در توصیف آن به کار گرفته شده است، را به راه انداخته است. تا جایی که رضایی در صفحه شخصی خود با انتشار یک ویدئوی جدید سعی بر توضیح رفتارش و ابراز احترام و ارادت به مردم سیستان و بلوچستان داشت.

با دنباله‌دار شدن ماجرا در فضای عمومی، شب گذشته، چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱، ابوالفضل احمدزاده، معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان در یک گفتگوی رادیویی اعلام کرد که علیه گرشا رضایی خواننده موسیقی پاپ، پرونده‌ی قضایی تشکیل شده است.

احمدزاده گفت: هر کس در هر استانی یا در هر شهرستانی حاضر می‌شود، به خصوص خوانندگان عزیز و محترم، باید به قواعد و سنت‌های آن منطقه آشنایی داشته باشد و اطلاعات کافی هم کسب کنند و رعایت احترام را داشته باشند. اگر لهجه‌ای هم در یک منطقه وجود دارد، باید به آن لهجه هم احترام گذاشت.

او ادامه داد: موضوع محوری و بحث اصلی ما درباره خواندن این خواننده نیست. وقتی مخاطب از او سوالی می‌کند، نباید لهجه‌ی آن شخص را مورد اهانت قرار دهد. از سوی دیگر خدشه‌دار کردن احساسات و جریحه‌دار کردن عواطف عمومی مردم در این استان و تمامی استان‌ها خط قرمز دستگاه قضایی است. نماینده ما در اجرای این خواننده حضور داشته و کاملا در جریان جزئیات ماجرا هستیم.

معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان گفت: وقتی این اتفاق رخ داده، خواننده‌ یعنی آقای گرشا رضایی باید از مردم شریف، مومن و مهمان‌نوازِ سیستان و بلوچستان عذرخواهی کند. اینکه ویدیویی از ایشان منتشر شود و در انتها معلوم نشود که این خواننده عذرخواهی کرده است یا خیر، اصلا درست نیست. فردی هم که مورد تحقیر این خواننده قرار گرفته، امروز در شعبه‌ی ما حاضر شدند و اظهاراتش را دریافت کردیم. این شخص نسبت به گرشا رضایی مطالبی داشت که به محتوای پرونده اضافه شد.

او تاکید کرد: در نهایت پرونده‌ای علیه گرشا رضایی در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان تشکیل شده است.

احمدزاده گفت: فیلم‌های این کنسرت که پخش شد، ما همه چیز را بررسی کردیم. دیدیم که واقعیت این چیزی است که برخی از مردم اعلام می‌کنند. مردم آمده‌اند تا از کنسرت این خواننده لذت ببرند، نه اینکه این خواننده به لهجه یک قوم توهین کند یا یک فرد را مورد تمسخر قرار دهد. مردمی که به دیدن این کنسرت آمده‌اند، پول پرداخت کرده‌اند و بلیت خریده‌اند تا بیایند و از کنسرت و اجرای این خواننده و گروهش لذت ببرند. حال اگر در این اجرا، مخاطبان و مردم متضرر شوند، کدام دستگاه باید پاسخگو باشد؟

او ادامه داد: از این پس تمام خوانندگانی که به سیستان و بلوچستان می‌آیند، باید قواعد لازم را رعایت کنند. البته تا کنون چنین موردی نداشتیم. در اعطای مجوزها، حتما نهادهای متولی باید قواعد لازم الاجرا را متذکر شوند.

معاون حقوق عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان سیستان و بلوچستان، در پایان صحبت‌هایش یک راه حل به گرشا رضایی پیشنهاد داد و گفت: حالا این اتفاق افتاده است؛ بنده پیشنهاد می‌کنم که این خواننده عذرخواهیِ صریحی از مردم سیستان و بلوچستان داشته باشد. اینکه به کنایه چیزی بگوید و ویدیویی منتشر شود و در انتها مشخص نشود که عذرخواهی بوده یا خیر، اصلا قابل پذیرش نیست.

باید منتظر ماند و دید که انتهای این ماجرا که به یک پرونده‌ی قضایی تبدیل شده است، به کجا خواهد انجامید.

بیشتر بخوانید:

صدور کیفرخواست متهم پرونده قتل شهید احترامی مامور یگان ویژه در بندرعباس

وکیل دادگستری : در قانون عنوانی به نام «بدحجابی» نداریم

۲۳۳۲۳۱

نظر شما