شناسهٔ خبر: 54967073 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بیماری هاری ۱۰۰ درصد کشنده است

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان گفت:بیماری هاری در صورت بروز علایم و واکسن نزدن، متاسفانه همیشه (۱۰۰ درصد) برای انسان کشنده است.

صاحب‌خبر -

علی اکبر جایروندی گفت:، اما با وجود کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام کلیه مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شست و شوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری به موقع و کامل می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

به گفته او؛   هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان گفت: سالانه ۵۹ هزار به دلیل این بیماری در بیش از ۱۵۰ کشور در جهان جان خود را ازدست می‌دهند.

این مقام مسئول ادامه داد: ۵۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری، کودکان زیر ۱۵ سال هستند؛ سگ‌ها عامل اصلی موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند.

آقای جایروندی گفت: ویروس هاری معمولا در هنگام گزش و از طریق بزاق حیوان هار به انسان انتقال می‌یابد؛ همچنین این ویروس می‌تواند از طریق تماس بزاق حیوان هار با خراش پوستی، چشم و غشای مخاطی دهان، مقعد و واژن وارد بدن انسان شده و باعث بروز بیماری شود.

این کارشناس می‌گوید: هنگامی که ویروس از طریق گزش وارد بدن می‌شود، ابتدا در محل ورود در عضلات تکثیر یافته و پس از پیدا کردن سیستم عصبی، به سیستم اعصاب مرکزی رسیده و بعد به غدد بزاقی انتشار می‌یابد.

او  گفت: دوره کمون این بیماری در انسان حدود ۲ تا سه ماه است، اما از چند روز تا یک سال نیز ممکن است طول بکشد و به مقدار ویروس وارد شده به وسیله گازگرفتگی، محل گزش و شدت زخم بستگی دارد.

علی اکبر جایروندی اضافه کرد: خطر ابتلا به هاری در گزش در بعضی نواحی  مانند سر،   گردن و ناحیه تناسلی بیشتر است و بیماری با احساس اضطراب و نگرانی، سردرد، افزایش مختصر درجه حرارت بدن و بیقراری آغاز می‌شود.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان توضیح داد: بیشتر اوقات درد و خارش در محل زخم احساس و افزایش ترشح بزاق و یا حتی گرفتگی عضلات تنفسی و نیز تشنج عمومی برای فرد ایجاد می‌شود؛ پس از بروز علایم بیماری، بیمار حداکثر ۲ هفته عمر می‌کند و به ندرت ممکن است هاری فلجی ظاهر شود که این شکل نیز پس از کما منجر به فوت بیمار می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه در بیشتر موارد ویروس هاری از طریق گزش سگ هار به انسان انتقال می‌یابد، بنابراین یکی از مهمترین راهکار‌های پیشگیری از هاری در انسان، پیشگیری و کنترل هاری در سگ‌ها با هدف کاهش جمعیت حیوانات حساس از طریق واکسیناسیون حداقل ۷۰ درصد جمعیت سگ‌ها، لازم است که جمعیت سگ‌های بی صاحب و ولگرد کنترل شود.

آقای جایروندی گفت: تمام افرادی که مورد گزش قرار می‌گیرند، باید برای انجام اقدامات پیشگیری به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند.

او گفت: نخستین اقدام پس از گزش، شستشوی تمامی جراحات حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای هر زخم و ضد عفونی کردن آن‌ها با الکل یا بتادین است؛ انجام واکسیناسیون هاری ضروری است و در صورت نیاز تزریق سرم (ایمونوگلوبولین) ضد هاری در محل جراحت باید انجام شود.

۱۵ تیر (۶ ژوئن) روز جهانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.

نظر شما