شناسهٔ خبر: 54977990 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

پیامدهای نشستن صورت قبل از خواب شبانه

«اگر یک شب به‌صورت اتفاقی بدون شستن پوست صورت بخوابید، مشکل شدید و گسترده‌ای برای خودتان به‌وجود نمی‌آورید. اما اگر این کار نادرست به یکی از عادات همیشگی شما تبدیل شود، پیامدهای شدیدا مخرب و زیان‌باری برای پوست صورت خواهد داشت»

صاحب‌خبر -

بعد از پایان یک روز طولانی و طاقت‌فرسا عجیب نیست که گاهی اوقات برای شستن پوست صورتمان حوصله نداشته باشیم. البته چنین اتفاقی برای بعضی افراد بیش‌ازحد تکرار می‌شود و قطعا پیامدهای خوبی برای پوست صورتشان ندارد.

به‌گفته دکتر آدلین کیکام، متخصص پوست‌ومو: «اگر یک شب به‌صورت اتفاقی بدون شستن پوست صورت بخوابید، مشکل شدید و گسترده‌ای برای خودتان به‌وجود نمی‌آورید. اما اگر این کار نادرست به یکی از عادات همیشگی شما تبدیل شود، پیامدهای شدیدا مخرب و زیان‌باری برای پوست صورت خواهد داشت». اما اگر شستن صورت قبل از خواب شبانه را فراموش کنیم، واقعا چه اتفاقی برای پوست صورت می‌افتد؟

ممکن است با خشکی پوست، جوش‌های پوستی یا درماتیت مواجه شوید

شستن صورت در پایان روز از تجمع آلودگی‌های مختلف در پوست صورت جلوگیری می‌کند و درنتیجه مانع از رشد بیش‌ازحد باکتری‌ها نیز می‌شود. پس اگر چنین کاری را جدی نگیرید، پس از مدتی باید منتظر التهابات پوستی، جوش‌های پوستی، خشکی، اگزما و پیری زودرس پوست باشید.

دکتر تس مائوریتسیو، متخصص پوست‌ومو هم می‌گوید که نشستن پوست صورت به‌طور مداوم باعث می‌شود که پوست صورت شما کدر و چرب به نظر برسد، درحالی که آسیب‌پذیری پوست صورت در برابر ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

درحالی که عوامل مهمی مانند ژنتیک، سبک زندگی و شرایط زیست‌محیطی واقعا نقش مهمی در پیامدهای نهایی نشستن پوست صورت دارند، اما افرادی که پوست صورتشان را قبل از خواب شبانه نمی‌شویند، پس از گذشت چند روز قطعا با درجاتی از خشکی پوست مواجه می‌شوند. بعضی افراد هم با گذشت چند هفته دچار جوش‌های پوستی یا بثورات پوستی می‌شوند (مخصوصا اگر پوستشان مستعد ابتلا به آکنه باشد).

پیری زودرس پوست (مانند خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها) هم می‌تواند از دیگر پیامدهای این عادت نادرست باشد زیرا اگر شب‌ها پوست صورت را به‌درستی نشویید، تجمع رادیکال‌های آزاد به‌مرور زمان به ذخایر کلاژن پوست آسیب می‌رساند.

در اولین فرصت حتما پوست صورت را بشویید

اگر قبل از خواب شبانه، شستن پوست صورت را فراموش کردید، در اولین فرصتی که این مساله یادتان آمد، حتما صورت را بشویید. اگر به آب دسترسی ندارید، می‌توانید موقتا از دستمال‌های پاک‌کننده، لایه‌بردار و ضدآکنه کمک بگیرید تا به محیط خانه برسید. بنابراین همیشه تعدادی از این دستمال‌ها را در کیف همراهتان بگذارید تا بتوانید روزنه‌های پوستی را به‌صورت نسبی پاکسازی کنید.

پس از شستن صورت با آب و شوینده مناسب هم باید روتین مراقبت از پوست را مثل همیشه پیگیری کنید. استفاده از لوسیون یا سرم آبرسان و محصولات مرطوب‌کننده هم رطوبت مطلوب را به پوست بازمی‌گرداند و هم از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند. اگر هم در اثر نشستن پوست صورت قبل از خواب شبانه دچار مشکلاتی مانند درماتیت، جوش‌های پوستی یا اگزما شدید، حتما برای بررسی این مشکل به متخصصان پوست‌ومو مراجعه کنید.

حتما از شوینده یا پاک‌کننده باکیفیت و مناسب با پوست خودتان استفاده کنید

درک این نکته بسیار مهم است که شستن صورت باید چربی‌های اضافی پوست را جدا کند، درحالی که به چربی‌های طبیعی پوست آسیبی نرساند. بنابراین اگر از شوینده‌های غلیظ مانند صابون‌های قوی استفاده کنید، چربی‌های طبیعی پوست را هم از بین می‌برید و دچار مشکلاتی مانند خشکی پوست خواهید شد.

محصولات معطر و دارای روایح زیاد هم توصیه نمی‌شوند زیرا می‌توانند مشکل کم‌آبی پوست را تشدید کنند. بنابراین همیشه از شوینده‌های ملایم و متناسب با نوع پوست خودتان استفاده کنید تا هم پوست را تمیز نگه دارید و هم دچار تحریکات پوستی نشوید.

منبع: سلامت

نظر شما