شناسهٔ خبر: 54980567 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس‌من| همه پای کار پاسخ به درخواست داوطلبان کنکور

برخی داوطلبان کنکور سراسری خواستار بررسی شبهات در کنکور شدند، مسوولان این موضوع را بررسی کرده و صحت و سلامت قطعی کنکور را اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، تجربه نشان داده هر چقدر به جوانان می‌گوییم کنکور فقط یکی از مسیرهای سرنوشت شماست و آنقدر حساسیت ندارد که یک سال خود را در استرس بگذرانید، اما همچنان وقتی نام کنکور می‌آید اضطراب هم به همراه آن جوانان پشت کنکور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این استرس به حدی است که برخی سودجویان حتی از آن سواستفاده کرده و کنکوری‌ها را فریب می‌دهند به طوریکه به طرق مختلف سعی در درآمدزایی از همین استرس جوانان را دارند، پیش از کنکور امسال نیز برخی کانال‌های تلگرامی ادعای فروش سوالات کنکور را داشتند یا نحوه تقلب را آموزش داده و ابزار لازم برای این کار را هم به قیمت‌های گزاف می‌فروختند.

همین مسائل سبب بروز شائبه لو رفتن سوالات کنکور و تقلب در کنکور در مجامع عمومی شد و داوطلبان کنکور را نگران کرد به طوریکه برخی از این داوطلبان نیز با ثبت پویشی در سامانه فارس من خواستار رسیدگی به تقلب در کنکور ۱۴۰۱ شدند و در پویشی دیگر نیز از مسوولان خواستند تا با متخلفان برخورد کنند.

* موضوع تقلب در کنکور ۱۴۰۱ را بررسی کنید

سردبیر سوژه فارس من در این باره گفت: نهادهای مرتبط باید با همکاری یکدیگر برای شناسایی و برخورد با متخلفان اقدام کنند، این افراد نباید در دانشگاه ادامه تحصیل دهند، دانشگاه جای افراد دیگری است که به دلیل تخلف این‌ها شاید از ورود به رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان بازمانده باشند.

اساتید دانشگاه هم پیگیر بررسی این موضوع بودند.

مهدی گلشنی استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: اگر مسأله‌ای برای مردم شبهه‌دار است باید بررسی شود.

خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در یک گفتگوی تلویزیونی با بیان اینکه تا به این لحظه مستنداتی مبنی بر وجود لو رفتن سوالات پیش از برگزاری کنکور ۱۴۰۱ به دست ما نرسیده است، گفت: در صورتی که کمیته ویژه رسیدگی به این موضوع به این نتیجه برسد که دیگر این کنکور قابل ارزیابی مبنای پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه نیست، می تواند یکی از دستورالعمل‌ها ابطال کنکور و برگزاری مجدد آن باشد.

* هیأت بررسی شبهات کنکور: سلامت کنکور ۱۴۰۱ قطعی است

در این باره با مسوولان حوزه آموزش عالی نیز گفت‌وگو کردیم.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این باره گفته است: داوطلبان کنکور مطمئن باشند که پیش از برگزاری آزمون هیچ فردی از سوالات اطلاع نداشته، اما در اواسط آزمون سوالات به بیرون فرستاده شده بود که فرد را از طریق سیگنال‌یاب شناسایی کردیم.

البته بهتر است اطلاعیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر سلامت کنکور سال ۱۴۰۱ را نیز بخوانیم.

وزارت علوم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: براساس اعلام هیأت منتخب تحقیق و بررسی ابعاد برخی شبهات مطرح شده در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ که به دستور رئیس جمهور تشکیل شده بود، تمامی گزارشات و مستندات ارائه شده از سوی دستگاه‌های مذکور صحت برگزاری این آزمون در بخشهای مختلف شامل طراحی سؤالات، چاپ، قرنطینه، توزیع و دیگر مراحل فرایند اجرایی بررسی شده و هیچ گونه شائبه و کمبودی نداشته و با توجه به اقدامات سازمان سنجش آموزش کشور و همکاری تمامی دستگاه‌های دست‌اندرکار در امر برگزاری این آزمون، سلامت کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ در تمامی رشته‌ها و گروه‌ها مورد تأیید قطعی است.

به گزارش فارس، اینکه حساسیت بر سر مسأله تقلب در کنکور به حدی است که رئیس جمهور شخصا هیأتی را مأمور به بررسی آن می‌کند قطعا برای جوانان کشور جای امیدواری است.

* با متخلفان چگونه برخورد می‌شود؟

اما مخاطبان خبرگزاری فارس می‌خواهند بدانند آیا با متخلفان موردی کنکور برخوردی صورت می‌گیرد یا خیر.

به گفته عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، متخلفان از یک تا ده سال از شرکت در کنکور محروم می‌شوند.

 

* اقدامات سازمان سنجش برای مقابله با تخلفات

حال بدانیم آیا سازمان سنجش برای مقابله با تخلفات اقدامی را در نظر گرفته است.

پورعباس در این زمینه گفته است: ما برای هر درس پاسخنامه جداگانه درنظر گرفتیم به این صورت که پاسخنامه‌ها مدت کوتاهی در دست داوطلب است و فرصت تقلب از داوطلب گرفته می‌شود، از طرفی در حوزه‌های برگزاری آزمون سیگنال‌یاب نصب کردیم.

وی همچنین از برگزاری آزمون‌های هوشمند در سال‌های آینده خبر داد و گفت: آزمون هوشمند به صورت ترکیبی از آنلاین و آفلاین برگزار می‌شود و امکان حمله سایبری به آن وجود ندارد.

انتهای پیام/

نظر شما