شناسهٔ خبر: 54972075 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

دیدار با کارآفرین نمونه‌ای که برای 250نفر شغل ایجاد کرده و طرفدار تولید وطنی است

مردم به ساخت ایران اعتماد دارند

در شرایطی که تا همین چند سال پیش بازار لباس‌های ورزشی تیم‌ها، اغلب در اختیار برند‌های مختلف خارجی بود. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

سعیده مرادی

در شرایطی که تا همین چند سال پیش بازار لباس‌های ورزشی تیم‌ها، اغلب در اختیار برند‌های مختلف خارجی بود، طی سال‌های اخیر شرکت‌ها و تولیدی‌های ایرانی با ارائه محصولات خوب و باکیفیت به مرور زمان توانسته‌اند گوی سبقت را از رقبای خارجی ربوده و نبض این بازار را در دست بگیرند و علاوه بر کمک به اقتصاد کشور، برای صدها نفر نیز اشتغالزایی کنند. احمد یاسینی با برندی ورزشی که در سال‌های اخیر تولیدات آن را بر تن تیم‌های باشگاهی و ملی ایرانی دیده‌ایم و آخرین مورد آن هم باشگاه استقلال است، یکی از کارآفرینان نمونه کشور محسوب می‌شود. این کارآفرین وارد این حرفه و صنعت پوشاک شد و کار را از صفر شروع کرد و بدون هیچ‌گونه انتفاع و کمک دولتی امروز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان البسه ورزشی ایرانی محسوب می‌شود که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم برای حدود 500نفر شغل و درآمد ایجاد کرده است. خودش می‌گوید در شرایطی که استخوان تولیدکنندگان زیر انواع فشارهای اقتصادی خرد شده است، تنها دلخوشی‌اش دعای خیر همین کارکنان و خانواده‌هایی است که از کنار این کار نان برسر سفره‌هایشان می‌رود.

فعالیت خود را از کجا شروع کردید و چطور شد که وردآورد را برای فعالیت خود انتخاب کردید؟
من از 12سالگی وارد صنعت پوشاک شدم و حدود 30سال است که در این زمینه فعالیت دارم. در ابتدا در حوزه تولید لباس مجلسی زنانه، لباس بچگانه و مردانه، لباس جین و کتان و تریکو فعالیت داشتیم و به مرور به سمت تولید لباس‌های ورزشی رفته‌ایم و اکنون حدود 15سال است که در این زمینه فعالیت داریم. هم‌اکنون نیز لباس بیشتر رشته‌های ورزشی از فوتبال گرفته تا کشتی، والیبال، بسکتبال، شنا و دوچرخه‌سواری، هندبال و... را تولید می‌کنیم. معمولا کسب‌وکار ما پیش از این در محدوده خیابان ولیعصر بود تا اینکه یکی از دوستان آمدند و پیشنهاد دادند تا به این قسمت از شهر بیاییم. از طرف دیگر کار ما تکه‌تکه شده بود و فروشگاه و تولیدی و هرکدام از قسمت‌ها در یک جا بود و تصمیم داشتیم آنها را تجمیع کنیم. اینگونه شد که به وردآورد و غرب تهران آمدیم و فروشگاه‌مان را در این محدوده افتتاح کردیم تا مردم منطقه به‌ویژه اهالی وردآورد و محله‌ها و شهرک‌های اطراف بتوانند محصولات‌مان را به شکل مستقیم و بی‌واسطه خریداری کنند.

    برای چند نفر اشتغالزایی کرده‌اید؟
در مجموعه ما بیش از 250نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کارند و تقریبا همین تعداد نیز در بیرون از مجموعه به شکل دورکار و پیمانکاری با ما همکاری دارند و کارهایی مثل طراحی و برش پارچه را انجام می‌دهند. شکر خدا از کنار این تولیدی برای افراد زیادی شغل ایجاد شده است که این بزرگ‌ترین دلخوشی و تنها انگیزه من برای ادامه‌دادن کار در این شرایط بد و سخت اقتصادی است که استخوان تولید‌کنندگان دارد زیر فشار خرد می‌شود. دنبال القاب و عناوینی مثل کارآفرین نیستم تا مورد تقدیر قرار بگیرم. بالاترین و بهترین پاداش برای من دعای خیر این خانواده‌هاست. اگر به‌خاطر آنها نبود خیلی وقت پیش پول و سرمایه‌ام را از تولید خارج می‌کردم و سمت دلالی و بورس می‌بردم تا چند برابر درآمد بی‌دردسر داشته باشم اما نانی که از کنار این تولیدی سر سفره مردم می‌رود برایم بیشتر ارزش داشته و برکت خاص
خودش را دارد.

    آیا مسئولان از تولیدکنندگان حمایت می‌کنند یا نه؟ و آیا شما برای فعالیت خود تاکنون کمکی از نهادهای دولتی دریافت کرده‌اید؟
متأسفانه یا خوشبختانه تا به امروز که به این مرحله از کار رسیده‌ام حتی یک ریال هم از جایی به مجموعه ما کمک نشده و هرچه که هست تلاش و همت خودمان بوده است. من در این راه سختی‌های بسیاری کشیده‌ام و هنوز هم سختی‌ها وجود دارند. شرایط اقتصادی و فعالیت در جامعه بسیار بد است و مردم فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند. متأسفانه در کشور بیشترین مالیات را از بخش تولید می‌گیرند. هنوز قوانین بیمه را برای تولید‌کننده تسهیل نکرده‌اند. هنوز به تولید‌کننده وام کم‌بهره و بی‌دردسر داده نمی‌شود. من در این شرایط هم تا آنجا که بتوانم کار و نیروی کارم را حفظ می‌کنم، اما خیلی از تولید‌کننده‌ها هستند که به‌خاطر این موانع و مشکلات کارشان را تعطیل کرده‌اند یا تعدیل نیرو داشته‌اند. اگر دولت نخواهد از تولید حمایت عملی کند و همچنان شعارمحور باشیم بسیاری از کسب‌وکارها از بین خواهد رفت درحالی‌که با حمایت می‌شود باعث افزایش تولید و در نتیجه کار
و اشتغال شد.

    به‌نظر شما تولیدات داخلی می‌توانند با محصولات مشابه خارجی رقابت کنند؟
به‌نظر من رقابت باید در هر کاری وجود داشته باشد. اگر رقابت در جامعه‌ای وجود نداشته باشد، آن جامعه مانند یک برکه راکد خواهد شد که نمی‌تواند پیشرفت کند. خوشبختانه در سال‌های گذشته محصولات ایرانی توانسته‌اند خوب ظاهر شوند و برندهایی پا به میدان تولید گذاشته‌اند که امروزه به خوبی شناخته شده هستند و مردم هم استقبال خوبی از آنها دارند. به‌ویژه با افزایش دلار و بالارفتن قیمت‌ها مردم ترجیح می‌دهند که محصولات ایرانی را خریداری کنند. بنابراین اگر تولیدات ایرانی از کیفیت لازم برخوردار باشند چیزی کم از محصولات مشابه خارجی نخواهند داشت و حتی می‌توانند از آنها پیشی بگیرند.

    مردم چگونه می‌توانند از تولیدکنندگان و تولیدات داخلی حمایت کنند؟
متأسفانه در سال‌های گذشته بعضی از تولیدات داخلی کیفیت و دقت لازم را نداشته‌اند و همین موضوع باعث شده تا ذهنیت مردم نسبت به «ساخت ایران» خراب و منفی شود، اما محصولات خوب ایرانی به‌خصوص در بخش صنعت پوشاک هم کم نداریم. البسه و کیف و کفش‌های بسیاری از تولیدی‌ها نه فقط از محصولات متفرقه‌ای که با برندهای تقلبی و فیک به اسم اصل و اورجینال به مردم فروخته می‌شود بهتر است که حتی از تولیدات برندهای معروف و مطرح نیز چیزی کم ندارد. این موضوع فقط در مورد تولیدات ورزشی و برندی که ما تولید می‌کنیم نیست و در سایر قسمت‌ها از مانتو و کت و شلوار گرفته تا لباس کودکان و نوجوان هم اینگونه است. مردم باید ذهنیت منفی که سال‌هاست در جامعه نهادینه شده را کنار بگذارند و تولیدات خوب ایرانی را امتحان کنند، حالا چه مثل ما پوشاک ورزشی باشد و چه لوازم صوتی و تصویری و برقی و چه بخش‌های دیگر. با خرید کالای باکیفیت ایرانی آن هم در این شرایط بد اقتصادی که دولت هیچ کمک و حمایتی از بخش تولید ندارد، به تداوم اشتغال هم‌وطن و هم‌شهری و هم‌محله‌ای‌های خودمان کمک می‌کنیم و باعث می‌شویم تا چراغ خانه آنها روشن بماند. از طرف دیگر به کسانی که کار خوب و باکیفیت تولید می‌کنند انگیزه می‌دهیم. از طرف دیگر با قیمت این روزهای دلار خرید برند‌های اورجینال کمتر از 2تا 3میلیون تومان نیست که بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت چنین مبالغی را ندارند. درشرایطی که می‌شود با خرید محصولات ایرانی همان کیفیت را با هزینه‌ای بسیار کمتر تجربه کرد.

    در این وضعیت بد اقتصادی چه توصیه‌ای برای جوان‌هایی که می‌خواهند پا به عرصه تولید بگذارند، دارید؟
راه‌اندازی یک کسب‌وکار در این شرایط اقتصادی بسیار سخت و دشوار است، اما من معتقدم که با تلاش می‌توان به هر جایی رسید و در کار موفق شد. بنابراین من به هرکسی که می‌خواهد وارد عرصه تولید شود تنها توصیه‌ام داشتن پشتکار است.

نظر شما