شناسهٔ خبر: 54980827 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

(ویدئو) سود هنگفت با صادرات گچ تخته سیاه به ۱۰۰ کشور

این کارخانه حدود ۱۵۰ کارگر اهل منطقه کرک را استخدام کرده که نیمی از آن‌ها زن هستند و اکثر آن‌ها دارای مدارک دانشگاهی هستند و حقوق اولیه از ۳۰۰ دینار (۴۲۳ دلار) در ابتدا تا ۳۰۰۰ دینار (۴۲۳۰ دلار) بسته به تجربه و صلاحیت دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

یک شهروند اردنی از تولید و صادرات گچ تخته سیاه به بیش از ۱۰۰ کشور سود زیادی می‌برد.

به گزارش فرارو، صلاح العقبی که یک روز در سال ۱۹۹۵ با اتوبوس به خانه بازگشت، از رادیو شنید که اردن تمام نیاز‌های گچ خود را وارد می‌کند، بنابراین این ایده او را به راه‌اندازی کارخانه کوچکی تشویق کرد که اولین و تنها در پادشاهی اردن بود.

قبل از اینکه تخته‌های سفید، پروژکتور‌ها و تبلت‌ها وارد کلاس‌های درس شوند، آموزش و پرورش مدت‌ها بر گچ سنتی با غبار آزاردهنده تکیه می‌کرد. این گچ که هم اکنون نیز در کلاس درس بسیاری از کشور‌ها استفاده می‌شود در اردن داستان یک سرمایه‌گذاری موفق را امکان‌پذیر کرده است.

هفت سال بعد العقبی ۴۹ ساله پس از گرفتن وام برای ساخت کارخانه دو اتاقه به مساحت ۶۰ متر مربع در استان کرک (حدود ۱۲۰ کیلومتری جنوب امان) شروع به تولید کرد. پنج کارگر در کارخانه کار می‌کردند. امروزه کارخانه او به یک نقطه عطف در جهان تبدیل شده است و کارخانه آن ۷۵۰۰ متر مربع مساحت دارد و حدود ۱۵۰ کارگر در آن مشغول به کار هستند.

العقبی که دارای مدرک دانشگاهی در رشته مهندسی شیمی است، احساس خود را هنگام تولید گچ برای اولین بار توصیف می‌کند و می‌گوید: تولید موفقیت آمیز احساس بسیار خوبی بود، ما سپس به تولید گچی که گرد و غبار برجای نمی‌گذارد روی آوردیم.

کارآفرین موفق اردنی خاطرنشان می‌کند که او بیش از ۲۱۴۹ فرآیند را برای تولید گچ بدون غبار پس از توسعه فناوری امتحان کرد و به فرمول ترکیب گچ پزشکی و همراه با آن یک فرصت صادراتی بسیار قوی رسید.

هشام الزیود، مدیر مطالعات منابع طبیعی در وزارت انرژی و منابع معدنی اردن، به خبرگزاری فرانسه گفت: ذخایر سنگ آهک اردن (کربنات کلسیم) بیش از ۱.۳ میلیارد تن متریک است.

سنگ آهک که شکلی از کربنات کلسیم است، در صنایع مختلفی از جمله ساخت سیمان سفید، رنگ، صنایع معدنی، دارو، مواد عایق و سرامیک و مواد اولیه برای ساخت گچ استفاده می‌شود.

العقبی در حالی که صد‌ها کارتن در نظر گرفته شده برای صادرات به آلمان، بریتانیا، مالی و مراکش را بررسی می‌کند، می‌گوید: به ذهن می‌رسد که این یک محصول منسوخ شده است، اما ما در تلاش هستیم تا تقاضای زیادی را برآورده کنیم.

او توضیح می‌دهد که از گچ برای بازی و نقاشی در اروپا، آمریکا و ژاپن علاوه بر تدریس در مدارس آفریقا و سایر کشور‌ها استفاده می‌شود.

این کارخانه در اندازه ها، رنگ‌ها و بسته بندی‌های مختلف گچ طبی و گچ بازی را با توجه به مشخصات کشور وارد کننده علاوه بر خمیر اسباب بازی و مداد شمعی برای کودکان تولید می‌کند.

این کارخانه حدود ۱۵۰ کارگر اهل منطقه کرک را استخدام کرده که نیمی از آن‌ها زن هستند و اکثر آن‌ها دارای مدارک دانشگاهی هستند و حقوق اولیه از ۳۰۰ دینار (۴۲۳ دلار) در ابتدا تا ۳۰۰۰ دینار (۴۲۳۰ دلار) بسته به تجربه و صلاحیت دریافت می‌کنند.

سندس مجالی، ۲۸ ساله، که دارای مدرک لیسانس در مهدکودک است گفت: در گذشته برای والدین دشوار بود که به دختران اجازه کار بدهند. دختران، مخصوصاً به این دلیل که کارخانه ایمنی دارد مشغول به کار هستند.

او می‌گوید: کارخانه به جای اینکه یک سال، دو و سه سال منتظر کار دولتی باشیم، فرصت‌های شغلی برای ما فراهم کرد.

علا العقبی، ۳۳ ساله، که ۱۴ سال است در کارخانه کار می‌کند و حقوقش ۱۸۰۰ دینار (حدود ۲۵۳۷ دلار) است، می‌گوید: در منطقه هیچ فرصت شغلی وجود ندارد و کارخانه مشاغل زیادی را فراهم کرده است. در کارخانه سه شیفت کار صورت می‌گیرد و این فرصتی برای مردم کرک است.

این جوان متاهل که دارای ۶ فرزند است، در بازرسی از کار یکی از دستگاه‌های تولیدی افزود: کارخانه در زمانی که زندگی سخت شده بود و فرصت‌های شغلی کم بود، فرصت‌های شغلی ایجاد کرد.

اردن از شرایط اقتصادی سختی رنج می‌برد که به دلیل همه گیری کرونا تشدید شده است. نرخ بیکاری در این کشور در سال ۲۰۲۱ به حدود ۲۵ درصد بر اساس ارقام رسمی افزایش یافت که این آمار در میان جوانان به ۵۰ درصد افزایش یافت. نرخ فقر نیز به ۲۴ درصد و بدهی عمومی از ۴۷ میلیارد دلار فراتر رفت.

برچسب‌ها:

نظر شما