شناسهٔ خبر: 54978061 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

کدام گزینه برای سرمایه گذاری در بازار رمزارز مناسب است؟

همگام با گسترش بازار رمزارز‌ها در سراسر جهان، ریسک‌ها و کلاهبرداری‌های این حوزه نیز به صورت مداوم در حال افزایش است. به منظور جلوگیری از بروز مشکلات، علاقه‌مندان به فعالیت در این بازار باید در ابتدا دانش و آگاهی خود را افزایش داده و سپس سرمایه گذاری انجام دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر ; بازار رمزارز‌ها روز به روز برای افراد بیشتری در جهان موضوعیت پیدا می‌کند و باعث جذب کاربران بیشتری در سراسر جهان می‌شود. اما از آنجا که صنعت رمزارز‌ها نوپا است و عمر زیادی از آن نمی‌گذرد، باعث شده بسیاری از افراد، آگاهی و دانش کافی برای فعالیت در آن نداشته باشند و در دام کلاهبرداران بیفتند.

از آنجا که ماهیت رمزارز‌ها غیرمتمرکز است و همچنین قانون‌گذاری مناسب و شفافی برای آن وجود ندارد، به صورت مداوم شاهد کلاهبرداری از مردم به روش‌های مختلف هستیم. اولین قدم برای جلوگیری از گرفتار شدن علاقه‌مندان به فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال در دام کلاهبرداران، این است که آگاهی و دانش در این زمینه افزایش یابد.

همچنین افراد باید نسبت به ریسک‌ها و مشکلات این بازار آگاه بوده و رویای یک شبه پولدار شدن را در سر نداشته باشند. تنها یک اشتباه می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای فعالان بازار داشته باشد و تمام دارایی‌های آن‌ها را به باد دهد.

در خصوص کلاهبرداری حوزه رمزارز‌ها و همچنین نکاتی که افراد باید برای سرمایه‌گذاری در یک پروژه مناسب در نظر بگیرند، مصاحبه‌ای با مهندس «محمد یعقوبی» قائم مقام مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال یوبیتکس داشته‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم.

با توجه به اینکه عمر زیادی از صنعت رمزارز‌ها نمی‌گذرد و از طرفی ماهیتی غیرمتمرکز دارد، روز به روز کلاهبرداری‌های این حوزه در حال افزایش است. نظر شما در این خصوص چیست و چه توصیه‌هایی برای مردم دارید که در دام چنین کلاهبرداری‌هایی گرفتار نشوند؟

به صورت کلی، مبحثی که من با اطرافیان مطرح می‌کنم، بحث دانش است. به نظر من، مرحله اول، دوم و سوم دانش است و افرادی که اطلاعات لازم را ندارند، نباید وارد بازار رمزارز‌ها شوند.

نه تنها در بازار رمزارزها، بلکه در تمام بازارها، اگر دانش کافی وجود نداشته باشد، افراد ورود نمی‌کنند.

در کنار بحث دانش، حفظ سرمایه از اهمیت برخوردار بوده که از کسب سود بسیار مهم‌تر است. رویاپردازی برای کسب سود، در انتها به نابودی منجر می‌شود. به عنوان مثال ممکن است شما با سرمایه‌گذاری روی یک شت‌کوین، به یک باره شاهد سود چشمگیری باشید، اما در نهایت روزی دارایی شما صفر خواهد شد.

از طرفی، پروژه لونا با اینکه اسکم نبود، در نهایت به ما درسی داد که در انتخاب پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها دقت کنیم.

مساله مهم دیگری که بسیاری از افراد تازه‌وارد در بازار رمزارز‌ها رعایت نمی‌کنند، بحث مدیریت سرمایه است. زمانی که شما سبدی از دارایی‌های رمزارزی خود تشکیل می‌دهید، در مقابل خطرات احتمالی که ممکن است برای یک پروژه رخ دهد، خود را محافظت کرده‌اید.

به عنوان مثال اگر ۵ تا ۱۰ درصد از سبد دارایی خود را به توکن لونا اختصاص داده بودید، تنها بخش کوچکی از سرمایه خود را از دست دادید و می‌توانید با منطقی که روی پروژه‌های دیگر دارید، به راحتی این ضرر را جبران کنید.

اما فردی را تصور کنید که ۱۰۰ درصد از دارایی خود را روی پروژه‌ای مانند لونا سرمایه‌گذاری کرده بود. قطعا این فرد ضرر غیر قابل جبرانی را تجربه خواهد کرد. پس قطعا مدیریت سرمایه و داشتن سبد‌های سرمایه، نه لزوما دارایی رمزارزی، می‌تواند در درجه اول به حفظ دارایی و سپس کسب سود کمک کند.

بحث دیگری که به دانش برمی‌گردد و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، این است که افراد پیش از ورود و سرمایه‌گذاری روی هر پروژه‌ای، در مورد آن مطالعه کنند. دانش سرمایه‌گذاران باید به حدی برسد که بتوانند وایت‌پیپر پروژه را مطالعه کرده و نسبت به رمزارزی که خریداری می‌کنند، آگاهی داشته باشند.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که افراد درگیر بازارگرمی‌های دیگران، سیگنال‌های مختلف در شبکه‌های مجازی و ... نشوند. ایرادی ندارد که سرمایه‌گذاران از اطلاعات افراد مختلف استفاده کنند، اما در نهایت خودتان تصمیم بگیرید که روی چه پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کنید.

افراد باید چه نکاتی را باید برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های رمزارزی در نظر بگیرند؟

افرادی که حرفه‌ای هستند، پروژه‌ها را به صورت دقیق‌تر بررسی می‌کنند. هدف اصلی پروژه، هدف شکل‌گیری، تیم اجرایی، نقشه راه، تیم توسعه دهنده و ... را به دقت مورد بررسی قرار می‌دهند. با آنالیز دقیق یک پروژه، احتمال خطا در خرید و انتخاب پروژه کاهش پیدا می‌کند.

پروژه باید خلق یک ایده جدید داشته باشد. پروژه‌ای که بی‌هدف باشد، در انتها نابود می‌شود. یک پروژه باید چنین ویژگی‌هایی داشته باشد تا شما بتوانید آن را در سبد دارایی‌های خود نگه دارید.

رمزارز‌هایی که در صرافی شما لیست می‌شوند، باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند؟

خوشبختانه از زمانی که یوبیتکس متولد شد، یک تیم تخصصی در حوزه بلاکچین در کنار این تیم بوده که تمام پروژه‌ها را از صفر تا صد بررسی می‌کند. حساسیت تیم یوبیتکس روی لیست کردن رمزارز‌ها همیشه به حدی بوده که تا تاییدیه این تیم ارائه نشود، ارزش لیست نمی‌شود.

گاهی این موضوع پیش آمده که ارزی مثل دوج‌کوین لیست شده و من فکر می‌کنم یوبیتکس اولین صرافی بود که این رمزارز را لیست کرد، اما تشخیص تیم ما این بود که درست است پروژه دوج‌کوین راهکار جدیدی ندارد و خلق ایده‌ای انجام نداده، اما کامیونیتی بزرگی دارد که می‌تواند به بازار پروژه کمک کند و در نهایت این موضوع به این معنی است که می‌تواند در آینده به پروژه بزرگی تبدیل شود.

اساسا مبنای یوبیتکس بر این است که یک پروژه استاندارد باشد. استاندارد بودن پروژه هم در یوبیتکس تعریف خاصی دارد و این موضوع باید پیش از لیست کردن رمزارز، توسط تیم تایید شود.

درخواست برای لیست شدن ارز هم عموما از سوی کاربران است. زمانی که درخواست‌ها برای لیست شدن یک ارز در یوبیتکس افزایش یابد، آن ارز به لیست بررسی تیم ما اضافه می‌شود و در نهایت نظر خود را اعلام می‌کند که آیا آن ارز قابلیت لیست شدن دارد یا خیر.

به عنوان مثال، برای لیست شدن ارز‌هایی مانند ووجک درخواست‌های بیشماری وجود داشت، اما نتیجه تیم ما این بود که قطعا پروژه خوبی نیست و نمی‌توان از کاربران صرافی درخواست داشت که آن را بخرند.

یکی از معیار‌هایی که ما بعد از بررسی وایت‌پیپر پروژه‌ها، جزو استاندارد‌های ما به شمار می‌رود، این است که پروژه حداقل باید در یک صرافی معتبر لیست شده باشد. برخی بایننس را به عنوان معتبرترین صرافی می‌شناسند، اما ما لزوما تنها به بایننس توجه نمی‌کنیم و چند صرافی مطرح در جهان را زیر نظر داریم. یکی از این صرافی‌ها اگر پروژه را لیست کنند، در واقع ما تاییدیه بعدی را می‌گیریم.

نظر شما در مورد دریافت مالیات از کاربران و صرافی‌های رمزارز چیست؟ با قانون‌گذاری حوزه رمزارز‌ها موافق هستید؟

قطعا هر کسب و کاری که مراحل قانونی شدن را طی کند، کسب و کار موفق‌تری خواهد بود و قطعا بازار رمزارز‌ها نیز باید فرآیند قانونی شدن خود را طی کند. بلاکچین حوزه‌ای نیست که از آن بگذریم. حوزه‌ای است که قطعا کسب و کار‌های مالی را متحول خواهد کرد و بر این اساس هر چه زودتر فرآیند قانون‌گذاری آن طی شود، هم به صرافی‌ها کمک می‌کند که تکلیف خود را با دولت و مردم بدانند و هم به مردم کمک می‌کند که در دام تیم‌های کلاهبرداری نیفتند که متاسفانه در حال حاضر نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

بازار رمزارزها، بازار جدیدی بوده و همان اندازه که برای کسب سود جذاب است، به همان اندازه نیز فرصت کلاهبرداری در آن زیاد است. قطعا اگر قانونی وجود نداشته باشد، فرصت کلاهبرداری نیز بیشتر می‌شود.

پس فرآیند قانونی شدن به میزان قابل توجهی به کاربرانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند کمک خواهد کرد تا به صورت شفاف اطمینان حاصل کنند که طرفی که با آن معامله انجام می‌دهند، صرافی معتبری است یا خیر.

از طرفی، ما به عنوان یک صرافی نیز از پرداخت مالیات راضی خواهیم بود و قطعا نیز کاربر از پرداخت مالیات زمانی که بداند نظارت و تاییده وجود دارد، رضایت خواهد داشت. در این صورت، اگر مشکلی برای دارایی به وجود بیاید، کاربر می‌داند که قادر است آن را به صورت قانونی پیگیری کند.

تا به حال جلسه‌ای با سازمان مالیاتی یا سایر سازمان‌های مربوطه داشته‌اید؟

از آنجا که ما جزو صرافی‌های قدیمی در بازار هستیم، از روز اول ارتباط خود را با سازمان‌های مرتبط حفظ کرده‌ایم. از پلیس فتا تا بانک مرکزی و معاونت فرهنگی و بحث دارایی و مالیات، از طریق جلسات متعدد ارتباط داشته‌ایم.

به نظر من، این فرآیند به سرعت در حال طی شدن است و به زودی به این مرحله خواهیم رسید که قانون‌‎گذاری انجام شود.

نظر شما در مورد آینده بازار رمزارز‌ها چیست؟

بازار رمزارز‌ها قطعا بزرگ خواهد شد، اما با پیش‌بینی برخی که می‌گویند بیت‌کوین به ۱۰۰ هزار یا ۲۰۰ هزار دلار خواهد رسید، موافق نیستم. به نظر من، ممکن است که از ماهیت صعودی بودن بیت‌کوین کاسته شود و به یک دارایی مانند طلا تبدیل شود و در یک محدوده قیمتی ثابت باقی بماند.

بیت‌کوین عملا تکنولوژی خاص دیگری ندارد برای اینکه بگوییم صعود خواهد کرد. دیدگاه من این است که پروژه‌ها به تدریج راه خود را از بیت‌کوین جدا خواهند کرد. پروژه‌هایی مانند اتریوم، پولکادات، متیک، بایننس کوین و غیره، به تدریج مسیر خود را از بیت‌کوین جدا خواهند کرد و به نظر من به جایی خواهیم رسید که ریزش بیت‌کوین، دیگر باعث ریزش آلت‌کوین‌ها نخواهد شد./اقتصاد آنلاین

نظر شما