شناسهٔ خبر: 54976600 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

در روز عید سعید قربان؛

ذبح دام تنها در کشتارگاه های صنعتی و سنتی استان یزد انجام می شود

یزد - مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت : امسال به دلیل عدم زیرساخت مناسب و اهمیت سلامت مصرف کنندگان، قربانگاه موقت در استان یزد نخواهیم داشت و ذبح دام تنها در کشتارگاه های صنعتی و سنتی استان انجام می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبر نگار جام جم آنلاین یزد ، علی فاتحی نیا با بیان این خبر اظهارداشت : با عنایت در پیش بودن عید سعیدقربان و برگزاری سنت حسنه قربانی، نظارت های شرعی و بهداشتی بر دام های قربانی در راستای حفظ سلامت شهروندان طبق روال سالهای قبل اعمال می شود.

وی افزود: به منظور حفظ سلامت مردم، ارتقای بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری های خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت برنامه ریزی لازم با دستگاه های مرتبط صورت گرفته ؛ تا نظارت بر ذبح دام های نذری به بهترین شکل اجرا شود.

شهروندان مراقب بیماری خطرناک تب کریمه کنگو باشند

علی فاتحی نیا گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی این اداره کل، بیماری تب کریمه کنگو به شمار می‌آید که ضرورت دارد شهروندان گرامی در راستای حفظ سلامت خود و سایر شهروندان دام را تنها در کشتارگاه و زیر نظر ناظرین شرعی و بهداشتی استان کشتار نمایند.

وی درباره تمهیدات لازم در خصوص نظارت‌های بهداشتی در روز عید قربان گفت: ۱۲ اکیپ ثابت و ۱۵ اکیپ سیار شامل ۱۹ دکتر و دامپزشک و ۲۶ بازرس بهداشتی و ۱۵ ناظر شرعی از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۳ در روز عید قربان در کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی حاضر خواهند شد.

وی تصریح کرد: قربانی کردن دام در معابر عمومی موجب انتشار انواع ویروس‌ها و بیماری ها به ویژه در شرایط گرمای هوا و احتمال وجود بیماری تب کریمه کنگو  می‌شود؛ و ضروری است؛ مردم از کشتار دام‌ در حاشیه  خیابان ها ،معابر شهری و روستایی اجتناب کنند و با سهل انگاری سلامت جامعه را به خطر نیندازند.

این مسئول به شهروندان توصیه کرد: با توجه به احتمال ذبح غیربهداشتی دام در معابر، مراتب غیرقانونی و تخلف را به شبکه های دامپزشکی یا از طریق سامانه پاسخگوی 1512 به اداره کل  دامپزشکی استان اطلاع دهند.

مدیرکل اداره دامپزشکی استان با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو از طریق کنه و همچنین تماس با ترشحات دام آلوده و مصرف گوشت تازه حاصل از کشتار غیر مجاز دام آلوده منتقل می‌شود؛ به شهروندان توصیه می شود: ضمن کشتار دام در کشتارگاه؛ حتما گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچالی نگهداری و پس از آن اقدام به خرد کردن گوشت نمایند.

 

نظر شما