شناسهٔ خبر: 54981370 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

مرگ دو کودک بر اثر چالش خطرناک در تیک تاک!

در این چالش عجیب و خطرناک، کاربران گلوی خود را فشار می‌دهند تا از هوش بروند و سپس تجربه آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند!

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، والدین دو کودک 8 و 9 ساله ادعا می‌کنند یکی از چالش‌های خطرناک در شبکه اجتماعی تیک تاک به نام «blackout challenge» باعث مرگ فرزندانشان شده و حالا آنها از این شرکت شکایت کرده‌اند.

در این چالش عجیب و خطرناک، کاربران گلوی خود را فشار می‌دهند تا از هوش بروند و سپس تجربه آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند!

والدین کودکان ادعا می‌کنند که الگوریتم این شبکه اجتماعی، به صورت عمدی محتوای خطرناکی را در اختیار کودکان قرار داده و باعث مرگ آن‌ها شده است.

طبق دادخواستی که در دادگاه عالی شهرستان لس آنجلس ثبت شده و به گزارش نیویورک‌تایمز، این دو کودک 8 و 9 ساله، تحت تاثیر چالش blackout جان خود را از دست داده‌اند.
تیک تاککودکانی که قربانی شبکه‌های اجتماعی شده‌اند

در این شکایت ادعا شده که تیک تاک از «اعتیادآور» بودن محصول خود اطلاع دارد و این دسته از محتوا خطرناک را در دسترس کودکان قرار می‌دهد و همچنین اقدام قابل توجهی برای فراهم‌سازی سیستم کنترل یا هشدار والدین فراهم نکرده است. شاکیان در دادخواست خود به‌ویژه به صفحه For You اشاره کرده‌اند که در آن ویدیوهای پیشنهادی تیک‌تاک، طبق الگوریتم توسعه‌یافته آن به کاربران نمایش داده می‌شود.

«متیو پی. برگمن»، وکیل مرکز حقوقی قربانیان رسانه های اجتماعی، شرکت حقوقی خصوصی که نوامبر سال گذشته برای رسیدگی به مشکلات و آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی بر کودکان تاسیس شده، می‌گوید:  

«تیک‌تاک باید برای ارسال محتوا خطرناک به این دو دختر جوان پاسخگو باشد.»

بیانیه تیک تاک درباره این چالش

سخنگوی تیک‌تاک بدون هیچ اظهار نظری درباره این شکایت، به بیانیه این شرکت در ماه دسامبر اشاره کرد. آن بیانیه هم به دنبال مرگ یک دختر 10 ساله پس از تماشا این چالش منتشر شده بود. در این بیانیه آمده است:

«این چالش نگران‌کننده که به نظر می‌رسد مردم از منابعی غیر از TikTok با آن آشنا شده‌اند، مدت‌ها قبل‌تر از پلتفرم ما وجود داشته و هرگز یکی از ترندهای تیک‌تاک نبوده است. ما از تعهد خود مبنی بر حفظ ایمنی کاربران آگاه هستیم و در صورت یافتن محتوای خطرناک آن‌ها را بلافاصله حذف می‌کند.»

در نهایت، دکتر «لوئیس لی»، عضو آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توضیح می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک، محتوا را بر اساس ترجیحات کاربران به آن‌ها نشان می‌دهد. به گفته او، در این شرایط، عدم وجود سیستم کنترل والدین، می‌تواند کودکان را در معرض طیف وسیعی از محتواها قرار دهد.

نظر شما