شناسهٔ خبر: 54967841 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تشخیص فوری سلامت مواد غذایی در منزل با کیت ایران‌ساخت

محققان یکی از شرکت‌های فناور به منظور تشخیص میزان آلودگی احتمالی مواد غذایی از جمله شیر و رفع یکی از دغدغه‌های صنعت مواد غذایی موفق به ساخت کیت تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک در کشور شدند که بدون‌ نیاز به افراد متخصص در منزل نیز قابل استفاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در تولید محصولات تخمیری نمی‌توان از شیرهای دارای آنتی‌بیوتیک استفاده کرد، زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها از رشد میکروارگانیسم‌های مفید مورد استفاده در محصولات جلوگیری و یا روند رشد آن‌ها را دچار اختلال می‌کنند، بنابراین محصول تولید شده با این شیر خام کیفیت مناسبی را نخواهد داشت و عملاً بافت مناسب تشکیل نمی‌شود.

به منظور تعیین وجود یا عدم وجود آنتی‌بیوتیک در شیر خام، امروزه از تست کیت‌های خاصی استفاده می‌شود که علاوه بر دقت عمل، از سرعت بسیاری نیز برخوردار هستند. یکی از روش‌های سریع برای ارزیابی وجود آلودگی نمونه‌های شیر به آنتی‌بیوتیک‌های تتراسایکلین و بتالاکتام استفاده از کیت‌های تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک در شیر است.

زمانی که دارو به صورت تزریقی، موضعی یا خوراکی به انسان یا حیوان تجویز می‌شود، مقداری از آن در بدن تجمع می‌یابد که به آن باقیمانده آنتی بیوتیک گفته می‌شود. این باقیمانده آنتی بیوتیک در خون، بافت‌های عضلانی و مایعات بدن نظیر شیر قابل تشخیص است و در صورت مصرف شیر حیوانی که آنتی بیوتیک برای آن تجویز شده است، باقیمانده آنتی بیوتیک موجود در شیر می‌تواند برای مصرف کننده و صنایع تخمیر شیر زیان آور باشد.

کیت‌ تشخیص سریع آنتی‌بیوتیک محصولی وارداتی است که سالانه از کشورهای بلژیک، دانمارک و چین در حدود یک میلیون کیت وارد کشور می‌شود. لزوم بومی سازی این کیت‌ها باعث شد یکی از شرکت‌های فناور با حمایت مرکز راهبردی فناوری های همگرا و همچنین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو موفق به ساخت کیت تشخیص سریع آنتی بیوتیک در ایران شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، کیت‌های تشخیص سریع ایران‌ساخت با تکیه بر دو فناوری نانو و زیستی، در حوزه محصولات همگرا به شمار می‌رود. هدف از تولید این کیت‌ها ابتدا جلوگیری از واردات و سپس ورود به بازارهای جهانی برای ارزآوری است.

یکی از مزیت‌های این فناوری، سرعت عمل آن است به طوری که در مدت زمان کمتر از ۵ دقیقه می‌توان نتیجه را با حساسیت بالا به دست آورد. این کیت نیاز به آزمایشگاه نداشته و بدون‌ نیاز به افراد متخصص قابل استفاده است، به طوری که حتی در منزل نیز می‌توان آن را برای تشخیص سالم بودن مواد غذایی به کار برد. از نظر ظاهری این کیت کاغذی شبیه به کیت‌های تشخیص بارداری است. کیت‌های تشخیص سریع ایران‌ساخت به زودی روانه بازار می‌شوند.

انتهای پیام

نظر شما