شناسهٔ خبر: 54968380 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان: مرزهای بین دو کشور را باید با ایجاد هم‌افزایی به مرزهای اقتصادی تبدیل کرد

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: با توجه به مدیریت واحد مرزی و ایجاد هم‌افزایی می‌توان از همه ظرفیت‌های محلی، ملی و حتی فراملی بهره گرفت تا مرزهای بین دو کشور را به مرزهای اقتصادی تبدیل کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، حسن کاظمی‌قمی در  جلسه کمیته هماهنگی و همکاری استان‌های مرزی با افغانستان که با حضور رئیس‌کل گمرک ایران، فرمانده مرزبانی کشور و استانداران خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان و معاون استاندار خراسان جنوبی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در روابط ایران و افغانستان مطرح است توجه به مرزهای بین دو کشور در استان‌های سه‌گانه خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان است.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان افزود: یکی از سیاست‌های ابلاغی رئیس‌جمهور در خصوص افغانستان نیز مربوط به مرزهای دو کشور است که در این راستا انتظار می‌رود با اقداماتی نظیر روان‌سازی، هوشمند سازی و تکریم ارباب‌رجوع، توجه به توسعه مرزنشینی در بعد اقتصادی و همچنین جذب سرمایه‌های خارجی بتوانیم درزمینهٔ توسعه اقتصاد تولید محور در مرزهای مشترک گام برداریم.

وی ادامه داد: با توجه به مدیریت واحد مرزی و ایجاد هم‌افزایی می‌توان از همه ظرفیت‌های محلی، ملی و حتی فراملی بهره گرفت تا مرزهای بین دو کشور را به مرزهای اقتصادی تبدیل نماییم، این‌گونه مرزها می‌توانند موجب تقویت امنیت مرز و کمک به مرزبانان ما شود و از طرفی به مرزنشینان ما نیز در بعد اقتصادی کمک کند.

کاظمی قمی با اشاره به حضور استانداران استان‌های مرزی در نشست ابراز کرد: امروز استانداران و مدیران دستگاه‌های مرتبط با حوزه‌های مرز، شامل ۱۶ سازمان و دستگاه اقتصادی، نظامی و انتظامی، در جلسه کمیته هماهنگی و همکاری‌های مشترک استان‌های هم‌مرز با افغانستان حضور داشتد تا در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی رئیس‌جمهور در حوزه افغانستان گام بردارند.

وی تأکید کرد: برای تحقق دستورات رئیس‌جمهور سه کمیته مرکزی در حوزه راهبری، کمیته هماهنگی و همکاری‌ها بین استان‌های مرزی و کمیته درون استانی تشکیل‌شده است و در جلسه امروز ابلاغیه رئیس‌جمهور مرور شد.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: هدف از تشکیل این کمیته ایجاد وحدت رویه بین سه استان مرزی برای اجرای راهکاری عملیاتی محلی است، درعین‌حالی که هر دستگاه مأموریت ذاتی خود را انجام می‌دهد، تعامل بین استان‌ها نیز وجود داشته باشد.

در این نشست استاندار خراسان رضوی نیز گفت: برای اجرایی شدن ابلاغیه رئیس‌جمهور در خصوص رونق تجارت در مناطق مرزی نیازمند ایجاد هماهنگی‌ها در سه سطح مرکزی، بین استانی و درون استانی هستیم.

یعقوبعلی نظری افزود: تصمیم‌ها در حوزه مرکزی، نگاه ملی در حوزه افغانستان را تعیین می‌کند اما در خصوص فعالیت‌های محلی نیازمند هماهنگی‌های بین استانی هستیم، اینکه هر استانی یک روش و مشی را در رابطه با افغانستان دنبال کند موجب بروز تعارض و شکاف در روابط استان‌ها با طرف مقابل می‌شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: تشکیل کمیته هماهنگی و همکاری‌های مشترک استان‌های هم‌مرز با افغانستان می‌تواند با ایجاد وحدت رویه در تصمیم‌ها از بروز تعارضات و روابط متفاوت با طرف مقابل جلوگیری کرده و در ارتباط با کمیته مرکزی خط‌مشی مشخصی برای حرکت استان‌های مرزی در تعامل اقتصادی با افغانستان ایجاد کند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

نظر شما