شناسهٔ خبر: 54968410 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

مراسم تجلیل از یک قرن خدمات علمی فرهنگی دکتر احمد صبور اردوبادی برگزار شد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز، فعالیت های دینی، علمی و فرهنگی استاد اردوبادی را شایسته تقدیر دانست و گفت: دکتر اردوبادی ذوق و علاقه خاصی به مطالعه و اصول علمی در تمامی زمینه‌ها داشته‌اند و از این رو آثار و تالیفات قابل توجه و بسیاری درحوزه‌های مختلف از وی به چاپ رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا تبریز، آیین تجلیل از یک قرن خدمات علمی و فرهنگی استاد دکتر احمد صبور اردوبادی با حضور جمعی از مسئولین استانی و اصحاب فضل و فرهنگ در روز سه شنبه، ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱، در مجتمع فرهنگی سینمایی ۲۲ بهمن تبریز برگزار شد.

امیدواریم بتوانیم از خدمات ارزشمند صاحبان فکر و اندیشه قدردانی کنیم

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز در آیین تجلیل از یک قرن خدمات علمی،‌ فرهنگی و دینی دکتر احمد صبوراردوبادی گفت: امیدواریم بتوانیم از خدمات ارزشمند صاحبان فکر و اندیشه در زمینه‌های مختلف قدردانی کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، ضمن تبریک روز قلم به اصحاب قلم و فرهنگ گفت: برگزاری آیین بزرگداشت یکی از اساتید بنام و برجسته کشور در این روز که به نام روز قلم نام گذاری شده است،‌اتفاق مبارکی است.

وی، فعالیت های دینی، علمی و فرهنگی استاد اردوبادی را شایسته تقدیر دانست و گفت: دکتر اردوبادی ذوق و علاقه خاصی به مطالعه و اصول علمی در تمامی زمینه‌ها داشته‌اند و از این رو آثار و تالیفات قابل توجه و بسیاری درحوزه‌های مختلف از وی به چاپ رسیده است.

مراسم تجلیل از یک قرن خدمات علمی فرهنگی دکتر احمد صبور اردوبادی برگزار شد

دکتر آل‌هاشم افزود: اگر بتوانیم خدمات علمی، دینی، فرهنگی، اجتماعی و حتی هنری ایشان را در بیش از یکصد سال عمر با برکتشان در بخش‌های مختلف بررسی کنیم، آنقدر فراوان و در دایرۀ وسیعی تحقق یافته است که شرح کامل یک‌یک آنها حقیقتا در فرصت محدود یک مجلس، امکانپذیر نیست.

وی با اشاره به تالیف چندین کتاب با محوریت اعتیاد توسط دکتر اردوبادی، گفت: ایشان کتاب هایی را با محوریت اعتیاد به عنوان بلای قرن دردهه‌ی پنجاه تالیف کرده‌اند که هنوز نه در سطح کشوری و نه در سطح جهانی خطر این بلای خانمانسوز احساس نمی‌شد و این نشان از ژرف‌نگری و دقت نظر این استاد ارجمند دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به فعالیت های دکتر اردوبادی گفت: در این چند دهه عمر دکتر اردوبادی، ما می‌توانیم آثار و تالیفات منتشر شده وی را در زمینه مشکلات و مسائل مورد ابتلای عموم، ارتباطات و همکاری با مراکز علمی و دینی و شخصیت‌ها و سمینارها، نوآوری‌های علمی در فرهنگ معاصر، تاسیس و اداره مرکز تحقیقات علمی و دینی در دانشگاه و انجمن علمی و انجمن مذهبی دانشگاه و همچنین خدمات پزشکی و تاسیس هیات پزشکی تبریز و درمان رایگان مستمندان، اظهار نظرها و مقالات علمی و در نهایت شاگردان و تربیت یافتگان در جلسات استاد اردوبادی تقسیم‌بندی کنیم و مورد تحلیل قرار بدهیم.

وی همچنین در ادامه خواستار اهتمام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای چاپ بخشی از آثار دکتر اردوبادی که هنوز به زیور طبع اراسته نشده‌است، شد.

استاد اردوبادی، اردیبهشت پیوند علم و دین است

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در آیین تجلیل از یک قرن خدمات علمی و فرهنگی استاد دکتر احمد صبور اردوبادی در تبریز اظهار داشت: استاد اردوبادی؛ اردیبهشت پیوند علم و دین است.

سیدمجید امامی با بیان اینکه استاد اردوبادی از نسل دانشمندان دین اندیشی است که به دنبال موضوعات زمانه خود رفتند، خاطرنشان کرد: استاد موضوع شناسی احکام و مسایل جدید را در ساحت دین شناسانه انجام داده است.

مراسم تجلیل از یک قرن خدمات علمی فرهنگی دکتر احمد صبور اردوبادی برگزار شد

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: انسان‌هایی مانند استاد اردوبادی، همواره دغدغه حل دین مدارانه مسایل اجتماعی را داشته اند، امروز نیازمند ارایه راه حل نهایی مبتنی بر باورهای دینی برای رفع معضلات اجتماعی هستیم که استاد توانسته در ساحت علم و دین در این زمینه پیشگام باشد.

وی با ابلاغ پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آیین بزرگداشت دکتر اردوبادی، از ابتکار عمل و نیک اندیشی دست اندرکاران این همایش تجلیل کرد.

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آیین تجلیل از دکتر احمد صبوراردوبادی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همزمان با برگزاری آیین تجلیل از دکتر احمد صبوراردوبادی پیامی را صادر کرد.

در متن پیام "محمدمهدی اسماعیلی" آمده است:

فرهیختگان و نخبگان خلاق، پرده‌نشینان سایه‌سار حقایق‌اند که با جوهر اندیشه بر صحیفه ماندگار فرهنگ این مرز و بوم درافشانی می‌کنند. آنان سرمایه‌هایی هستند که بخشی از شالوده تمدن جوامع بشری توسط ایشان شکل می‌گیرد و کار پرارج ایشان در حافظه تاریخی ماندگار می‌ماند.

حضور اندیشمندان در هر زمانی،‌ فرهنگ و هویت ملت‌ها را غنی‌تر و ارزشمندتر می‌کند.

تلاش و مجاهدت ارزشمند و همت والای شما را در عرصه فکر و فرهنگ این مرز و بوم که موجبات رشد و شکوفایی حوزه فرهنگ را فراهم آورده است قدر نهاده،‌ توفیق روزافزونتان را از درگاه خالق زیبایی‌ها مسئلت دارم و امیدوارم که در سایه توجه حضرت حق بیش از گذشته سربلند و پیروز باشید".

پیام وزیر بهداشت به آیین تجلیل از دکتر احمد صبوراردوبادی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این آیین با تجلیل از یک قرن خدمات علمی و فرهنگی استاد دکتر احمد صبور اردوبادی، پیام دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، را قرائت کرد.

مراسم تجلیل از یک قرن خدمات علمی فرهنگی دکتر احمد صبور اردوبادی برگزار شد

در متن پیام "بهرام عین‌اللهی" آمده است:

"یَرْفَعِ اللَّـهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ

تجلیل از دانشمند فاضل و فرزانه ، جناب آقای دکتر احمد صبور اردوبادی که سالیان متمادی از عمر ارزشمند خود را در راه تولید علم نافع مصروف داشته است ، تجلیل از دانش، اخلاق و شایستگی است؛ استادی متعهد که مهمترین خصیصه وی ، آمیختن آموزش با اخلاق و تربیت نفسانی و اهتمام به تازه‌های علمی ‌و ابتکارات فرهنگی بوده و شاهد صدق این مدعا، آثار گرانقدر ‌ و مرتبت علمی و حرفه ای درس آموختگان خدوم ایشان در سراسر کشور است.

برای این عزیز گرامی و نیز همه‌ عزیزانی که سابقه‌ والای علم و وارستگی را پاس می‌دارند، آرزوی دوام توفیق می نمایم و رجای واثق دارم که نظام سلامت، مسیر ارتقای علم ، پاسداشت عالمان و زمینه‌سازی برای حضور فعال‌ محققان خود را با گام هایی هر چه بلند تر و استوار تر بپیماید."

سیاستگذاران فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به سرمایه‌های اجتماعی داشته باشند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در آیین بزرگداشت دکتر احمد صبوراردوبادی گفت: سیاستگذاران فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به سرمایه‌های اجتماعی داشته باشند.

سیدقاسم ناظمی در این آیین که با حضور نماینده ولی فقیه در استان و جمعی از اصحاب فضل و فرهنگ برگزار شد، دکتر اردوبادی را افتخار تبریز و آذربایجان عنوان کرد و گفت: تجلیل از یک قرن تلاش در حوزه فکر و فرهنگ و اندیشه، اتفاق مبارکی است که می‌تواند زمینه آشنایی نسل جوان جامعه با بزرگان و فرهیختگان را فراهم نماید.

وی افزود: سیاستگذاران فرهنگی باید توجه ویژه‌ای به سرمایه‌های اجتماعی داشته باشند و با الگوسازی و معرفی چهره‌های برجسته فرهنگی،‌دینی و علمی فرصت آشنایی با این بزرگان را برای نسل جوان فراهم نمایند.

مراسم تجلیل از یک قرن خدمات علمی فرهنگی دکتر احمد صبور اردوبادی برگزار شد

ناظمی گفت: پیشینه تبریز و آذربایجان در تولید فکر و اندیشه و ادبیات بر کسی پوشیده نیست و این امر رسالت متولیان فرهنگی را سنگین‌تر می‌کند تا اهتمام بیشتری برای معرفی فرهیختگان این خطه فضیلت‌خیز داشته باشند.

وی تاکید کرد: در عصر حاضر با توجه به ظهور ابزارهای جدید ارتباطی، اندکی میان نسل جوان با کتاب فاصله ایجاد شده و وظیفه ماست تا این امکان را فراهم کنیم که جوان امروز با این حوزه از نزدیک آشنا شده و با کسانی که راه بلد هستند و عمر خود را برای تولید فکر و اندیشه صرف کرده‌اند هم نفس و هم کلام شده و از این ذخایر عظیم بهره‌مند گردند.

وی برگزاری چندین آیین بزرگداشت و تجلیل از مقام علمی،‌ادبی و فرهنگی بزرگان استان را از رویکردهای این اداره کل در سال جاری عنوان و اظهار امیدواری کرد تا آثار این بزرگان وارد چرخه فرهنگ شده و همه از برکات آن بهره مند گردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌شرقی گفت: امیدواریم برگزاری برنامه‌های تجلیل و تکریم بزرگان فضل و فرهنگ، منجر به تکرار چنین شخصیت‌های برجسته‌ای در تاریخ این دیار شود.

پیام‌ آیت‌الله جعفر سبحانی به آیین تجلیل از دکتر احمد صبوراردوبادی

آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، همزمان با برگزاری آیین تجلیل از دکتر احمد صبوراردوبادی پیامی را صادر کرد.

در متن این پیام آمده است:

“سرزمین ایران بالاخص سرزمین آذربایجان در هر برهه و زمانی، شخصیت‌های علمی و فرهنگی و انقلابی را در دامن خود پرورش داده و پناهگاه جوانان مومن بوده است. آن زمانی که گفتار حق و اجتماعات دینی پیوسته کنترل می‌شد، جوانان فرهنگی ما از جناب آقای دکتر احمد صبور اردوبادی بهره می‌گرفتند.

او در عین حال که داروساز به نامی است، اما در مسائل دینی نیز اطلاع کافی دارد و سخنرانی‌های او مایه‌ دلگرمی فرهنگیان و جوانان با ایمان بود.

اکنون که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگداشت او را فراهم ساخته، اینجانب نیز از راه دور ضمن تقدیر و تبریک توفیق عمل برای همگان از خداوند متعال خواستارم.”

در این آیین از کتاب "آیین بهزیستی در اسلام" نوشته این استاد برجسته کشوری نیز رونمایی شد. آیین یاد شده با همکاری استانداری آذربایجان‌شرقی، شهرداری تبریز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کانون فرهنگ، هنر و ادب تبریز، خانه توسعه آذربایجان، انجمن داروسازان ایران، سازمان نظام پزشکی و پایگاه خبری صاحب دیوان برگزار شد.

مراسم تجلیل از یک قرن خدمات علمی فرهنگی دکتر احمد صبور اردوبادی برگزار شد

گفتنی است دکتر احمد صبور اردوبادی در سال ۱۳۰۲ شمسی در شهر تبریز دیده به جهان گشود. وی تحصیلات دوره متوسطه را در دبیرستان فردوسی تبریز گذرانیده و سپس تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه تهران آغاز و در سال ۱۳۲۸ شمسی فارغ التحصیل شد و از سال ۱۳۳۰ خدمات علمی و فرهنگی خود را در دانشگاه تبریز آغاز کرد و در سال ۱۳۴۴ به مقام رفیع استادی ارتقا یافت.

وی در خانواده‌ای اصیل، مذهبی و فرهنگی چشم به جهان گشوده بود که هر یک از اعضای خانواده به نوبه خود در بالا بردن سطح تفکر و فرهنگ جامعه ایرانی از پیشکسوتان علوم جدید بوده‌اند.

تألیفات استاد در سه گروه منتشر شده ـ در دست تألیف و آماده‌ی چاپ است که برحسب موضوعات مهم حیاتی در پنج گروه تقسیم می‌شود؛ گروه اول: در زمینه علوم پزشکی ۳۵ عنوان، گروه دوم: در زمینه علوم انسانی ۴۰ عنوان ، گروه سوم: مباحث مربوط به علل اعتیاد به مواد مخدر و راه‌های پیشگیری، در ۱۵ جلد، گروه چهارم: در اکرام زن و احقاق حق از دست رفته ۹ جلد و گروه پنجم: که از دیگر عناوین مهمتر بوده و به‌طور عملی به انسان سازی واقعی منتهی می‌گردند عبارتست از تعلیم و تربیت اصولی در ۱۸ جلد که متأسفانه جای آنها در در میان فرهنگها کاملاً خالی است.

از استاد اردوبادی دهها مقاله و مطلب علمی نیز به چاپ رسیده است.

مراسم تجلیل از یک قرن خدمات علمی فرهنگی دکتر احمد صبور اردوبادی برگزار شد

مراسم تجلیل از یک قرن خدمات علمی فرهنگی دکتر احمد صبور اردوبادی برگزار شد

مراسم تجلیل از یک قرن خدمات علمی فرهنگی دکتر احمد صبور اردوبادی برگزار شد

نظر شما