شناسهٔ خبر: 54968923 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

شاگردان عطایی امروز به مصاف ایتالیا می‌روند

کار بزرگ ملی‌پوشان والیبال در لیگ ملت‌ها ایران، لهستان را در خانه‌اش شکست داد

تیم ملی والیبال ایران در آغاز هفته سوم مرحله بین‌قاره‌ای لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ پیروزی ارزشمندی مقابل لهستان کسب کرد.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 سرویس ورزشی-
 
تیم ملی والیبال ایران در بازی نخست از هفته سوم لیگ ملت‌های 2022 سه شنبه شب در سالن «ارگو آره‌نا» گدانسک به مصاف لهستان، میزبان مسابقات این هفته رفت و با نتیجه 3 بر 2 به پیروزی رسید. تیم ایران بازی را با طاهر وادی، امین اسماعیل‌نژاد، میلاد عبادی‌پور، امیرحسین اسفندیار، امیرحسین توخته، مهدی جلوه و محمدرضا حضرت‌پور (لیبرو) آغاز کرد. بازی در جو سنگین سالن ارگو آره‌نا برای تیم ایران، ساده نبود و لهستانی‌ها بدون 
انجام دادن کاری پیچیده و با بازی کم‌اشتباه‌تر و حملات بهتر، در ست اوّل 25 بر 21 برنده شدند.
ست دوم با برتری تیم ایران آغاز شد ولی دفاع روی تور و سرویس‌های مؤثر میزبان، بازی را 9 بر 9 مساوی و بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی ایران را مجبور به استفاده از وقت استراحت کرد. کیفیت حملات ایران در ادامه این ست، بهتر شد و سرویس‌های قدرتی تیم ملی کنار اشتباهات لهستانی‌ها، ایران را پیش‌انداخت. سرویس‌های ماتیوژ بیتیک، بازیکن شماره 20 لهستان که با سرعتی بیش از 100 کیلومتر در ساعت زده می‌شد، اختلاف امتیازات را جبران کرد و دو تیم در امتیاز 21 مساوی شدند. این ست با وجود مقاومت لهستانی‌ها 25 بر 23 به‌سود ایران تمام شد.
تیم ایران در ست سوم شروع خوبی نداشت و اختلاف امتیازات به‌سود لهستان به‌شکلی ناامیدکننده زیاد شد اما بازی پراشتباه حریف قدرتمند اروپایی، نتیجه این ست را نیز به‌سود ایران با نتیجه 25 بر 22 رقم زد.
تعداد زیاد جدال‌های دو تیم، باعث شد اعتماد به نفس لازم برای پیروزی بر قهرمان دو دوره متوالی مسابقات قهرمانی جهان در تیم ایران شکل بگیرد. بار حملات تیم لهستان در این دیدار بیشتر بر دوش بارتوژ کورک بود. ‌تیم ایران در ست چهارم، کار بزرگ خود را تکمیل نکرد و در حالی که به‌راحتی می‌توانست برنده شود، لهستان با سرویس و دفاع روی تور به بازی برگشت و در نهایت 27 بر 25 برنده شد.
برتری 5 بر 2 تیم ایران در ست پنجم، نیکولا گربیچ را وادار کرد از وقت استراحت استفاده کند. این ست برای ایران خارق‌العاده جریان پیدا کرد و در نهایت با امتیاز 15 بر 7 به‌سود شاگردان عطایی به پایان رسید.
تیم ملی والیبال ایران در پایان دیدار با لهستان 56 امتیاز از حمله، 5 امتیاز از دفاع روی تور، 9 امتیاز از سرویس و 41 امتیاز از اشتباهات حریف به دست آورد. تیم ملی لهستان نیز 60 امتیاز از حمله، 12 امتیاز از دفاع روی تور، 10 امتیاز از سرویس و 22 امتیاز از اشتباهات ایران کسب کرد. شاگردان عطایی در این مسابقه بسیار کم‌اشتباه عمل کردند.
تیم ملی ایران در بازی بعدی خود از ساعت 16:30 امروز پنجشنبه به مصاف ایتالیا خواهد رفت.
عطایی: هیچ مسابقه‌ای آسان نیست
بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال پس از پیروزی تیمش برابر لهستان اظهار داشت: مسابقه بسیار خوبی بود و بازیکنان مزد زحماتشان را گرفتند. پیروزی در حضور بیش از 15 هزار تماشاگر کار ارزشمندی است و بازیکنان با تحمل فشار حضور تماشاگران توانستند بازی خوبی از خود به نمایش بگذارند که جای تبریک دارد.
وی با اشاره به بهبود عملکرد بازیکنان افزود: خوشبختانه ویژگی‌های بازیکنان در هشت مسابقه قبل بیشتر مشخص شد و تحت فشار زیاد تاکتیک‌پذیرتر شدند. ملی‌پوشان به‌خوبی خود را در لحظات سخت باز‌سازی می‌کنند که این موضوع توانمندی بازیکنان را نشان می‌دهد. در این مسابقه پس از واگذاری ست اول خوشبختانه به بازی برگشتیم و در این مسابقه سخت پیروز شدیم و دل مردم ایران را شاد کردیم.
سرمربی تیم ملی با اشاره به تجربه کم حضور بین‌المللی برخی بازیکنان ایران تصریح کرد: برخی بازیکنان بازی‌های کمی در این سطح انجام داده‌اند و نیاز دارند که در شرایط سخت خود را پیدا کنند. این مسابقات کمک کرد تا فعل خواستن را صرف کنیم. مسلماً تمام مسابقات در لیگ ملت‌ها دشوار است و هیچ مسابقه‌ای آسان نیست، به همین دلیل بازی به بازی جلو می‌رویم و برای هر مسابقه برنامه خاص خود را خواهیم داشت.
وی با تأکید بر این که تیم در وضعیت مناسبی است، خاطرنشان کرد: راه سختی در سه بازی آینده در پیش داریم و امیدوارم بتوانیم تیم‌ها را خوب تحلیل کنیم و در جریان بازی با بهره‌گیری از این آنالیز و عملکرد خوب، مردم را با پیروزی خود خوشحال کنیم. عطایی در پایان گفت: برای هر بازی برنامه‌ریزی می‌کنیم و در صورت موفقیت، صعود هم حاصل خواهد شد. امروز یک مرحله را گذراندیم و ان‌شاءالله بازیکنان سه مرحله بعدی را هم به‌خوبی پشت‌سر بگذارند.
اسفندیار: بازی با ایتالیا قطعاً سخت خواهد بود
امیرحسین اسفندیار دریافت‌کننده قدرتی تیم ملی والیبال ایران نیز در پایان این مسابقه گفت: قطعاً می‌دانستیم که این مسابقه همانند همیشه سخت است اما بازیکنان ایران به این خودباوری رسیدند که بازی خوب و تماشاگرپسندی انجام دهند. خداراشکر مسابقه را به‌نفع خود پیش بردیم البته اشتباهاتی در امتیازهای آخر داشتیم که نباید در بازی بعد تکرار شود. ست پنجم را با قدرت شروع کردیم و با حفظ فاصله پیروز میدان شدیم.
اسفندیار با تأکید بر این‌که تیم ملی یک گام برای صعود به مرحله بعد نزدیک‌تر شده است، گفت: قطعاً برد باارزشی است. برای اولین بار در این کشور و مقابل تماشاگران لهستانی بازی کردم. حس خوبی بود اما در ست چهارم به‌دلیل فشار تماشاگران اختلاف کم شد. در مجموع خداراشکر که مسابقه را بردیم و مردم خوشحال شدند.
وی در پایان یادآور شد: هر مسابقه سختی‌های خاص خود را دارد. با تیم‌های قدرتمندی دیدار داریم به همین دلیل باید با برد یا نتیجه خوب مسابقات را به پایان برسانیم تا بتوانیم به مرحله صعود کنیم. بازی با ایتالیا قطعاً سخت خواهد بود، حتی سخت‌تر از لهستان و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا با یک ریکاوری کوتاه، آماده مسابقه با این تیم شویم.
داورزنی: این تیم آینده خوبی دارد
محمدرضا داورزنی رئیس‌فدراسیون والیبال نیز با تمجید از عملکرد ملی‌پوشان کشورمان در دیدار با لهستان گفت: من هم پیروزی بزرگ ملی‌پوشان را به مردم عزیزمان تبریک می‌گویم. مردم از شروع لیگ ملت‌های والیبال 2022 به دلیل تغییر نسل تیم ملی نگرانی داشتند که طبیعی بود.
وی با بیان این‌که بازیکنان جوان به تیم ملی تزریق کردیم و به قدیمی‌ترها استراحت دادیم تا به باشگاه‌های‌شان برسند، گفت: مردم انتظارات بالاتری از تیم ملی دارند اما به جوان‌ها فرصت دادیم تا تیم را همراهی کنند. دو باخت هفته اول و کمی افت و خیز آنها مردم را نگران کرد اما همان موقع هم از مردم خواستم تا به جوانان فرصت بدهند تا خودشان را اثبات کنند.
داورزنی تصریح کرد: وقتی تیمی تغییر می‌کند به تیمی که 6 بازیکن زیر 21 سال دارد و سه بازیکن شاخص آن (جواد کریمی، علی‌اصغر مجرد و میثم صالحی) در حال درمان و ریکاوری هستند و در آینده کم‌کم به تیم اضافه خواهند شد، نگرانی کارشناسان و مربیان از باخت تیم ملی طبیعی است. به عنوان مثال تصور عموم‌ برد ایران برابر ژاپن بود همانند همیشه اما چرا امسال به ژاپن باختیم، موضوعی است که علاقه‌مندان به والیبال را نگران می‌کرد.
وی در پایان یادآور شد: تیم ملی در ادامه با ایتالیا، صربستان و اسلونی بازی دارد که مطمئنا باز می‌تواند کام مردم را شیرین کند. لبخند را به لب مردم بیاورد، البته آن چیزی که برای فدراسیون خیلی مهم است، این‌که بازیکنان رفته رفته اعتماد به نفس لازم را پیدا کنند، خدا را شکر دلهره و استرسی که روی دوش بازیکنان بود، برداشته شده و روان‌تر و بهتر بازی می‌کنند. شک نکنید این تیم آینده خوبی دارد و با اضافه شدن سه بازیکنی که دوره درمان را طی می‌کنند. تیم ملی والیبال ایران شرایط خیلی بهتری پیدا خواهد کرد. مطمئن هستم ریل موفقیتی که تیم ملی روی آن حرکت می‌کند، والیبال ایران را به قله‌های افتخار خواهد رساند. 
 
 

نظر شما