شناسهٔ خبر: 54975963 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

توصیه های طب سنتی در فصل گرما / مردم در تابستان مراقب تغذیه خود باشند

یک متخصص طب ایرانی گفت: در طول سال خصوصا فصل تابستان مراقب تغذیه خود باشند و از غذاهای طبیعی، بهداشتی و سالم استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر محمد عسکر فراشاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با بیان این‌که در فصل تابستان به دلیل افزایش دمای هوا، قدرت هاضمه معده کاهش می‌یابد اظهار کرد: مردم از غذاهای سبک که هضم راحتی دارند، استفاده کنند و وعده غذای اصلی را به ساعت‌های معتدل و خنک روز منتقل کنند.

وی افزود: در روزهای گرم به عنوان نوشیدنی بهتر است از شربت طبیعی ریواس، تمر هندی، انار و سکنجبین استفاده شود .

این متخصص طب ایرانی گفت:‌ توصیه می‌کنم مردم در مصرف میوه‌های این فصل نیز مراقب باشند و خصوصا از برهم خوری و خوردن آب بعد از میوه ها پرهیز کنند.

عسکرفراشاه افزود: در این فصل به دلیل غلبه خشکی و حرارت، انجام ورزش‌های سنگین خصوصا در گرمای هوا پرهیز شود و تمرینات ورزشی را به خنک ترین ساعت روز منتقل کنند.

وی با بیان اینکه بهتر است در این فصل از لباس خنک و کتان استفاده شود، تاکید کرد: از موقعیت‌هایی که امکان ایجاد غضبی و پرخاشگری را به دنبال دارند، پرهیز شود، زیرا خشم و غضب به ویژه در گرمای فصل تابستان منجر به تولید مواد نامناسب و زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها خواهد شد.

این متخصص طب ایرانی در ادامه از شربت بنفشه ، شربت گل سرخ و فلوس نیز به عنوان شربت های مناسب این فصل یاد کرد و افزود: با شروع تابستان طبی، در افراد مبتلا به انباشتگی بدن از اخلاط مختلف به ویژه در افرادی که فشار خون بالا، افزایش غلظت خون، حرارت و جوشش دم دارند، مصرف روزانه شربت عناب توصیه می شود.

وی در مورد تهیه شربت عناب گفت: یک مشت عناب را زخمی و 12ساعت خیس و سپس جوشانده تا پخته و با پارچه صاف و مجددا بجوشایند تا نصف شود و با 1.5برابر حجم آن با شکر بپزید تا به قوام برسد؛ برای هر بار استفاده نصف استکان شربت را با نصف استکان آب خنک مخلوط شود.

عسکرفراشاه در ادامه تاکید کرد: در فصل تابستان از مصرف چای پررنگ، قهوه و کاکائو پرهیز شود، زیرا مصرف آن بر میزان تشنگی تاثیر گذار است  و استفاده از این نوشیدنی‌ها که سبب افزایش احساس تشنگی در افراد می‌شود بهتر است به کمترین حد برسد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف سکنجبین به شکل ساده شربت و استفاده از آن همراه با کاهو از جمله نوشیدنی های مناسب و مخالف عطش و تشنگی است که در فصل تابستان توصیه می شود.

راه های مقابله با گرما زدگی

هوای داغ تابستان بسیاری از مردم را دچار گرمازدگی می‌کند و متخصان طب سنتی متعقدند که مصرف شربت سکنجبین برای رهایی از گرمازدگی این روزها بسیار مفید است.

دکتر محمد عسکرفراشاه در این خصوص اظهار کرد:‌ برای روزهای گرم سال حجم و تعداد دفعه‌های خوردن غذا در افراد با مزاج (گرم‌و‌تر) و (گرم‌و‌خشک) باید کاهش یابد .

وی افزود: حرکت و سکون از عوامل مهم در ایجاد و یا کاهش تولید گرماست و میزان فعالیت این دسته از افراد باید کاهش یابد چون حرکات اضافه باعث افزایش تولید گرما می شود.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد:‌ خواب، رطوبت بدن را افزایش و کم خوابی خشکی بدن را افزایش می دهد، از این رو افرادی با مزاج گرم باید در فصل تابستان خواب کافی داشته باشند و میزان فعالیت های خود را کاهش دهند.

وی افزود: در فصل تابستان تهیه و مصرف آش آلو، آبغوره، سماق، تمر هندی، آش رشته، دوغ، ماست و خیار یا آب دوغ اخیار توصیه می شود.

وی بااشاره به این‌که باید در این فصل از مصرف زیادی گوشت و مغزها پرهیزشود مصرف سبزی و میوه مناسب فصل تابستان از قبیل آلو، توت فرنگی ، هندوانه ، خیار، آلبالو، زردآلو و... در برنامه غذایی گنجانیده شود تاکید کرد: ‌مصرف این میوه ها علاوه بر اینکه آب تحلیل رفته بدن را تامین می کنند برای رفع و پیشگیری از گرمازدگی و ابتلا به یبوست نیز مفید هستند.

عسکرفراشاه در پایان یادآور شد: در فصل تابستان با توجه به ضعف هضم، مصرف گوشت قرمز کاهش یابد و بهترین گوشت برای مصرف در این ایام جوجه مرغ ، جوجه خروس ، تیهو و گوشت بزغاله است که با چاشنی‌های ترش تهیه شده باشند.

انتهای پیام/ب

 

نظر شما