شناسهٔ خبر: 54980033 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بحران در خانه عنکبوت!/ رژیم صهیونیستی؛ از فروپاشی دولت و مجلس تا شکست دکترین اختاپوسی

رژیم صهیونیستی روزهای پرالتهابی را در داخل و خارج از مرزهای خود سپری می‌کند و شکست دولت ائتلافی بنت، انحلال پارلمان و انتخابات جدید نیز نمادی از این اوضاع بحرانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه ایران نوشت: رژیم صهیونیستی روزهای پرالتهابی را در داخل و خارج از مرزهای خود سپری می‌کند و شکست دولت ائتلافی بنت، انحلال پارلمان و انتخابات جدید نیز نمادی از این اوضاع بحرانی است. از طرفی، مقامات صهیونیستی هیچ راهبرد متقن و روشنی برای مقابله و برون‌رفت از شرایط ایجاد شده ندارند و دچار سردرگمی در تصمیم‌گیری شده‌اند.

فروپاشی دولت

لاپید نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور رژیم صهیونیستی که پس از فروپاشی دولت نفتالی بنت سرپرستی دولت را به‌طور موقت به عهده گرفته است، برای پیدا کردن راه برون‌رفت از شرایط متزلزل در دولت و وضعیت عدم امنیت در فلسطین اشغالی راهی فرانسه شد.

ارسال اطلاعات از ۳ پهپاد مقاومت لبنان از اهداف دریایی در منطقه گازی کاریش، امنیت رژیم صهیونیستی را از هر سو دچار مخاطره کرده است.

متوسل شدن به فرانسه که در لبنان به عنوان یک قدرت مداخله‌گرمحسوب می‌شود، راهکار موجود باقی مانده و فشار از طرق سیاسی برای دفع حملات حزب‌الله است.

فروپاشی مجلس

انتخابات پیش‌رو در رژیم صهیونیستی پنجمین انتخابات در ۴ سال گذشته است و نشان می‌دهد که انسجام و حاکمیت سیاسی در فلسطین اشغالی در بحرانی ممتد و غیرقابل‌حل فرورفته است. روندی که بعد از انتخابات و حتی شکل‌گیری دولت جدید به رهبری نتانیاهو نیز به بن‌بست سیاسی خواهد رسید. این موضوع حاکی از این است که تشدید منازعه‌های حزبی و شکاف در ساختار سیاسی و در سایه عدم ثبات اجتماعی و امنیتی، بستر لازم برای شکل‌گیری یک دولت استوار را دچار خدشه می‌کند. از این رو ساختار سیاسی در یک دور باطل گرفتار شده و با توجه به ثبات و بحرانی شدن اوضاع، راه خروجی برای آن موجود نیست و از این رو هیچ دولتی قادر به اجرای امور نخواهد بود.

اقتصاد رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ اوکراین، رکود به دلیل کووید ۱۹و مشکلات متعدد دچار نابسامانی شده است. در سال گذشته، بانک مرکزی اسرائیل رشد تورم را گزارش کرده و در ادامه از کاهش ارزش شکیل در مقابل دلار خبر داده است. افزایش قیمت مسکن طبق گزارش‌های داخلی اسرائیل، در سال اخیر افزایش داشته است چنانکه بهای خانه به بالاترین مقدار خود در ۱۰ سال گذشته رسیده بود.

در هفته اخیر، موج افزایشی استعفاها در بین افسران پلیس و همچنین نیروهای گارد مرزی وضعیت بحرانی را برای اسرائیل به وجود آورده است.

علت این پدیده به افزایش مشکلات و سختی‌های پلیس، بویژه در ماه‌های اخیر که سرتاسر کرانه باختری و قدس شاهد تنش و درگیری بوده و همچنین کاهش حقوق و سطح معیشت این نیروها بازمی‌گردد.

پیش‌تر نیز، اتحادیه کارگری رژیم صهیونیستی و اتحادیه رانندگان اتوبوس این رژیم در ساعات اوج ترافیکی، اعتصابی گسترده را برگزار کردند. علت اصلی این اعتصاب عدم موافقت با درخواست افزایش حقوق رانندگان و کارگران در اراضی اشغالی بود. همچنین شهرهای مختلف اراضی اشغالی شاهد تظاهرات معیشتی در اعتراض به افزایش شدید قیمت کالا، مسکن و اجاره‌بها بوده است.از دیگر مسائلی که حاکمیت رژیم را فشل کرده، حملات سایبری نیروهای مقاومت به تأسیسات حساس و زیرساخت‌های امنیتی و نظامی این رژیم است که خسارت زیادی نیز به آن وارد کرده است. این خسارت صرفه اقتصادی و اجتماعی ندارد و مهم‌ترین رکنی که زیر سؤال برده امنیتی است که رژیم مدعی تأمین آن برای شهروندان خود است. افشای اطلاعات و داده‌های افسران نظامی و عدم رهیابی و بازدارندگی در مقابل آن شکست اطلاعاتی و امنیتی را رقم زده و نگرانی و اضطراب را در مقامات سبب شده است.

به‌طور کلی، امنیت رژیم در سایه عدم ثبات سیاسی و حملات متعدد سایبری و پهپادی به یک بحران اساسی و غیرقابل حل تبدیل شده و اسرائیل را در وضعیتی شکننده فرو برده است. مقامات رژیم این موضوع را دریافتند که توانایی مقابله با این دست حملات در پتانسیل وجودی این رژیم نیست و علی‌رغم ادعاها و لفاظی‌های مکرر به نقطه‌ای مخاطره‌آمیز رسیده‌اند.

شکست راهبردی

راهبرد دکترین اختاپوسی اسرائیل که با سروصدای زیاد تبلیغ شد راهی برای سرپوش گذاشتن به عدم توانایی در مقابل حملات گروه‌های مقاومت در غرب آسیا است. امروزه اسرائیل حتی توانایی دفع و مقابله با حملات سایبری و پهپادی و موشکی گروه‌های مختلف مقاومت در جوار خود را ندارد و آنچه که در مدل اختاپوسی ارائه می‌کند تنها یک بلوف است که با اقداماتی چون ترور و حملات پراکنده سعی در پررنگ کردن آن دارد.

رژیم سعی می‌کند با شعار صلح و آزادی ادیان، ورود اعراب در کنست و ایجاد حق شهروندی و ادعای همکاری با فلسطینیان آنها را با خود همراه کرده و خلع سلاح نماید. ولی در عمل موجودیت آنها در اقلیت ضعیف هم باعث شد راستگراهای افراطی آنها را برنتابند و این موضوع یکی از دلایل شکست دولت بنت بود. همچنین در نظرسنجی که برای حضور عرب‌ها درکابینه انجام گرفت ۵۹ درصد با حضور آنها مخالفت کردند. یعنی به واقع بدنه سیاسی اسرائیل پذیرای وجود آنها نیست و این تنها یک نمایش برای غلبه روانی بر فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی است.

 اعتراض دانشجویان عرب زبان دانشگاه حیفا به شکل بی‌اعتنایی به پخش سرود رژیم صهیونیستی در مراسم جشن فارغ‌التحصیلی، به معنایی شکست این خدعه را نشان می‌دهد. آنچه مشهود است فلسطینیان همواره به عنوان قطب تقابل در خاک سرزمین اشغالی وجود دارند و یکی از چالش‌های حل‌نشدنی آنها خواهد بود.

از طرفی رویکرد مبارزاتی جدید فلسطینیان در عملیات سیف‌القدس و بخصوص سلسله عملیات و تحرکات مقاومت در دو ماهه اول سال‌جاری فلسطین اشغالی را به‌هم ریخت. عبور انبوه راکت و موشک گروه‌های مقاومت از گنبد آهنین، سپر پدافندی آن را ناتوان نشان داد و از سوی دیگر استفاده از این سامانه هزینه مادی سنگینی برای اسرائیل بر جای گذاشت.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در سال گذشته میلادی در گزارشی با اشاره به ناآرامی‌های اراضی اشغالی، نسبت به آغاز جنگ داخلی هشدار داد که مقامات صهیونیستی خوش‌بین هستند و آتش‌سوزی‌های خیابان‌های اورشلیم را به عنوان  «مبارزه صهیونیست‌های مذهبی» تلقی می‌کنند و می‌گویند که این اتفاقات فقط درگیری های مختصری بود که در آن چند نفر زخمی شدند و نه موشکی شلیک شد و نه کسی جان باخت، درحالی که واقعیت چیز دیگری بود.

بحران‌های رژیم صهیونیستی عمیق‌تر از یک بحران حزبی است و به ساختار معیوب آن برمی‌گردد. با توجه به عدم بازساخت سیاسی در رژیم، هیچ مسیری برای برون‌رفت از وضعیت آن وجود ندارد و هیچ چشم‌انداز روشنی از آینده برای آن ترسیم نمی‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما