شناسهٔ خبر: 54980538 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

حاشیه ای بر یک رفتار توهین آمیز؛

وقتی دُم خروس در رسانه های آذربایجان بیرون می زند

به گزارش پایگاه خبری آناج، هفته پیش بود که در یک برنامه زنده تلویزیونی، افشین آذری خواننده پاپ آذربایجان از تبریز نیز در آن به عنوان میهمان حضور داشت، زائور کمال مجری تلویزیون آذربایجان در یک اقدام غیرحرفه‌ای ضمن افشای گفتگوی خصوصی‌اش با افشین آذری در مورد دعوت از سایر خوانندگان ایرانی، او را از […]

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری آناج، هفته پیش بود که در یک برنامه زنده تلویزیونی، افشین آذری خواننده پاپ آذربایجان از تبریز نیز در آن به عنوان میهمان حضور داشت، زائور کمال مجری تلویزیون آذربایجان در یک اقدام غیرحرفه‌ای ضمن افشای گفتگوی خصوصی‌اش با افشین آذری در مورد دعوت از سایر خوانندگان ایرانی، او را از استودیو بیرون کرد.

اهانت زننده به یکی از خوانندگان تبریزی در برنامه زنده شبکه تلویزیونی آ.ار.ب. جمهوری آذربایجان که همواره نگاه ابزاری به خوانندگان و فعالان به اصطالح فرهنگی تبریز داشته اند، به اندازه ای بازخورد منفی داشته که حامیان جریان‌های تجزیه‌طلب در جمهوری آذربایجان با دستپاچگی برای ماله‌کشی بر این موضوع و ترمیم چهره نژادپرست خود به دست و پا افتاد.

کانال “مساوات تی وی” که به عنوان رسانه غیررسمی ریاست جمهوری آذربایجان عمل می کند، با طرح این موضوع، چنین حرکت زشتی را با یک “میهمان تبریزی” غیرقابل قبول دانست و این مجری را “فاقد شعور ملی” و برخی اعضای “شورای ملی پخش رادیو و تلویزیون جمهوری آذربایجان” را فاقد درک لازم از به اصطلاح “آذربایجان واحد” دانست!

کامران حسنلی از فعالان شبکه‌های اجتماعی جمهوری آذربایجان که در ماه های اخیر به یکی از هوچی های اصلی ماشین تبلیغات سیاست‌های تحریک قومی باکو ضد ایران تبدیل شده است، در این برنامه کانال “مساوات تی وی” تاکید کرد : “مسئله فقط اخراج یک نفر از پخش زنده نیست! بلکه، مساله مهم، اخراج یک فرد “تبریزی” از پخش است! متاسفانه نماینده شورای تلویزیون یا از این موضوع بی خبر است یا این را نمی فهمد! من وقتی در شبکه “اسپیس” برنامه زنده داشتم، همیشه در پایان برنامه رو به دوربین می گفتم “از اینجا سلام به تبریز! خدا آذربایجان یکپارچه را حفظ کند !”.

 

ماله کشی برای ترمیم چهره پوشالی

او ادامه می‌دهد: شورای تلویزیون همیشه به من تاکید می کرد که این جملات را نگویم، صحبت فقط از تبریز نیست، بلکه تبریز، ری، رشت، اردبیل، ارومیه و کل “آذربایجان جنوبی”، وطن آباء و اجدادی ماست، اینها فرهنگ و ریشه ماست. تبریز و ری پایتخت امپراطوری سلجوقی و تمامی دولت های ما بوده است. پایتخت ها همیشه یا تبریز بوده یا ری!

این عنصر رسانه ای ضدایرانی باکو همچنین پیشنهاد کرد که درآمد خوانندگی در بخشی از مراسم های عروسی های جمهوری آذربایجان به خوانندگان آذری ایران اختصاص یابد تا آنها از خوانندگی در عروسی های جمهوری آذربایجان درآمد کسب کنند و این درآمد موجب وابستگی هرچه بیشتر خوانندگان قومیت گرای آذری ایران به جمهوری آذربایجان بشود.

وی همچنین خواستار شد که در معرفی این خوانندگان از شبکه های تلویزیونی جمهوری آذربایجان، از نام ایران به عنوان کشور متبوع آنها استفاده نشود و بجای آن از نام جعلی “آذربایجان جنوبی” برای معرفی این خوانندگان استفاده بشود.

همچنین کانال 13 در یوتیوب که از دیگر رسانه های اجتماعی باکو برای تحریکات قومیتگرایانه ضد ایرانی است، در گزارشی ویژه، زائور کمال مجری شبکه “آ.ار.ب.” را به علت اهانت آشکار به افشین آذری، خواننده تبریزی، فردی بی‌ادب و بی‌فرهنگ و فاقد نزاکت و مهارت های حرفه ای مجری گری قلمداد کرد که بخاطر نخوت و غرور شخصی خود این خواننده تبریزی را رنجانده و از استودیو اخراج کرده است!

این کانال نیز در مصاحبه هایی با عناصر ادبی و سینمایی جمهوری آذربایجان، خواستار دلجویی از این خواننده تبریزی شد تا چهره نژادپرست جریان پان ترکیسم که سعی دارد از قومیتگرایان در میان آذری های ایران به عنوان آلت دست و جیره خوار خود بهره برداری کند، بیش از پیش برملا نشود.


آئینه عبرتی برای هنرمندان ایرانی

از سوی دیگر این اتفاق یک نشانه و عبرت بزرگی برای اهالی فرهنگ هنر تبریز و استان باید قلمداد شود. باید هنرمندان و اهالی فرهنگ باید بدانند که در آنسوی مرز، ارزشی چندانی برایشان متصور نیست.

در برهه هایی که حملات رسانه‌ای و عملیات لجن‌پراکنی ضد ایران برای ایجاد بدبینی در افکار عمومی شیعیان جمهوری آذربایجان به ایران، در دستور کار سازمان های امنیتی و رسانه‌ای باکو قرار می‌گیرد، تجریه طلبان تحت عنوان “جنوبی” از آنها یاد می‌شود، بکار گرفته می‌شوند.

عناصری همچون اژدر تقی‌زاده، سیروس تبریزلی، پیروز دیلنچی، اصلان خالدی، محمودعلی چهرگانی و… در دهه‌های گذشته پست‌ترین ارزش در این راستا به کار گرفته شده‌اند و در برهه جدید نیز علاوه بر عناصر تجریه‌طلب قبلی، برخی چهره‌های سیاسی، هنری، خوانندگان، رقاصان، خبرنگاران  و نیز “خود چهره انگاران” مشهور به سلبریتی های آذربایجانی  توسط جریان پان ترکیسم بکار گرفته شده اند.

 

انتهای پیام/

نظر شما