شناسهٔ خبر: 54977104 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

شاخص راه‌های روستایی کردستان از متوسط کشوری پایین‌تر است؛

تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی مطالبه مهم کردستانی‌ها از دولت سیزدهم

کردستان در حوزه راه و شاخص‌های بهره‌مندی از این ظرفیت یکی از استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود و حالا تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی مطالبه مهم کردستانی‌ها از دولت سیزدهم است. استان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور و مسیر ارتباطی بین شماری از استان‌های شمال غرب و جنوب غرب، به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم ارتباطی […]

صاحب‌خبر -

کردستان در حوزه راه و شاخص‌های بهره‌مندی از این ظرفیت یکی از استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود و حالا تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی مطالبه مهم کردستانی‌ها از دولت سیزدهم است.

استان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور و مسیر ارتباطی بین شماری از استان‌های شمال غرب و جنوب غرب، به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم ارتباطی در کشور مطرح است و به همین دلیل وجود مسیرهای مختلف ارتباطی در این استان یکی از نیازهای لازم و حیاتی به شمار می‌رود.
در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات و تلاش‌های مختلفی در راستای توسعه شبکه زیرساختی راه در استان کردستان صورت گرفته است ولی به دلیل محرومیت‌های قبلی و همچنین نبود برنامه‌ریزی مناسب، همچنان کردستان در شاخص‌های مختلف حوزه راه یکی از استان‌های کم برخوردار کشور به شمار می‌رود.
طبق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، هم‌اکنون استان کردستان حدود هفت هزار و ۷۱۵ کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۸۰ کیلومتر آن راه روستایی و هزار و ۵۳۵ کیلومتر آن راه بین‌شهری است.
در حال حاضر ۳۲۵ کیلومتر از کل راه‌های بین‌شهری استان بزرگراه و یک‌هزار و ۲۱۰ کیلومتر آن با مشخصات جاده اصلی، راه‌های فرعی و عریض و راه‌های فرعی درجه‌یک و دو است.
در کنار راه و جاده، کردستان در دو بخش دیگر ارتباطی شامل ارتباط هوایی و قطار هم استان کم برخورداری در کشور است چراکه در حال حاضر تنها فرودگاه سنندج در استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که در طول روز فقط یک پرواز و فقط به مقصد تهران دارد.
در بخش ارتباط ریلی هم استان کردستان وضعیت به‌مراتب بدتری دارد و هم‌اکنون از معدود استان‌های کشور به شمار می‌رود که هنوز ارتباط ریلی نداشته و پروژه راه‌آهن همدان – سنندج، سال‌هاست در میان وعده‌های عملی نشده مسئولان در دولت‌های متعدد اجرایی نشده است.
شاخص راه‌های روستایی کردستان از متوسط کشوری پایین‌تر است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه شاخص راه روستایی آسفالت در استان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است و این مهم به یک دغدغه و مطالبه عمومی تبدیل
شده است.
وی افزود: اصلی ترین بحث در حوزه راه، آسفالت راه روستایی است که جزو استان‌های آخر کشور محسوب می‌شویم.
مدرس گرجی اعلام کرد: در سال گذشته از همه منابع پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بحث توسعه راه‌ها اختصاص یافت که از این رقم فقط ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت که می‌طلبد در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد.
وی افزود: سال قبل برای آسفالت ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی برنامه ریزی شد که به دلیل تورم و تغییر قیمت‌ها، فقط ۵۰ درصد فهرست بها داشتیم.مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان تصریح کرد: برای اجرای این طرح، ۱۲ هزار میلیارد ریال قرارداد بسته شده که باید طی امسال و سال ۱۴۰۲ انجام شود.
مدرس گرجی افزود: با اجرای این پروژه، شاخص راه آسفالت روستایی استان از ۶۴ درصد فعلی حدود هشت درصد افزایش خواهد یافت اما تا میانگین کشوری باز هم فاصله داریم.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال برای آسفالت این ۳۵۰ کیلومتر راه روستایی اعتبار نیاز است و از محل اعتبارات خود راهداری، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تأمین قیر در نظر گرفته شده است.
کردستان آزادراه ندارد و کریدور بزرگراهی شمال به جنوب نیز هنوز تکمیل نشده است
کریدور بزرگراهی غرب کشور به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان رسیده و در بندر امام خمینی خاتمه می‌یابد، طول مسیر یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر است که به صورت دوبانده و بزرگراهی احداث می‌شود.این کریدور از مرز بازرگان تا بندر امام‌خمینی امتداد دارد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب موجب تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد می‌شود.
کردستان استانی کوهستانی است که به جاده‌های خطرناک معروف است و تاکنون اقدامات وزارت راه و شهرسازی و تصمیم گیران ارشد استانی و کشوری برای رفع این نواقص در استان به نتیجه نرسیده است و نه تنها این استان هیچ آزاد راهی ندارد بلکه از وجود زیرساخت‌های بزرگراهی نیز کمترین بهره را برده است.
کریدور غرب از بزرگترین طرح‌های بزرگراهی کشور است که مطالعات این طرح در سال ۱۳۸۲ آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال ۱۳۸۴ برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.
۳۲۰ کیلومتر این پروژه در استان کردستان واقع شده است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران این پروژه تعطیل است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه توجه به حمل و نقل و زیرساخت‌های آن به ویژه کریدور شمال – جنوب در اولویت اجرایی ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار دارد، اظهار داشت: این اداره کل از بین پنج قطعه تعریف شده در محدوده استان، عهده‌دار قطعه پنج این طرح است.
عرفان مرادی از پیشرفت ۸۵ درصدی قطعه پنج این کریدور خبر داد و گفت: قطعه شماره پنج به طول ۴۹ کیلومتر بوده که تاکنون ۳۸ کیلومتر از آن زیر بار ترافیک رفته است.
وی افزود: این قطعه که حد فاصل سنندج – دیواندره واقع شده از جمله قطعات مهم کریدور است که اتمام و بهره‌برداری کامل از آن تأثیر بسزایی در بهبود شرایط ترافیکی و حمل و نقل جاده‌ای استان دارد و ایمنی تردد در مسیر مورد نظر که از جمله مسیرهای پر تصادف است، ارتقا خواهد یافت.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به هزینه‌کرد حدود ۱۱۰ میلیارد تومان برای ساخت قطعه پنج، گفت: امیدواریم با تأمین به موقع این پروژه در سال جاری شاهد بهره برداری کامل از این قطعه مهم باشیم.
۵۰ درصد کریدور شمال – جنوب در کردستان زیر بار ترافیک رفت
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: حدود ۵۰ درصد از ۳۲۰ کیلومتر کریدور شمال – جنوب در حوزه این استان زیر با ترافیک رفته که ۷۰ درصد این میزان در هفت سال اخیر اجرا شده است.
وی افزود: مطالعات این طرح در سال ۱۳۸۲ آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در این استان سال ۱۳۸۴ برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.مرادی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ تنها ۱۴ درصد مسیر شامل ۴۵ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته بود اما به واسطه اهمیت اقتصادی کریدور شمال – جنوب و وضعیت راه‌های کردستان عملیات اجرایی این طرح شدت گرفت.

 

 

رئیس سازمان تامین اجتماعی مطرح کرد؛
صرف ۸۰۰ میلیارد تومان برای درمان ۳۰۰ هزار بیمار کرونایی در کشور

رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور گفت: در دوران کرونا ۸۰۰ میلیارد تومان برای درمان ۳۰۰ هزار بیمار کرونایی در کشور صرف
شده است.
میرهاشم موسوی در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه بیش از ۵۰درصد جامعه تحت پوشش خدمات اجتماعی و ۱۸ خدمت در تأمین اجتماعی هستند، افزود: رویکرد عدالت و امنیت، آسایش آینده مشمولان از دغدغه‌های مهم است.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب فقط ۲۰ درصد جمعیت تحت پوشش بودند و امروز بیش از ۷۰ درصد افراد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند و بیش از ۲۰ صندوق بیمه‌ای در کشور فعالیت دارد.
وی با اشاره به خدمات صورت گرفته در تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر ۳۸۰ مرکز درمانی و ۸۰ مرکز تخصصی درمانی در کشور فعال است و بیمارستان‌های میلاد و فیاض بخش در خاورمیانه بی نظیر هستند.
موسوی با اظهار اینکه در دوران کرونا ۳۰۰ هزار نفر تحت درمان قرار گرفتند، هزینه صرف شده برای بیماران کرونایی را ۸۰۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بخشودگی جرایم تأمین اجتماعی در دوران کرونا نیز اعمال شده است.
رئیس سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: در بخش درمان طی چند روز گذشته بیش از ۵.۵ نفر که تحت پوشش بیمه درمان نبودند تحت پوشش بیمه درمانی کامل قرار گرفتند و تلاش می‌کنیم چتر بیمه‌ای را برای
همه افراد جامعه محقق کنیم.
وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلان تأمین اجتماعی توسط مقام معظم رهبری یادآور شد: در این سیاست‌ها، خطوط اقدامی و راهکارهای عملی برای مجموعه رفاه و تأمین اجتماعی کشور مشخص شده است و نظام تأمین اجتماعی بهانه‌ای برای رقم نزدن افق‌های توسعه‌ای ندارد.
موسوی یادآور شد: سال قبل در همین شرایط اقتصادی یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که ۷۰۰ هزار نفر در نیمه دو سال عضو شدند و امسال نیز ۱.۵ میلیون نفر بیمه می‌شوند.رئیس سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: توسعه کمی و کیفی خدمات از راهبردهای اساسی است و توجه به درمان و توسعه مراکز در مناطق کم برخوردار از طرح‌ها است و سال قبل ۲۰ مرکز افتتاح شد و امسال ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه امسال ۱۰۰ پروژه درمانی در بخش تأمین اجتماعی افتتاح می‌شود، افزود: از این تعداد ۲۰ پروژه امسال افتتاح می‌شود.
وی با اظهار اینکه ضریب اشغال بیمارستان‌ها نباید زیر ۵۰ درصد باشد، گفت: ضریب پایین نشان می دهدد یک جای کار لنگ می‌زند و سبب می‌شود بیمار به مراکز دیگری مراجعه کند.
موسوی با عنوان اینکه در دولت جدید یک روز حقوق بازنشستگان عقب نیفتاده است، گفت: از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ تأمین اجتماعی ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بانک‌ها شده بود و طی یکسال ریالی از بانک برداشت نکردیم.

 

مدیرکل اداره فنی و حرفه‌ای استان خبرداد:
بیکاری ۹۸ هزار نفر در کرمانشاه

کرمانشاه – الهه فرهادی

مدیرکل اداره فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه از جمعیت ۲میلیون نفری کرمانشاه ۶۰۰ هزار نفر در رده سنی مربوط به اشتغال قرار دارند، گفت: از این تعداد ۹۸ هزار نفر بیکارند.
یاور محمدی در اولین شورای مهارت استان کرمانشاه که با حضور معاون مدیریت و توسعه منابع سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور در سرسرای شهدای استانداری کرمانشاه تشکیل شد، افزود: از میان ۹۸ هزار نفر بیکار استان، ۳۸ هزار نفر معادل ۴۰ درصد آنها دانش آموخته دانشگاه هستند که بدلیل عدم مهارت عملی، نمی‌توانند شغل پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه میانگین نرخ بیکاری در استان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری است، یکی از دلایل اصلی آن را عدم آموزش مهارتی و عملی دانش آموختگان عنوان کرد.
محمدی در ادامه نرخ بیکاری مردان استان را ۱۴ درصد و زنان را ۱۹ درصد
عنوان کرد.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۱۹ مرکز فنی حرفه‌ای و ۱۲۰ مرکز آموزشی دولتی و ۲۸۰ مرکز آموزش آزاد گفت: ما در استان از پنج هزار رسته شغلی که وجود دارد، فقط می‌توانیم ۱۰ درصد را پوشش مهارتی بدهیم.
محمدی با بیان اینکه ۷۵ درصد دوره‌های مهارتی استان در بخش خدمات است گفت: ۲۰ درصد آن در حوزه صنعت و پنج درصد در حوزه کشاورزی است در حالی که ۳۲ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است و این عدم توازن دوره‌های مهارتی یکی اشکالات مهم ایجاد شغل در کرمانشاه است.
این مقام مسئول یکی دیگر از مشکلات استان در توسعه مهارت شغلی را عدم توزیع مراکز آموزشی دانست و بیان داشت: بیشتر مراکز در مرکز استان تجمیع شده و شهرستان‌ها بویژه مرزی و دارای پتانسیل و ظرفیت شغلی مانند پاوه و دلاهو و سرپل ذهاب ما با کمبود مراکز مهارت آموزی و همچنین مهمتر از آن آموزش رشته‌های شغلی جدید و متنوع
روبرو هستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه سالیانه بیش از ۳۵ هزار نفر دوره در مراکز و دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای استان آموزش می‌بینند، بیشتر این آموزش‌ها را مربوط سربازان خدمت وظیفه، زندانی‌ها، کارگران ساختمانی، صنوف و صنایع، دانش آموزان و دانشجویان اعلام کرد و گفت: ۶۸ درصد دوره‌های مهارتی مربوط به مشاغل شهری و ۳۲ درصد
روستایی است.
محمدی در پایان با اشاره به سند نفت وگاز استان کرمانشاه گفت: وزارت نفت با سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی کار مورد نیاز این پروژه‌ها که ۷۳ هزار میلیارد تومان بار مالی آن برآورد شده تفاهم نامه امضا کرده و یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های اداره کل فنی و حرفه‌ای استان تحقق این هدف است.

 

معاون وزیر علوم:
۳۰ هزار دانشجو در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار می‌شوند
 معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: ۳۰ هزار دانشجو برای مهارت آموزی در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به کار می شوند.
علی خیرالدین در مراسم افتتاحیه نشست مدیران مراکز رشد فناوری کشور در محل شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ضمن تشکر از عوامل برگزاری برنامه با اشاره به اهمیت مراکز رشد فناوری اظهار داشت: امسال سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین است. ۵ راهبرد اصلی ار در معاونت دنبال می‌کنیم. اشتغال در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد فناوری در سال جاری با ۴۰ درصد رشد به ۹۰ هزار نفر رسیده است.
وی افزود: تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور و ترویج کارآفرینی به عنوان محل زایش و رویش شرکت‌های دانش بنیان در این معاونت دنبال می‌شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری اظهار کرد: طبق بند «ت» قانون جهش تولید دانش بنیان، وزارت علوم و وزارت بهداشت اجازه دارند پردیس ایجاد کنند. ما تاکنون پردیس‌های تخصصی و دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی را ایجاد کردیم. همچنین مقرر شده است که پردیس‌ها و دهکده‌های فناوری و نوآوری در ۱۰ استان ایجاد شود.خیرالدین گفت: ما ۲۴۶ مرکز رشد فعال در کشور داریم که باید شرکت‌ها را در این مراکز مستقر کنند تا به نوعی ورودی و خروجی داشته باشند و بتوانیم فعالیت این مراکز را رصد و فعالیت آنها را ارزیابی کنیم. قطعاً مجوز مراکزی که فعال نباشد، لغو می‌شود.وی خاطرنشان کرد: قرار است ۳۰ هزار دانشجو برای دوره مهارت آموزی و کارآفرینی در شرکت‌های دانش بنیان حمایت شوند. در این راستا طرح دستیار فناوری ایجاد شد که تاکنون ۲۰ هزار نفر از ان استقبال کرده‌اند.معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به جایزه فناوری و نوآوری یونسکو گفت: ۱۶ اتاق فکر در وزارت علوم با حضور ۳۰۰ نخبه ایجاد شده است. لازم است مراکز شد اطلاعات خود را در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) وارد کنند.

استاندار هرمزگان:
۱۲۰ کانکس به کانون زلزله هرمزگان منتقل و نصب شد
استاندار هرمزگان گفت: روز گذشته ۱۲۰ کانکس حمل و به روستای کانونی زلزله منتقل شد و بخشی از آنها نصب شده که کولر نیز برای آنها تعبیه شده است.
مهدی دوستی پس از برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران استان در روستای سایه خوش، با اشاره به انجام عملیات آوار برداری از تمام نهادهای دخیل در امر خدمت رسانی به زلزله‌زدگان غرب استان به ویژه سپاه امام سجاد استان، نیروی دریایی سپاه، قرارگاه مدینه و سایر ارگان‌های فعال تقدیر کرد و گفت: اصلی ترین چالش و نگرانی ما تامین کانکس برای زلزله‌زدگان غرب استان بود.
وی افزود: خوشبختانه روز گذشته ۱۲۰ کانکس حمل و به روستای کانونی زلزله منتقل شد و بخشی از آنها نصب شده که کولر نیز برای آنها تعبیه شده است.
استاندار هرمزگان گفت: کانکس‌ها برای زیست مردم مناسب هستند، امیدواریم روزی ۱۲۰ کانکس به منطقه منتقل شود و ظرف مدت سه روز آینده روند انتقال و نصب کانکس‌ها به پایان برسد تا شاهد ساماندهی مردم زلزله زده و رفع مهم‌ترین دغدغه فعلی زلزله‌زدگان باشیم.وی تصریح کرد: روند عملیات آوار برداری در حال انجام است و پس از پایان این عملیات، بلافاصله عملیات احداث نیز آغاز خواهد شد در حال حاضر در حال تامین مصالح مورد نیاز هستیم و در خصوص طراحی سازه‌ها نیز تصمیم گیری شده است.

استاندار فارس تاکید کرد؛
مدیران فارس از هم فکری مردم در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کنند
استاندار فارس گفت: ما برای رفع مشکلات مردم آمده‌ایم، چه اشکالی دارد که از همفکری مردم در تصمیم‌ گیری‌ هایمان استفاده کنیم چرا که همواره کارهای مردمی موفق‌ تر بوده اند.
محمدهادی ایمانیه  در همایش شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان، بلاتکلیفی را یکی از معضلات کشور عنوان کرد و گفت: بسیاری از این بلا تکلیفی‌ها ناشی از انعطاف‌ناپذیری ماست در حالی که برای منافع مردم باید انعطاف به خرج داد.
وی ادامه داد: چه اشکالی دارد ملکی که در اختیار فرمانداری است برای کار مردم به آموزش و پرورش یا نهاد دیگری واگذار شود؟ همه این‌ها متعلق به دولت و حق بیت‌المال است.
او در ادامه هدف‌گذاری و داشتن برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را در پیشبرد همه امور مهم خواند و اظهار کرد: فرمانداران، دهیاران، بخشداران و شهرداران باید در زمینه‌های عمرانی، فرهنگی، فضای سبز و زیباسازی، اقتصادی و همه حوزه‌ها، طرح، برنامه و هدف داشته باشند.
استاندار فارس افزود: طبق زمان‌بندی کار را پیش ببرید، رصد کنید، اصلاح کنید تا به هدف نزدیک شوید. او با اشاره به اینکه تنظیم برنامه‌های ۵ ساله برای توسعه کشور نیز با همین هدف صورت می‌گیرد، افزود: متأسفانه بسیاری از ما حتی این برنامه‌ها را نمی‌خوانیم و به ان عمل هم نمی‌کنیم.
ایمانیه کمک گرفتن از مردم و استفاده از ظرفیت مردمی را بسیار مهم دانست و تاکید کرد: اخیراً آقای عبودتیان به‌عنوان مسئول مردمی‌سازی دولت منصوب شده‌اند و فارس در زمینه الگو شدن در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
توسعه متوازن مد نظر شهرداران باشد
نماینده عالی دولت در فارس، توسعه متوازن را از دیگر نکاتی عنوان کرد که باید مدنظر شهرداران و دهیارن قرار گیرد و افزود: در انجام امور یک جانبه‌نگر نباشیم و باید به همه مباحث شهر و روستا از جمله مسائل عمرانی، فرهنگی و سرمایه گذاری توجه کنیم.
ایمانیه شفافیت را نیز از دیگر موارد مورد توجه دانست و افزود: امیدوارم با راه‌اندازی سایت شفافیت وضعیت به ویژه در مناقصه‌ها، مزایده‌ها و به کارگیری نیرو بهتر شود.

برچسب‌ها:

نظر شما