شناسهٔ خبر: 54974530 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

جنوب شرق رکورددار مرغوب ترین خرما؛

سیستان و بلوچستان اولین تولید کننده رطب در کشور/طلای سیاه بلوچستان نیازمند حمایت سرمایه گذاران

سیستان‌ و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب، خاستگاه تولید متنوع‌ترین میوه‌های گرمسیری در کشوراست و حتی در تولید برخی میوه‌ها در ایران بی‌رقیب محسوب می‌شود که مهم‌ترین آنها خرماست.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، خرما به عنوان یک میوه مقوی و ویژه همیشه مورد توجه بوده است تا آنجا که خداوند بارها در قران مجید از درخت نخل و خرما بخوبی یاد می کند، به گونه ای که امروزه مسلمانان این میوه را بدلیل تاکیدات ائمه اطهار (ع ) ، قرآن کریم و همچنین خواص اعجاب انگیز ان جزو میوه های بهشتی می دانند .
 
مصرف خرما فواید بسیاری دارد، از جمله سبب کاهش کلسترول، پیشگیری از شب کوری، بهبود کم خونی، درمان یبوست، درمان اسهال، درمان سرطان های شکمی، حفظ سلامت سیستم عصبی، درمان آلرژی، سلامت دندان و حفظ سلامت پوست می شود.
 
خرما در ۱۵ استان ایران کشت می‌شود و بیش از ۲۵۰ هزار هکتار نخلستان در کشور وجود دارد که از میان استان‌های خرماخیز، پنج استان بیش از ۹۹ درصد خرمای کشور را تولید می‌کنند.
 
به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان به لحاظ سطح زیرکشت، این استان با حدود 63 هزار هکتار نخلستان در رتبه نخست قرار دارد.

استان‌های خوزستان با ۳۵ هزار هکتار ، بوشهر با حدود ۳۴ هزار هکتار، هرمزگان با ۳۳ هزار هکتار، فارس با ۳۱ هزار هکتار و جنوب کرمان با ۳۰ هزار هکتار در رتبه های بعدی قرار دارند.
 
اردشیر شهرکی افزود: از نظر  میزان تولید  استان سیستان و بلوچستان با تولید سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن خرما در رتبه نخست کشور قرار دارد.
 
مشکلات نخلکاران 

خرمای سیستان و بلوچستان با این ویژگی های ممتاز با مشکلات و چالش های مهمی نیز روبروست که نیازمند توجه بیشتر مسئولین و متولیان جهاد کشاورزی را می طلبد.

 

 

نخلداران سراوانی، نبود نشان تجاری معروف برای خرمای سیستان و بلوچستان به ویژه سراوان که قطب تولید خرما در این استان است از جمله مشکلات و چالش های پیش روی نخلکاران جنوب شرق کشور است.

برخی کشاورزان نبود صنایع بسته بندی، خرید خرمای نارس توسط دلالان و فروش آن با برند و نام و نشان های مختلف را از مهمترین مشکلات خود بیان کردند.
 
یکی از نخلکاران سراوانی گفت: خرما به صورت فله ای توسط تاجران و دلالان خریداری که بعد از بسته بندی با برند مورد نظر خودشان صادر می کنند.  

افزایش ظرفیت سردخانه های خرما در سیستان و بلوچستان

اردشیر شهرکی؛ مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ نوع خرما در استان تولید می شود که بیشترین رقم ان مضافتی هست افزود: در اکثر شهرهای جنوبی استان تولید خرما را داریم که شهرستان سراوان به عنوان قطب تولید خرما در استان مطرح است.

 وی افزود: خرمای تولید شده استان علاوه بر استانهای دیگر به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و روسیه نیز صادر می شود.
 
شهرکی تصریح کرد: فرآوری خرما باظرفیت ۱۵هزار رو  ۲۸۰ تن در حال حاضر در استان انجام می شود که بیشترین محصولات فراوری شده در قالب شکلات خرما، کیک خرما، قهوه خرما، خمیر خرما و کلوچه خرما در کارگاه ها و کارخانه های فرآوری خرما در استان تولید می شود.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در گذشته به علت نبود کارگاه های بسته بندی خرمای استان با برندهای دیگر، صادر می شد، گفت: در حال حاضر با افزایش ظرفیت کارگاه های بسته بندی خرما در استان به  ۴۸ هزار و ۸۵۰ تن خرمای تولید شده استان با برند خود استان صادر می شود.
 
وی نبود سردخانه ها باظرفیت بالا در گذشته را از دیگر دلایل فروش خرمای استان به صورت فله ای عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ظرفیت سردخانه ها به  ۷۸ هزار و ۶۰۰ تن افزایش یافته است که جهت رفاه و نگهداری بهتر خرما توسط کشاورز برنامه داریم تا در آینده سردخانه های به مقیاس ۱۰۰ تنی در حاشیه باغات ایجاد کنیم.
 

 

 

یکی از بومیان منطقه به نام "ملک زاده" که سال ۹۸ کارخانه فرآوری خرما در نقطه صفر مرزی احداث کرد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در این کارخانه محصولات کلوچه خرمایی، شکلات خرمایی، خمیرخرما، کیک خرما، قهوه پودر خرما و پودر هسته خرما تولید و بسته بندی با برند خود استان انجام و به بازار داخلی و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.
 
وی افزود: شکلات خرمایی و کلوچه خرمایی دو محصول این کارخانه در سبد تغذیه رایگان نیز قرار گرفته است و در دیداری که با معاون وزیر جهاد کشاورزی داشتیم و در تست محصولات تولید شده کارخانه ما استقبال بسیار خوبی از این محصولات کرد و در صورتی که بتوانبم به تولید بالا برسانیم قول حمایت داد.
 
وی از سرمایه گذاران خواست تا در جهت تولید انبوه محصولات فراوری خرما این کارخانه را یاری کنند تا بتواند محصولات تولیدی را با برند معروف خود استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی صادر کند.
 
در مجموع اگر بخواهیم مزیت ها و فرصت های مغفول مانده در استان سیستان و بلوچستان از جمله سرمایه نهفته در دل خرمای بلوچستان را برشماریم نیاز به ساعت ها و سال ها وقت داریم پس نتیجه می گیریم که نام بردن از این خطه زرخیز میهن اسلامی به عنوان محروم اصلا شایسته نیست از همین رو بهتر است آن را به مظلوم تعبیر کنیم که با وجود این همه نعمت های خدادادی مردمان آن همچنان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

انتهای پیام/

نظر شما