شناسهٔ خبر: 54978812 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس جمهوری لبنان: ترسیم مرزهای دریایی با رژیم صهیونیستی به زودی پایان خواهد یافت

تهران – ایرنا – میشل عون رئیس جمهور لبنان اعلام کرد که « ترسیم مرزهای دریایی کشورش با رژیم صهیونیستی به زودی پایان خواهد یافت و نتایج به دست آمده از آن مثبت و به نفع دو طرف خواهد بود.»

صاحب‌خبر -

میشل عون امروز (پنجشنبه) در گفت وگو با شبکه تلویزیونی  "أو تی وی" تاکید کرد: مدت زمان اندکی تا دستیابی دو طرف به راه حل باقی مانده است و تصور می کنیم ما با آمریکایی ها به عنوان واسطه میان ما و اسراییل در آستانه دستیابی به تفاهم قرار گرفته ایم .

از سوی دیگر " ناصر قندیل " سردبیر روزنامه لبنانی " البناء " در مصاحبه با المیادین در  ارتباط با اظهارات رئیس جمهور لبنان در خصوص ترسیم مرزها گفت : رئیس جمهور لبنان اگر پیام کتبی در این خصوص دریافت نکرده بود به هیچ وجه نمی توانست با این قاطعیت و اطمینان خاطر از آن سخن به میان آورد.

قندیل توضیح داد : اگر در خصوص ترسیم مرزهای دریایی با رژیم اشغالگر قدس به توافق رسیده ایم در واقع این امر را مدیون پهپادهای محور مقاومت هستیم .

قندیل فاش کرد : لبنان قبل از به پرواز درآمدن این پهپادها از سوی حزب الله پیام تهدیدآمیزی از سوی اروپا دریافت کرده بود و پهپادهای مقاومت با به پرواز درآمدن در شنبه گذشته بر فراز سکوهای گازی اسراییلی "کاریش"  در واقع به این تهدید پاسخ کوبنده ای دادند.

وی خاطرنشان کرد : سفیر آمریکا در بیروت در ارتباط با پهپادهای مقاومت پیام شدیداللحنی به وزیر خارجه لبنان انتقال داد.

قندیل توضیح داد : البته بیروت به اطلاع فرستاده آمریکایی رساند که لبنان باید به حق کامل خود در استخراج گاز دست یابد.

از سوی دیگر " محمد سعید ادریس " رئیس واحد تحقیقات عربی و منطقه ای در مرکز تحقیقات سیاسی و راهبردی الاهرام ابراز داشت : به پرواز درآمدن پهپادهای مقاومت بر فراز کاریش ثابت کرد که حزب الله می تواند مانع از استخراج نفت توسط اسراییل شود .

محمد بر اهمیت عدم عقب نشینی بیروت از معادله " اگر لبنان گاز نداشته باشد اسراییل نیز گاز نخواهد داشت " تاکید کرد.

ادریس افزود : غربی ها می خواهند دولت لبنان تسلیم خواسته های اسراییل شود اما مقاومت با به پرواز درآوردن پهپادهای خود خط قرمزی برای رژیم اسراییل ترسیم کرد .

وی ادامه داد : دولت لبنان متوجه واقعیت مبارزه بر سر گاز نیست و در واقع امتیازدهی بیروت هیچ نتیجه ای به همراه نخواهد داشت .

در همین رابطه تارنمای خبری آمریکایی " اکسیوس " نوشت : دولت رئیس جمهور جو بایدن دولت لبنان را تحت فشار قرار داد تا از ارسال پهپادها توسط حزب الله بر فراز سکوی گازی کاریش واقع در دریای مدیترانه انتقاد به عمل آورد .

اکسیوس خاطرنشان کرد : آموس هوگستین فرستاده کاخ سفید و دوروتی شیا سفیر آمریکا در لبنان طی تعطیلات پایان هفته با مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی لبنان در این خصوص بحث و گفت وگو کردند.

منابع آگاه در همین خصوص گفتند : آنها در ارتباط با اقدام حزب الله ترس و نگرانی هایی را مطرح کردند و از دولت لبنان خواستند تا علنا علیه این موضوع سخن به میان آورد.

مقاومت اسلامی در لبنان " حزب الله " شنبه گذشته اعلام کرد که سه پهپاد غیرمسلح را به منظور انجام عملیات شناسایی بر فراز منطقه مورد اختلاف میدان کاریش ارسال کرده و تاکید نمود که این پهپادها ماموریت را به خوبی انجام داده و پیام موردنظر ما را به طرف مقابل رساندند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در ۹ ژوئن گذشته تاکید کرد : لبنان در برابر مرحله جدیدی قرار گرفته است و نصب سکو توسط یک شرکت انگلیسی یونانی در میدان کاریش جهت استخراج گاز ظرف سه ماه گذشته تجاوز علیه لبنان به شمار می رود.

شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان نیز سه‌ شنبه شب گذشته در سخنانی تاکید کرد که این کشور نفت و گازش را کامل و بی کم و کاست می‌خواهد.

۱۴۸۷

نظر شما