شناسهٔ خبر: 54980516 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

دیده بان نوشت؛ کامران ندری: جریانات سیاسی مهره اقتصادی خود را به دولت تحمیل کردند

صاحب‌خبر -

شفقنا- کامران ندری استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق به دیده بان ایران گفت: حامیان دوران انتخابات و همچنین برخی از جریانات سیاسی نزدیک به رئیس‌جمهور منتخب با اعمال نظر خود افرادی را وارد تیم اقتصادی دولت می‌کنند که به لحاظ فکری و نظری هماهنگی لازم برای ایجاد تعامل را ندارند. از ابتدای فعالیت کابینه جدید شاهد بودیم که بینش و برنامه لازم برای مواجهه با چالش‌های اقتصادی موجود و حتی پیش رو وجود ندارد.

به گزارش شفقنا از سایت دیده‌بان ایران، غول تورم و وضعیت نامناسب اشتغال در دهه‌های اخیر عاملی شده تا شعار بهبود وضعیت اقتصادی به پای ثابت گفتمان نامزدهای تصدی پست ریاست جمهوری در هر دوره از انتخابات تبدیل شود. وعده‌هایی که در این سال‌ها تبدیل به عمل نشده و در حد همان شعارها باقی مانده است.

سید ابراهیم رئیسی با ترسیم یک وضعیت مطلوب اقتصادی برای سال‌های آینده تلاش کرد تا نظر جمعی از شرکت کنندگان در انتخابات خرداد ماه سال قبل را به خود جلب کند، اما آنچه تا به امروز رخ داده؛ فاصله معناداری با آنچه «دولت مردمی» وعده داد بود، داشته است.

یک کارشناس مسائل اقتصادی که تلاش می‌کند نگاهی بی طرفانه به عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم داشته باشد در همین زمینه می‌گوید؛ فرضیه‌های زیادی برای رقم خوردن وضعیت فعلی در تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی وجود دارد، اما شاید برخی سهم‌خواهی های سیاسی مانع از آن شده که افراد موردنظر شخص سید ابراهیم رئیسی وارد کابینه شوند.

او این مطلب را نیز بیان می‌کند که؛ برخی از مدیران اقتصادی نیز به دلیل تعصبات و وابستگی‌های سیاسی حاضر به کار کردن با هر دولتی نمی‌شوند و همین مسأله مانع از آن می‌شود که شاکله مطلوبی برای تیم اقتصادی دولت‌ها شکل بگیرد.

کشور از سیاست‌های غلط اقتصادی ضربه دیده است

کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران در رابطه با علل ناهمگون بودن تیم اقتصادی دولت سید ابراهیم رئیسی، اظهار کرد: بخشی از وضعیت کنونی کشور در حوزه اقتصاد، محصول سیاست‌های غلط در ۴ دهه اخیر است.

وی گفت: پیچیدگی‌های موجود در وضعیت اقتصادی فعلی عاملی شده تا دست اندرکاران و مسؤولان امر دچار یک سلسله اختلاف نظر برای برون رفت از وضعیت کنونی شوند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: اختلاف دیدگاه درباره اقتصاد ایران به قدری زیاد است که گردآوری یک گروه هم‌رنگ و هم عقیده در تیم اقتصادی دولت کار بسیار مشکلی شده است.

برخی جریانات سیاسی مهره اقتصادی خود را به دولت تحمیل کردند؟

ندری با ارائه چندین فرضیه درباره نحوه تشکیل تیم اقتصادی در دولت سیزدهم، عنوان داشت: گاهی حامیان دوران انتخابات و همچنین برخی از جریانات سیاسی نزدیک به رئیس‌جمهور منتخب با اعمال نظر خود افرادی را وارد تیم اقتصادی دولت می‌کنند که به لحاظ فکری و نظری هماهنگی لازم برای ایجاد تعامل را ندارند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از نوع نگاه دولت سیزدهم به چالش‌های موجود، بیان داشت: از ابتدای فعالیت کابینه جدید شاهد بودیم که بینش و برنامه لازم برای مواجهه با چالش‌های اقتصادی موجود و حتی پیش رو وجود ندارد.

دولت سیزدهم از همان ابتدا آینده نگری اقتصادی نداشت

وی گفت: زمانی که یک برنامه از پیش تعیین شده برای مسایل اقتصادی موجود، وجود نداشته باشد، به تبع آن نمی‌توان تیم اقتصادی قوی و منسجم را برای حضور در دولت ایجاد کرد.

ندری ابراز داشت: این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل برخی نگاه‌های سیاسی موجود در دولت آقای رئیسی، بخشی از چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی تمایلی به حضور در دولت از خود نشان ندادند.

نباید تمامی مدیران دولت قبل کنار گذاشته می‌شدند 

این استاد دانشگاه در خصوص یک رفتار احتمالی صورت گرفته از سوی دولت سیزدهم،  به دیده بان ایران گفت: به نظر می‌رسد که دولت جدید پس از استقرار تصمیم گرفت تمامی کسانی که به نوعی با دولت قبل همراهی داشتند را کنار بگذارد. همین اقدامات نیز عاملی شد تا کارشناسان اقتصادی با تجربه و بهترین افراد ممکن؛ برای مواجهه با مشکلات اقتصادی وارد کار اجرایی در دولت نشوند.

ندری در بخش دیگری از این گفت‌وگوی خود با دیده بان ایران ضمن اشاره به وجود یک نگاه غلط در دولت‌های مختلف، بیان داشت: یک زاویه نظری بین مسؤولان ایرانی با آموزه‌ها و دستاوردهای علم اقتصادی متعارف در جهان وجود دارد. این تفکر در تمامی دولت‌ها نیز وجود داشته و حتی در برخی مواقع در مقابل علم روز اقتصاد، جبهه‌گیری هایی نیز رخ داده است.

مدیران حاکمیتی دیدگاه منفی به اقتصاد غربی دارند

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: وجود نگاه منفی به مبانی اقتصادی که عمدتاً در کشور‌های غربی شکل گرفته، منجر به این شده که به طور کامل دانش اقتصادی موجود بهره‌مند نشویم و نتوانیم از عالمان این حوزه نظر مشورتی اخذ کنیم.

ندری در مواجهه با این پرسش که فارغ از نگاه‌ها و تعصبات سیاسی، کدام دولت پس از انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد وضعیت بهتری داشته است، بیان داشت: با توجه به عملکرد و شواهد موجود، دولت آقای خاتمی به طور نسبی عملکرد و کارنامه بهتری نسبت به سایر دولت‌ها از خود به جا گذاشته است.

خاتمی کشور را با ارزانترین قیمت نفت اداره مطلوب می‌کرد 

وی یادآور شد: متوسط نرخ تورم در دولت اصلاحات به نسبت دوره‌های مختلف، با وجود محدودیت در منابع؛ در وضعیت بهتری قرار داشت. نباید فراموش کنیم که فروش نفت در دوران آقای خاتمی حتی در برخی موارد از قیمت دو دهه قبل خود نیز کمتر بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: تیم اقتصادی دولت آقای خاتمی بخشی از بازسازی پس از جنگ تحمیلی را نیز بر عهده داشت. ضمن اینکه درآمد سرانه در دوران اصلاحات نسبت به سایر دولت‌ها از رشد مناسب‌تری برخوردار شد و کشور روابط تجاری بهتری با جهان برقرار کرد.

نظر شما