شناسهٔ خبر: 54970935 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صهیونیست‌ها مدعی رهگیری یک پهپاد دیگر حزب الله شدند

تهران- ایرنا- ارتش رژیم صهیونیستی چهارشنبه شب مدعی شد که گنبد آهنین یک پهپاد دیگر متعلق به حزب الله لبنان را رهگیری کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از رسانه‌های لبنانی، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد که این پهپاد را روز سه‌شنبه رهگیری کرده است.

برپایه گزارش ارتش رژیم صهیونیستی، این پهپاد نیز مانند دیگر پهپادهای سابق به سوی سکوی گازی کاریش واقع در دریای مدیترانه در حال حرکت بود که رهگیری و  مورد هدف قرار گرفته است.

رژیم صهیونیستی مدعی شد که پرواز این پهپاد به دور از آب‌های اسرائیل سرنگون شده و هیچ تهدید یا خطری برای تل آویو درپی نداشته است.

شنبه شب گذشته نیز حزب الله لبنان سه پهپاد را راهی منطقه مورد اختلاف با رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه ارسال کرد.

مقاومت اسلامی لبنان این عملیات را موفقیت‌آمیز دانست و اعلام کرد که توسط این پهپادها مأموریت لازم به صورت مطلوب و مناسب انجام و پیام [ارسال این پهپادها به رژیم صهیونیستی] رسانده شد.

این پهپادها توسط دو گروه شهید جمیل سکاف و مهدی یاغی ارسال شده است.

پهپادهای حزب الله در میدان گازی کاریش گشت‌زنی کردند و رسانه های صهیونیست شنبه شب مدعی شدند که ارتش این رژیم سه پهپاد حزب الله که به سوی سکوی گاز میدان کاریش در حرکت بودند، رهگیری کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای شنبه شب مدعی شد: امروز سه پهپاد متخاصم که بر فراز آب‌های اسرائیل به حریم هوایی ما نزدیک شده بودند و از طرف لبنان می‌آمدند، رهگیری کردیم.

پرواز پهپادهای حزب الله در نزدیکی سکوی گازی کاریش در دریای مدیترانه خواب را بر صهیونیست‌ها حرام کرده است، به طوری که تل‌آویو برای جلوگیری از حمله پهپادی حزب الله دست به دامن اروپا شده است.

اختلاف بین رژیم صهیونیستی و لبنان بر سر مرزهای دریایی مانع از اکتشاف انرژی در بخش‌هایی از مدیترانه شرقی شده و خطر تشدید تنش‌ها بین دو طرف را به دنبال دارد.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرزها و منابع دریایی با میانجی‌گری «آموس هوکشتیان» نماینده آمریکا در جریان است.

هوکشتاین ۲۴ خردادماه پس از ورود یک کشتی حفاری به محدوده آب‌های لبنان و درخواست مسؤولان لبنانی برای میانجیگری و از سرگیری مذاکرات با رژیم صهیونیستی به بیروت آمد و با مسؤولان لبنانی گفت وگو کرد.

میدان نفتی کاریش در خط مرزی شماره ۲۹ که لبنانی‌ها آن را مرز دریایی این کشور می‌دانند، قرار دارد و آنها اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی در این میدان را تجاوز، اشغالگری و غیرقانونی می‌دانند.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی در اکتبر ۲۰۲۰ میلادی و پس از حدود دو سال گفت وگو بین آمریکا و لبنان آغاز شد.

پرونده مذاکرات غیرمستقیم در لبنان توسط «نبیه بری» رئیس مجلس این کشور مدیریت شد. این مذاکرات در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی، پس از آنکه لبنان نقشه‌های تازه‌ای را برای تثبیت حق خود در مرز آبی مطرح کرد، متوقف شد.

به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این منطقه به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف نخستین چاه گاز در آن خبر داده است؛ امری که با واکنش شدید و هشدار طرف‌های لبنانی روبرو شده است.

براساس گزارش‌ها، این کشتی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی کاریش شده و از خط ترسیمی ۲۹ عبور کرده و در ۵ کیلومتری خط ترسیمی ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفته است.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آب‌های مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

۲۴ خرداد سال جاری، رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان در دیدار میانجی آمریکایی در موضوع مرزهای دریایی بر غیرقانونی بودن اقدامات رژیم صهیونیستی تاکید کردند.

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در این دیدار که با حضور سفیر آمریکا انجام شد بر حقوق حاکمیتی لبنان در دریا و منابع طبیعی آن تاکید کرد.

میادین گاز و نفتی که بیش از ۱۵ سال پیش در سواحل لبنان کشف شد، طبق بررسی‌های انجام شده توسط شرکت‌های بین المللی، حاوی مقادیر زیادی گاز طبیعی و نفت است و مشخص شد که برخی از این میادین بین لبنان و فلسطین مشترک است.

نظر شما