شناسهٔ خبر: 54968895 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مواد غذایی مناسب برای درمان بی‌خوابی چیست؟

زیره سبز، چای بابونه، موز و ترکیب سرکه سیب و عسل به درمان بی‌خوابی افراد کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بی‌خوابی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است و فعالیت‌های روزمره افراد و عملکرد ذهن آن‌ها را مختل می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که خواب کافی و باکیفیت به سلامت مغز و بدن کمک شایانی می‌کند، به طوری که کمبود خواب در طولانی‌مدت بر سیستم ایمنی، حافظه، سلامت قلب و سطح انسولین تأثیر منفی می‌گذارد. در ادامه به معرفی مواد غذایی می‌پردازیم که به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند:

منیزیم و کلسیم

کلسیم یک ماده شناخته شده است که به بهبود سلامت استخوان و دندان کمک زیادی می‌کند، مکمل‌های منیزیم نیز به حفظ سطح انرژی و تنظیم دیگر مواد معدنی مصرف شده کمک می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف ۶۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۲۰۰ میلی‌گرم منیزیم به صورت مکمل به بهبود کیفیت و کمیت خواب کمک شایانی می‌کند.

ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که مسئول تنظیم خواب است و می‌توان آن را به عنوان مکمل برای لذت بردن از خواب بهتر مصرف کرد. البته مصرف بیش از حد از آن باعث کسلی و بی‌حالی می‌شود و دوز توصیه شده آن قبل از خواب بین ۰.۳ تا ۰.۵ میلی‌گرم است.

زیره سبز

خواص درمانی زیره سبز و روغن آن از دیرباز شناخته شده است. این ماده غذایی سرشار از آهن و منیزیم است و به درمان بی‌خوابی کمک شایانی می‌کند.

چای بابونه

چای بابونه به دلایل مختلفی مانند کاهش اضطراب و درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان است. از آنجایی که این نوشیدنی به آرامش ذهن و بدن کمک می‌کند، مصرف آن برای درمان بی‌خوابی مفید است.

موز

موز سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، نیاسین و ریبوفلاوین است؛ مجموعه این مواد معدنی نه تنها انرژی بدن را تأمین می‌کند، بلکه باعث بهبود کیفیت و کمیت خواب نیز می‌شود.

ترکیب سرکه سیب و عسل

گزارش شده است که مصرف ترکیب سرکه سیب و عسل با آب گرم قبل از خواب به درمان بی‌خوابی کمک شایانی می‌کند. زیرا عسل به حفظ سطح مطلوب انسولین خون و افزایش سطح هورمون سروتونین کمک شایانی می‌کند؛ در این صورت فرد سریع‌تر به خواب می‌رود. از طرف دیگر، سرکه سیب سرشار از اسید آمینه مفید برای بدن است.

نظر شما