شناسهٔ خبر: 54967084 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فصلی جدیدی از تبادلات فناورانه و دانشگاهی میان ایران و عراق؛

خانه نوآوری و فناوری ایران‌ساخت در سلیمانیه افتتاح شد

ششمین خانه نوآوری و صادرات فناوری ایران‌ساخت در کشور عراق راه‌اندازی شد تا همسایه غربی ایران از توانمندی‌های فناورانه و دانشی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی بهره‌مند شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهدی قلعه‌نوی، رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین افتتاحیه این خانه، گفت: این خانه‌ها که چند سالی است با مشارکت و سرمایه‌گذاری حداکثری بخش خصوصی فعال در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور و حمایت مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشورهای چین، کنیا، روسیه، سوریه و ترکیه ایجاد شده‌اند؛ فرصتی مناسب برای ورود محصولات ایرانی به بازارهای جهانی فراهم کرده‌اند.

وی افزود: «کمک به بازاریابی و فروش محصولات دانش‌بنیان و خلاق در کشورهای هدف یا منطقه جغرافیایی مدنظر» و «استقرار شرکت‌های ایرانی علاقه‌مند به فعالیت در کشورهای هدف» مهم‌ترین اهدافی است که این مراکز دنبال می‌کنند.

به گفته قلعه‌نوی، عراق مقصد ایجاد ششمین خانه‌ نوآوری و صادرات فناوری ایران‌ساخت است که امیدواریم با راه اندازی این مرکز، تبادلات فناورانه، دانشگاهی و علمی میان ایران و عراق بیشتر شود و سهم ایران از سبد محصولات در مرز دانش عراق افزایش یابد.

توسعه روابط دانشگاهی میان ایران و عراق

در این مراسم، مهدی شوشتری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه نیز، تاسیس این خانه را که دارای دو بعد تجاری و علمی و فناوری است، مهم ارزیابی کرد و گفت: این خانه می‌تواند نقش قابل توجهی در توسعه روابط تجاری و بازرگانی و همچنین روابط علمی و دانشگاهی میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق به‌ویژه حوزه سلیمانیه داشته باشد.

هوال ابوبکر، استاندار سلیمانیه و هوشیار عبدالله عزیز نماینده وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان نیز در سخنانی جداگانه با اشاره به روابط عمیق سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و سلیمانیه، از حضور شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در اقلیم کردستان و سلیمانیه استقبال کردند و تاسیس خانه نوآوری و فناوری ایران در سلیمانیه را سرآغاز و فرصتی برای توسعه روابط علمی، دانشگاهی و فناوری میان دو کشور دانستند.

افتتاح این خانه با حضور مهدی قلعه نوی رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهدی شوشتری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه، هوال ابوبکر استاندار سلیمانیه، هوشیار عبدالله عزیز رئیس دانشگاه پلی تکنیک سلیمانیه و نماینده وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی اقلیم کردستان، فرمانداران سلیمانیه و حلبچه، رئیس دانشگاه سلیمانیه، رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان، معاونان اتاق‌های بازرگانی و صنایع سلیمانیه و حلبچه و جمعی از تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی عراقی و شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایرانی برگزار شد.

انتهای پیام

نظر شما