شناسهٔ خبر: 54980336 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

آغاز ماموریت بزرگ مطالعات زیستی در قطب شمال

حمید تعالی منبع: tass

تیمی از متخصصان آکادمی علوم روسیه در قالب یک گروه اکتشافی به قطب شمال اعزام شده و تنوع زیستی پرندگان و پستانداران دریایی را در امتداد مسیر دریای شمال - کریدور اصلی حمل و نقل نورنیکل تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

تیمی از متخصصان آکادمی علوم روسیه در قالب یک گروه اکتشافی به قطب شمال اعزام شده و تنوع زیستی پرندگان و پستانداران دریایی را در امتداد مسیر دریای شمال - کریدور اصلی حمل و نقل نورنیکل تجزیه و تحلیل خواهند کرد.

به گزارش سیناپرس، گروهی از دانشمندان آزمایشگاه موسسه سیستماتیک و بوم شناسی حیوانات با هدف مطالعه زیست بوم قطب شمال به این منطقه اعزام شدند.

 هدف اصلی این مطالعه، بررسی شرایط زیستی بخش غربی مسیر دریای شمال، مسیر اصلی حمل و نقل برای منطقه صنعتی نوریلسک است که در تمام طول سال برای تامین کالاهای منطقه استفاده می شود. بر اساس آمارهای رسمی، در سال ۲۰۲۱، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محموله در این مسیر منتقل شده است.

در گزارش آکادمی علوم روسیه همچنین اعلام شد: حمل و نقل دریایی این شرکت نه تنها از نظر ترافیک مهم است، بلکه آنها از توسعه شهرهای بندری دودینکا و توسعه زیرساخت های بندری و ایمنی ناوبری حمایت می کنند.

این سفر حدود یک هفته ادامه خواهد داشت. این کشتی از دودینکا در امتداد بخش شمالی ینیسئی حرکت خواهد کرد و وارد دریای کارا خواهد شد. در ادامه، کشتی از طریق دروازه کارا به سمت دریای بارنتز حرکت خواهد کرد. مورمانسک مقصد نهایی این تیم مطالعات علمی خواهد بود.

اهداف اصلی این ماموریت، بررسی، مشاهده و محاسبه پرندگان و پستانداران دریایی منطقه است. دانشمندان امیدوارند گونه‌های مختلفی را همچون مرغان دریایی، پین ‌پاها، و پستانداران دریایی از جمله نهنگ‌های بلوگا را در این ماموریت مورد مطالعه قرار دهد.

به گزارش سیناپرس، ایگور چوپین، کارشناس ارشد این مؤسسه در رابطه گفت: ما در تمام طول سفر، شرایط زیستی منطقه را رصد خواهیم کرد. این بدان معناست که تا فاصله ۳۰۰ متری این حیوانات نزدیک شده و این حیوانات را ثبت می کنیم. ما همچنین به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه حرکت کشتی بر حیوانات تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، پرندگان چگونه و در چه فاصله ای از زمین بلند می شوند.

نتایج این مشاهدات برای ارزیابی تنوع زیستی در بخش مسیر دریای شمال، استفاده خواهد شد. این کار و نتایج آن با الزامات قانون ملی در مورد تنوع زیستی در محیط دریا مطابقت دارد. به منظور انجام مشاهدات سیستماتیک، این شرکت سفری مشابه را در پاییز ترتیب خواهد داد.

آخرین بار مطالعه ای از این نوع در سال ۱۹۹۴ به عنوان بخشی از اکولوژی بزرگ سفر روسی - سوئدی توندرا انجام شده بود.به گزارش سیناپرس، دانشمندان در مطالعات فوق وظیفه ارائه روش‌ های جدیدی را برای ثبت حیوانات در عرض ‌های جغرافیایی قطب شمال بر عهده گرفته اند که یک مطالعه بزرگ علمی خواهد بود

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما