شناسهٔ خبر: 54972009 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

جشن عید غدیر در خیابان ولیعصر

مسیر 10 کیلومتری برای جشن غدیر

عید غدیر خم یکی از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که در سراسر ایران برنامه‌های ویژه‌ای برای گرامیداشت این روز عزیز برگزار می‌شود. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

عید غدیر خم یکی از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان است که در سراسر ایران برنامه‌های ویژه‌ای برای گرامیداشت این روز عزیز برگزار می‌شود. امسال قرار است در سالروز عید غدیر خم، رویداد «مهمونی ۱۰کیلومتری عید غدیر» به کمک هیأت‌ها، مساجد و گروه‌های جهادی از ساعت ۶ بعدازظهر تا ۱۰ شب از چهارراه ولیعصر تا چهارراه پارک وی برگزار ‌شود.
به گزارش همشهری، دیروز نشست خبری این رویداد در مجموعه شهدای سرچشمه برگزار شد و ساسان زارع، سخنگوی ستاد مردمی این رویداد، در تشریح آن گفت: امسال تعدادی از گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند رویداد متفاوت و جذابی را با عنوان «مهمونی ۱۰کیلومتری عید غدیر» در شهر تهران برگزار کنند. طبق برنامه‌ریزی‌ها و مجوزهای اخذشده بنا بر این شد که این مراسم از چهارراه ولیعصر تا چهارراه پارک وی با برپایی مواکب و غرفه‌های فرهنگی ـ که به شرکت‌‎کنندگان در مراسم خدمات ارائه می‌دهند ـ برگزار شود. به‌گفته وی، قریب به ۳۰۰مجموعه و موکب اعلام آمادگی کرده‌اند تا در این مراسم مشارکت کنند.

اهدای هدیه و اجرای سرود
سخنگوی ستاد مردمی رویداد «مهمونی ۱۰کیلومتری عید غدیر» ابراز کرد: پایه و اساس این جشن براساس همان نگاهی است که در دین ما برای برپایی جشن‌ها وجود دارد. روایت زیادی وجود دارد که در آنها توصیه شده در روز غدیر سنت پسندیده اطعام به جا آورده شود. برای مثال، در یکی از روایات آمده که اطعام یک مؤمن در روز غدیر برابر با اطعام و میزبانی یک میلیون نفر در روزهای دیگر است. علاوه بر اطعام و پذیرایی و هدیه دادن در این روز، غرفه‌هایی نیز مختص کودکان و نوجوانان در این مسیر طراحی شده تا بتوانند به شرکت‌کنندگان جایزه و هدیه تقدیم کنند. همچنین اجرای سرود برای کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌های این غرفه‌ها به شمار می‌رود. وی تأکید کرد تلاش ما این است تا در این مراسم محیط و فضایی خانوادگی همراه با نشاط و شادمانی برای همگان مهیا کنیم.
به‌گفته زارع، برگزاری مداحی، برپایی غرفه‌های فرهنگی، راه‌اندازی ایستگاه صلواتی، اجرای پویش‌های مختلف با موضوع غدیر و… از دیگر برنامه‌های درنظر گرفته‌شده برای این مراسم است. همچنین وی تصریح کرد: اتباع عراقی و افغانی مقیم ایران نیز با اعلام آمادگی برای برپایی موکب و ایستگاه صلواتی اقدام به ارائه خدمات در این رویداد خواهند کرد.

احتمال حضور 500هزار نفر
در این نشست، بر این نکته تأکید شد با اینکه سازمان‌ها و نهادهای مختلفی بستر لازم برای اجرای این برنامه را فراهم کرده‌اند، اما سازمان یا نهاد خاصی متولی برگزاری این مراسم نیست و در واقع مردم و هیأت‌های مذهبی میاندار برگزاری این مراسم هستند. وی بیان کرد: بستری فراهم شده تا افراد و مجموعه‌هایی که آماده ارائه خدمات در این مراسم هستند بتوانند با برنامه‌ریزی منسجم اقدام به ارائه خدمات کنند و در برگزاری این رویداد مشارکت داشته باشند. بر همین اساس، سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۱۲ راه‌اندازی شده تا کسانی که می‌خواهند در برگزاری این مراسم مشارکت داشته باشند با ارسال عدد ۱ به این سامانه در این رویداد سهیم شوند. همچنین گروه سرودهایی که می‌خواهند در این روز به اجرای سرود بپردازند یا هیأت‌ها و موکب‌هایی که می‌خواهند موکب داشته باشند، می‌توانند عدد ۲ را به این سامانه ارسال کنند تا راهنمایی‌های لازم برای آنان ارسال شود. در ضمن، اشخاصی که نذوراتی دارند و می‌خواهند در این روز نذورات خود را ادا کنند می‌توانند با ارسال عدد ۳ به این سامانه، به هیأت‌ها و موکب‌ها وصل شده و نذر و احسان خود را به جای آورند.
زارع در بخشی دیگر از صحبت‌هایش اشاره کرد که میزبانی این مراسم در واقع بر عهده شهداست و در روز مراسم در طول این مسیر تصاویر شهدا نصب خواهد شد. وی از احتمال حضور قریب به ۵۰۰ هزار نفر در این رویداد خبر داد. همچنین، سخنگوی ستاد مردمی رویداد «مهمونی ۱۰ کیلومتری عید غدیر» از همکاری و تعامل شهردار تهران برای برگزاری این مراسم قدردانی کرد.

بهره‌بردن از آیین‌های بومی و محلی
وی در پاسخ به پرسش روزنامه همشهری درباره اینکه آیا تمهیداتی اندیشیده شده تا از آیین‌های بومی و محلی که در استان‌های مختلف کشور مثل تالش، کاشان و هرمزگان برای جشن روز عید غدیر رایج است بهره ‌برده شود گفت: حتما از ظرفیت گروه‌های مردمی و هیأت‌هایی که به این مناطق تعلق دارند و در این مراسم شرکت می‌کنند، برای بهره‌بردن از آیین‌های مختلف جشن عید غدیر استفاده خواهیم کرد و این نکته را درنظر خواهیم داشت.
زارع در بخش دیگری از صحبت‌هایش از برگزاری پویش اسباب بازی در این مراسم خبر داد و گفت: این پویش طراحی شده تا هر کودکی یکی از اسباب‌بازی‌هایش را به این مراسم بیاورد و آن را به کودکان مناطق محروم اهدا کند.
وی یادآور شد با اینکه این مراسم از چهارراه ولیعصرتا چهارراه پارک وی برگزار می‌شود، اما فقط به افرادی که در این مسیر حضور دارند محدود نیست و این رویداد به همه مردم تهران تعلق دارد. به‌گفته زارع، چنین رویدادهایی برای شهر تهران حکم تنفس را دارند و ضرورت دارد که رویدادهایی شبیه به «سلام فرمانده» باز هم برگزار شود. سخنگوی ستاد مردمی جشن‌ بزرگ غدیر با تأکید براینکه اینگونه مراسم‌های بزرگ مردمی نیاز مبرم شهر تهران و حتی کل کشور است، گفت: در نقطه شروع کار هستیم لذا باید به ظرفیت‌های مردمی اعتماد کرده و مانند همیشه حضور آحاد مردم در صحنه را گرامی بداریم. امیدواریم با برگزاری موفق این مراسم، سال‌های آینده شاهد تعمیق و گسترش آن در سراسر کشور باشیم.

 

نظر شما