شناسهٔ خبر: 54978581 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

خارجی‌های جذاب روی ‌نیمکت‌های آسیایی (گزارش)

فوتبال آسیا در فصل جدید باشگاهی، چهره های سرشناسی را به عنوان مربی روی نیمکت چند تیم خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، برای لیگ بیست و دوم دوباره پای مربیان خارجی به فوتبال ایران باز شد. استقلال، سپاهان و تراکتور وقتی گزینه‌های داخلی مناسبی پیدا نکردند، سراغ مربیان خارجی رفتند و پس از جست‌و‌جوی فراوان به ساپینتو، ژوزه مورایس و قربان بردیف رسیدند که نام‌های ناآشنایی نیستند.
این وضعیت در لیگ‌ کشورهای همسایه هم وجود داشت و برای فصل جدید پای چند مربی بزرگ به لیگ‌های عربستان، امارات و قطر باز شده است. باشگاه‌های حاشیه خلیج فارس به لطف بودجه‌ زیاد دست‌شان در انتخاب مربی بازتر است و مقایسه مربیان شاغل در این کشورها با مربیان لیگ برتر هم این را تأیید می‌کند.
در جمع این مربیان نام‌هایی دیده می‌شود که در بالاترین سطح فوتبال اروپا مربیگری کرده‌اند و هنوز هم می‌توانند در لیگ برتر انگلیس مربیگری کنند. ایران ورزشی در گزارشی مهم‌ترین مربیان حاضر در لیگ‌های غرب آسیا را مرور کرده است:

نونو اسپریتو سانتو – الاتحاد عربستان
نونو اسپریتو سانتو که فصل گذشته روی نیمکت تاتنهام می‌نشست به تازگی با الاتحاد، نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ عربستان به توافق رسید. مربی پرتغالی فصل گذشته شروع خوبی با تیم لندنی داشت و حتی به‌عنوان مربی ماه اوت لیگ برتر انتخاب شد، ولی در ادامه فصل برکنار شد تا جایش را به کونته بدهد. قرارداد این مربی که سابقه هدایت پورتو، والنسیا و ولورهمپتون را هم دارد، دو ساله است.

رودی گارسیا – النصر عربستان
النصر، تیم سوم فصل گذشته لیگ عربستان هم سراغ یک مربی مشهور رفت و با رودی گارسیا برای دو سال به توافق رسید. این مربی فرانسوی گفته بود که منتظر پیشنهادی از لیگ برتر انگلیس است، ولی با دریافت دستمزد سالانه 6/5 میلیون یورو حاضر شد به لیگ عربستان برود. او در سال 2011 با لیل قهرمان لیگ فرانسه شده و سابقه هدایت رم، مارسی و لیون را هم دارد.

رامون دیاز – الهلال عربستان
لئوناردو ژاردیم موفق شد الهلال عربستان را برای چهارمین بار به قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا برساند، ولی به‌دلیل ناکامی در جام جهانی باشگاه‌ها برکنار شد تا رامون دیاز جایش را بگیرد. این مربی آرژانتینی که در سال 2017 هم با الهلال قهرمان لیگ عربستان شده بود، دوباره این موفقیت را تکرار کرد و در فصل جدید هم سرمربی الهلال خواهد بود.

لئوناردو ژاردیم – شباب الاهلی امارات
ژاردیم با جدایی از الهلال مدت زیادی بدون تیم نماند و در فصل جدید سرمربی شباب الاهلی در لیگ امارات خواهد بود. مربی 47 ساله پرتغالی در سال 2017 بالاتر از پاری‌سن‌ژرمن با موناکو قهرمان لیگ فرانسه شد و با حذف منچسترسیتی به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رسید. او در سال 2013 هم با المپیاکوس قهرمان لیگ یونان شده بود. شباب الاهلی فصل گذشته با مهدی علی، مربی اماراتی پنجم شد.

خوان آنتونیو پیتزی – الوصل امارات
خوان آنتونیو پیتزی که سابقه هدایت تیم ملی شیلی و عربستان را دارد، در فصل جدید روی نیمکت الوصل امارات می‌نشیند. او با شیلی قهرمان کوپا آمه‌ریکا شده و در جام جهانی 2018 با عربستان توانست مصر را شکست دهد. قرارداد پیتزی یک ساله است و بعد از مارادونا، هکتور کوپر، گابریل کالدرون و آرئوابارنا پنجمین سرمربی آرژانتینی الوصل خواهد بود. الوصل فصل گذشته در لیگ امارات ششم شد.

کارلوس کاروالیال – الوحده امارات
کارلوس کاروالیال که در دو سال گذشته سرمربی براگا بود برای فصل جدید روی نیمکت الوحده امارات می‌نشیند. او پیش از براگا روی نیمکت ریو‌آوه می‌نشست و مهدی طارمی را این مربی به لیگ پرتغال برد. کاروالیال تجربه مربیگری در لیگ برتر انگلیس با تیم سوانزی را هم دارد. الوحده فصل گذشته در لیگ امارات سوم شد.

کاسمین اولاریو – شارجه امارات
کاسمین اولاریو که فصل گذشته با شارجه نایب‌قهرمان لیگ امارات شد در فصل جدید هم با این تیم ادامه می‌دهد. او سابقه قهرمانی در لیگ رومانی و عربستان و چهار بار قهرمانی لیگ امارات با العین و الاهلی را دارد.

سرگی ربروف – العین امارات
سرگی ربروف، زوج شوچنکو در خط حمله دینامو کیف، مربیگری را از همین تیم شروع کرد و دو بار قهرمان لیگ اوکراین شد. او بعد از سه قهرمانی متوالی لیگ مجارستان با فرانس‌واروش روی نیمکت العین نشست و فصل گذشته با این تیم قهرمان لیگ امارات شد. او در فصل جدید هم سرمربی العین خواهد بود.

خوانما لی‌یو – السد قطر
خوانما لی‌یو دستیار اصلی گواردیولا در دو فصل گذشته از منچسترسیتی جدا شد تا در فصل جدید روی نیمکت السد قطر بنشیند. او در 29 سالگی با سالامانکا به لالیگا صعود کرد تا جوانترین مربی تاریخ این لیگ شود. او را مبدع چیدمان 1-3-2-4 می‌نامند و وقتی در سال 2005 هدایت «دورادوس» مکزیک را به عهده داشت، گواردیولا به آن تیم پیوست که حکم کارآموزی برای دوران مربیگری‌اش را داشت. قرارداد این مربی 56 ساله اسپانیایی با قهرمان لیگ ستارگان قطر دو ساله است.

هرنان کرسپو – الدحیل
هرنان کرسپو که فصل گذشته با الدحیل نایب‌قهرمان لیگ قطر شد، در این فصل هم با این تیم ادامه می‌دهد. کرسپو که مهاجم مشهوری بود، پیش از پیوستن به الدحیل توانسته در لیگ آرژانتین و برزیل نتایج خوبی بگیرد.

آندره‌آ استراماچونی – الغرافه
استراماچونی که تجربه کوتاه ولی درخشانی با استقلال داشت، فصل گذشته با الغرافه در لیگ ستارگان قطر پنجم شد. سرمربی اسبق اینتر در فصل جدید هم با این تیم قطری ادامه خواهد داد.

برچسب‌ها:

نظر شما