شناسهٔ خبر: 54972810 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

اخبار و چهره‌های فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

زنان سینمای ایران دست بردار نیستند!/دومین مارمولک سینمای ایران متولد می‌شود/ ترور کارگردان صاحب‌نام تلویزیون/ اظهار نظر عجیب مهران مدیری/ تعصب علی نصیریان روی زبان پارسی/جشنواره فیلم فجر کلید خورد!

در هفته‌ی گذشته چند اتفاق پر سر و صدا رخ داد که از آن جمله می‌توان به صحبت‌های علی نصیریان درباره ادبیات پارسی، ساخت دومین مارمولک، صحبت‌های عجیب مهران مدیری و از دست دادن پیتر بروک کارگردان شهیر تئاتر جهان اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

متعصب هفته؛ «علی نصیریان»

واکنش و عصبانیت علی نصیریانعلی نصیریان در خصوص جایگاه ادبیات فارسی واکنش نشان داد.

به گزارش سینماسینما، خبر حذف دروس عمومی از کنکور سال ۱۴۰۲، آسیب‌های این اتفاق و هشدار برای کم شدن ساعت‌های آموزشی درس ادبیات موضوعی بوده که در یکی دو هفته گذشته از نگاه تعدادی معلم، نویسنده و شاعر بررسی شده و آن‌ها در ارزیابی‌های خود گاه با بیانی تند و صریح و گاه با اشک و حسرت از پیامدهای کم‌توجهی به یکی از مهم‌ترین دروس آموزشی در مدارس یعنی زبان و ادبیات فارسی و نیز ضرر سنجش تستی این درس مهم در کنکور سخن گفتند. این نگرانی‌ها و هشدارها در شرایطی اهمیت ویژه دارد که در سال‌های اخیر با هجوم تحریف و مصادره شاهکارهای زبان فارسی و خالقان آن‌ها از سوی کشورهای همسایه مواجه شده‌ایم.

در این زمینه علی نصیریان هم که این روزها نقش یک سردار مغول در جریان حمله به نیشابور و جریان کتاب‌سوزی را در کنسرت – نمایش «سیصد» بازی می‌کند، با ابراز تاسف از شنیدن چنین خبری بیان کرد:‌ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست. شعر ما هزار سال قدمت دارد و این‌ها میراثی بسیار ارزنده‌ از لحاظ تفکر، اخلاق، زندگی و زبان است. هر اقدامی که به حذف آموزش این‌ها منجر شود از نظر من نامطلوب است.

او افزود: آموزش زبان و ادبیات فارسی قطعا باید از دوران مدرسه اتفاق بیفتد و این وظیفه دولت و آموزش و پروش است که پاسبان و نگهبان زبان فارسی باشد. همچنین از جایی مثل فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم باید در این مورد سوال پرسیده شود که چه اقدامی در مقابل این نوع اتفاق‌ها انجام می‌دهند.

این بازیگر اظهار کرد: بخش عمده هویت ما زبان و ادبیات است؛ ادبیات جزئی از زندگی مردم ایران است و حتی قبرستان‌ها را که نگاه کنید، می‌بینید که روی بیشتر سنگ قبرها شعر نوشته شده است بنابراین فکر می‌کنم هرآنچه منجر به حذف یا کم شدن جایگاه آموزش زبان و ادبیات فارسی شود به هویت واقعی یک ایرانی و بویژه بچه‌ها لطمه می‌زند.

اتفاق ویژه‌ی هفته ساخت دومین؛ «مارمولک»

پرویز پرستویی «مارمولک2» را بازی می‌کند یا نوید محمدزاده؟شنیده می‌شود منوچهر محمدی تصمیم دارد «مارمولک2» را به عنوان دومین مارمولک کار کند.

شنیده می‌شود منوچهر محمدی تصمیم دارد دومین «مارمولک» را بدون پرویز پرستویی و با نوید محمدزاده بسازد.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا شاهد حضور نوید محمدزاده در مارمولک 2 خواهیم بود یا همچنان پرویز پرستویی گزینه اصلی می ماند.

سریال هفته ترور؛ «سیروس مقدم»

سیروس مقدم«سیروس مقدم»کارگردان سریال ماندگار پایتخت قرار است سریال ترور را بسازد.

سیروس مقدم مینی سریال ترور را باموضوع ترور نا فرجام حاج شهید  قاسم سلیمانی به تهیه کنندگی حامد عنقا می سازد.

اظهار نظر عجیب هفته؛ «مهران مدیری»

مهران مدیری ماجرای رشوه در سینما را لو داد!«مهران مدیری» در برنامه دورهمی به نکات جالبی برای نقش گرفتن در سینما اشاره کرد.

مهران مدیری در برنامه «دورهمی» از رشوه گرفتن کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها برای تقسیم نقش بین علاقه‌مندان بازیگری انتقاد کرد.

به گزارش فیلم‌نیوز، در قسمتی از برنامه «دورهمی» که جمعه شب روی آنتن رفت، مهران رجبی بحث را به سمت رشوه گرفتن در ادارات کشید و مهران مدیری هم از این فرصت استفاده کرد تا به مسئله رشوه در سینما بپردازد.

‎مدیری توضیح داد که رشوه فقط در بانک‌ها و اداره‌ها اتفاق نمی‌افتد و در سینما هم به وفور شاهدش هستیم. او گفت: «یک کار کثیفی که در کار ما انجام می‌دهند این است که از شما پول می‌گیرند تا بازی کنید. این هم اسمش رشوه‌ است. به یک بازیگر می‌گویند 200 میلیون بده چهار تا سکانس بازی کنی.»

بعد از جوان‌هایی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند خواست دست به چنین کاری نزنند و توضیح داد: «به جوان‌هایی که می‌خواهند وارد این حرفه شوند باید بگویم واقعا این کار را نکنید. تهیه‌کننده باید سرمایه‌ ساخت فیلم را از جای دیگری بیاورد. قرار نیست شما 100 میلیون، 200 میلیون بدهید تا بازی کنید. شما باید بازی کنید و برای آن دستمزد هم بگیرید.»

مهران رجبی هم خاطره‌ای در همین زمینه تعریف کرد: «یک بار یکی آمد گفت یک سریال چند می‌ارزد؟ گفتم مثلا 10 میلیارد تومان. بهم گفت 10 میلیارد می‌دهم دخترم بازیگر شود. گفتم اصلا معلوم نیست این پول را بدهی، دخترت واقعا بازیگر شود و خلاصه منصرفش کردم.»

او خاطره دیگری هم از جوانی تعریف کرد که برای نمای بسته در یک فیلم پول داده. گفت: «در یکی از شهرستان‌ها سر یکی از این فیلم‌های استانی، یک نفر آمد گفت آقای رجبی نمای بسته چقدر است؟ من تعجب کردم و بعد گفت من هفت میلیون پول داده‌ام تا چند نمای بسته ازم بگیرند. هر نمای بسته یک میلیون تومان است و هر لانگ‌شات 200 هزار تومان.»

فقدان هفته؛ «پیتر بروک»

استاد بازیگری درگذشت!پیتر بروک کارگردان نوآور تئاتر و سینمای بریتانیایی که با آثار نمایشی‌اش شهرتی جهانی داشت در ۹۷ سالگی از دنیا رفت.

پیتر بروک کارگردان نوآور تئاتر و سینمای بریتانیایی در سن ۹۷ سالگی از دنیا رفت.

مرگ بروک ساعتی پیش توسط ناشر قدیمی آثارش و بعد توسط بی‌بی‌سی تایید شد. وی در پاریس، شهری از دنیا رفت که از دهه ۱۹۷۰ محل سکونتش بود.

این کارگردان سرشناس که در سال ۱۹۲۵ در لندن زاده شده بود شماری از فیلم‌های مهم را در انگلستان و فرانسه کارگردانی کرده‌است. آثار نمایشی بروک تحت تأثیر تئاتر روایی برتولت برشت و نگاه تیره اجتماعی جان کت، پژوهشگر آثار شکسپیر است.

یکی از آخرین آثار او نمایش «زندانی» بود که او آن را نوشت و در پاریس و جشنواره ادینبورو و در تئاتر ملی لندن روی صحنه برد. این نمایش را وی وقتی ساخت که ۹۲ ساله بود.

وی همین امسال برای کارگردانی «پروژه طوفان» با همراهی ماری هلن استین – همکار قدیمی‌اش- به سرخط اخبار نمایشی بدل شده بود.

نخستین اثر سینمایی بروک یک فیلم کوتاه به نام سفر احساسی است که آن را هنگام تحصیل در آکسفورد کارگردانی کرد. در بیست سالگی نخستین اجرای تئاتر را با کارگردانی نمایش شاه جان (با بازی پل اسکافیلد) تجربه کرد. پس از آن در لندن، مسکو، پاریس و نیویورک نمایش‌های بسیاری را بر روی صحنه برد. بروک برخی از نمایش‌هایش را به فیلم برگردانده است.

بروک همچون بعضی معاصرانش چون آریان منوشکین و بهرام بیضایی به استفاده از روش‌های تئاتر مشرقی مشهور است.

از خاطره انگیزترین آثار بروک می‌توان به «مارات / ساد» در سال ۱۹۶۴ اشاره کرد که نمایشی پیچیده درباره مارکی دو ساد و زندانیان یک آسایشگاه روانی بود. وی وقتی این نمایش را سال ۱۹۶۶ در برادوی اجرا کرد برنده جایزه تونی شد و دومین جایزه تونی خود را پس از آن برای نمایش شگفت‌انگیز «رویای شب نیمه تابستان» دریافت کرد.

بروک یک بار در سال ۱۳۵۱ (۱۹۷۱ میلادی) برای شرکت در جشن هنر شیراز به ایران سفر کرده بود. او در آن مراسم، تئاتر «اورگاست» را با حضور بازیگران ایرانی همچون سیاوش تهمورث، پرویز پورحسینی، هوشنگ قوانلو و فهیمه راستکار اجرا کرده‌ بود. بروک به دلیل سفر دهه پنجاه به ایران و نیز ترجمه بسیاری از نوشته‌هایش در مورد تئاتر به فارسی، در ایران بسیار شناخته شده و محبوب است.

روشنگری هفته؛ «پیمان جبلی»

وظیفه ما نظارت بر تولید و پخش آثار نمایش خانگی استپیمان جبلی درباره سریال‌های شبکه خانگی و انتقادی گفت: وظیفه ما نظارت بر تولید و پخش آثار نمایش خانگی است.

پیمان جبلی،  رئیس سازمان صدا و سیما درباره سریال‌های شبکه خانگی و انتقادی که چندی پیش در یکی از دانشگاه‌ها به محتوای این سریال‌ها داشت گفت: من آنجا به بخش‌های یکی از سریال‌ها اشاره کردم که می‌توانستم مثال هم بزنم اما چون مکان عمومی بود اسم نیاوردم. البته بیش از یک بخش و بیش از یک سکانس و بیش از یک سریال است که اگر بنا بر مصداق و مثال باشد بیش از یکی است و احتیاجی به تایید و تکذیب هم ندارد و اگر در فضای رسانه‌ای جستجو کنید مصداق‌های نگرانی‌های جامعه مشخص است.

من باز هم تاکید می‌کنم که وظیفه ما به عنوان صداوسیما و وظیفه‌ای که قانون بر عهده ما گذاشته است، نظارت بر تولید و پخش آثار شبکه نمایش خانگی است. این وظیفه قانونی است که حتماً به آن عمل می‌کنیم. البته وظیفه ما فقط مدیریت خط قرمزی محتوای سریال‌ها و حوزه نمایش خانگی نیست و امیدواریم محتوای خط سبزی را هم برای فعالان نمایش خانگی تبیین کنیم. ما در این حوزه به پلتفرم‌هایی که دغدغه فرهنگ دارند نه تنها احترام می‌گذاریم بلکه کمک کرده و حمایت جدی هم داریم.

بیمار هفته؛ «جمشید جهان‌زاده»

بازیگر سینما روی تخت بیمارستان/برای او دعا کنیدسید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از بستری شدن جمشید جهان‌زاده بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در بیمارستان خبر داد.

سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت از بستری شدن جمشید جهان‌زاده بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در بیمارستان خبر داد.

عظیمی اعلام کرد: در تماس تلفنی با فرزانه نشاط‌خواه همسر جمشید جهان‌زاده مطلع شدم که این هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و‌ تلویزیون از‌ چندروز قبل به دلیل مشکل قلبی و ریوی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهید لواسانی تهران بستری است. پزشکان هم‌اکنون وضعیت استاد جهان‌زاده را پایدار توصیف کرده‌اند و امیدوارند که در‌ چند روز آینده از بیمارستان ترخیص شوند.

جمشید جهان‌زاده با بازی در فیلم سینمایی «گودال» وارد سینما شد و پس از آن در آثار سینمایی زیادی همچون «ملی و راه‌های نرفته‌اش»، «سرقت بی‌نقص»،« تابو»، «یوسف هور»، «دوازده صندلی»، «خاک و آتش»، «هملت»، «شازده کوچولوی دانمارک»، «ارابه مرگ»، «رقص شیطان»، «علی و دنی»، «آشوبگران»، «فریاد»، «تارهای نامرئی»، «یورش»، «در سرزمینی دیگر»، «طوفان»، «قانون»، «خط آتش»، «افسانه دو خواهر»، «جنگ نفت‌کش‌ها»، «عبور از تله» و «سرزمین آرزوها» بازی کرد.

از دست رفته‌ی هفته؛ وحید اسلامی

«وحید اسلامی» کارگردان و منتقد سینما درگذشتوحید اسلامی روزنامه‌نگار، منتقد و کارگردان سینما هفته گذشته در سن 44 سالگی بر اثر ایست قلبی در بیمارستان مرودشت از دنیا رفت.

«وحید اسلامی» روزنامه‌نگار، منتقد، کارگردان سینما و تلویزیون پنجشنبه ۹ تیرماه در سن ۴۴ سالگی به دلیل ایست قلبی در زادگاهش شهرستان مرودشت درگذشت.

وحید اسلامی در کارنامه‌ی کاری خود ساخت فیلم سینمایی «دزادان خیابان جردن» و آثاری چون: «مرثیه یک رویا»، «درخت رویاها»، «آزادی یا مرگ»، «در جستجوی سوپر استار»، «خود + کشی» را نیز دارد.

اسلامی همچنین در سینمای ایران سابقه مطبوعاتی داشت و مدتی در روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی مشغول و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران بود.

خبرگزاری برنا درگذشت این هنرمند و فعال حوزه مطبوعات را تسلیت عرض می‌کند.

خبر هفته؛ انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر بنابر اعلام دبیر این رویداد همزمان با عید قربان منتشر خواهد شد.

مجتبی امینی دبیر جشنواره درباره زمان انتشار فراخوان این رویداد گفت: طی دو ماه گذشته جلسات کارشناسی متعددی را جهت آماده سازی فراخوان این دوره از جشنواره برگزار کردیم و با آسیب شناسی دوره‌های گذشته، به نسخه نهایی رسیدیم که روز یکشنبه ۱۹ تیرماه همزمان با عید سعید قربان منتشر خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به بین‌المللی شدن این دوره از جشنواره فراخوان در دو بخش ملی و بین‌الملل آماده شده است.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از آغاز به کار دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: برای برگزاری یک جشنواره باشکوه در گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی شده و کارها مطابق با زمان بندی صورت گرفته در حال انجام است.

بیانیه‌ی هفته؛ منع خشونت جنسی در قرار‌داد‌های سینما ‌و تئاتر

 

 

 

آیین‌نامه پیشنهادی نمایندگان زنان سینماگر به خانه سینما رفت.

سه ماه بعد از بیانیه هشتصد زن سینماگر علیه خشونت و آزار جنسی در سینما، حالا هیات پنج نفره منتخب این جمع، آیین‌نامه پیشنهادی خود را به خانه سینما و خانه تئاتر جهت منع خشونت جنسی و جنسیتی علیه زنان در محیط کار منتشر کرد.

در ابتدای این آیین‌نامه ضرورت‌ها و پایه‌های حقوقی و اجتماعی آن شرح داده شده و وجود آن یک تلاش جدی و عملی برای کاهش این خشونت‌ها دانسته شده است.

در این آیین‌نامه انواع خشونت علیه زنان شامل خشونت فیزیکی، جنسی، کلامی، روانی و خشونت اقتصادی با جزئیات توضیح داده شده و ساز و کارهای حمایتی کمیته مستقل و سازو کار حمایتی قضایی برای حمایت از زنان آسیب‌ دیده طراحی شده.

کمیته پیشنهادی شامل دو عضو از سینما و تئاتر، دو حقوق‌دان، دو نماینده از روان‌شناسان و متخصصین خشونت جنسی و یک نماینده از جامعه شناسان فعال در حوزه‌ی زنان و همچنین سه عضو علی‌البدل است.

برای این کمیته وظایف مختلفی اعم از آگاهی‌رسانی، آموزش، تشکیل جلسات برای رسیدگی به شکایات، مشاوره پزشکی و روان‌کاوی آزاردیدگان، مشاوره حقوقی و .. در نظر گرفته شده.

این کمیته بعد از بررسی شکایت خشونت‌دیده و راستی‌آزمایی می‌تواند قرار خروج و ممنوعیت ورود خشونت‌گر به محل کار، ارائه گزارش به مرجع قضایی، درخواست فسخ قرارداد کاری خشونت‌گر و درخواست از نهادهای مربوطه برای تعلیق خشونت‌گر از کلیه فعالیت‌های شغلی را بر عهده بگیرد. همچنین در این آیین‌نامه، آیین رسیدگی به شکایت علیه خشونت با جزییات شرح داده شده و مجازات‌های خشونت‌گر از تذکر تا اخراج از صنف برشمرده شده.

اما مهم‌ترین بخش این آیین‌نامه، الحاق آن به کلیه قراردادهای کاری سینما، تئاتر و موسسات آموزشی سینما و تئاتر است اتفاقی که در صورت وقوع یک قدم مهم برای مقابله با آزار و خشونت در سینما خواهد بود.

متن کامل این آیین‌نامه در صفحه هشتصد زن سینماگر قرار گرفته است.

انتهای پیام/

 

نظر شما