شناسهٔ خبر: 54978348 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرآرانیوز | لینک خبر

کلاهبرداری ۹۵ میلیونی از طرق پیامک سامانه ثنا | روش کلاهبرداران چیست؟

رئیس پلیس فتا کرمان از کشف یک پرونده کلاهبرداری ۹۵ میلیونی از طرق پیامک سامانه ثنا خبر داد.

صاحب‌خبر -

به کزارش شهرآرانیوز، سرهنگ محمدرضا رضایی گفت: در پی شکایت شخصی مبنی بر برداشت ۹۵ میلیون ریال از حساب وی، مراتب به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

در یکی از روش‌های کلاهبرداری که منتصب به سامانه ابلاغ الکترونیکی قوه قضاییه (سامانه ثنا) است، مشخص شد که فردی کلاهبردار اقدام به ارسال پیامکی با عنوان  علیه شما در دادسرای عمومی و انقلاب شکایت شده که جهت مشاهده متن شکواییه می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید، کرده که حاوی لینک جعلی بوده و به محض کلیک کردن قربانی جهت مشاهده شکوائیه سیستم وی آلوده می‌شود.

به گفته سرهنگ رضایی،  پس از آلوده شدن سیستم قربانی دو اتفاق مهم رخ می‌دهد که در مرحله نخست همین پیامک از شماره همراه قربانی به صورت انبوه برای افرادی دیگر ارسال که دیگران را در این چرخه کلاهبرداری دخیل می‌کند.

او گفت: در مرحله بعد زمانی که قربانی جهت مشاهده شکوائیه خود وارد لینک معرفی شده می‌شود، باید مبلغی ناچیز مثل دو هزار تومان را پرداخت کند که در این زمان به درگاه پرداخت جعلی بانکی هدایت شده و اطلاعت بانکی وی به سرقت می‌رود که در این پروند از حساب قربانی به همین روش مبلغ ۹۵ میلیون ریال برداشت غیر مجاز صورت گرفته است.

سرهنگ رضایی گفت: هر چند پس از بررسی‌های لازم متهم که خانمی ۳۸ ساله بود شناسایی، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شد، اما قصه ارسال پیامک‌های جعلی منتصب به نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی همچنان در حال قربانی گرفتن است.

سرهنگ رضایی تاکید کرد: مردم بدون اعتنا به لینک موجود در پیامک‌ها به سایت تخصصی آن سازمان مثلا دادگستری که به آدرس adliran.ir است مراجعه کنند و از همان جا به صفحه سامانه ثنا ورود پیدا کنند و به همین ترتیب به سامانه هر نهادی از طریق سایت تخصصی آن نهاد وارد شوند و از لینک‌های جعلی که برای آن‌ها ارسال می‌شود، استفاده نکنند تا مورد کلاهبرداری واقع نشوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما