شناسهٔ خبر: 54978034 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مهمترین راهکار تغذیه‌ای مقابله با آلودگی هوا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در هوای آلوده برای حفظ سلامتی خود باید انجام داد، توجه به تغذیه است و می‌توان با مصرف زیاد مایعات، میوه‌ها و سبزیجات در کمک به افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر این مواد آلاینده اقدام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از دانشگاه علوم پزشکی اراک، سید محمد جمالیان اظهار کرد: دغدغه مهمی که این روزها بیشتر از قبل با آن درگیر هستیم، گرد و غبار و ریزگردها هستند که وارد کشور می‌شوند و تمام کشور از جمله استان مرکزی را درگیر می‌کنند، لذا با توجه به اینکه ریزگردها می‌توانند سلامت مردم را به خطر بیندازد و آسیب‌های جدی را به بدن وارد کنند و یکی از مواردی که می‌توانند همشهریان انجام دهند، بحث خود مراقبتی و محافظت از خود در برابر ریزگردها است.

وی با اشاره به اینکه این ریزگردها به‌ دلیل قطر کوچک خود، به راحتی به راه‌های هوایی و ریه‌ها نفوذ می‌کند افزود: ریزگردهایی که قطر آنها کمتر از ۱۰ میکرون باشند به‌راحتی می‌توانند به سیستم تنفسی نفوذ پیدا کرده و هر چه اندازه ذرات گرد و غبار کوچک‌تر باشد به تعداد روزهایی که گرد و غبار بیشتر وجود داشته باشد، شدت مشکلاتی که برای سلامتی مردم ایجاد می‌کنند افزایش پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: با توجه به افزایش شدید گرد و غبار و فعالیت ریزگردها در کشور و استان مرکزی، تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان به حالت آماده‌باش کامل در آمده‌اند.

جمالیان ادامه داد: سالمندان، کودکان، مادران باردار و تمامی افراد آسیب‌پذیر سعی کنند در روزهای آلوده از منزل خارج نشوند و چنانچه مجبور به خروج از منزل هستند، حتماً از ماسک‌های فیلتر دار و یا نهایتاً از دو ماسک استفاده کنند و اگر ماسک در دسترس نداشتند از دستمالی استفاده شود که مدام مرطوب شود، چراکه ذرات منتشر شده بسیار ریز هستند و از قدرت نفوذ بالایی برخوردارند.

وی خاطرنشان کرد: از هم استانی‌های درخواست داریم از تردد در مناطق شلوغ خودداری کنید چراکه آلودگی آلاینده‌های اتومبیل‌ها هم به گرد و غبار اضافه شده و شرایط را بدتر خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: هر چند که مصرف سیگار و قلیان در جای خود باعث افت عملکرد سیستم ایمنی و آسیب‌پذیری افراد می‌شود ولی در روزهای آلودگی هوا ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی را دوچندان می‌کنند.

جمالیان تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در هوای آلوده برای حفظ سلامتی خود باید انجام داد، توجه به تغذیه است و می‌توان با مصرف زیاد مایعات، میوه‌ها و سبزیجات و اجتناب از مصرف موادغذایی کم‌ارزش مثل چیپس، پفک، سوسیس، کالباس و نوشابه‌های گازدار که مواد منجر به اختلال جذب عناصر مفید در بدن می‌شوند در کمک به افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر این مواد آلاینده اقدام کرد.

بیشتر بخوانید:

بازگشت گرد و خاک به آسمان این استان‌ها

هوای ناسالم ۵ کلانشهر در نیمه اول تابستان

۲۳۳۲۳۱

نظر شما