شناسهٔ خبر: 54976083 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

یک متخصص زنان و زایمان:

آلودگی هوا بیشترین تأثیر منفی را روی زنان باردار دارد

یک متخصص زنان و زایمان گفت: آلودگی هوا و اندازه ذرات معلق در آن بسیار حائز اهمیت است؛ هر قدر ذرات ریزتر باشد برای مادر باردار و جنین خطرآفرین‌تر خواهد بود. این ذرات می‌تواند به مادر باردار و جنین آسیب برساند.

صاحب‌خبر -

عصمت مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تأثیر آلودگی هوا بر مادران باردار، اظهار کرد: اگرچه آلودگی هوا روی هر موجود زنده‌ای اثر بدی می‌گذارد، اما بیشترین تأثیر را روی زنان باردار دارد؛ به همین جهت تاکید ما این است که زنان باردار در دوازده هفته آغازین بارداری که در دوران حاملگی بسیار حساس است باید از مراقبت‌های ویژه برخوردار باشند، زیرا مغز جنین در حال رشد است و کوچک‌ترین عارضه باعث ایجاد اختلال و ناهنجاری می‌شود. بنابراین تا حد ممکن مادر باردار باید کمتر در معرض این آلاینده‌های هوایی قرار گیرد.

پیامدهای مخرب آلودگی هوا بر سلامت جنین

وی افزود: آلاینده‌های هوا اعم از ذرات معلق و انواع گازهای سمی در شرایط هشدار، اضطرار، بحران و ناسالم از طریق تنفس و مجاورت با آلاینده‌ها به بدن مادر باردار وارد می‌شود و پیامدهای مخربی بر جنین دارد، به طوری که در هشت هفته اول بارداری آلودگی هوا به علت ذرات معلق دی‌اکسیدگوگرد و منوکسید کربن روی قلب جنین تأثیر می‌گذارد و منجربه ناهنجاری قلبی جنین می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: در هفته هشتم تا دوازدهم بارداری، به دلیل اینکه مغز جنین در حال شکل‌گیری است احتمال دارد در ضریب هوشی جنین نیز تأثیرات جبران‌ناپذیری بگذارد؛ درمجموع آلودگی هوا در تمام دوران بارداری برای مادر و جنین خطرناک است و در سه ماهه دوم باعث ناهنجاری جنین و از ماه هشتم به بعد بارداری، آلودگی هوا باعث کاهش وزن جنین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا و اندازه ذرات معلق در آن بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: هر قدر ذرات ریزتر باشد برای مادر باردار و جنین خطرآفرین‌تر خواهد بود، این ذرات می‌تواند از سطح جفتی هم رد شود و نه فقط به مادر باردار بلکه به جنین هم آسیب برساند؛ همچنین مدت زمان قرار گرفتن در معرض این ذرات هم دارای اهمیت است؛ قرار گرفتن در فضای پر از آلاینده‌های و ریزگردها برای زنان باردار زیان بار خواهد بود.

توصیه به مادران باردار در زمان آلودگی هوا

مشهدی با اشاره به این مورد که احتمال اینکه مادر باردار دچار افزایش فشارخون یا مسمومیت حاملگی شود وجود دارد، اضافه کرد: فراموش نکنیم که اگر مادر بارداری مشکل زمینه‌ای داشته باشد، آلودگی هوا باعث تشدید این مشکل زمینه‌ای می‌شود؛ از طرفی آلاینده‌های ریز معلق در هوا می‌تواند از سطح خونی به مغز جنین برسد و روی رشد ذهنی، عملکردی و هوشی او اثر داشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان گفت: به مادران باردار توصیه می‌شود در زمان آلودگی هوا ضمن اینکه تا حد امکان از منزل خارج نشوند، نوشیدن مایعات همچون شیر که ذرات آلودگی را در بدن دفع می‌کنند را به اندازه کافی در طول روز داشته باشند، همچنین مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که حامی ویتامین C هستند را فراموش نکنند؛ زیرا این کار هم به خون‌رسانی به جنین کمک می‌کند و هم باعث دفع مواد زائد در بدن مادر باردار می‌شود.

نظر شما