شناسهٔ خبر: 54979719 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دست رد کُردهای سوریه به سینه آمریکا

فارس

همزمان با شدت گرفتن تهدیدات ترکیه برای حمله به شمال سوریه، منابع سوری خبر دادند که آمریکا برای میانجیگری میان کُردها و ترکیه هیأتی اعزام کرده اما کُردها دست رد به سینه واشنگتن زده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، منابع سوری خبر دادند که هیأتی به ریاست «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و «جان برنان» فرمانده ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضدداعش، روز گذشته، برای میانجیگری میان ترکیه و کُردهای سوریه به شمال شرق سوریه رفته‌اند. 

پایگاه خبری شبکه «اورینت» وابسته به معارضان سوریه به نقل از منابع آگاه، امروز (پنجشنبه)، خبر داد که شبه نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) پیشنهاد آمریکا را نپذیرفته‌اند و در مناطق تحت کنترل خود در شمال شرق سوریه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.

اورینت اشاره کرد که هیأت آمریکایی به زندان غویران، زندانی که عناصر سازمان تروریستی داعش در آن زندانی هستند و اردوگاه الهول، اردوگاهی که خانواده عناصر داعشی در آن زندگی می‌کنند، رفته‌ است.

طبق گزارش این منبع، هیأت آمریکایی به فرماندهی حزب موسوم به «اتحادیه دموکرات» (شاخه حزب کارگران کردستان در سوریه) پیشنهاد کرده است که از منطقه «تل رفعت» در شمال حلب عقب‌نشینی کنند تا در مقابل، ترکیه به شهر «منبج» حمله نظامی نکند.

اورینت خبر داد که فرماندهی این حزب، پیشنهاد آمریکا را نپذیرفته و فورا به نیروی‌های خود دستور آماده‌باش داده و وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

بنابر گزارش این پایگاه، بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که میانجیگری آمریکا میان کُردها و ترکیه موفقیت‌آمیز باشد؛ اما امور برخلاف باورها پیش رفته است.

«بسام بربندی» یکی از دیپلمات‌های سابق سوریه در گفت‌وگو با اورینت اظهار داشت که مخالفت کُردها با پیشنهاد آمریکا قابل پیش‌بینی بود زیرا با آنکه لیندسی گراهام از حامیان ائتلاف آمریکا با کُردهای سوریه و از مخالفان شدید تصمیم رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از خاک این کشور بوده اما او در عین حال مدافع سرسخت ائتلاف با ترکیه نیز به شمار می‌رود.

منابع آگاه به اورینت همچنین خبر دادند که هیأت آمریکایی در گفت‌وگو با مقامات قسد تأکید کرده‌اند که ترکیه بر اجرای عملیات خود در شمال سوریه تأکید دارد و از آن عقب‌نشینی نخواهد کرد مگر با خروج کُردها از تل رفعت که این مسئله باعث شده است مقامات قسد این پیشنهاد را رد کنند.

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه چندی پیش در نشستی با اعضای حزب «عدالت و توسعه» این کشور اعلام کرد که نیروهای ترکیه «منبج» و «تل رفعت» سوریه را از آنچه «تروریست» خواند، پاکسازی خواهند کرد. او همچنین اشاره کرد که عملیات ترکیه به صورت تدریجی در دیگر مناطق سوریه نیز ادامه خواهد یافت.

اردوغان پیش از این اظهارات اعلام کرده بود که آنکارا به تلاش خود برای ایجاد آنچه «منطقه امن» خواند، در عمق ۳۰ کیلومتری در طول مرزهای جنوبی با سوریه ادامه خواهد داد.

این اظهارات با واکنش شدید دمشق همراه شد. وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به این سخنان گفته بود: «اظهارات سخیف رئیس‌جمهور رژیم ترکیه درباره ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه بازیچه‌ای خصمانه است که این رژیم علیه سوریه و تمامیت ارضی آن دارد به راه می‌اندازد. چانه‌زنی‌های رذیلانه‌ای که رژیم ترکیه انجام داده و همچنان انجام می‌دهد، از نداشتن کمترین میزان فهم سیاسی و اخلاقی برای تعامل با بحران سوریه حکایت دارد چراکه این رژیم خود همواره بخشی از این بحران بوده و هست و آن را با طرح تجزیه و تقسیم [سوریه] تداوم بخشیده است؛ طرحی که تنها در راستای اهداف اسرائیل، آمریکا و غرب می‌باشد.» 

پیش از این، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز در مصاحبه با شبکه «ان تی‌وی» گفته بود: «نه روسیه و نه آمریکا حق ندارند در مورد عملیات نظامی در سوریه چیزی بگویند، بلکه باید تروریست‌ها (شبه‌نظامیان کُرد) را از آنجا خارج کنند».

نظر شما