شناسهٔ خبر: 54981330 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ارتباط ناسا با ماهواره گمشده برقرار شد

شیوا سعیدی قوی اندام

ناسا دوباره ارتباط با ماهواره کپستون را برقرار کرد. این در حالی است که یک روز قبل، این سازمان فضایی اعلام کرد به طور ناگهانی ارتباط آن با ماهواره تازه پرتاب شده قطع شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، ناسا در یک بیانیه اعلام کرد دوباره با کپستون ارتباط برقرار کرده و به زودی جزئیات بیشتری در این باره منتشر می کند.

این ماهواره ۲۸ ژوئن از مقر فضایی در نیوزلند به فضا پرتاب شد و در ۴ جولای قسمت دوم موشک ماهواره ۵۵ پوندی را در مسیر خود قرار داد.

در بیانیه این سازمان آمده است: اپراتورهای ماموریت مذکور دوباره با کپستون ارتباط برقرار کرده اند. فضاپیما پس از جدا شدن کپستون از موشک و قرار گرفتن در مسیر مورد نظر در ۴ جولای، به طور موفقیت آمیز پنل های خورشیدی خود را باز کرد، ثبات خود را به دست آورد و شارژ باتری ابزار نیز آغاز شد. سیستم پیشرانش کپستون نیز برای نخستین مانور آماده شد.

کپستون برای نخستین بار با ایستگاه «شبکه اعماق فضا»(Deep Space Network) در اسپانیا ارتباط برقرار کرد. پس از آن به طور موقت با ایستگاهی در کالیفرنیا مرتبط شد، اما به طور ناگهانی این ارتباط قطع شد.

شبکه اعماق فضا در حقیقت مجموعه ای از آنتن های رادیویی است که ناسا برای برقراری ارتباط با فضاپیماهای خارج از مدار زمین از آنها استفاده می کند.

کپستون قرار است به ماه برود و بر فراز قطب شمال و جنوب این سیاره پرواز کند.

نظر شما