شناسهٔ خبر: 54975884 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

صورت‌های ناشناخته؛ پسرانی که مرد شدند

این پرسپولیس را هرگز نمی‌شناسید (عکس)

چهره بازیکنانی که حالا تبدیل به ستاره‌های فوتبال ایران شده‌اند و پیراهن پرسپولیس را برتن دارند، در گذر زمان تغییرات بسیار زیادی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، رونمایی از پرسپولیس 1401 دو روز پیش در حضور خبرنگاران برگزار شد تا بازیکنان جدید این تیم به صورت رسمی به هواداران این تیم معرفی شوند.

پرسپولیس در فصل جاری اگر پرستاره‌ترین نباشد، بی گمان یکی از پرمهره‌ترین اسکوادهای تاریخ لیگ برتر را در اختیار خواهد داشت؛ با بازیکنانی که تجربه سال‌ها حضور در خارج کشور، تیم ملی و لیگ برتر را دارند و حالا به پرسپولیس آمده‌اند تا این تیم را به ریل قهرمانی هدایت کنند.

اما نفراتی که حالا به عنوان بازیکنان باتجربه در تیم حاضر هستند و مربیانی که روی نیمکت خواهند نشست، در این سالها کم و بیش تغییراتی در چهره خود داشته‌اند.

اینجا به شکلی متفاوت فهرست نفرات پرسپولیس را بررسی می‌کنیم:

علیرضا بیرانوند
گلر شماره یک تیم ملی در حالی به پرسپولیس پیوست که دو فصل را در لیگ بلژیک و پرتغال سپری کرد و پیش از آن نیز چهار فصل با پرسپولیس قهرمان فوتبال ایران شد. اما علیرضا بیرانوند در نفت تهران بود که به فوتبال ایران معرفی شد و به قفس توری تیم ملی هم رسید. داستان زندگی او را حتما خوانده‌اید؛ پسر بچه‌ای که از کارگری در خرم آباد و شب را روز کردن روی چمن‌های سبز میدان آزادی، به دروازه‌بانی نفت تهران رسید و بعد با نمایش‌های درخشان مقابل پرسپولیس و استقلال در استادیوم آزادی، نظر هر دو تیم را به خود جلب کرد و در نهایت پرسپولیس را به عنوان تیم سرنوشت خود برگزید.

احمد گوهری
گوهری چند فصل قبل در رقابت با رحمان احمدی گلر تیم ملی ایران در راه صعود به جام جهانی برزیل، موفق شد به پیراهن شماره یک پارس جنوبی برسد. پسری بلندقامت با پرش‌های مطمئن و واکنش‌های سریع. خیلی زود خود را وارد چرخه دروازه‌بان‌های اول لیگ برتر کرد و بعد در سایپا، نفت مسجدسلیمان و صنعت نفت نیز دروازه‌بانی کرد تا با تجربه کافی به پرسپولیس بیاید. جاه‌طلبی‌های او حالا در تیم پرطرفدار پایتخت ادامه خواهد داشت.

مرتضی پورعلی‌گنجی
او یکی از بازیکنان نسل طلایی نفت تهران بود که زیر نظر یحیی گل‌محمدی به ترکیب اصلی تیم زردپوش پایتخت رسید. زمانی که جوانان نفت، فوتبال ایران را شگفت زده کرده بودند، یکی از آنها نظر کارلوس کی‌روش را هم به خود جلب کرد و یک سال بعد، با پرواز طولانی به شرق آسیا، پیراهن تیانجین چین را برتن کرد. مرتضی به عنوان فوتبالیستی که در استقلال و پرسپولیس بازی نکرده بود، به محبوبیت زیادی هم رسید. حالا که به گذشته نگاه می‌کنیم، گل او با پیراهن تیم ملی به عراق، شاید جذاب‌ترین فریمی است که از پورعلی به خاطر داریم.

گئورگی گولسیانی
مدافع 193 سانتی متری که در جوانی بازی مقابل تاتنهام هاتسپر با پیراهن دینامو تفلیس گرجستان را تجربه کرد، موردتوجه نساجی قرار گرفت و در 26 سالگی راه ایران را در پیش گرفت. او چهره یک مدافع جسور، سرزن، بازیساز و البته پنالتی‌زن را از خود به نمایش گذاشت و کمی بعدتر نگاه امیر قلعه‌نویی را به خود جلب کرد. ژنرال او را برای ذوب آهن و سپس سپاهانش برگزید و در هر دو تیم امتحان خود را به خوبی پس داد تا حالا در پخته‌ترین حالت ممکن به پرسپولیس برسد.

فرشاد فرجی
فرجی از راه آهن به فوتبال ایران معرفی شد و اتفاقا با پیراهن این تیم تهرانی در مقابل پرسپولیس هم بازی کرد. کمتر فوتبالیست کوتاه قامتی مثل او می‌تواند در پست دفاع مرکزی بدرخشد اما جالب است بدانید که فرجی در پست دفاع راست و چپ هم بازی کرده است. او تا 26 سالگی پیراهن راه آهن، سایپا، صنعت نفت، خونه به خونه، نساجی و شهرخودرو را برتن کرد و حالا در حالی سومین فصل بازی در پرسپولیس را آغاز می‌کند که امیدوار است در رقابت با مدافعان باتجربه، فیکس شود.

علی نعمتی
نعمتی تغییر چهره چندانی نداشته است. او از شهرخودرو و به عنوان مدافع چپ و توسط یحیی گل‌محمدی به فوتبال ایران معرفی شد و در تیمی که سهمیه آسیایی گرفت، درخشید. نعمتی به پست دفاع مرکزی هم رفت و آنجا عملکرد بهتری هم داشت. نکته جالب اینکه برانکو نیز به دنبال جذب این مدافع بود اما در نهایت یحیی گل‌محمدی موفق شد شاگرد سابقش را به پرسپولیس بیاورد.

علیرضا ابراهیمی
کاپیتان سابق گل گهر همچنان تلاش می‌کند تا با اصلاح روزانه صورت، سن و سالش را پنهان کند. ابراهیمی حالا به 32 سالگی نزدیک شده اما او زمانی بیشتر به چشم آمد که در ترکیب گل‌گهر نقش یک مدافع جلو کشیده گلزن را ایفا کرد و حتی قرار بود در نیم فصل لیگ بیستم به پرسپولیس بیاید که گل گهر موافقت نکرد. ابراهیمی فصل گذشته خیلی مورد استفاده قرار نگرفت.

دانیال اسماعیلی‌فر
دانیال در ذوب آهن به همراه پهلوان و مهدی‌پور درخشید و ستاره شد و زمانی که می‌توانست یک انتقال بزرگ را تجربه کند، برای انجام خدمت سربازی به تراکتور رفت. اسماعیلی‌فر در تمام این سال‌ها چهره یک مدافع راست نفوذی با توانایی گلسازی و گلزنی را از خود نشان داده است. نکته جالب در مورد اسماعیلی فر اینکه در سه تیم مدعی ایرانی بازی کرده و حالا سومین باری است که شاگرد یحیی گل‌محمدی شده است.

وحید امیری
احتمالا او در فصل جاری دفاع چپ پرسپولیس خواهد بود. امیری در نفت مسجدسلیمان هم دو فصل بازی کرد اما عمده شهرت خود را در لیگ چهاردهم و پانزدهم از بازی در نفت تهران به دست آورد. عملکردش به قدری خوب بود که منصوریان برای جلب نظر او راهی اردوی تیم ملی شد تا این هافبک چپ پا را به استقلال ببرد اما وحید پرسپولیس را برگزید.

کمال کامیابی‌نیا
لقب «گتوزو» را از تبریز گرفت. زمانی که پیراهن شهرداری را برتن داشت و به خاطر خشونت فوتبالش، به هافبک دفاعی سابق آث میلان تشبیه شد. سپس او به پایتخت آمد و جزوی از تیم معروف نفتی شد که خیلی‌ها را به پرسپولیس رساند. کمال حالا تنها بازمانده اولین سبد خرید برانکو ایوانکوویچ است و کاپیتان دوم پرسپولیس در فصل جاری خواهد بود.

میلاد سرلک
اگر فکر می‌کنید کت و شلوار و کروات میلاد سرلک، اولین تیپ عجیب او برای امضای قرارداد بود، در اشتباه هستید؛ چرا که قبلا این بازیکن با کتی عجیب‌تر به دفتر فرهاد حمیداوی رفت و با شهرخودرو قرارداد بست. سرلک هافبک دفاعی سابق شهرخودرو و سپاهان محسوب می‌شود که از پرسپولیس به تیم ملی رسید و شماره 10 قرمزها را نیز برتن دارد.

سیامک نعمتی
محصول آکادمی پیکان که با لباس همین تیم بازی در لیگ برتر را تجربه کرد. سیامک یک گل استثنایی به استقلال را در کارنامه دارد؛ گلی که باعث شد تا توجه برانکو به سمتش جلب شود و پروفسور سراغش برود. نعمتی به پرسپولیس آمد و حالا ششمین فصل بازی در این تیم را تجربه خواهد کرد. بازیکنی که با این قرارداد احتمالا به جمع کاپیتان‌های پرسپولیس ملحق خواهد شد.

سعید صادقی
شاید خیلی‌ها صادقی را با درخشش در گل‌گهر بشناسند اما سعید شاگرد سابق یحیی گل‌محمدی در شهرخودرو است. بازیکنی که در صبای قم، مس کرمان، خونه به خونه و نیروی زمینی هم به میدان رفت. از همان ابتدا هافبکی خوش تکنیک بود اما فوتبال ایران دیرتر و در 24 سالگی وی را کشف کرد. ناامیدکننده است که پس از گذشت چیزی حدود 150 بازی باشگاهی در سطح اول فوتبال ایران، سعید حتی یک بازی ملی هم ندارد.

امید عالیشاه
وقتی به پرسپولیس آمد، تصویری از حضورش در راه آهن مخابره شد که چهره یک فوتبالیست کم مو با صورت سیاه رنگ را نشان می‌دهد و همچنین قد و قامت کوتاه. خوش شانس بود که زمانی پرسپولیسی شد که علی دایی روی نیمکت این تیم نشسته بود؛ کسی که بیشترین فرصت را به بازیکنان جوان می‌داد. در دیدار با ملوان از حضور در زمین بهترین بهره را برد و با یک ضربه دقیق، سه امتیاز را به خزانه پرسپولیس واریز کرد. بعد از آن بیشتر به میدان رفت و فصل بعد در جریان اولین پیروزی تیم، گلزنی کرد. او حالا کاپیتان اول پرسپولیس است.

مهدی ترابی
چهره خاصش در سایپا توجه‌ها را به خود جلب کرد اما آن چیزی که باعث شد تا نگاه‌ها به این فوتبالیست تازه کار میخکوب شود، تکنیک استثنایی اش بود. توپ را برمی‌داشت و از بین چند بازیکن رد می‌شد. ضرب توپش مثال زدنی بود و ارسال‌های تند و تیز و خطرناک. همه فهمیده بودند یک ستاره جدید به فوتبال ایران آمده و این پرسپولیس بود که در مذاکره با رضا درویش پس از دو سال درخشش او در سایپا، رضایت نامه اش را گرفت و پیراهن شماره 9 را تقدیمش کرد.

حامد پاکدل
در ماشین سازی فراز و فرودهای زیادی داشت اما درخشش با این تیم زیر نظر رسول خطیبی باعث شد تا با ماشین به لیگ برتر بیاید. در صنعت نفت و پارس جنوبی هرگز یک گلزن واقعی نبود و دوباره به لیگ یک رفت و دوباره با خطیبی یک صعود را تجربه کرد. این بار در لیگ برتر 10 گل زد تا تبدیل به گزینه پرسپولیس بشود. در پرسپولیس مورداعتماد یحیی نبود اما موفق شد 5 گل در لیگ برتر بزند و به واسطه همین درخشش در پرسپولیس بماند.

مهدی عبدی
از معدود بازیکنانی که از آکادمی پرسپولیس به تیم بزرگسالان آمد و در تیم هم ماند. گابریل کالدرون کسی است که عبدی را به زمین مسابقه آورد و در شهرآورد به میدان فرستاد. او از یک موقعیت نصفه و نیمه گل ساخت و تیمش را برنده دربی کرد تا در ترکیب قرار بگیرد. عبدی در لیگ امیدها توانسته بود آقای گل شود و در پرسپولیس هم دو سال متوالی برترین گلزن فصل شده است. حالا او بازیکنی است که پیشنهاد پرتغال را در جیب دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما