شناسهٔ خبر: 54980226 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز خبر داد؛

تعامل اداره کل منابع طبیعی البرز با شهرداری کمالشهر در احداث پارک آبخیز در هلجرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به تعامل این مجموعه با شهرداری کمالشهر در احداث پارک آبخیز در هلجرد گفت: با حسن کارشناسی همکاران منابع طبیعی، مناطق مستعد شناسایی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، حامد فرضی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز امروز در نشست با شهردار کمالشهر در خصوص احداث پارک آبخیزداری در منطقه هلجرد با اشاره به اینکه تاکنون توجه بسیاری به حوزه آبخیزداری شهری نشده است، گفت: اهتمام به این بخش می تواند پیامد های مثبت و اثرگزاری در کاهش مخاطرات طبیعی و افزایش پتانسیل گردشگری در شهرها داشته باشد.

تعامل اداره کل منابع طبیعی البرز با شهرداری کمالشهر در احداث پارک آبخیز در هلجرد

وی با اشاره به پتانسیل های منطقه هلجرد افزود: شناسایی دقیق مناطق به منظور آغاز عملیات اصلاحی آبخیزداری گام اول بوده که با حسن کارشناسی همکاران منابع طبیعی، مناطق مستعد شناسایی شده است. مکاتبات با شهرداری های استان به منظور ارائه برنامه های منابع طبیعی که احداث پارک های آبخیزداری - منابع طبیعی یکی از آن هاست، زمینه را برای همکاری های آتی در سطح استان فراهم می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز خاطرنشان کرد: احداث پارک های آبخیزداری اهداف چند منظوره‌ای را در خصوص حفظ طبیعت، کنترل سیل شهری، کشت گیاهان دارویی و دعوت از جوامع دانشگاهی برای انجام امور تحقیقاتی و علمی دارد.

فرضی اضافه کرد: از این‌رو انتظار داریم که دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری ها در این زمینه به این مجموعه کمک کنند تا در آینده شاهد کاهش خسارت های وارده احتمالی به منابع پایه و خطرات زیست محیطی پیرامون آن باشیم.

وی عنوان کرد: پارک‌های آبخیز شهری علاوه بر کارکردهای مذکور، ظرفیت‌های فراوان دیگری از جمله حفظ کاربری اراضی طبیعی پیرامون شهر و جلوگیری از تغییر غیرمجاز آن، حفظ خاک، کنترل فرسایش، مهار رسوبات ورودی به شهرها و تثبیت زمین لغزش و رانش زمین در حوزه‌های آبخیز شهری را دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان کرد: اشتغال، درآمدزایی و کمک به اقتصاد ساکنان و آموزش و ارتقای سطح آگاهی‌های مردم در زمینه منابع طبیعی از دیگر کارکردهای پارک‌های آبخیز است چرا که تلفیق طرح های آبخیزداری و اقتصادی و گردشگری شهرداری ها زمینه را برای اعتماد سازی جوامع محلی ساکن این پارک ها فراهم می کند.

امیر بهمنی، شهردار کمالشهر نیز در این جلسه مطرح کرد: مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز همواره نسبت به توسعه این گونه طرح ها و تعامل با شهرداری ها نگاه بسیار سازنده و مثبتی داشته است. مجموعه شهرداری کمالشهر با استقبال از اجرا و احداث پارک آبخیز در منطقه هلجرد کمالشهر، اجرای این چنین طرح هایی را در استان بسیار حائز اهمیت می داند.

به گفته وی، با توجه به اینکه منطقه هلجرد کمالشهر دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار است، با مطالعات دقیق و کارشناسی شده بین دو مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری و شهرداری می توان پارکی با رعایت استاندارهای فنی لازم احداث کرد که به عنوان یک الگوی موفق و عملی در سطح کشور مثال زدنی باشد.

در انتهای این جلسه مقرر شد کارشناسان هر دو مجموعه با سرعت عمل و تداوم مطالعات دقیق کارشناسی، نسبت به هماهنگی ها و تشکیل جلسات فنی و مرتبط اقدام کنند تا در اسرع وقت فاز اجرایی موضوع عملیاتی شود.

انتهای پیام/ص

نظر شما