شناسهٔ خبر: 54979611 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

مایک وینکلمن؛ طلایه‌دار هنر دیجیتال

ندا لهردی ندا لهردی

صاحب‌خبر -

رفتارها و معناهای مشترک، موافقت و همراهی به ارمغان می‌آورند و در نگاه یک جامعه به فرهنگ غالب و مردمی تبدیل می‌شوند؛ فرهنگی که از سبک زندگی و باورهای مردم شکل می‌گیرد. پاپ آرت یا هنر همگانی هم با همین فلسفه شکل گرفت و به خاطر همین ماهیت مردمی، طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرد. هر چند عمر جنبش پاپ آرت هنوز به یک قرن هم نمی‌رسد، اما در سال‌های اخیر و با نفوذ بیشتر تکنولوژی به زندگی روزمره، رنگ و بوی تازه‌ای گرفته است. با این اوصاف اگر «اندی وارهول» را یکی از بنیان‌گذاران پاپ آرت بدانیم، باید «مایک وینکلمن» را یکی از پایه‌گذاران پاپ آرت دیجیتال به حساب بیاوریم؛ مفهومی تازه که شاید هنوز چندان ملموس نباشد، اما به تدریج جای خودش را در روزگار ما پیدا می‌کند. وینکلمن با استفاده از ابزارهای انتقال مختلف، آثار طنز و انتزاعی متنوعی را خلق کرده است که در همه آنها به فرهنگ عامه رجوع کرده و به همین دلیل واکنش‌های سیاسی و اجتماعی را هم برانگیخته است. او این آثار را در قالب توکن‌های غیر قابل معاوضه یا ان‌اف‌تی هم ارایه کرد و اتفاقا به طور چشمگیری مورد توجه قرار گرفت؛ تا جایی که خانه حراج کریستی او را به عنوان یک هنرمند دیجیتال پیشرو و طلایه‌دار بازار ان‌اف‌تی‌های هنری معرفی کرده است.

 

هر روز، یک اثر

کمتر از یک ماه پیش مایکل وینکلمن شمع تولد چهل سالگی‌اش را فوت کرد و وارد چهل‌ویک سالگی شد. او در روز بیستم ماه ژوئن سال 1981 در دهکده‌ای کوچک در ایالت ویسکانسین به دنیا آمد که در مجاورت یک دریاچه زیبا قرار دارد. پس تعجبی ندارد که او تا سی‌وشش سالگی در همین حوالی ساکن بوده و از این طبیعت برای خلق آثارش الهام گرفته است. پدر او مهندس الکترونیک بود و مادرش در یک مرکز نگهداری از سالمندان کار می‌کرد. او اما بعد از پایان دوران مدرسه، به دانشگاه پردو در شهر وست لایف در ایالت ایندیانا رفت که یکی از ده دانشگاه برتر آمریکا در زمینه علوم مهندسی است. در نهایت وینکلمن در سال 2003 با مدرک کارشناسی علوم کامپیوتر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

مایک وینکلمن همیشه به هنر علاقمند بود و در این راه از علوم کامپیوتر و ابزارهای تکنولوژی کمک گرفت تا بتواند جهان تازه‌ای را خلق کند که چشم‌انداز هنر را به کلی تغییر بدهد. به این ترتیب بود که در سال‌های پس از فارغ‌التحصیلی ایده‌های مختلفی را از سر گذراند و سرانجام به این نتیجه رسید که اثری بزرگ و ماندگاری را خلق کند که مداوم و نامیرا باشد. ایده خلق اثر «هر روز» از همین جا کلید خورد. پروژه «هر روز» به شکل جدی و رسمی از اولین روز ماه می سال 2007 شروع شد و از آن زمان وینکلمن هر روز یک تکه از این اثر هنری را خلق می‌کند. این پروژه پیوسته و مستمر است و تا حالا بیش از پنج هزار روز از آن گذشته است. مایک وینکلمن هر روز مشغول خلق اثری در این پروژه است. او در این پانزده سال حتی یک روز هم از آن غافل نشده و در روزهای سخت و شرایط پیچیده هم برنامه خودش را دنبال کرده است؛ حتی در روز عروسی خودش و روز تولد فرزندانش. او ایده خلق این پروژه را از «تام جود» الهام گرفت؛ نقاشی که به مدت یک سال هر روز طراحی کرد. وینکلمن فکر می‌کرد که این روش مفیدی برای تقویت مهارت‌های طراحی‌اش است. در سال‌های بعد او روال منظمی را در پیش گرفت و به این ترتیب هر سال روی یک مهارت یا مدیوم متمرکز شد؛ در سال 2012 با نرم‌افزار طراحی آدوب ایلوستریتور (Adobe Illustrator) و در سال 2015 با نرم‌افزار مدل‌سازی و انیمیشن سینما چهاربعدی (Cinema 4D) کار کرد. آثار مایک وینکلمن تسجمی از ویرانشهر خیالی آینده هستند. او همیشه از نشانه‌های فرهنگ عامه و مردمی در آثارش استفاده می‌کند؛ از سیاست گرفته تا وقایع و اخبار روز. جالب است بدانید که آثار مایک وینکلمن حتی توجه خانه‌های مد بزرگ جهان را هم به خودشان جلب کرده‌اند؛ تا جایی که خانه مد فرانسوی لویی ویتون در مجموعه پوشاک و محصولات ویژه فصل بهار و تابستان سال 2019 خودش از بعضی از آثار او الهام گرفت و استفاده کرد.

 

ظهور بیپل در دنیای ان‌اف‌تی‌ها

با توسعه وب 3 و اینترنت غیرمتمرکز در سال‌های اخیر، وینکلمن به فکر ارایه آثارش در این بستر افتاد. به این ترتیب او اولین بار در ماه اکتبر سال 2020 با نام مستعار و هنری «بیپل» وارد دنیای ان‌اف‌تی‌ها شد و قدم‌های اولیه خودش در این عرصه را به کمک «مورات پاک» برداشت که او هم یک هنرمند دیجیتال، برنامه‌نویس و سرمایه‌گذار در عرصه رمزارز است. با این حال وینلکمن از ماه فوریه سال 2021 به صورت رسمی به فروش ان‌اف‌تی‌های آثارش پرداخت؛ توکن‌های دیجیتالی وابسته به آثار او که مالکیت‌شان با یک بلاک‌چین تایید می‌شود. دو ان‌اف‌تی اول بیپل در جشنواره سالانه ETHDenver فروخته شد که یک جشنواره رایگان و محبوب در دنیای وب 3 است. بعضی از ان‌اف‌تی‌های دیگر بیپل در حراجی آنلاین هنر دیجیتال «نیفتی گیت‌وی» (Nifty Gateway) در ماه نوامبر سال 2020 به فروش رسیدند. یکی از این ان‌اف‌تی‌ها با نام «تقاطع» (Crossroad) که محتوایی مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 آمریکا داشت، در ماه فوریه سال 2021 با قیمت 7/6 میلیون دلار فروخته شد.

با این همه اما ان‌اف‌تی اثر «هر روز: پنج هزار روز» که کلاژی مربوط به پنج هزار روز اول مجموعه هر روز وینکلمن است، معروف‌ترین و محبوب‌ترین ان‌اف‌تی او به حساب می‌آید. این ان‌اف‌تی در روز یازدهم ماه مارس سال 2021 در حراجی کریستی با قیمت 69 میلیون و 400 هزار دلار به فروش رفت تا عنوان گران‌ترین معامله مبتنی بر ان‌اف‌تی جهان و سومین اثر هنری گران‌قیمت خلق شده توسط هنرمندان زنده را به خودش اختصاص بدهد. ان‌اف‌تی «هر روز: پنج هزار روز» در واقع اولین ان‌اف‌تی فروخته شده توسط یک حراجی بزرگ و رسمی است و هزینه آن با رمزارز اتر پرداخته شد. جالب اینکه مایک وینکلمن در همان زمان بازار ان‌اف‌تی‌ها را به حبابی هیجان و نامعقول تشبیه کرد. در ماه نوامبر سال 2021 یکی دیگر از آثار هنری بیپل با نام «نوع انسان» با قیمت 28 میلیون و 958 هزار دلار در حراجی کریستی به فروش رسید. بیپل این اثر را به عنوان اولین پرتره از انسان متولد شده در متاورس، معرفی کرد.

مایک وینکلمن با نام هنری بیپل حالا چهره‌ای شناخته شده در هنر همگانی دیجیتال است که نامش با ان‌اف‌تی‌های هنری گران‌قیمت گره خورده. او از سال 2017 به شهر نورث چارلستن در ایالت کارولینای جنوبی آمده است و حالا با همسر و دو فرزندش در آنجا زندگی می‌کند.

 

قسمت‌های قبلی پروفایل:

۱- آدام موسری؛ صدای رسای فیس‌بوک 

۲- لینا خان؛ سردمدار مبارزه با انحصارطلبی 

۳- ریما قریشی؛ یک مدیر بالفطره 

۴- کریستیانو آمون؛ مدیر جدید و خندان کوآلکام 

۵- اندی جیسی؛ مدیرعامل گران‌قیمت آمازون با تبار ایرانی

۶- آیلین لی؛ کاشف تک‌شاخ‌های سیلیکون‌ولی

۷- اریک یوآن؛ یک عاشق مصمم

۸- سوزان اثی؛ شیفته‌ی اقتصاد تکنولوژی

۹- امین ذوالفنون؛ از تار تا تکنولوژی

۱۰- جسیکا روزنورسل؛ مدیری با دغدغه‌های اجتماعی

 ۱۱- کریس یانگ؛ امید تازه‌ی مایکروسافت برای آینده

۱۲ ویتالیک بوترین؛ خالق اتریوم

۱۳- جن‌سن هوآنگ؛ یک مدیر هدفمند

۱۴ – ملانی پرکینز؛ ثروتمندترین زن جوان کارآفرین

۱۵- پت جلسینگر؛ ناخدای جدید اینتل

۱۶- الیزابت هولمز؛ ظهور و سقوط یک امپراطوری

۱۷- سوزان وجسیکی؛ ؛ قدرتمندترین زن در اینترنت

۱۸- کاتالین کاریکو؛ مبدع اولین واکسن کووید-19

۱۹- لیزا سو، یکی از بهترین مدیران صنعت نیمه‌رسانا

۲۰ – رید هستینگز؛ ایده‌پرداز صنعت سرگرمی مدرن

۲۱- سفرا کتز؛ در ستایش تجربه‌گرایی

۲۲- گویین شات‌ول؛ ستاره‌ی صنعت فضانوردی

۲۳-روث پورات؛ مهره کلیدی گوگل

۲۴- آیچا اِوِنز؛ ملکه‌ی صنعت خودروهای خودران

۲۵- امی هود؛ برگ برنده غول نرم‌افزاری جهان

۲۶- لیزا جکسون؛ سفیر اپل در حفاظت از محیط زیست

۲۷- آدام نیومن؛ زخم‌خورده‌ی جاه‌طلبی‌ها

۲۸- جولی سوییت؛ پرچمدار عدالت

۲۹- الیزابت چرچیل؛ در جستجوی ارتباطات مدرن

۳۰ – دمت موتلو؛ یک کارآفرین جسور

۳۱-جاش واردل؛ مبدع بازی آنلاین و پرطرفدار وردل

۳۲-کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

۳۳-برت تیلور؛ درخشش یک ذهن خلاق

۳ ۴-مارکس براونلی؛ اتاقی از آنِ خود

۳۵-اِوِن بلاس؛ سلطان افشای گجت‌ها

۳۶- مریسا می‌یر؛ افول یک ستاره

۳۷- تیم آرمسترانگ؛ مجذوب روزنامه‌نگاری دیجیتال

۳۸ -امید کردستانی؛ مرد چالش‌های سخت

۳۹- پریسا تبریز؛ قاتل باگ‌های امنیتی

۴۰ – جری یانگ؛ یک پیشاهنگ زیرک

۴۱-اسکات مک‌نلی؛ یک مدیر ثابت‌قدم

۴۲-چانگ‌پنگ ژائو؛ ناگهان ثروت

43-ژانگ ییمینگ؛ کارآفرین نوآور

44- کَرُل بارتز؛ بازمانده‌ی سرسخت

45- ریچارد لیو؛ جف بزوسِ چین

46- وینود خوسلا؛ سرمایه‌گذار بلندپرواز

47- بری‌یان آرمسترانگ؛ قهرمان ضد سیاست

48- پژمان نوزاد؛ یک سرمایه‌گذار امیدوار

49- جاستین سان؛ در رویای اینترنت غیرمتمرکز

50- مونا عطایا؛ کارآفرینی از دنیای مادران

51- جاناتان شوآرتز؛ مدافع آزادی بیان

52- داستین موسکوویتز؛ از فناوری تا نیکوکاری

برچسب‌ها:

نظر شما