شناسهٔ خبر: 54979774 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

روسیه: برای ایفای نقش خود در احیای توافق هسته ای مصمم هستیم

صاحب‌خبر -

شفقنا- معاون وزیر امور خارجه روسیه با انتقاد از سیاست‌های دولت بایدن در قبال مسئله هسته‌ای ایران، بر عزم روسیه برای ایفای نقش خود در زمینه احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد.

 

به گزارش شفقنا از ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا در سفر آتی‌اش به خاورمیانه به مسئله هسته‌ای ایران خواهد پرداخت.

ریابکوف در جمع خبرنگاران بیان کرد: به گمانم، برنامه هسته‌ای ایران و هر چیز مربوط به آن و مسائل امنیتی منطقه خلیج فارس، بدون شک در دستور کار[سفر بایدن به منطقه] قرار خواهد داشت.

او در ادامه با اشاره به این که دولت بایدن هنوز از سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران فاصله نگرفته است، گفت: تهران آماده اجرایی کردن کامل برجام در صورت لغو تحریم‌هاست.

او درباره موضع روسیه در قبال احیای توافق هسته‌ای اظهار کرد: روسیه در عوض، مصمم است که نقش خود را در اجرایی کردن برجام[توافق هسته‌ای] پس از احیای آن به شکل پارامترهای اولیه‌اش ایفا کند.

اظهارات معاون وزیر امور خارجه روسیه در پی این مطرح می‌شود که قطر اخیرا میزبان مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در زمینه احیای توافق هسته‌ای با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا بوده است.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات درباره مذاکرات برجامی غیرمستقیم در صفحه توییترش نوشت: دو روز مذاکرات نزدیک در دوحه بر سر برجام داشتیم. متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده نسبت به حصول آن امیدوار بودند، به دست نیامده است. ما به کار با ضرورت بیشتر برای بازگرداندن ثبات منطقه‌ای و توافق کلیدی عدم اشاعه هسته‌ای به مسیر خود ادامه خواهیم داد.

مقامات آمریکایی در موضع‌گیری‌های اخیر خود درباره مذاکرات انجام شده در قطر، سعی داشته‌اند ایران را با ادعای این که خواسته‌های آن در این مذاکرات «فرابرجامی» بوده است و «پاسخ مثبت و موثری» به ابتکار اتحادیه اروپا برای از سرگیری این مذاکرات نشان نداده است، در بی‌نتیجه ماندن مذاکرات دوحه مقصر جلوه دهند.

این در حالی است که حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیرا در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای قطری‌اش در تهران در این باره بیان کرد: ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار مصمم هستیم و برخلاف برخی از ادعاهای رسانه‌ای طرف آمریکایی ما هیچ گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و هیچ گونه مطالبه فرابرجامی مورد ادعای آمریکا را نداریم.

وزیر امور خارجه گفت: مطالبات ما کاملا در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ است و اگر در حوزه‌ای طرف آمریکایی احساس می‌کند موضوع فرابرجامی است ما در درون گفت‌وگوها به طرف آمریکایی تأکید کرده‌ایم براساس آنچه که در ماه‌های گذشته در مذاکرات رخ داد و بارها طرف‌های غربی اعلام کردند که هر آنچه که مانع نفع اقتصادی ایران از برجام می‌شود را برمی‌دارد. ما در گفت‌وگوهای اخیر بر یک موضوع اساسی تمرکز کردیم و آن بحث تضمین موثر از سوی آمریکا در حوزه‌های هر آن چیزی است که بخواهد نفع اقتصادی ایران از برجام را تحت تأثیر قرار دهد و مطالبه و خواسته ما زیاده‌خواهانه نیست.

امیرعبداللهیان ادامه داد:‌در مسیر اخذ تضمین‌ها آمریکا باید متعهد شود که ایران از مزایای کامل توافق ۲۰۱۵ برخوردار خواهد بود و این چیزی است که تاکنون طرف آمریکایی نتوانسته نسبت به تحقق آن ما را مطمئن کند.

او افزود: بار دیگر تأکید می‌کنم که ما حسن نیت داریم. اهل مذاکره منطقی هستیم و در این مسیر جدی هستیم.

نظر شما