شناسهٔ خبر: 54966967 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین رویدادهای خبری حوزه بین الملل در ساعات گذشته از نگاه ایرنا؛

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

تهران- ایرنا- اعلام آمادگی گروسی برای از سرگیری فعالیت‌های ضروری در ایران ، سفر وزیر خارجه قطر به تهران، درخواست امیرعبداللهیان برای آزادی فوری حمید نوری، آغاز تجارت تهاتری ایران با پاکستان از آذرماه و شمارش معکوس تا سقوط دولت جانسون مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

**گروسی: آماده از سرگیری فعالیت‌های ضروری در ایران هستیم

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس زمینه‌ها و رویه‌های مختلفی را به ایران پیشنهاد کرده است، گفت: این پیشنهادها همچنان وجود دارد و آژانس آماده از سرگیری فعالیت‌های ضروری در ایران است.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

گروسی سه‌شنبه در سخنرانی خود در دانشکده کورال بل در امور آسیا و اقیانوسیه در استرالیا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و همکاری‌ها و نظارت‌های آژانس با تهران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه سال گذشته زمینه‌ها و رویه‌های مختلفی به ایران پیشنهاد کرده است و این پیشنهادها همچنان وجود دارند و آژانس آماده از سرگیری فعالیت‌های ضروری (در ایران) است. 

وی ادعا کرد: مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در خلأ اتفاق نمی‌افتد و مفاد مهم است. عدم پیشرفت در راستی آزمایی ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران، ممکن است بر تصمیمات سایر کشورها تأثیر بگذارد. 

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: ما اکنون در شرایطی هستیم که همسایگان ایران نگران بدترین شرایط هستند و می‌توانند بر اساس آن برنامه ریزی کنند. 

وی در تداوم ادعاهای خود افزود: امروزه کشورهایی در منطقه با دقت آنچه در ارتباط با ایران اتفاق می‌افتد را دنبال می‌کنند و تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است. 

گروسی مدعی شد: رهبران سیاسی در منطقه آشکارا اعلام کرده‌اند که اگر ایران به یک تهدید هسته‌ای تبدیل شود، آن‌ها نیز فعالانه به دنبال سلاح هسته‌ای خواهند بود. 

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است تمام فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ما کاملاً با حقوق و تعهدات ما با معاهده منع اشاعه( NPT ) و موافقتنامه پادمان آژانس مطابقت دارد. 

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول معاهده منع اشاعه به اصل همکاری با آژانس متعهد است و تمامی تعهدات خود را بر اساس معاهده مذکور و موافقت نامه جامع پادمان انجام داده است، زیرا آژانس بدون هیچ مانعی به فعالیت‌های خود در ایران ادامه می‌دهد.

برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تحت قوی‌ترین و سرزده‌ترین راستی‌آزمایی، نظارت و شفافیت هسته‌ای بوده که تاکنون در طول تاریخ منع اشاعه در یک کشور انجام شده است.

ایران همچنین در ۲۰ مارس ۲۰۲۲، مطابق با بیانیه مشترک توافق شده در ۵ مارس ۲۰۲۲ و در چارچوب جدول زمانی تعیین شده، اطلاعات لازم را در مورد مکان‌های ادعایی به آژانس ارائه کرد. 

وی تصریح کرد، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، با وجود همکاری بی‌سابقه، قوی و فعالانه با آژانس، واکنش آژانس نه مناسب و نه سازنده بود. ایران از آخرین گزارش آژانس در مورد این موضوع شگفت زده شد، زیرا ما برای توضیح و شفاف سازی سوالات باقی مانده تلاش زیادی کرده‌ایم.

مجید تخت روانچی اخیرا در نشست شورای امنیت درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام گفت: ما به تمام سوالات آژانس به شیوه‌ای کامل، سازنده و همکاری پاسخ داده‌ایم. ما معتقدیم که ادعاهای اخیر آژانس صرفا بر اساس اطلاعات نادرست و ساختگی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل است که تمام توان خود را برای از بین بردن برجام انجام داده است. 

وی تصریح کرد: برغم همکاری سازنده ایران با آژانس، ایالات متحده و سه کشور اروپایی برای تصویب قطعنامه در نشست اخیر شورای حکام آژانس اعمال فشار کردند. تنها انگیزه آنها این بود که موضع مذاکراتی خود را در گفت‌وگوهای جاری تقویت کنند.

وی اظهار داشت: ما معتقدیم که قطعنامه آژانس سیاسی است و اثرات منفی بر مذاکرات جاری خواهد داشت که عواقب آن بر عهده بانیان قطعنامه خواهد بود.

https://irna.ir/xjJV۲G

**سفر وزیر خارجه قطر به تهران 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر به کشورمان طی امروز (چهارشنبه) خبر داد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با توجه به روابط بسیار خوب و رو به گسترش ایران و قطر، در دیدار مقام قطری با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، علاوه بر روابط دوجانبه، موضوعات مورد علاقه در حوزه منطقه‌ای و بین المللی نیز مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که هفتم و هشتم تیر ماه قطر میزبان مذاکرات رفع تحریم‌ها بود. وزرای خارجه دو کشور پس از این مذاکرات تلفنی گفت‌ وگو کردند.

چهارشنبه گذشته در تماس تلفنی شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر با وزیر امور خارجه کشورمان آخرین وضعیت گفت‌ وگوهای اخیر در دوحه برای لغو تحریم‌ها بررسی شد.

وزیر خارجه قطر به عنوان میزبان این دور از مذاکرات سه جانبه غیر مستقیم (ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا)، روند مذاکرات را سازنده و مثبت خواند. 

وی با اشاره به دیدارهای جداگانه‌اش با هیأت‌های مذاکره‌کننده، تأکید کرد: قطر ضمن با اهمیت خواندن این مرحله از مذاکرات، در مسیر تداوم میزبانی گفت‌ وگوها تا رسیدن به نتایج مورد نظر جمهوری اسلامی ایران و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» نیز در این گفت‌ وگوی تلفنی ضمن تشکر از حسن میزبانی قطر اظهار داشت: ارزیابی ما از مرحله اخیر مذاکرات در دوحه مثبت است. 

وی افزود: تأکید می‌کنم که ما برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار جدی هستیم و در صورت واقع‌بینی آمریکا، توافق دست‌یافتنی است. 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مذاکره‌کننده ارشد ما همواره با ابتکار عمل و در مسیر تحقق توافقی قابل قبول گام بر می‌دارد و ما بر ادامه مذاکره تا رسیدن به توافق مبتنی بر واقع‌بینی مصمم هستیم.

https://irna.ir/xjJV۳۸

**امیرعبداللهیان: ایران از امنیت و ثبات ازبکستان حمایت می‌کند

وزیر امور خارجه گفت: ایران از ثبات و امنیت ازبکستان حمایت می‌کند و سلب امنیت و خدشه‌دار شدن وحدت این کشور را قابل پذیرش نمی‌داند.  

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه سه شنبه شب در تماس تلفنی با «ولادیمیر اماموویچ نوروف» سرپرست وزارت خارجه جمهوری ازبکستان، در خصوص مهمترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور گفت وگو و تبادل نظر کرد.

وی در این گفت‌وگو تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت در کشور ازبکستان حمایت می‌کند و سلب امنیت و خدشه‌دار شدن وحدت ازبکستان را قابل پذیرش نمی‌داند.  

وزیر امور خارجه افزود: با اراده و تلاش دو طرف، روابط دو جانبه بین ایران و ازبکستان در حال گسترش و توسعه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اهمیت سفر مقامات عالی‌رتبه دو کشور در روند توسعه روابط، از سفر رئیس مجلس کشورمان به ازبکستان در آینده نزدیک خبر داد.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری ازبکستان نیز در این گفت‌ وگو ضمن قدردانی از مواضع اصولی کشورمان در خصوص تحولات اخیر در ازبکستان و حمایت از وحدت در این کشور تصریح کرد: فرآیند اصلاحات قانون اساسی آغاز شده و رئیس جمهور میرضیایف در این باره با مردم ازبکستان گفت وگو کرده است.

ولادیمیر نوروف روند توسعه همکاری‌های دو کشور در سطوح مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد سفر آتی رئیس مجلس کشورمان به ازبکستان موجب توسعه بیش از پیش روابط دو کشور باشد.

https://irna.ir/xjJTZT

**امیرعبداللهیان خواستار آزادی فوری حمید نوری شد

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با همتای سوئدی خود، خواستار آزادی فوری «حمید نوری» شهروند ایرانی که با اتهامات کاملا بی‌اساس گروهک تروریستی منافقین در بازداشت به سر می‌برد، شد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه عصر سه‌شنبه در گفت‌ وگوی تلفنی با «آن لینده» وزیر خارجه سوئد، در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه و مهمترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وی با اشاره به سوابق طولانی روابط دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران به توسعه مناسبات با اروپا از جمله سوئد توجه دارد. هر دو طرف باید تلاش کنیم تا روابط دو کشور در زمینه‌های تجاری و اقتصادی بیش از گذشته شکوفا شود.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: نقشه راه همکاری‌های دو کشور ترسیم شده و با شما موافقم که باید برای اجرایی و عملیاتی شدن این برنامه اقدام جدی و مشترک صورت گیرد.

امیرعبداللهیان همچنین بر لزوم توجه هر دو طرف بر رفع سوءتفاهمات و موضوعاتی که برای توسعه مناسبات دوجانبه مانع ایجاد کرده است، تأکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: روابط دیرینه دو کشور نباید تحت تأثیر تبلیغات و اقدامات بی پایه و اساس یک گروهک تروریستی که سوابق جنایت‌های آن علیه ملت ایران بر همگان روشن است، قرار بگیرد.

امیرعبداللهیان خواستار آزادی فوری «حمید نوری» شهروند ایرانی که با اتهامات کاملا بی‌اساس گروهک تروریستی منافقین در بازداشت به سر می برد شد.

طرفین در این خصوص به تفصیل مذاکره کردند.

روابط با ایران برای سوئد ارزش بالایی دارد

وزیر خارجه سوئد نیز در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور گفت: روابط با جمهوری اسلامی ایران برای سوئد از ارزش بالایی برخوردار است و معتقدیم ایران نقش به سزایی در صلح و ثبات منطقه دارد.

آن لینده با اشاره به تلاش‌های گروهک منافقین برای تأثیر گذاری بر دادگاه حمید نوری، شهروند ایرانی که به اتهامات بی اساس در سوئد مورد محاکمه قرار گرفته، افزود: دولت و سیستم قضایی سوئد تحت تأثیر تبلیغات این گروه قرار نخواهد گرفت.

امیرعبداللهیان: ایران پرونده حمید نوری را با حساسیت زیاد دنبال می‌کند

وزیر امور خارجه پس از گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه سوئد، در دیداری صمیمانه با فرزند حمید نوری شهروند ایرانی بازداشتی در سوئد، اقداماتی که تاکنون در سطوح مختلف کشور و به ویژه وزارت امور خارجه برای پیگیری پرونده آقای نوری صورت گرفته، را تشریح کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پرونده حمید نوری را با حساسیت زیاد دنبال می‌کند و نهایت تلاش خود را برای آزادی او به کار خواهد بست.  

در این دیدار در مورد فشارها و تضییقات وارد شده بر آقای نوری در جریان بازداشت غیرقانونی و فرآیند ناعادلانه دادگاه گفتگو به عمل آمد.

 در حالیکه ۳۲ ماه از بازداشت حمید نوری توسط دستگاه قضائی سوئد می‌گذرد و روند دادگاه طولانی و ۹۲ جلسه‌ای او نیز دو ماه پیش به پایان رسیده، وی نه تنها همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و به پزشک دسترسی ندارد، بلکه برای تماس یا ملاقات با خانواده نیز دچار محدودیت‌های شدیدی است.

حمید نوری در روند یک دادرسی غیرقانونی، بنا بر شکایت تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین و به اتهامات واهی در سوئد مورد محاکمه قرار گرفت و همواره با نقض مکرر حقوق شهروندی از جمله نگهداری در سلول انفرادی، ضرب و شتم، عریان کردن اجباری، عدم دسترسی به پزشک و مواردی از این دست روبرو بوده است.


https://irna.ir/xjJTZQ

**امیرعبداللهیان: آمریکا بین توافق و تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود یکی را انتخاب کند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در در توییتی از گفت وگوی تلفنی با جوسب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و تاکید کرد آمریکا باید بین توافق و تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود یکی را انتخاب کند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

امیرعبداللهیان در این توییت نوشت: امشب (سه‌شنبه) با جوسب بورل گفت وگوی تلفنی داشتم.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه توافق تنها بر مبنای درک مشترک و رعایت منافع متقابل ممکن است، گفت: ‏برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ‏آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است یا به دنبال تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود است. هر دو، همزمان با هم ممکن نیست.

بورل هفته پیش در راس هیاتی دیپلماتیک به تهران سفر کرد تا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها با مقام‌های کشورمان گفت‌ وگو کند. در نتیجه رایزنی‌های صورت گرفته مذاکرات برای حل اختلاف های باقی‌مانده میان ایران و آمریکا از طریق نماینده اتحادیه اروپا از سرگرفته شد.

در جریان گفت وگوهای فشرده‌ای که هفته گذشته با وساطت انریکه مورا (معاون بورل) در دوحه برگزار شد نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران برآیند گفت‌ وگوها را مثبت ارزیابی اما تصریح کرد: باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. اکنون مسیر دیپلماسی باز است و ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، پیشنهادات و ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم.

وی روز دوشنبه در گفت‌ وگو با همتای فرانسوی خود افزود: طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را تکرار مواضع قبلی پر کند.

دور بعدی مذاکرات میان ایران و آمریکا به واسطه اتحادیه اروپا، در حال برنامه ریزی است. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان عنوان کرد: ادامه گفت‌ وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل که به طور مشخص آقای مورا است، ادامه دارد. زمان و مکان مذاکرات بعدی در تبادلات ما و آقای مورا وجود دارد و در حال نهایی سازی است.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داده است. اینک رسیدن به نقطه پایان از گردنه تصمیمات سخت سیاسی در کاخ سفید عبور می‌کند تا با برداشتن گام‌های اعتمادساز و معتبر تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.

https://irna.ir/xjJV۳۵

**وزیر امنیت غذایی پاکستان: تجارت تهاتری با ایران از آذر عملیاتی می‌شود

وزیر امنیت غذایی و کشاورزی پاکستان اعلام کرد تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران طبق سازوکار «تهاتر» از ماه دسامبر(آذر ۱۴۰۱) به طور کامل عملیاتی می‌شود و همزمان اقدامات جدیدی برای توسعه تجارت ترانزیت در منطقه نیز اتخاذ خواهد شد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

«طارق بشیر چیما» طی یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد از برنامه جدید دولت این کشور برای عملیاتی کردن طرح تهاتر با ایران در راستای توسعه تجارت دوجانبه خبر داد.  

وی با اشاره به تبعات جنگ اوکراین بر امنیت غذایی و افزایش نرخ جهانی مرتبط با محصولات کشاورزی از جمله گندم و مرکبات، افزود: ماه جاری اولین محموله میوه از ایران به صورت تهاتر به پاکستان صادر خواهد شد.  

وزیر امنیت غذایی پاکستان اظهار داشت که تجارت تهاتر با ایران طی ۲ سال گذشته با تعلل همراه بود اما اکنون دولت اسلام‌آباد اقدام به ازسرگیری آن کرده و ماه جاری یک محموله سیب از ایران براساس تجارت تهاتر به پاکستان و محموله انبه نیز به ایران صادر خواهد شد و این روند تا ماه دسامبر به طور کامل عملیاتی خواهد شد.  

وی گفت که آذرماه امسال (دسامبر) حدود یک میلیون تن برنج به صورت تهاتر به جمهوری اسلامی ایران صادر خواهد شد و ما همزمان اقدامات جدیدی برای مانع برداری در مسیر تجارت ترانزیت از طریق ایران با سایر کشورهای منطقه اتخاذ خواهیم کرد.  

۱۹ فروردین امسال وزارت بازرگانی پاکستان در اقدام نهایی برای تقویت تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، قانون و ضوابط برای عملیاتی کردن "سازوکار تهاتر" میان ۲ کشور را صادر کرد.  

براساس قانون و ضوابط جدید وزارت بازرگانی پاکستان، اکنون تبادل رسمی تجارت با ایران با بهره‌گیری از مکانیزم تهاتر امکان پذیر است.  

نهمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان روزهای ۱۵ و ۱۶ آبانماه ۱۴۰۰ با سفر رسمی وزیر وقت بازرگانی پاکستان به تهران برگزار شد. در جریان این سفر، تفاهم نامه‌ای نیز میان اتاق بازرگانی و صنعت کویته با اتاق بازرگانی زاهدان با حضور رئیس و نائب رئیس اتاق کویته برای پیشبرد مکانیزم تهاتر امضا شد.

https://irna.ir/xjJV۸۷

**خبر منابع دیپلماتیک از گفت‌وگوی مصر و ایران در عمان

منابع دیپلماتیک مصر امروز چهارشنبه به رسانه های عربی منطقه گفته اند که هیات هایی از ایران و مصر این هفته در عمان دیدار و گفت وگو کرده اند؛ این خبر هنوز از سوی منابع رسمی تایید یا تکذیب نشده است.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

این منابع گفته اند که در جریان سفر اخیر عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر به مسقط، دیداری میان دو هیات بلندپایه ایرانی و مصری صورت گرفته است و دو طرف در این دیدار بر سر گسترش روابط بین دو کشور توافق کرده اند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع دیپلماتیک مصر گزارش داد که در «این دیدار یک مقام بلندپایه مصری با هماهنگی طرف عمانی حضور داشت».

منابع دیپلماتیک تأکید کردند که «این دیدار به طور کلی جنبه امنیتی داشت و در آن به وضعیت نوار غزه و سوریه نیز پرداخته شد».

بر اساس این گزارش، «نقاط توافقی زیادی بین دو طرف وجود داشت و ممکن است در دوره آتی مستقیماً شاهد هماهنگی قاهره و تهران در مورد مسائل و موضوعات مرتبط با غزه باشیم».

به گفته این منابع، «در این دیدار با توجه به تمایل قاهره و تهران برای دستیابی به سطح مناسبی از روابط، بر سر هماهنگی مشترک در مجامع بین المللی توافق حاصل شد».

هیأت مصری همراه السیسی شامل سامح شکری وزیر امور خارجه، عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات، هاله السعید وزیر برنامه ریزی و تعدادی دیگر از مقامات این کشور بود.

در همین پیوند، امیرعبداللهیان نیز در جریان سفر اخیرش به دمشق با تأکید بر لزوم گسترش روابط مصر و ایران اظهار داشت که «ما اکنون در قاهره دفتر حفاظت منافع داریم و متقابلا طرف مقابل هم در تهران دفتر حفاظت منافع دارد. توضیح من ناظر بر این مساله است که مصر کشور مهمی در جهان اسلام است و ما روابط طبیعی و رو به توسعه‌ تهران و قاهره را به نفع دو کشور و دو ملت و منطقه می‌دانیم».

دیدار بین مقامات بلندپایه مصری و ایرانی در عمان در حالی صورت می‌گیرد که فضاسازی رسانه‌ای در خصوص ایجاد تشکیلاتی موسوم به ناتوی عربی در منطقه، در آستانه سفر جو بایدن به منطقه شکل گرفته است.

رهبران سیاسی و نظامی مصر تاکنون بارها با مشارکت کشورشان در هر گونه ائتلاف نظامی علیه کشورهای جهان و منطقه از جمله ایران مخالفت کرده و در رسانه‌های گروهی مصری بارها بر این موضوع تاکید کرده‌اند.

چندی پیش تارنمای خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه مصری خبر داده بود که یک جریان قوی موجود در داخل نیروهای مسلح مصر و موسسه امنیت ملی وابسته به دستگاه اطلاعات عمومی این کشور اخیرا مخالفت کامل خود را با ایده مشارکت مصر در هر گونه ائتلاف نظامی علیه ایران اعلام کرده است.

منابع آگاه مصری تأکید کردند که فرماندهان بلندپایه نظامی در نشست های شکل گرفته در درون نیروهای مسلح با صراحت اعلام کردند که به طور کامل مخالف مشارکت مصر در هر گونه رویارویی نظامی مستقیم با ایران هستند. این موضوع بارها در نشست های برگزار شده در سطح موسسه امنیت ملی مصر تکرار شده است.

این منابع مصری مخالفت کشورشان با مشارکت در رویارویی نظامی مستقیم با ایران را تنها منحصر به عبدالفتاح السیسی ندانسته بلکه آن را « نمایانگر اندیشه و نقطه نظر موجود در درون موسسه نظامی مصر » دانستند زیرا به گفته آنان « به دلایل بسیاری نیازی به درگیری با ایران وجود ندارد از جمله اینکه ایران به هیچ وجه تا کنون با مصر دشمنی نکرده است بلکه برعکس وجود یک توافق غیرعلنی میان نهادهای تشکیل دهنده نظام حاکم عدم تجاوز مصر به کشورهای جهان را تضمین می کند».

در سال های اخیر ایران بارها علاقه‌مندی خود را برای گسترش روابط با مصر اعلام کرده و تلاش داشته که سیگنال های مثبتی برای این کشور در راستای اجرای سیاست توسعه روابط با کشورهای منطقه ارسال کند؛ سیگنال‌های مثبتی که به نظر می‌رسد به نتیجه مشخصی در زمینه گسترش روابط دیپلماتیک بین دو کشور رسیده است.

https://irna.ir/xjJV۷R

**پرونده باز صهیونیست ها در لبنان؛ اسارت دیپلمات های ایرانی چهل ساله شد

چهل سال از گروگان گیری چهار دیپلمات ایرانی در لبنان توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در شمال این کشور می گذرد؛ اقدام جنایت باری که هنوز عاملان آن سکوت کرده اند و این پرونده هنوز هم باز است.  

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

در چهلمین سالگرد ربوده شدن ۴ دیپلمات ایرانی در لبنان، جمع زیادی از شخصیت های سیاسی، فرهنگی و دینی این کشور اعم از مسلمان و مسیحی، گردهم آمدند که از جمله حاضران در این نشست عدنان منصور وزیر خارجه اسبق لبنان بود.

صبح دیروز سه شنبه در مجتمع امام خمینی (ره) در بیروت مراسم یادبودی برگزار شد به یاد چهار دیپلمات مظلوم ایرانی؛ سید محسن موسوی، احمد متوسلیان، کاظم اخوان(خبرنگار - عکاس ایرنا) و تقی رستگار مقدم که درست چهل سال پیش در چنین روزهایی در کشور لبنان که در آن زمان سرگرم مقابله با هجوم ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی بود، توسط مزدوران این رژیم ربوده شدند.

در مراسم یادبود دیپلمات های ربوده شده ایرانی، علاوه بر سفیر ایران در بیروت، برخی شخصیت های لبنانی نیز سخن گفتند که جمع بندی این نشست، تاکید بر تلاش جهت پیگیری سرنوشت آنان از سوی دستگاه قضایی لبنان و نیز از طریق مجامع بین المللی بود.

سخنرانان در این مراسم به صراحت اعلام کردند که متهمان اصلی عملیات ربودن دیپلمات های ایرانی نیاز به تحقیق و شناسایی ندارد و شناخته شده هستند و اطمینان از تحویل آنان به ارتش رژیم صهیونیستی در زمان اشغال بیروت در سال ۱۹۸۲ میلادی (۱۳۶۱) وجود دارد، بنابراین از دستگاه قضایی و دیپلماتیک لبنان خواستند با بازخواست متهمان، نسبت به مشخص کردن سرنوشت این افراد از طریق مجامع بین المللی اقدام کنند.

با وجود گذشت ۴۰ سال از فراغ چهار دیپلمات ایرانی از جمله حاج "احمد متوسلیان"، اما لبنانی ها همچنان فداکاری این افراد را برای کمک به گروه های مقاومت لبنانی برای مبارزه با آزادسازی این کشور در زمان اشغال آن توسط رژیم صهیونیستی به یاد داشته و همچنان بر ادامه این مسیر تأکید دارند.

در مراسم برگزار شده در مجتمع امام خمینی بیروت، "محمد جلال فیروزنیا" سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان سخنان جامعی درباره نحوه اسارت این چهار دیپلمات ایرانی و نقش رژیم صهیونیستی و فالانژهای لبنان به عنوان مزدوران این رژیم در ربودن آنها پرداخت.

همزمان با این مراسم، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه‌ای به مناسبت چهلمین سالروز ربایش چهار دیپلمات کشورمان اعلام کرد: همچنان به اقدامات خود برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده ادامه داده و مجدانه، پیگیر سرنوشت آنها است.

در این بیانیه‌ تاکید شده که «واقعه ۱۴ تیر ماه ۱۳۶۰ (سالروز ربوده شدن دیپلمات های ایرانی در بیروت)، نماد نقض آشکار تمامی حقوقی است که در کنوانسیون وین (١٩۶١) با عنوان حقوق و مصونیت‌های دیپلماتیک برای تمامی دیپلمات‌ها در نظر گرفته شده است.

وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده "چهل سال پیش، در سال ١٩٨٢، چهار دیپلمات ایرانی به نام های سید محسن موسوی، احمد متوسلیان، کاظم اخوان و تقی رستگار مقدم، در منطقه‌ای در کشور لبنان که در آن زمان تحت اشغال رژیم صهیونیستی بود، توسط مزدوران این رژیم ربوده شدند. جمهوری اسلامی ایران همواره مسئولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن می‌داند.»

در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است: با وجود تلاش‌های بی وقفه وزارت امور خارجه و پیگیری‌های حقوقی که منجر به اعلام آمادگی از طرف دبیرکل وقت سازمان ملل در سال ٢٠٠٨ شد، متاسفانه همکاری مناسبی برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی از سوی جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری انجام نشده و رژیم صهیونیستی که به هیچ یک از قوانین بین المللی و حقوق بشری و انسانی پایبندی ندارد، در سایه سکوت جامعه جهانی نسبت به جنایاتش، همواره از زیر بار مسئولیت فرار کرده است.

این بیانیه می افزاید: جمهوری اسلامی ایران از همه نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل متحد انتظار دارد تا با سازوکارهای مقتضی، اقدامات الزامی را برای وادار کردن صهیونیست‌ها به همکاری حداکثری در زمینه روشن شدن سرنوشت این عزیزان به عمل آورده و زمینه مجازات عاملین این جنایت و ناقضین حقوق دیپلماتیک را فراهم آورد.

«جمهوری اسلامی ایران ضمن قدردانی از کوشش کشور لبنان برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان، بر تشکیل کمیته حقیقت یاب میان دو کشور و با همکاری نهادهای بین المللی تأکید می‌کند.»

وزارت امور خارجه در این بیانیه یادآور شد: در چهلمین سالگرد ربوده شدن چهار دیپلمات کشورمان توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در لبنان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این عزیران و ابراز همدردی با خانواده های معزز ایشان، اعلام می‌دارد که وزارت امور خارجه همچنان به اقدامات خود برای تعیین سرنوشت دیپلمات‌های ربوده شده کشورمان ادامه داده و مجدانه، پیگیری سرنوشت این عزیران را در دستور کار خود قرار داده است.

روز چهاردهم تیر ماه ۱۳۶۱ خودرو سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران که در حمایت پلیس دیپلماتیک لبنان از شهر بندری طرابلس به بیــروت باز می گشت، برخلاف قوانین بین المللی و مصونیت دیپـلمات ها در منطقه 'برباره' توسط مزدوران مسلح تحت امر رژیم صهیونیستی موسوم به 'نیروهای لبنانی' متوقف شد و سه دیپــلمات ایرانی و خبرنگار همراه آنها ربوده شدند.
از آن زمان تاکنون از سرنوشت 'سید محسن موسوی' (کاردار)، 'احمد متوسلـــیان'(وابسته نظامی)'، تقــی رستـــگار مقــدم' (کارمند) و 'کاظم اخوان'(خبرنگار و عکاس ایرنا) خبری در دست نیست.

https://irna.ir/xjJV۵y

**وزیر دارایی پاکستان: در تلاش برای رفع موانع تجاری با ایران هستیم

وزیر امور دارایی پاکستان با تاکید بر اهمیت ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری این کشور با جمهوری اسلامی ایران، گفت: اسلام‌آباد در تلاش برای رفع موانع در مسیر مناسبات تجاری به ویژه یافتن راه حل جایگزین برای روابط بانکی با تهران است. 

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

«مفتاح اسماعیل» روز چهارشنبه در اسلام‌آباد پذیرای «سید محمدعلی حسینی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان بود و طرفین آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه و کمیسیون مشترک اقتصادی را که قرار است بیست و یکمین نشست آن مردادماه امسال در اسلام‌آباد برگزار شود،  مورد بررسی قرار دادند. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار گفت : ایران آماده توسعه همکاری‌ها با همسایه شرقی پاکستان است و به سیاست تعامل با همسایگان مبتنی بر تامین منافع مشترک اعتقاد دارد. 

حسینی، اقتصاد ایران و پاکستان را مکمل یکدیگر خواند و اظهار داشت: به همین دلیل پروژه‌هایی در زمینه نفت و گاز در دستور کار دو کشور قرار داد هرچند طرف ایرانی به تعهداتمان خود عمل کرده است و ما انتظار داریم که پاکستان نیز به تعهدات خود عمل کند تا مردم این کشور از منافع آن بهره مند شوند. 

وزیر دارایی پاکستان نیز گفت: اسلام‌آباد در پی رفع موانع و مشکلات در مسیر مراودات تجاری دو کشور است و همزمان برای یافتن راه حل‌های جایگزین برای روابط بانکی تلاش می‌کند. 

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر نیرو پاکستان به تهران، نتایج آن را موفقیت آمیز خواند و از راه‌اندازی خط قطار باری اکو ITI که موجب ارتقای روابط تجاری میان سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه خواهد بود، ابراز خرسندی کرد. 

حسینی، سفیر ایران با اشاره به برخی موانع در همکاری‌های دو کشور به ویژه در بخش پولی و مالی خواستار بررسی طرح‌های جایگزین برای پرداخت‌ها شد. 

وی افزود: با توجه به در پیش بودن برگزاری بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان، این بهترین فرصت برای اشتراک گذاری راه حل‌ها و رفع موانع خواهد بود که لازم است پیش از برگزاری آن گفت وگوهای فنی صورت گیرد. 

حسینی با اشاره به سرمایه گذاری‌های مشترک ایران و پاکستان در گذشته، رفع مسائل مربوط به سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های سرمایه گذاری مشترک در تسهیل مراودات تجاری را مطالبه کرد. 

بیست و پنجم خردادماه امسال بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان همزمان با هفتاد و پنجمین سال برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور همسایه، سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران انجام داد. 

وزارت امور خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای با اشاره به دیدارهای زرداری با مقام‌های بلندپایه ایران در تهران اعلام کرد: بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان مردادماه امسال (اوت ۲۰۲۲) برگزار خواهد شد. 

 آخرین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان اواخر فروردین ۱۳۹۶ به میزبانی کشورمان برگزار شد و اکنون اسلام‌آباد میزبان دور بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی خواهد بود.

https://irna.ir/xjJVhr

**آمریکا ادعاهایش درباره مذاکرات دوحه را همچنان تکرار می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعاهای نماینده ویژه این کشور در امور ایران را تکرار و تهران را متهم به طرح خواسته های فرابرجامی کرد و در عین حال مدعی شد که واشنگتن آماده بازگشت به برجام است.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا  روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران مدعی شد، پاسخی که ما و همچنین متحدان اروپایی منتظر شنیدن آن هستیم تصمیم ایران برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام است. بر اساس آنچه ما به صورت غیر مستقیم از ایرانی ها شنیده ایم، نمی دانیم که ایران این تعهد سیاسی را انجام داده است.

وی ادعا کرد، یک توافق چند ماهی است که روی میز وجود داشته و تقریبا نهایی شده است اما در هفته ها و ماه های اخیر به جای این تعهد سیاسی، ایران به صورت مداوم خواسته هایی را مطرح کرده است که خارج از برجام هستند.

وی مدعی شد: برجام تنها در مورد برنامه هسته ای ایران است. معرفی هر مساله خارج از محدوده برجام، نشان دهنده عدم جدیت و تعهد است و متاسفانه این چیزی بود که تیم ما در دوحه با آن مواجه شد.

این مقام آمریکایی ادعا کرد ما از اینکه ایران باز هم به ابتکار اتحادیه اروپا به صورت مثبت پاسخ نداد، ناامید و مایوس شدیم و در دوحه هیچ پیشرفتی بدست نیامد.

وی بار دیگر با بکارگیری تکنیک ضرب الاجل های ساختگی ادعا کرد ما در نقطه ای قرار داریم که نبود پیشرفت مشابه عقب نشینی است زیرا این توافقی نیست که برای همیشه روی میز باشد و تنها تا زمانی که در راستای منافع ملی آمریکا باشد بر روی میز خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد هدف ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است و این توافق می تواند از این امر جلوگیری کند.

وی با قدردانی از تلاش های اتحادیه اروپا ادامه داد، در حال حاضر دور دیگری از مذاکرات برنامه ریزی نشده است. ما متعهد به بازگشت به پایبندی به برجام هستیم، اگر ایران نیز چنین تعهدی بدهد.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز سه شنبه در گفت‌وگو با رادیوی ملی عمومی آمریکا (ان پی آر) مدعی شد که مذاکرات قطر فرصتی بود که به هدر رفته است.

این ادعای رابرت مالی در حالی مطرح شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود با بیان اینکه ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم، گفت: اما طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت.

تارنمای ان پی آر امروز به نقل از مصاحبه با «رابرت مالی» نوشت که اتحادیه اروپا به دنبال آن بود تا دستکم یک تلاش دیگر انجام داده و دو هیأت را دعوت کردند تا با آنها دیدار کنند.

این مقام آمریکایی مدعی شد: امید می‌رفت که ایران اراده‌ای برای توافق نشان دهد ولی به نظر می‌آید که در حال حاظر امکان ارائه پاسخ نداشته و مذاکرات دوحه بیشتر فرصتی بود که به هدر رفت.

مذاکرات هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه پس از مذاکرات وین، بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران درباره این مذاکرات در توییتر نوشت: «دکتر [علی] باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با اینجانب به مذاکرات منطقی، مستدل و فعال برای لغو تحریم‌ها ادامه می‌دهد. ما با قدرت و منطق به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. واقع بینی آمریکا و اخذ تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق، می‌تواند نتیجه مذاکرات را ثمربخش کند.»

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز نهم تیر ماه در نشست شورای امنیت در این باره گفت: ما در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود با جدیت عمل کردیم. مانند گذشته، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود. هیأت مذاکراتی ما آماده است که دوباره به طور سازنده وارد گفت‌وگو شده تا به توافق برسیم. توپ در زمین آمریکا است و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهداتش نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه گذشته به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

مقام‌های آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصرنمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجربیات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

https://irna.ir/xjJTZn

**بازگشت معمار تحریم‌ها به وزارت خارجه آمریکا؛ این‌بار با عنوان مبارزه با فساد

"ریچارد نفیو" معمار تحریم‌های ضد ایرانی به وزارت خارجه آمریکا بازگشت اما به عنوان هماهنگ کننده مبارزه با فساد جهانی معرفی شده است.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد: امروز ریچارد نفیو را به عنوان هماهنگ کننده مبارزه با فساد جهانی معرفی می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد این پست که در روز جهانی مبارزه با فساد معرفی شده است، مبارزه با فساد را در تمام جنبه های دیپلماسی و کمک های خارجی آمریکا ارتقا خواهد داد.

بلینکن با استقبال از بازگشت نفیو ادعا کرد مطمئن هستم که تجربه و تعهد او برای مبارزه با فساد و ارتقای مسئولیت پذیری برای تلاش های جهانی ما ارزشمند خواهد بود.

وزیر خارجه امریکا در ادامه ادعاهایش گفت که نفیو و تیم او،  همسویی دولت را در زمینه مسائل مربوط به فساد تقویت خواهند کرد و با شرکای بین المللی برای پیشبرد سیاست مقابله با فساد واشنگتن همکاری نزدیک خواهند داشت.

وی ادامه داد بخشی از این تلاش شامل رهبری اجرای نخستین راهکار ایالات متحده برای مقابله با فساد توسط وزارت امور خارجه و پیشبرد تلاش‌ها از طریق اجلاس سران برای دموکراسی است، زیرا ما تمام منابع خود را برای پیشبرد برنامه ضد فساد اداری و برنامه گسترده‌تر تجدید دموکراتیک در اختیار داریم.

 بلینکن اضافه کرد: او از مرکز سیاست جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا، به وزارت خارجه آمریکا بازمی‌گردد. ریچارد قبل از این فعالیت خود در دانشگاه کلمبیا، به عنوان معاون فرستاده ویژه آمریکا در امور  یران، معاون اول هماهنگ کننده سیاست تحریم ها در وزارت امور خارجه آمریکا و مدیر امور ایران در ستاد امنیت ملی فعالیت می کرد.

وی با اشاره به تجارب نفیو گفت که به او خوشامد می گویم و مشتاقانه منتظر کار او و تیمش در مورد این موضوع مهم هستم.

ریچارد نفیو پیش از این ، معاون رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بود که از تیم مذاکره کننده آمریکا جدا شد.

نفیو آن زمان در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: من در تاریخ ۶ دسامبر(۱۵آذر) از تیم آمریکا به دلیل اختلاف نظر حقیقی در مورد سیاست جدا شدم و هفته گذشته نیز از وزارت خارجه آمریکا خارج شدم.

وی افزود: اگرچه افراد زیادی توصیف درستی از دیدگاه‌ها و سوابق من نمی‌دهند، اما با توجه به ماهیت جاری مذاکرات در وین، نمی‌خواهم درحال حاضر جزئیات بیشتری را علنی بیان کنم.

نفیو همچنین اعلام کرد، باعث افتخار خواهد بود اگر در آینده نقش دیگری در دولت آمریکا برای وی در نظر گرفته شود، اما درحال حاضر می‌خواهد به تدریس باز گردد.

تارنمای ان بی‌سی نیوز نوشت: تیم مذاکره کننده آمریکا در وین اخیرا تغییر کرده و ریچارد نفیو به عنوان یک عضو کلیدی هیات آمریکایی، به دلیل اختلاف نظر با رابرت مالی، این تیم را ترک کرده است.

براساس این گزارش، ریچارد نفیو قرار بود مسئولیت دیگری در وزارت خارجه آمریکا برعهده گیرد.

ریچارد نفیو به ‌مدت ۱۰ سال مسئول امور ایران در کاخ سفید و قائم مقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه‌ آمریکا به ویژه در دوره باراک اوباما بود که تحریم‌های ضد ایرانی وی، او را به طراح تحریم علیه ایران مشهور کرده است.

وی در کتاب خود با عنوان «هنر تحریم‌ها» می‌گوید آنچه می‌تواند باعث شکست تحریم‌ها شود، میزان استقامت کشورهای هدف در برابر تحریم خواهد بود.

نفیو که از اعضای تیم پیشین و فعلی مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات برجامی هم بود، محقق ارشد در دانشگاه کلمبیا و تحلیلگر ارشد اندیشکده بروکینگز است.

https://irna.ir/xjJV۲b

**درگیری شدید میان نظامیان صهیونیست و فلسطینیان در قدس اشغالی

منابع خبری سه‌شنبه شب از وقوع درگیری شدید میان نظامیان صهیونیست و جوانان فلسطینی در شهرک «سلوان» در قدس اشغالی خبر دادند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

نظامیان صهیونیست به شهرک «سلوان» واقع در قدس اشغالی یورش بردند.

بر اساس این گزارش، جوانان فلسطینی در شهرک «سلوان» با یورش نظامیان صهیونیست مقابله کردند و با آنها درگیر شدند.

این گزارش می‌افزاید، نظامیان صهیونیست به سوی فلسطینیان در محله «بطن الهوی» در شهرک سلوان آتش گشودند و شماری را زخمی کردند.

نظامیان صهیونیست همچنین در ورودی مسجد الاقصی یک جوان فلسطینی را که قصد ورود به این مسجد را داشت، بازداشت کردند.

نظامیان صهیونیست بامداد سه‌شنبه در یورش خشونت بار به «طولکرم» واقع در شمال کرانه باختری، یک جوان فلسطینی را به شهادت رسانده بودند.

نظامیان صهیونیست روز دوشنبه هم ۲۵ فلسطینی را در مناطق مختلف کرانه باختری بازداشت کردند.

مناطق مختلف کرانه باختری صحنه راهپیمایی‌های هفتگی در مخالفت با شهرک سازی یهودیان است، نظامیان صهیونیستی ضمن پراکنده کردن راهپیمایان، آنها را تا داخل شهرها و روستاهایشان تعقیب می‌کنند.

بر اساس آمار برخی نهادهای فعال در حوزه صلح، حدود ۶۶۶ هزار شهرک نشین، ۱۴۵ شهرک و ۱۴۰ سکونتگاه پراکنده (بدون مجوز رسمی ساخت) در کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی وجود دارند.

https://irna.ir/xjJV۲k

**اولیانوف: آمریکا در مذاکرات رفع‌تحریم‌ها سریع‌تر موضع‌گیری کند

دیپلمات ارشد روسیه در شرایطی که ایالات متحده به عنوان مقصر اصلی اختلال در اجرای توافق هسته ای، همچنان به تاکتیک نخ‌نمای مقصرنمایی ایران و وقت کشی برای اهرم‌سازی از عنصر زمان در مذاکرات رفع تحریم ادامه می‌دهد تصریح کرد که آمریکا باید سریع‌تر موضع‌گیری کند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست هیات این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها را بر عهده دارد در توئیتی نوشت:‌ اگر واشنگتن واقعاً به احیای برجام متعهد است، وقت آن رسیده است که در جریان مذاکرات (رفع تحریم‌ها) سریع‌تر موضع‌گیری کند.

مذاکرات وین به دلیل تناقض در رفتار، تعصبات غلط و تعلل در تصمیم‌گیری ایالات متحده آمریکا برای جبران اقدامات غیرقانونی این کشور در قبال ایران و توافق هسته‌ای، به یک وضعیت بن‌بست کشیده شده است.

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی معتبر در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته پیش در راس هیاتی دیپلماتیک به تهران سفر کرد تا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها با مقام‌های کشورمان گفت‌ وگو کند. در نتیجه رایزنی‌های صورت گرفته مذاکرات برای حل اختلاف های باقی‌مانده میان ایران و آمریکا از طریق نماینده اتحادیه اروپا از سرگرفته شد.

در جریان گفتگوهای فشرده‌ای که هفته گذشته با وساطت انریکه مورا (معاون بورل) در دوحه برگزار شد نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، برآیند گفت‌وگوها را مثبت ارزیابی اما تصریح کرد: باید دید طرف آمریکایی چگونه می‌خواهد از فرصت دیپلماسی بهره گیرد. اکنون مسیر دیپلماسی باز است و ما برای رسیدن به نقطه نهایی توافقی خوب و پایدار، جدی و صادق هستیم و همواره در مذاکرات، پیشنهادات و ایده‌های مثبت خود را مطرح کرده‌ایم.

وی دو روز پیش در گفت‌وگو با همتای فرانسوی افزود: طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را تکرار مواضع قبلی پر کند.

دور بعدی مذاکرات میان ایران و آمریکا به واسطه اتحادیه اروپا، در حال برنامه ریزی است. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان عنوان کرد: ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل که به طور مشخص آقای مورا است، ادامه دارد.  زمان و مکان مذاکرات بعدی در تبادلات ما و آقای مورا وجود دارد و در حال نهایی سازی است.

جمهوری اسلامی ایران باردیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داده است. اینک رسیدن به نقطه پایان از گردنه تصمیمات سخت سیاسی در کاخ سفید عبور می‌کند تا با برداشتن گام‌های اعتمادساز و معتبر تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در توئیتی از تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران خبر داد و نوشت: اگر بخواهیم توافقی را (برای ازسرگیری اجرای برجام) منعقد کنیم، اکنون نیاز به تصمیم گیری است. وی با بیان اینکه «هنوز فرصت برای توافق وجود دارد» افزود: اما فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدود شود.

امیرعبداللهیان نیز با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود نوشت: توافق تنها بر مبنای درک مشترک و رعایت منافع متقابل ممکن است.

وی با بیان اینکه «برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار، مسیر مذاکرات را ادامه می‌دهیم» خاطر نشان کرد: آمریکا باید مشخص کند خواهان توافق است یا به دنبال تکرار یک‌طرفه خواسته‌های خود است.هر دو، همزمان با هم ممکن نیست.


https://irna.ir/xjJV۲C

**۱۴ تیراندازی‌ مرگبار در نیویورک با ۳ کشته و ۲۱ زخمی

مقامات آمریکایی گزارش می دهند در ۱۴ تیراندازی مرگبار طی صبح دوشنبه تا سه شنبه به وقت محلی در شهر نیویورک، سه نفر کشته و ۲۱ نفر زخمی شدند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

به گفته پلیس نیویورک، در یک حادثه در روز دوشنبه، سه نفر در داخل  یک رستوران مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

پلیس نیویورک می گوید: یک مرد ۲۳ ساله از ناحیه گردن و یک جوان ۲۱ ساله از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت که هر دو کشته شدند و وضعیت نفر سوم که فردی ۱۸ ساله بوده و در بیماستان دانشگاه "بروکدیل" بستری می باشد، وخیم است.

 به گفته پلیس فرد مظنون دستگیر شده است. همچنین بر اساس اعلام پلیس، یک فرد ۶۲ ساله نیز در حادثه‌ دیگری در منطقه برانکس مورد اصابت گلوله قرار گرفت که پس از انتقال به بیمارستان کشته شد. در این حادثه نیز دو نفر مجروح شدند.

این در حالی است که پلیس نیویورک مدعی است در سال جاری میلادی تاکنون ۲۱۳ قتل در این شهر رخ داده که ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته که  ۲۳۷ قتل رخ داده بود، کاهش یافته است.

مراسم چهارم ژوئیه، روز استقلال آمریکا هم از خشونت های مسلحانه و تیراندازی های مرگبار در امان نماند و روز گذشته یک جوان ۲۲ساله آمریکایی، شرکت کنندگان در این مراسم در منطقه هایلند پارک واقع در حومه شهر شیکاگو در ایالت ایلینوی را به گلوله بست که حداقل ۶ نفر کشته و ۳۱ نفر دیگر نیز مجروح شدند.

سی ان ان در گزارشی انتقادی از این واقعه که در آمریکا بخصوص طی سال های اخیر نه تنها شدت گرفته بلکه به امری عادی در این کشور تبدیل شده است، گفت: این حمله در روز روشن و درست در روز استقلال آمریکا در حومه شهر شیکاگو رخ داد، اکنون آدم کشی به یک مشکل منحصر به فرد برای آمریکا بدل گشته که فرماندار ایالت ایلینوی نیز در کنفرانس خبری خود بر آن تاکید کرد.

«استیو موور» (Steve Moore) از ماموران سابق پلیس فدرال آمریکا، اف.بی.آی در این مورد به سی ان ان، گفت: امروز با معضل بزرگی به نام  "قرار داشتن سلاح های مرگبار در دستان افرادی که دارای بیماری روانی هستند"، مواجه هستیم.

وی افزود: عملیات تیراندازی که از پشت بام توسط این فرد در حومه شیکاگو رخ داده حکایت از آن دارد که وی از قبل برای این حمله خود را آماده کرده و برای آن نقشه داشته بود.

دهه‌ها است که در آمریکا برخی قانون گذاران در کنگره برای ممنوعیت فروش سلاح های مرگبار نظامی تلاش می کنند و این درحالی است که در بیشتر موارد شاهدیم  سلاح های مرگبار بطور غیر قانونی بین رده های سنی ۱۹ تا ۲۱ سال در آمریکا خرید و فروش می شود.

مامور سابق پلیس فدرال آمریکا در بخش دیگری از تحلیل خود از وضعیت بحرانی کشتار با سلاح گرم در این کشو، به سی ان ان گفت:  باید ببینیم در این رابطه ارزش ها و اولویت های ما چه هستند؛ در ابتدا  ما نباید بگذاریم که سلاح مرگبار در دست افرادی که دچار بیماری روانی هستند قرار گیرد.

بر اساس اعلام آرشیو خشونت مسلحانه، در یک سال گذشته، تیراندازی‌های جمعی در آمریکا بیش از ۱۹ هزار کشته و بیش از ۳۷ هزار مجروح به جای گذاشته است.

همچنین در ۵ سال گذشته بیش از ۹۵ هزار نفر در آمریکا جان خود را در تیراندازی‌ها از دست داده و ۱۸۶ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

شبکه خبری سی ان ان سوم بهمن ماه ۱۴۰۰ گزارش داده بود که برای هر ۱۰۰ آمریکایی بطرز باورنکردنی حدود ۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست.

آرشیو خشونت با اسلحه آمریکا ۱۳ خرداد ماه گزارش داد که تا دوم ژوئن سال جاری (۲۰۲۲) بیش از ۸ هزار نفر بر اثر خشونت با سلاح گرم در آمریکا کشته و بیش از ۱۵ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

https://irna.ir/xjJV۲K

**آمریکا: انتظار دیدار میان بلینکن و لاوروف در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت انتظار ندارد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست این هفته وزرای خارجه گروه ۲۰ در اندونزی دیداری صورت گیرد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود که انتظار دارد اعضای گروه ۲۰ علیه تهاجم روسیه به اوکراین صحبت کنند.

وی افزود: مطمئناً انتظار دیداری بین بلینکن و لاوروف وجود ندارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره احتمال دیدارش با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه نشست وزرای گروه ۲۰ در ماه آینده میلادی در بالی گفت که منتظر بمانید.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا چهارم تیرماه در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدارش با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته بود: نمی‌خواهم زود اظهار نظر کنم. منتظر بمانید.

بالی اندونزی روزهای ۷ تا ۸ ژوئیه (جولای) میزبان نشست گروه ۲۰ خواهد بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در پنجمین ماه خود به سر می برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjJV۲L


**اهالی حسکه سوریه از عبور کاروان نظامی آمریکا جلوگیری کردند

منابع خبری سه‌شنبه شب گزارش دادند، اهالی روستایی در حسکه واقع در شمال شرق سوریه از عبور کاروان نظامی آمریکا جلوگیری کردند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

اهالی روستای «المجیبره» واقع در حومه شرقی حسکه از عبور کاروان نظامی آمریکا متشکل از ۵ خودروی زرهی که قصد عبور از این روستا به سمت یکی از پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در حومه حسکه را داشت، جلوگیری کردند.

بر اساس این گزارش، اهالی روستا با کمک نیروهای ارتش سوریه با این کاروان مقابله و آنها را از این منطقه بیرون کردند.

جمعه گذشته نیز  نیروهای ارتش سوریه مانع از عبور کاروان نظامی آمریکا از روستای «قبور الغرانجه» واقع در حومه حسکه شدند و آنها را از این منطقه دور کردند.

نیروهای سوری چهارشنبه گذشته نیز راه کاروان نظامی آمریکا را در پست ایست بازرسی منطقه «تل سطیح» واقع در حومه شرقی قامشلی بستند و آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

طی ماه‌های گذشته روستاییان سوریه نیز با بستن راه و ایجاد زنجیره‌های انسانی و کمترین امکانات از جمله با ابزار کشاورزی و چوب و چماق از عبور کاروان‌های نظامی و لجستیکی آمریکایی‌ها جلوگیری کرده‌اند.

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر سال ۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیماً جایگزین آنها شدند و دقیقاً از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت و منابع سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان تحت حمایت واشنگتن موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراض‌های شهروندان سوری به حضور اقدام‌های تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

https://irna.ir/xjJV۲M

**گفت وگوی مقام‌های نظامی ترکیه و امارات درباره مسائل منطقه

منابع خبری سه‌شنبه شب گزارش دادند، وزیر دفاع ترکیه و رئیس ستاد نیروهای مسلح امارات متحده عربی در آنکارا درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای دیدار و گفت وگو کردند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

«خلوصی آکار» و «حمد محمد ثانی الرمیثی» در مقر وزارت دفاع ترکیه با هم دیدار و گفت وگو کردند.

بر اساس این گزارش، در این دیدار که «یاشار گولر» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه نیز حضور داشت دو طرف درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای، صنایع دفاعی و همکاری در زمینه آموزش نظامی بحث و گفت وگو کردند.

جزئیات بیشتری از این دیدار و گفت وگو گزارش نشده است.

ماه گذشته نیز وزیر دفاع ترکیه در سفر به ابوظبی با «محمد بن احمد البواردی» وزیر دفاع امارات متحده عربی دیدار و درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای و همکاری‌های نظامی بین دو کشور گفت و گو کرده بود.

ترکیه و امارات دو یادداشت تفاهم در زمینه توسعه صنایع دفاعی بین دو کشور امضا کرده بودند.

پیشتر «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی در نوامبر گذشته به ترکیه سفر کرد و از آن زمان صفحه اختلاف‌های بین دو کشور بسته شد و تحولی ملموس در روابط دو کشور از جمله انعقاد تعدادی تفاهمنامه و یادداشت‌های تفاهم برای تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف به وجود آمد.

ترکیه و امارات در سفر رسمی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به ابوظبی در ماه فوریه، ۱۳ موافقتنامه در زمینه های سرمایه گذاری، دفاعی، حمل و نقل، بهداشت و کشاورزی امضا کردند.

https://irna.ir/xjJV۲T

**انتقاد روسیه از گزارش کمیسر حقوق بشر سازمان ملل در مورد اوکراین / دروغ پراکنی است

یوگنی اوستینوف دیپلمات ارشد روس سه‌شنبه شب گفت که روسیه گزارش میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت اوکراین را بخشی از کارزار نشر اکاذیب و دروغ پراکنی درباره اقدام‌های مسکو می‌داند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

اوستینوف در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: ما باید بپذیریم که دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نقش خود را به خدمت به یک گروه خاص از کشورها محدود کرده است. 

وی افزود: لحن و محتوای گزارش کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که این بخشی از کارزار اطلاعات نادرست علیه روسیه با هدف نشر اکاذیب، انحراف افکار عمومی از جمله توجیه ارسال تسلیحات به کی‌یف که از آن‌ها علیه غیرنظامیان در جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک استفاده می‌کند، می‌باشد.

به گزارش ایرنا، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل «جنگ بی‌معنی» روسیه در اوکراین را محکوم کرد و خواستار پایان دادن به رنج فراوان مردم اوکراین به دلیل این جنگ شد.

باشله در آخرین حضور خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار پایان فوری خصومت‌ها در اوکراین و جبران خسارت قربانیان این جنگ شد. 

وی گفت: همانطور که به ماه پنجم درگیری‌ها در اوکراین وارد می‌شویم، تلفات درگیری در این کشور همچنان در حال افزایش است. 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین ادعا کرد: بازداشت خودسرانه غیرنظامیان در بخش‌هایی از اوکراین که در کنترل ارتش روسیه و گروه‌های مسلح وابسته به آن است، به صورت گسترده اتفاق می‌افتد و تاکنون ۲۷۰ مورد از این بازداشت‌ها گزارش شده است.

ماه گذشته بود که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد برای دور دوم کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل کاندیدا نمی‌شود. 

باشله در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: امروز در آخرین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان کمیسار عالی شرکت کردم. 

وی تصریح کرد: زمان آن رسیده است که به شیلی باز گردم و در کنار خانواده باشم. من از کشورها می‌خواهم تا به یک زمینه مشترک برای دستیابی به راه حل چالش‌های مشترک حقوق بشری مشترک ما دست یابند. 

مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۰ اوت ۲۰۱۸ میشل باشله رئیس‌جمهور پیشین شیلی را به عنوان کمیسر عالی حقوق بشر برگزید و از اول سپتامبر همان سال او جایگزین زید رعد حسین شد. 

اوایل روز سه‌شنبه سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که تلاش برای تضمین زندگی مسالمت آمیز در قلمروهای تحت کنترل نظامیان روسیه در اوکراین ادامه خواهد یافت. 

شویگو افزود: نیروهای روسی از مردم شهرهای آزاد شده (در جریان عملیات ویژه نظامی) پشتیبانی همه جانبه به عمل می‌آورند و تلاش‌ها برای تضمین زندگی صلح آمیز در قلمروهای تحت کنترل روسیه ادامه خواهد داشت. 

وی تاکید کرد که اولویت‌های اصلی برای نیروهای مسلح روسیه در حال حاضر، حفظ جان و سلامت نظامیان و همچنین امنیت جمعیت غیرنظامی است. 

ولادیمیر پوتین در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد. 

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjJV۲X

**شوک استعفا و شمارش معکوس تا سقوط دولت جانسون

استعفای ناگهانی دو وزیر کلیدی کابینه دولت انگلیس به فاصله کوتاهی پس از برگزاری رای عدم اعتماد به بوریس جانسون و در آستانه رسیدگی کمیته تحقیقات پارلمان درباره تخلفات نخست وزیر، دولت محافظه کار را بیش از هر زمان دیگری تا مرز سقوط پیش‌ برده است.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

استعفای ریشی سوناک از تصدی وزارت دارایی و در واقع ارشد ترین فرد دولت پس از نخست وزیر، به همراه وزیر بهداشت انگلیس که نقش مهمی را در جریان همه گیری کرونا ایفا کرد،‌ ضربه مهلکی را به اعتبار متزلزل جانسون وارد کرد.

سوناک در نامه‌ای به بوریس جانسون نوشت: ترک پست وزارتی در هر زمانی امری جدی است. برای من کناره‌گیری از سمت وزارت دارایی در حالی که جهان از پیامدهای اقتصادی همه‌گیری، جنگ در اوکراین و سایر چالش‌های جدی رنج می‌برد، تصمیمی است که به سادگی نگرفتم. با این حال، عموم مردم به درستی انتظار دارند که دولت به درستی، شایسته و جدی اداره شود. 

وی افزود: می‌دانم که این ممکن است آخرین شغل وزارتی من باشد، اما معتقدم که پایبندی به استانداردها ارزش مبارزه دارند و به همین دلیل استعفا می‌دهم.

ساجد جاوید وزیر بهداشت هم در نامه‌اش به نخست‌وزیر نوشت که «دیگر نمی‌تواند با وجدان راحت به خدمت در دولت ادامه دهد». وی به زیر پا گذاشتن ارزش‌های حزبی توسط نخست وزیر اشاره کرد و افزود: برای من روشن است که این وضعیت تحت رهبری شما تغییر نخواهد کرد و شما نیز اعتماد من را از دست داده‌اید.

همچنین معاون وزیر امور ولز و حمل و نقل انگلیس نیز در اعتراض به سیاست‌های جانسون کناره‌گیری کرده‌اند.

این تحولات پس از آن صورت گرفت که نخست وزیر انگلیس در مصاحبه‌ای اعتراف کرد نباید کریس پینچر نماینده مجلس را به عنوان معاون رئیس مجلس در ماه فوریه منصوب می‌کرد. کریس پینچر متهم است که هفته پیش دو مرد را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

جانسون دیشب ناظم زهاوی سیاستمدار انگلیسی عراقی‌تبار را به عنوان جانشین ریشی سوناک منصوب کرد. زهاوی در سال‌های اخیر پله‌های ترقی در دولت جانسون را به سرعت طی کرده است. او در سال ۲۰۲۰ به عنوان نماینده دولت در اجرای طرح واکسیناسیون عمومی منصوب شد و سال بعد سکان وزارت آموزش را به دست گرفت. این تبعه عراقی - انگلیسی در روزهایی که عمر دولت جانسون به شمارش افتاده به عنوان دومین فرد ارشد دولت انتخاب شده است.

بر اساس این گزارش استیو بارکلی وزیر پیشین برگزیت هم به عنوان وزیر بهداشت انگلیس منصوب و به این ترتیب کابینه جانسون ترمیم شد. اما شوک استعفاهای دیشب به فشارها برای کناره‌گیری او از قدرت افزوده و باعث شده تا برای نخستین بار بیشتر رای دهندگان طرفدار حزب محافظه‌کار خواستار کناره‌گیری فوری جانسون شوند.

بر اساس نظرسنجی موسسه یوگوو، ۵۴ درصد از کسانی که در انتخابات سال ۲۰۱۹ به حزب جانسون رای دادند خواستار استعفای او از قدرت هستند این درحالیست که ۶۹ درصد از انگلیسی‌ها خواستار استعفای نخست وزیر و فقط ۱۸ درصد طرفدار او هستند.

گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزین جانسون هم آغاز شده و نام افرادی چون جرمی هانت وزیر اسبق بهداشت، بن والاس وزیر دفاع، لیز تراس وزیر امور خارجه و ریشی سوناک وزیر دارایی به عنوان گزینه‌های احتمالی دیده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که جانسون تا آخر سال جاری میلادی از قدرت کناره‌گیری کند.

آخر بازی برای جانسون

عمده روزنامه‌های روز چهارشنبه انگلیس ضمن انعکاس بحران در دولت جانسون، به استقبال واژه «آخر بازی» رفتند. روزنامه گاردین در گزارشی تحت عنوان «با خروج سوناک و جاوید از کابینه، آیا همه چیز برای بوریس جانسون تمام شده است؟»، نوشت: با خروج ریشی سوناک و ساجد جاوید از کابینه، همه چیز برای بوریس جانسون تقریبا تمام شده است هرچند ممکن است مدتی طول بکشد تا مخالفانش او را به خط پایان برسانند.

این نشریه انگلیسی استعفای وزیر دارایی را تحولی مهم ارزیابی و اشاره کرد که مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق انگلیس هم به دنبال استعفای نایجل لاوسون وزیر دارایی وقت انگلیس از مقام خود کناره‌گیری کرد.

گاردین افزود که حتی اگر استعفای دیگری رخ ندهد، فضای حاکم بر حزب محافظه کار علیه جانسون است و او را در مسیر سراشیبی قرار داده است. به تعبیر این نشریه انگلیسی بوریس جانسون به سرسختی و لجاجت معروف است اما بعید است که تنها به این دلیل که دو وزیر تصمیم به استعفا گرفتند، از قدرت کناره‌گیری کند. اما نمایندگان محافظه کار به طور فزاینده بر این باورند که هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات بعدی تحت رهبری او ندارند.

آیا جانسون به سرنوشت نویل چمبرلین دچار می‌شود؟

شبکه خبری اسکای با انتشار گزارشی در تارنمای خود نوشت: بوریس جانسون اکنون به مدت ۱۰۷۷ روز نخست وزیر بوده است - تقریباً برابر با ۱۰۷۸ روزی که نویل چمبرلین نخست وزیر بود.

دوران نخست وزیری چمبرلین در می ۱۹۴۰، یعنی ۹ ماه پس از جنگ جهانی دوم، پس از انتقاد نمایندگان از سبک رهبری و مدیریت او به پایان رسید.

یکی از لحظات کلیدی زمانی بود که لئو آمری نماینده حزب محافظه کار، سخنانی را که در اصل توسط الیور کرامول سیاستمدار و ژنرال قرن هفدهمی به خاندان سلطنتی گفته بود، خطاب به آقای چمبرلین گفت: «شما برای هر اقدام خوبی که صورت داده‌اید بیش از حد اینجا نشسته‌اید. محض رضای خدا برو.» این طور شد که سه روز بعد چمبرلین از نخست وزیری استعفا داد.

بر اساس این گزارش، دیوید دیویس نماینده محافظه کار هم ژانویه گذشته همین مطلب را خطاب به جانسون مطرح کرد. بنابراین اگر جانسون تا پنجشنبه در سمت نخست وزیری بماند از دوران چمبرلین پیشی گرفته است. اما برای شکست «ترزا می» سلف خود باید کمی بیشتر دوام بیاورد. خانم «می» ۱۱۰۶ روز نخست وزیر بود؛ یعنی جانسون باید تا ۴ آگوست (۱۳ مرداد) کار خود را حفظ کند.

چندی پیش یک مورخ برجسته انگلیسی با اشاره به افزایش فشارها در خصوص کناره‌گیری جانسون از قدرت پیش‌بینی کرد که او زمان زیادی در سمت نخست وزیری نخواهد ماند. «آنتونی سلدون» گفت تصور اینکه جانسون می‌تواند با توجه به حجم فزاینده «نارضایتی ‌های عمومی علیه او» به عنوان نخست‌وزیر در قدرت بماند، «توهم است».

https://irna.ir/xjJV۲w

**اوکراین از حمله گسترده ارتش روسیه به دونتسک خبر داد

مقام های اوکراینی از حمله گسترده روسیه به استان دونتسک خبرداده و آتش توپخانه در این منطقه را بسیار سنگین توصیف کردند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

«سرهی گایدای» استاندار لوهانسک در گفت‌وگو با تلویزیون اوکراین اعلام کرد که نظامیان روس در مرز استان لوهانسک تلاش می کنند با عبور از رود «سیورسکی دونتس»، وارد استان دونباس شوند.

وی از وارد آمدن تلفات سنگین به ارتش روسیه در این منطقه خبر داد و گفت: بیمارستان‌ها و سردخانه‌های منطقه پر از نظامیان روس هستند زیرا ارتش روسیه زخمی‌ها را با خود نمی برند.

این مقام اوکراینی تصریح کرد: برخی از گردان‌های ارتش روسیه به منطقه مرزی لوهانسک و دونتسک منتقل شده‌اند تا به تعداد مورد نیاز برای حمله فراگیر برسند.

گایدای گفت: توپخانه ارتش روسیه در هر دو استان لوهانسک و دونتسک در حال گلوله‌باران منطقه است.

«پاولو کریلنکو» فرماندار دونتسک نیز اعلام کرد: شب گذشته، توپخانه سنگین روسیه اسلاویانسک و کراماتورسک در حومه آن را زیر آتش سنگین توپخانه گرفته بود.

وی گفت: گلوله‌باران شدید و آتش توپخانه سنگین است و هیچ منطقه امنی در منطقه دونتسک وجود ندارد.

استان صنعتی دونباس در شرق اوکراین شامل دو منطقه دونتسک و لوهانسک است که بخش مهمی از جمعیت آن، روس‌تبار هستند. مسکو روز گذشته از تسلط کامل بر منطقه لوهانسک خبر داده بود.

بعد از تسلط روسیه بر لیسیچانسک، آخرین سنگر نظامیان اوکراینی در استان لوهانسک، مقام های اوکراینی، اسلاویانسک و کراماتورسک در استان دونتسک را هدف بعدی ارتش روسیه پیش بینی کردند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjJV۵f

**مشکل اروپا برای جایگزینی گاز روسیه

مدیرعامل یکی از سه شرکت بزرگ وارد کننده گاز روسیه با بیان اینکه اروپا در موضوع انرژی، امنیت عرضه را نادیده گرفته است، تاکید کرد اروپا برای جایگزینی گاز مسکو به سه تا چهار سال زمان نیاز دارد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

«اوانجلوس مایتیلینئوس» مدیرعامل شرکت یونانی «مایتیلینئوس»، یکی از سه واردکننده بزرگ گاز طبیعی روسیه، گفت که اروپا برای گذار به گاز طبیعی مایع (LNG) و دستیابی به منابع انرژی جایگزین سه یا چهار سال زمان نیاز دارد.

وی که این اظهارات را در بیست و ششمین میزگرد سالانه دولت اقتصادی بر زبان می آورد، افزود: ما بیش از حد توان، اقتصاد و جوامع را به سمت بحث پایداری سوق داده ایم، اما امنیت عرضه را کاملا نادیده گرفته‌ایم. معنی انرژی امنیت عرضه و بهای آن است. اما در حال حاضر امنیت عرضه وجود ندارد. مایتیلینئوس در عین حال تاکید کرد که اروپا در خطر واقعی امنیت عرضه قرار دارد.

این مدیرعامل شرکت گازی در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: بانک‌های مرکزی اروپا اکنون در وضعیت وخیمی قرار دارند و مجبور شده‌اند در شرایط رکود اقتصادی نرخ بهره را افزایش دهند. وی سپس افزود: من نمی دانم اقتصاد و خانواده‌های اروپایی چگونه با ترکیب تورم بالا، نرخ‌ بهره بالا و افزایش قیمت‌ها کنار می آیند.

میتیلینئوس افزود: ما در حال تسریع روند گذار به انرژی سبز هستیم و در این میان اتحادیه اروپا و کمیسیون هم فشار می آورند، اما برای رسیدن به این امر ۳ تا ۴ سال زمان لازم است.

به گفته این تاجر یونانی، روسیه اهمیت بسزایی برای بخش انرژی اروپا و جهان دارد و وضعیت کنونی اوکراین مشکلات غیرقابل حلی ایجاد کرده‌است.

آتن امسال میزبان بیست و ششمین میزگرد سالانه دولت اکونومیست از تاریخ ۵ تا ۷ ژوئیه (۱۴ تا ۱۶ تیر) است. رهبران جهان، وزرا، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و مدیران اجرایی در این نشست گرد هم آمده‌اند تا درباره موضوع موانع، تحولات و دستاوردهای جهان در حال تغییر گفت‌وگو کنند.

https://irna.ir/xjJV۵T

**صادرات نفتی ونزوئلا ۶۱ درصد افزایش یافت

خبرگزاری رویترز به نقل از داده‌های نفتکش‌ها و شرکت ملی نفت ونزوئلا خبر داد که همزمان با آغاز تحویل محموله‌های نفتی به مشتریان اروپایی، صادرات نفت این کشور آمریکای لاتین در ماه گذشته میلادی ۶۱ درصد رشد کرده است.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

رویترز گزارش داد که آمریکا برای جبران کاهش واردات نفت اروپا از روسیه به صادرات نفت ونزوئلا به قاره سبز چراغ سبز نشان داد. در ماه گذشته شرکت های اِنی ایتالیا و رِسپول اسپانیا جزو اولین مشتریان طلای سیاه این کشور آمریکای لاتین بودند.

شرکت نفت ونزوئلا و همکاران آن در ماه ژوئن به صورت میانگین روزانه ۶۳۰ هزار و ۵۰۰ بشکه نفت خام و سوخت صادر کردند که رشدی ۶۱ درصدی نسبت به ماه پیش و زمان مشابه پارسال داشته است.

داده های بازار نفت نشان می دهد که تقریباً دو سوم صادرات نفتی ونزوئلا روانه بازارهای آسیا شده است. کوبا نیز روزانه حدود ۶۶ هزار و ۴۰۰ بشکه نفت خام و سایر محصولات نفتی را از متحد خود دریافت کرد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز چند روز پیش درخواست مشابهی گفته بود که جامعه جهانی باید تمامی گزینه ها را برای جبران کاهش صادرات روسیه در حوزه انرژی بررسی کند.

https://irna.ir/xjJV۵P

**وزیران امورخارجه کره جنوبی، ژاپن و آمریکا دیدار می‌کنند

منابع آگاه امروز چهارشنبه اعلام کردند ژاپن، کره جنوبی و آمریکا برای دیدار وزیران امورخارجه کشورهایشان این هفته در جزیره بالی اندونزی در جریان اجلاس گروه ۲۰ برنامه ریزی می‌کنند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

این جلسه سه‌جانبه که با محوریت اصلی کره شمالی، میان وزیران امورخارجه ۳ کشور ژاپن، کره جنوبی و آمریکا در حاشیه نشست ۲ روزه  وزیران امورخارجه کشورهای گروه ۲۰ که قرار است از روز پنجشنبه در جزیره بالی اندونزی آغاز شود، برگزار می‌شود.

این مذاکرات نخستین گفت و گوها میان «یوشیماسا هایاشی» وزیر امورخارجه ژاپن، «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا با «پارک جین» همتای کره جنوبی‌شان خواهد بود که در ماه مه به این سمت منصوب شد.  

به علاوه رهبران این ۳ کشور هفته گذشته در حاشیه اجلاس پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مادرید برای  نخستین بار از سال ۲۰۱۷ با یکدیگر دیدار و به تبادل نظر پرداختند.  

https://irna.ir/xjJV۵۷

**عقب‌نشینی از سیاست تحریم؛ آمریکایی‌ها در بخش نفت و گاز ونزوئلا سرمایه‌گذاری می‌کنند

افزایش بهای انرژی در آمریکا منجر به تغییر بسیاری از سیاست های کاخ سفید شده و اکنون تحریم های واشنگتن بر کشورهایی همچون ونزوئلا بازخورد معکوس خود را بر بخش اقتصادی نشان داده به طوری که امروز قصد سرمایه گذاری در بخش انرژی در این کشور واقع در آمریکای لاتین را دارد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

خبرگزاری رویترز از مبدا «هیوستون» تگزاس گزارش داد: دو شرکت آمریکایی «گرامرسی فاندز منجمنت»  (Gramercy Funds Management) و «اتمز گلوبال انرژی» (Atmos Global Energy) روز گذشته اعلام کردند که قصد سرمایه گذاری مشترک در بخش کشف و تولید نفت و گاز در ونزوئلا دارند درحالی که این کشور آمریکای لاتین سال ها از سوی آمریکا مورد تحریم بوده و شرکت های نفتی مجاز به سرمایه گذاری در بخش انرژی آن نیستند.

براساس این گزارش، این دو شرکت آمریکایی قصد همکاری با شرکت ونزوئلایی «انتلکترا گروپ»  (Inelectra Group) مستقر در کاراکاس را دارند که سهم عمده ای از پروژه های نفتی در «خلیج پاریا»  (Gulf of Paria)  واقع در سواحل شرقی ونزوئلا را دارد، در سال ۲۰۰۱ نفت دراین منطقه از ونزوئلا کشف شد.

ممنوعیت سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در ونزوئلا
در ادامه این گزارش آمده است: شرکت های آمریکایی از انجام همکاری های تجاری  و سرمایه گذاری با شرکت نفت دولتی «پی دی وی اس ای» (PDVSA) ونزوئلا منع شده اند، سیاستی که از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ اعمال و در دوره ریاست جمهوری جو بایدن همچنان ادامه دارد.

به نوشته رویترز، دو شرکت آمریکایی حاضر به ارائه جزئیات و میزان سرمایه گذاری در ونزوئلا نشده اند، اما سخنگویان هردو شرکت اعلام کردند که انجام هرگونه  اقدامی دراین زمینه منوط به تصویب دولت های آمریکا و ونزوئلا است.

سرمایه گذاری نفتی در ونزوئلا به نفع آمریکا در شرایط کنونی است

«مت مالونی» یکی از شرکای حاضر در بخش سرمایه گذاری شرکت گرامرسی واقع در ایالت « کنِتیکت » آمریکا در این باره به رویترز گفت:  اقدام های (سرمایه گذاری) نفتی  به سود منافع آمریکا و منطقه بوده و باعث پایین آمدن بهای سوخت می شود که  به نفع اقتصاد و مصرف کنندگان آمریکایی خواهد بود.

https://irna.ir/xjJV۵S

**دستگیری سرکرده معروف داعشی و ۴ تروریست خطرناک در عراق

سرلشکر «یحیی رسول»، سخنگوی فرمانده نیروهای مسلح عراق از دستگیری ۵ تروریست خطرناک از جمله «ابوعلی بغداد» یکی از سرکرده های معروف داعش در چند استان این کشور خبر داد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

سخنگوی فرمانده نیروهای مسلح عراق در گفت و با گو با خبرگزاری رسمی «اینا» اعلام کرد که در اجرای دستورات «مصطفی الکاظمی»، فرمانده کل نیروهای مسلح، بر تداوم عملیات ویژه علیه بقایای تروریسم، دستگاه  مبارزه با تروریسم در چند عملیات مهم عناصر اصلی و سرگردگان داعش را دستگیر کردند.

وی گفت که در این راستا نیروهای مبارزه با تروریست با انجام عملیاتی ویژه در بغداد، یکی از سرکردگان  داعش معروف به «ابوعلی بغداد» عامل اجرای چندین جنایت علیه شهروندان و نیروهای نظامی را دستگیر کردند.

سرلشکر رسول افزود که ۴ تروریست دیگر نیز در عملیات ویژه استان‌های «الانبار، کرکوک، صلاح الدین و سلیمانیه» توسط دستگاه مبارزه با تروریسم و نیروهای آسایش در اقلیم کردستان عراق دستگیر شدند.

وی تاکید کرد که دستگاه مبارزه با تروریسم با عزم راسخ و در همکاری با دیگر نهادها و سازمان نظامی و امنیتی مصمم به حفاظت از ملت عراق و پاکسازی کشور از لوث وجود گروه های تروریستی است.

بقایای عناصر داعش با وجود شکست سال ۲۰۱۷ این گروه، همچنان در برخی مناطق دوردست استان‌های شمالی، غربی و شرقی عراق همچنان فعال هستند و هر از چندی در این مناطق دست به اقدام‌های تروریستی و ناامنی می‌زنند.

در مقابل، نیروهای نظامی و امنیتی عراق هنوز برای پاکسازی کامل این مناطق از وجود عناصر تروریستی تلاش می‌کنند.


https://irna.ir/xjJV۷g

**چین: علاقمند به تقویت همکاری راهبردی با روسیه هستیم

وزارت امورخارجه چین اعلام کرد معاون وزیر امورخارجه چین با سفیر روسیه در پکن دیدار و بر سر مسائل همکاری‌های دوجانبه در آینده ابراز امیدواری کردند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای از دیدار «ما ژائوشو» معاون وزیر امورخارجه و «آندری دنیسوف» سفیر روسیه در پکن خبر داد.

«ما ژائوشو» در سخنانش گفت چین تمایل به تقویت همکاری‌های راهبردی با روسیه و تحکیم همکاری‌ در چارچوب‌های چندجانبه از جمله سازمان ملل متحد دارد.  

سفیر روسیه در چین نیز خاطرنشان کرد روسیه به تقویت ارتباطات با چین برای پیشرفت و بهبود روابط دوجانبه خواهد پرداخت.  

 آندری دنیسوف  همچنین امروز در گفت و گو با کانال تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفت: چین از تلاش های ائتلاف آتلانتیک شمالی(ناتو) برای اشاعه نفوذ خود به منطقه آسیا-اقیانوس آرام نگران است.

این دیپلمات ارشد روسیه افزود: «تمایلات ناتو برای ورود به ماوراء محدود جغرافیایی اعلام شده ناتو در زمان تأسیس آن، و بویژه به آن سوی اروپا، مشخصا، فرای اروپای غربی و اشاعه آنچه که در چین «چنگ ها» می نامند، به منطقه آسیا-اقیانوس آرام بویژه موجب نگرانی می شود.

به گفته دنیسوف، اینها شرایطی غیر قابل قبول برای چین هستند و پکن می کوشد این نیات را افشا کند و به سایر کشورهای منطقه آسیا-اقیانوس آرام نیز توضیح بدهد. روسیه با این رویکرد چین هم‌نظر است.

ناتو هفته گذشته، در جدیدترین  سند «مفهوم استراتژیک» که هر  ۱۰ سال یک بار منتشر می‌شود، چین را به عنوان منبع «چالش‌های سیستمی» برای امنیت حوزه «یورو-آتلانتیک» معرفی کرده و از همکاری پکن و مسکو در تضعیف ارزش‌ها و منافع کشورهای ناتو انتقاد کرد.

https://irna.ir/xjJV۹k

**لاوروف خواستار مشارکت جهانی برای حفاظت از قوانین بین‌الملل شد

وزیر خارجه روسیه با یادآوری شرایط پیچیده جهانی در این مقطع از تاریخ، خواستار مشارکت جهانی برای حفاظت از قوانین بین‌الملل شد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

«سرگئی لاوروف» امروز طی نشستی با حضور همتای ویتنامی خود در هانوی، پایتخت این کشور با اشاره به این موضوع که جهان به شکل پیچیده‌ای در حال حرکت به سمت تکامل است، خواستار مشارکت همگانی برای حفاظت از حقوق بین‌الملل شد.

در شرایطی که دولت‌های غربی، روسیه را به خاطر شروع عملیات ویژه در اوکراین به نقض حقوق بین‌الملل متهم می کنند، مسکو این اقدام را دفاع از خود در مقابل گسترش ناتو به سمت مرزهایش اعلام کرده است. کرملین نیز دولت‌های غربی را به مداخله در امور جمهوری‌های سابق شوروی در اروپای شرقی و در همسایگی روسیه متهم کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد. درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

در این نشست، وزیر خارجه روسیه، ویتنام را یک شریک کلیدی روسیه در اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آسه‌آن) ارزیابی کرد و افزود: روابط مسکو و هانوی تاریخی است و به تلاش دو ملت برای رسیدن به عدالت برمی‌گردد.

ویتنام و روسیه روابط نزدیکی دارند که به دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق بازمی‌گردد. هانوی از جمله کشورهایی است که عملیات ویژه روسیه در اوکراین را محکوم نکرده‌است.

سفر وزیر خارجه روسیه به ویتنام به مناسبت دهمین سالگرد امضای قرارداد همکاری فراگیر راهبردی بین دو کشور صورت گرفت. قرار است لاوروف برای شرکت در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰، از ویتنام به اندونزی سفر کند.

https://irna.ir/xjJVb۴

**ترکیه بار دیگر شمال عراق را بمباران کرد

بمب افکن های ترکیه استان دهوک واقع در شمال عراق را به بهانه مبارزه با تروریسم دوباره بمباران کردند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

جنگنده‌ - بمب افکن های ارتش ترکیه صبح امروز (چهارشنبه) منطقه «امیدی» در استان دهوک در شمال عراق را به شدت هدف حمله هوایی قرار دادند.

حملات ترکیه به شمال عراق به بهانه مبارزه با عناصر پ.ک.ک با وجود هشدار چند باره مقامات عراق، همچنان ادامه دارد.

ترکیه از ۱۸ آوریل (حدود ۷۰ روز پیش) دور جدید حمله به شمال عراق را به بهانه تعقیب و سرکوب عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) آغاز کرده است.

عمده این حملات بر مناطق «متینا»، «الزاب» و «أفشین ـ باسیان» در اقلیم کردستان عراق متمرکز شده است؛ هرچند ترک ها حملاتی هم به مناطق دیگر مانند سنجار در استان نینوا انجام داده اند.

حملات اخیر ترکیه به شمال عراق، به کشته شدن شماری از غیرنظامیان عرای از جمله یک کودک منجر شد.

بغداد حملات ترکیه را مصداق «تجاوزگری» به خاک عراق خوانده و خواستار خروج نظامیان این کشور از شمال عراق شده‌ است.

در ماه‌های اخیر و با تشدید حملات ترکیه با شمال عراق در قالب عملیات معروف به «پنجه قفل»، برخی گروه‌های عراقی در صدد «مقابله به مثل» برآمده در مقیاس محدودتر به این حملات ترکیه واکنش نشان داده‌اند.

دولت و مقام‌های عراقی تاکنون بارها از ترکیه خواسته‌اند که به اشغالگری خود در شمال عراق پایان داده و نیروهای خود را خارج کند.

آنها همچنین حملات هوایی و توپخانه‌ای مکرر ارتش ترکیه به شمال عراق را نقض حاکمیت کشورشان دانسته و خواهان پایان دادن به آن شده‌اند.

«مقاومت مردمی کردها» اخیرا پایگاه ترکیه را در منطقه شالدیز استان دهوک در شمال عراق هدف قرار داده‌اند.

https://irna.ir/xjJVdR

**تشدید بحران در کابینه جانسون/۱۱ عضو دولت استعفا دادند

در ادامه اعتراض‌ها به عملکرد دولت بوریس جانسون، تاکنون یازده تن از کابینه استعفا داده و زمینه برای برکناری نخست‌وزیر انگلیس در حال فراهم شدن است.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

دومینوی استعفا در کابینه دولت بوریس جانسون از عصر دیروز (سه‌شنبه) حوالی ساعت ۱۸ پس از کناره‌گیری «ریشی سوناک» وزیر دارایی و «ساجد جاوید» وزیر بهداشت انگلیس آغاز شد.

کمتر از یک ساعت بعد اندرو موریسون نماینده دولت انگلیس در امور تجارت با مراکش و نیم ساعت بعد بیم افولامی معاون دبیر حزب حاکم محافظه‌کار استعفا دادند. این روند تا حوالی ساعت ۲۳ ادامه داشت و در این مدت معاونین وزرای ایرلند شمالی، ولز، بهداشت و حمل و نقل از مقام‌های خود کناره‌گیری کردند. نماینده ویژه دولت در امور تجارت با کنیا هم در فهرست کارکنان مستعفی دیشب دیده می‌شود.

گفتنی است که طبق رویه، معاونین وزرا نیز از سوی نخست وزیر انتخاب می‌شوند.

بوریس جانسون دیشب جانشین وزرای بهداشت و دارایی را تعیین کرد تا به این ترتیب کابینه ترمیم شود. او همچنین برای اینکه خود را بر اوضاع مسلط نشان دهد در نامه‌ای به دو وزیر مستعفی از خدمت آن‌ها در دولت تقدیر کرد.

اما اعتراض ها به صبح امروز هم کشیده شد و معاونین وزرای حمل و نقل و آموزش استعفا دادند. حوالی ساعت ۸ صبح لورا تروت معاون وزیر حمل و نقل و به فاصله ۲۰ دقیقه بعد ویل کوینس معاون وزیر آموزش انگلیس از مقام خود کناره‌گیری کردند.

کوینس یکی از عناصر وفادار به جانسون شناخته می‌شد که استعفای او نشانگر عمق بحران و شکاف در دولت بشمار می‌رود.

فشارها برای کناره‌گیری جانسون از قدرت پس از آن شدت گرفته است که او دیشب (سه‌شنبه) در مصاحبه‌ای اعتراف کرد نباید «کریس پینچر» نماینده مجلس را به عنوان معاون رئیس مجلس در ماه فوریه منصوب می‌کرد. کریس پینچر متهم است که هفته پیش دو مرد را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

کوینس صبح دیروز از موضع نخست وزیر در پرونده آقای پینچر حمایت کرد. اما پس از اعترافات جانسون، او در استعفانامه خود نوشت که از اظهارات خود متاسف است.

هم زمان با نگارش این خبر، رابین والکر معاون وزیر آموزش در امور مدارس نیز از مقام خود کناره‌گیری کرد و به نظر می رسد که این روند در ساعات آینده ادامه یابد.

ناظران معتقدند که حضور جانسون در قدرت به شمارش افتاده و بعید است که او تا آخر امسال در داونینگ استریت دوام بیاورد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب کارگر به رهبری کی‌یر استارمر از محبوبیت نسبتا بالایی برای پیروزی در انتخابات پارلمانی برخوردار است.

یافته‌های موسسه نظرسنجی بریتین پردیکت نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات حزب کارگر موفق خواهد شد تا به راحتی ۳۰۶ کرسی مجلس را تصاحب کند. در مقابل پیش‌بینی می‌شود که حزب محافظه کار ۱۲۰ کرسی پارلمانی را از دست خواهد داد و شکست سنگینی را متحمل شود.

بر اساس نظرسنجی موسسه یوگوو هم ۵۴ درصد از کسانی که در انتخابات سال ۲۰۱۹ به حزب جانسون رای دادند خواستار استعفای او از قدرت هستند. این درحالیست که ۶۹ درصد از انگلیسی‌ها خواستار استعفای نخست وزیر و فقط ۱۸ درصد طرفدار او هستند.

گمانه‌زنی‌ها درباره جایگزین جانسون هم آغاز شده و نام افرادی چون جرمی هانت وزیر اسبق بهداشت، بن والاس وزیر دفاع، لیز تراس وزیر امور خارجه و ریشی سوناک وزیر دارایی به عنوان گزینه‌های احتمالی دیده می‌شود.

«کی‌یر استارمر» رهبر حزب رقیب دولت جانسون در واکنش به تحولات اخیر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده و معتقد است که دولت در آستانه سقوط است. جانسون تاکنون دربرابر این پیشنهاد مقاومت و تاکید کرده است که انتخابات باید در تاریخ مقرر برگزار شود. انتخابات بعدی در انگلیس برای ۲ «می» ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است.

ناظران معتقدند که دوره صدارت جانسون سر آمده و زمان زیادی در قدرت دوام نخواهد آورد. «آنتونی سلدون» مورخ برجسته انگلیسی گفت تصور اینکه بوریس جانسون می‌تواند با توجه به شکست محافظه‌کاران در انتخابات میان‌دوره‌ای و «نارضایتی ‌های عمومی علیه او» به عنوان نخست‌وزیر در قدرت بماند، «توهم است».

تحلیل بیشتر رسانه‌های انگلیس هم این است که رفتن او یک موضوع قطعی است و از مرحله شاید و اگر به «چه زمانی» رسیده است.

https://irna.ir/xjJVfZ

**رئیس کمیسیون اروپا زنگ خطر قطع کامل گاز روسیه را به صدا در آورد

اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا امروز چهارشنبه درباره خطر قطع کامل گاز روسیه هشدار داد و گفت اتحادیه اروپا به طرح های اضطراری برای آمادگی جهت قطع کامل گاز روسیه نیاز دارد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر، نوشت: اتحادیه اروپا تاکنون تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده که شامل برخی منابع انرژی می شود اما فون در لاین گفت لازم است اتحادیه اروپا برای شوک ناشی از اختلال در واردات گاز از مسکو آماده باشد.

فون در لاین طی سخنانی در پارلمان اروپا مستقر در شهر استراسبورگ فرانسه، گفت: ما امروز نیاز داریم برای اختلال بیشتر در عرضه گاز و حتی قطع کامل عرضه گاز روسیه آماده باشیم.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز دوشنبه با ابراز حمایت از پیوستن اوکراین به این اتحادیه گفت این کشور اکنون یکی از ما به شمار می‌آید.

وی پیشتر خبر مسدود شدن دارایی های روسیه در اتحادیه اروپا و قطع دسترسی این کشور به بازارهای مالی اروپا را اعلام کرده بود.

این مقام کمیسیون اروپا گفته بود ما می دانیم که میلیون ها روس خواهان جنگ نیستند، اما پوتین زمان را به دوران امپراتوری روسیه بازگردانده و آینده مردم روسیه را به مخاطره افکنده است.

https://irna.ir/xjJVgx

**وقتی فرانسه عُرف دیپلماتیک را زیر پا می‌گذارد!

انتشار فایل گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با همتای روس خود در تلویزیون ملی فرانس ۲، اگر نگوییم اقدامی عجیب و کم‌سابقه، می‌توان آن را حرکتی خلاف آداب دیپلماتیک و زیر پا گذاشتن  خط قرمزهای جهان سیاست ارزیابی کرد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

روزنامه پرشمارگان لو فیگارو روز چهارشنبه این فایل صوتی ۹ دقیقه‌ای را مکالمه‌ای "بسیار پرتنش" بین امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین معرفی کرده است.

بر اساس این گزارش، شبکه فرانس ۲ که زیرمجموعه شبکه دولتی تلویزیون فرانسه است، در مستندی که روی آنتن برد، به اقدامات و تلاش‌های به اصطلاح میانجیگرایانه مکرون برای جلوگیری از تشدید درگیری در اوکراین می‌پردازد.

این اقدام شبکه تلویزیون ملی فرانسه، انتقاد وزیر امور خارجه روسیه را به دنبال داشته و سرگئی لاوروف در سفر امروز خود به ویتنام آن را خلاف آداب دیپلماتیک ارزیابی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: آداب دیپلماتیک امکان درز یک جانبه [اینچنین فایل] ضبط ‌شده‌ای را نمی‌دهد.

لاوروف با تاکید بر اینکه روسیه از محتوای منتشر شده، شرمگین نیست، افزود: روسیه نباید از محتوای گفت‌وگو بین ۲ رهبر خجالت بکشد؛ ما همواره مذاکرات خود را به شکلی انجام می‌دهیم که هرگز شرمنده نباشیم.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما همیشه آنچه فکر می‎‌کنیم، به زبان می‌آوریم و آماده پاسخگویی به سخنان و توضیح موضع خود هستیم.

به نظر می‌رسد که این اقدام تلویزیون دولتی فرانسه در بحبوحه بحران‌های مختلف اقتصادی و سیاسی دولت مکرون، راهبرد جدید الیزه برای فرار رئیس جمهور از سیل انتقادات داخلی و راهکاری برای بازسازی چهره این دولت در بین هم‌پیمانانش در جنگ اوکراین باشد.

روزنامه لو فیگارو چندی پیش اعلام کرده بود که تاکنون حدود ۲۰ گفت‌وگوی تلفنی بین روسای جمهور فرانسه و روسیه در زمینه جنگ در اوکراین برقرار شده است.

https://irna.ir/xjJVhM

**طالبان در دوراهی هند و پاکستان

دولت حاکم بر افغانستان (طالبان) مدتی است در پی کسب مشروعیت از جامعه بین الملل می کوشد برای رفع نیازهایش، با کشورهای منطقه از جمله هند ارتباط برقرار کند در عین حال که نمی خواهد رابطه سنتی خود با پاکستان را که از قضا دشمنی دیرینه ای نیز با هند دارد، خدشه دار کرده باشد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

اگرچه دولت تازه تاسیس و هنوز رسمیت بین المللی نیافته طالبان به خوبی می داند که از زمان پیدایش دو کشور هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷ در منطقه جنوب آسیا،  همواره منازعاتی در روابط این دو کشور وجود داشته و نتیجه آنها شکل‌گیری سیاست حفظ تعادل و رقابتی بوده است که در بسیاری موارد به برهم خوردن موازنه قدرت میان این دو کشور بود، با این وجود می خواهد در این برهه از زمان از این معادله قدرت در جنوب آسیا به بهترین نحو سود ببرد.

آنچه که امروزه برای دولت طالبان به ویژه در این ۱۰ ماه بعد از استقرار در کابل از اهمیت حیاتی برخوردار بود این است که برای تسریع در روند مشروعیت پذیری بین المللی، از کشورهای منطقه استفاده کند و برای نیل به هدف از ایجاد رقابت بین رقبای منطقه ای نیز ابایی ندارد.

گروه طالبان که در ماه اوت (مرداد) گذشته با خروج مفتضحانه امریکا و نیروهای ائتلافی آن در افغانستان به قدرت رسید، در این ۱۰ ماه تنها به چهار کشور روسیه، پاکستان، چین و جمهوری ترکمنستان سفرای خود را  فرستاد اما حتی این کشورها نیز حاضر نشدند برای حاکمان جدید افغانستان رسمیت دیپلماتیک قائل شوند.

از یک سو دولت طالبان به راحتی می داند به تازگی شکاف هایی بین کابل و اسلام آباد به عنوان رقیب دولت هند بر سر گروه تحریک طالبان (تی تی پی) پاکستان به وجود آمده و لذا برای جلب نظر مجدد رهبران پاکستان که زمانی موجد خود طالبان بودند، این بار از دهلی نو خواست ۸ دیپلمات خود را برای راه اندازی سفارت و کنسولگری های هند در شهرهای مختلف افغانستان به این کشور اعزام کند.

دولت طالبان ضمن درخواست راه اندازی سفارت هند، از دهلی نو خواست اقداماتی حمایتی دیگری از جمله راه اندازی پروازهای تجاری و اعطای بورس های تحصیلی به افغان ها را نیز در دستور کار قرار دهد، کمک هایی که تاکنون به دلیل عدم به رسمیت شناخته شدن این دولت از سوی جامعه جهانی از آنها محروم هست. به همین دلیل هم هست که به جلب حمایت های سیاسی هند چشم دوخته است.
از وی دیگر طالبان می داند پاکستان قطعا بر سر راه روابط اش با هند مشکل ایجاد خواهد کرد. چون همه به خوبی می دانیم فروپاشی دولت ظاهر شاه در افغانستان طی دهه ۱۹۸۰ و جنگ های داخلی دهه ۱۹۹۰ زمینه ظهور طالبان را با حمایت پاکستان، عربستان سعودی و آمریکا فراهم کرد و اسلام آباد تاکنون از طریق افزایش نفوذ خود در افغانستان تلاش می‌نمود موازنه قدرت با هند را همچنان در سطح منطقه جنوب آسیا حفظ کند که تا حدود زیادی در این امر موفق نیز بود.

در هر حال دولت طالبان بارها خواستار عادی سازی روابط با هند شد و اگرچه هند نیز تاکنون رسما بطور سیاسی جواب این درخواست را نداده است، اما دیدار ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) یک هیات دیپلماتیک هندی با امیرخان متقی، سرپرست وزارتخارجه دولت طالبان در کابل گمانه زنی ها برای علاقه شدید دهلی نو برای بازگشتایی سفارت در کابل را تایید کرد.

اگرچه این هیات بعد از ۱۰ ماه از استقرار طالبان به کابل آمد، اما از دو سال قبل نیز دیدارهای محرمانه و محدودی میان طالبان و سفارت هند صورت گرفته بود. اما این بار با ورود این هیات هندی به کابل "انس حقانی" و "محمد یعقوب" دو مقام ارشد طالبان با رسانه های هندی صحبت کردند و از دهلی نو خواستند فعالیت سفارت خود در کابل از سر بگیرد.

ملایعقوب در این دیدار عنوان کرد که طالبان علاقمند به همکاری نظامی و استراتژیک با هند است و برای دستیابی به این هدف سفارت آنها در کابل باید بازگشایی شود. ناگفته نماند که ملا یعقوب پسر ملا عمر بنیانگذار طالبان است که قبلا در سال ۱۹۹۶ دولت هند را مجبور کرده بود از افغانستان خارج شود و بعدها پس از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ بود که هند توانست بار دیگر به افغانستان برگردد.
در این بین رهبران پاکستان در واکنش به این تقریب روابط میان هند و طالبان، بارها نارضایی خود را از این موضوع اعلام کردند، تا جایی که سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته بود که راضی نیست کشوری نقش یک خراب کار را در بازی کند که منظورش هندی ها بود.
حتی یکی دیگر از مقامات پاکستانی گفته بود که بازگشتایی سفارت هند در کابل مشکلی برای ما ایجاد نمی کند، اما راه اندازی کنسولگری های هند در مناطق مرزی افغانستان با پاکستان مشکل ساز خواهد بود. به همین دلیل تحلیلگران تردید دارند از اینکه آیا طالبان با ابراز تمایل برای ایجاد ارتباط با هند روابط خود با پاکستان را قطع کرده است یا خیر؟
پاکستان که تاکنون منتظر ایفای یک نقش جدید، مهم و با نفوذ غالب در افغانستان بود و تاکنون به ویژه بعد از اسقرار مجدد طالبان در کابل نتوانست به این هدف دست یابد، این بار به دلیل روابط دیرینه خود پشتون های افغانستان که طالبان نیز عضوی از آنها هستند و همچنین به دلیل مسائل امنیتی منطقه نمی خواهد روابط دوستانه ای بین دهلی نو و کابل برقرار شود. به همین دلیل حضور پشتون ها در افغانستان برای پاکستانی همچنان بسیار مهم است و به این آسانی آن را رها نخواهد کرد.

به همیت دلیل تحلیلگران دیدار اخیر رهبران طالبان با هیات دیپلماتیک هندی را بسیار مهم ارزیابی می کنند چون نشان از چرخش چندین دهه ای سیاست های طالبان به سمت هند به عنوان رقیب پاکستان است. در واقع این ابراز تمایل طالبان برای ایجاد رابطه با هند نشان می دهند که پاکستان دیگر آن نفوذ معنوی قبلی خود در افغانستان تحت رهبری طالبان را از دست داده است.
این همه در حالی است که دهلی نو سال ها از طالبان به عنوان نیروی نیابتی کشور همسایه و رقیب پاکستان یاد می کرد. از قضا اخیرا تنش میان طالبان و پاکستان پس از اینکه دولت سرپرست طالبان اجازه تاسیس پایگاه های نظامی به تحریک طالبان پاکستان را در خاک خود داد، افزایش یافت.

در هر صورت هرگونه نفوذ هند در افغانستان، پاکستان را نگران می کند. پاکستان بارها هندی ها را متهم کرده بود که از طریق خاک افغانستان سعی دارند با تقویت گروه تحریک طالبان این کشور و حتی بلوچ های پاکستان آنها را برای دردسرآفرینی بیشتر برای پاکستان تحریک کنند. به همین دلیل روابط پاکستان با طالبان بعد از روی کار آمدن مجدد این گروه در کابل در ۱۵ ماه اوت (۲۴ مرداد) گذشته رو به سردی گرایید.

از یک سوی، سال ها بود که تحریک طالبان نیز با طالبان ارتباطی نداشتند تا اینکه بعد از روی کار آمدن مجدد طالبان در کابل طالبان به تحریک طالبان اجازه دادند تا در مناطقه شرق افغانستان بیشتر در استان "کُنَر" اروگاه های آموزشی تاسیس کنند. بعد از این بود که پاکستان به پایگاه های تی تی پی حمله کرد و غیرنظامیان زیادی را هم به کشتن دادند.

بعد از آن در ماه آوریل (فروردین) با حملات هوایی پاکستان به کنر خشونت ها بیشتر شد. البته طی ۵ هفته اخیر تحریک طالبان به مذاکرات آتش بس با پاکستان روی آورد. چرا که هدف بعدی آنها برای حمله به استان پنجاب بود. البته هنوز از نتیجه مذاکرات صلح خبر دقیقی منتشر نشده و تاکنون این اقدامات هیچ تاثیری در بهبود این روابط نداشته است.

https://irna.ir/xjJSbW

**کیسینجر: جهان به رهبران بهتری نیاز دارد

هنری کیسینجر مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه پیشین دولت‌های آمریکا، اکنون در سن ۹۹ سالگی نگران اوضاع کشورش و جهان است و می گوید جهان به رهبران بهتری نیاز دارد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

کیسینجر در کتاب جدیدی، چهره ۶ رهبر را که تغییرات پر فراز و نشیبی را پس از جنگ جهانی دوم مدیریت کرده اند، ترسیم کرده است.  

 وی در کتاب خود با عنوان «رهبری: ۶ مطالعات در استراتژی جهان»، از رهبرانی سخن می گوید که از مرحله چالش های بزرگ گذر و به برقراری نظم جهانی جدیدی در قرن بیستم کمک کرده اند. این رهبران عبارتند از کنراد آدناور از آلمان غربی، شارل دوگل از فرانسه، ریچارد نیکسون از آمریکا، انور سادات از مصر، لی کوآن یو از سنگاپور و مارگارت تاچر از انگلیس.

کیسینجر تاکید کرد که رهبران انفرادی، در مشاهده مسیر پیش رو و دنبال کردن آن گاهی با هزینه گزاف، حیاتی عمل کردند. شارل دوگل به واسطه جنگ به تبعید فرستاده شد، انور سادات ترور شد و همه در زمان خود تفرقه افکن بودند.  

کیسینجر با این ۶ رهبر که اکنون همگی فوت کرده اند، در تعامل بود. کیسینجر در دوره ریاست جمهوری نیکسون، شخصیتی بحث برانگیز بود که اگرچه از سوی نظریه پردازان برجسته مورد تحسین قرار می گرفت، اما منتقدان وی را به دلیل پیامدهای سیاست هایش، یک جنایتکار جنگی می شناختند.

از آن زمان به بعد، روسای جمهوری و سیاستگذارانی که در میانشان دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه فعلی این کشور هستند، با وی مشورت کرده اند.

زمانی که نیکسون در سال ۱۹۶۹ قدرت را در اختیار گرفت، کیسینجر در پستی در کاخ سفید منصوب شد. مخالفت ها با جنگ ویتنام رو به افزایش بود و کشور به واسطه ترور جان اف کندی رئیس جمهوری وقت، رابرت اف کندی نامزد ریاست جمهوری و مارتین لوترکینگ جونیور و مالکوم ایکس رهبران حقوق مدنی دچار تنش شده بود.

کیسینجر تشابهاتی در چالش های بین المللی آن زمان و زمان حاضر می بیند. وی در کتاب خود نوشت: بار دیگر، این داستانی است که ابتدا اعتماد به نفس بالایی ایجاد می کند و سپس این افزایش بیش از حد باعث ایجاد شک و تردید در خود می شود. بار دیگر، در تقریبا هر منطقه ای از جهان، ایالات متحده با چالش های درهم تنیده ای در ارتباط با راهبردها و ارزش خود روبه رو است.

وی هشدار داد: این مساله منجر به تجدید پتانسیل برای رویارویی فاجعه آمیز شده است.

در ارتباط با مساله اوکراین باید گفت که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری این کشور، طرح کیسینجر برای واگذاری قلمرو به روسیه را رد کرده است.

کیسینجر در این رابطه گفت: چالش های زمان حال، کمی بدتر از آن زمان است. زیرا آن زمان، منتقدان ما بخشی از یک سیستم بودند، آنچه اکنون روی می دهد، بحث درمورد شایستگی آمریکاست اینکه آیا آمریکا و چه نوع آمریکایی ارزشش را دارد که سیاست را مدیریت کند. این مساله، گفت و گوها را از آنچه آن زمان در مورد مباحث داخلی بود، سخت تر می کند.

کیسینجر به رویکرد نیکسون در زمینه سیاست خارجی اعتبار می دهد که شامل تعامل با چین، تنش زدایی با اتحاد جماهیر شوروی و دیپلماسی رفت و برگشت در خاورمیانه بود.

دوره دوم ریاست جمهوری نیکسون به دلیل رسوایی واترگیت کوتاه شد که در سال ۱۹۷۴ وی را مجبور به استعفا کرد.

کیسینجر در مورد واترگیت گفت: به نظر من، آن یک فاجعه و حماقت بود. من واقعا فکر نمی کنم که نیکسون دستور آن را داده بود، اما شرایطی را خلق کرد که به واسطه آن، آن مساله رشد کرد. واترگیت خود یک تخلف کوچک بود، اما ممانعت از اجرای عدالت از سوی رئیس جمهوری، امری که نباید باشد، دلیلی برای سقوط وی بود.

کیسینجر پس از یک عمر فعالیت در امور دیپلماتیک، رهبران فعلی را با ذکر نام مورد انتقاد قرار نمی دهد. وی در کتاب خود هرگز به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اشاره ای نمی کند و تنها دو بار از دولت ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا یاد  می کند.

وی در عوض تاکید کرد که قصد دارد از رهبران در گذشته درس های تاریخی بگیرد. آنها در برخی ویژگی ها مشترک بودند. همگی در شروع، فروتنانه بودند، همگی با خلوت و تنهایی، راحت بودند و جملگی جسارت را در آغوش می کشیدند.

آیا کیسینجر نگران است رهبرانی که او می گوید آمریکا و جهان به آن نیاز دارند، به موقع ظهور نکنند؟

وی در پاسخ به این مساله گفت: البته. اما وی پیش بینی کرد که رهبران جدید همچون گذشته با چالش روبه رو خواهند شد.

کیسینجر افزود: من روی این واقعیت حساب می کنم که برخی رهبران برای انجام این کار قد علم می کنند. وقتی این اتفاق بیفتد، آن وقت مردم می گویند این همان چیزی بود که ما واقعا می خواستیم. 

https://irna.ir/xjJVky

**سایه اختلاف‌های ناشی از جنگ اوکراین بر نشست گروه ۲۰

آسوشیتدپرس نوشت: وزیران خارجه بزرگ‌ترین کشورهای جهان، این هفته درحالی در اندونزی گرد هم می‌آیند که این نشست ممکن است به جای ایجاد اتفاق‌نظر، موجب تشدید اختلاف ها درباره جنگ اوکراین شود.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

خبرگزاری غربی آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: آنتونی بلینکن، سرگئی لاوروف و وانگ یی وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه و چین قرار است در نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ در بالی اندونزی حاضر شوند. این نشست مقدمه نشست سران گروه ۲۰ در همین مکان در ماه نوامبر خواهد بود.

این رسانه انگلیسی‌زبان با اشاره به اینکه از ماه ژانویه تاکنون، لاوروف و بلینکن دیداری نداشته اند، خاطرنشان کرد: هنوز نشانه‌ای مبنی بر احتمال دیدار دوجانبه وزیران خارجه آمریکا و روسیه در حاشیه نشست بالی وجود ندارد اما به هر حال، حتی اگر چنین دیداری هم صورت نگیرد، احتمال رخ دادن بحث‌های چالشی غیرمستقیم بین دو وزیر خارجه درباره جنگ اوکراین وجود دارد.

این رسانه در ادامه به تیرگی روابط پکن و واشنگتن به خاطر روابط دوستانه با مسکو اشاره کرد و نوشت: وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه از دیدار دوجانبه بلینکن با وانگ یی در حاشیه نشست وزیران خارجه گروه ۲۰ خبر داد.

آسوشیتدپرس نوشت: برعکس نشست اخیر سران ناتو و دیگر  نشست های مشابه، بلینکن در نشست گروه ۲۰ با دیپلمات‌هایی مواجه خواهد شد که نسبت به رویکرد ایالات متحده و تاثیرات این رویکرد بر منافع کشورهایشان نگران هستند.

این رسانه غربی به افزایش خرید نفت از روسیه توسط هند، بعد از شروع جنگ اوکراین اشاره کرد و نوشت: براساس گفته مقام های آمریکایی، بلینکن در بالی، علاوه بر همتای چینی با دیگر همتایان خود از کشورهایی دیدار خواهد داشت که مثل هند، با غرب در محکوم کردن کرملین به خاطر جنگ اوکراین همراه نبوده اند و در شرایطی که آمریکا و اروپا دنبال قطع درآمدهای نفتی روسیه هستند، خرید نفت از این کشور را افزایش داده‌اند.

آسوشیتدپرس نوشت: از زمان شروع جنگ اوکراین در ماه فوریه تاکنون، مقام های آمریکایی از دیدار با همتایان روس خود خودداری کرده‌اند و وزارت خارجه آمریکا در شرایطی از دیدار بلینکن با وانگ خبرداده که درباره دیدار احتمالی با لاوروف سخنی به میان نیاورده‌است. وزارت خارجه آمریکا تنها به این توضیح بسنده کرد که نشست رسمی بین بلینکن و لاوروف در بالی اتفاق نخواهد افتاد.

جنگ اوکراین مرزبندی بین متحدان آمریکا و متحدان روسیه را پررنگ‌تر کرده و یادآور دوران جنگ سرد و تقسیم جهان به بلوک شرق و غرب است. از آنجا که پکن، عملیات ویژه روسیه در اوکراین را محکوم نکرد رویکرد غرب در قبال چین نیز خصمانه شده و تنش‌ها بین پکن و غرب به ویژه در مورد تایوان روبه افزایش است.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد. درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjJVmv

**توافق برای تمدید آتش بس در یمن

نمایندگان طرف‌های درگیر عضو کمیته هماهنگی نظامی در یمن با تجدید تعهد خود مبنی بر توقف تمام عملیات و فعالیتهای‌ نظامی در داخل و خارج یمن با تمدید آتش‌بس فعلی موافقت کردند.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

روسیا الیوم با انتشار این خبر نوشت: براساس  بیانیه ای  که از سوی دفتر هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل  در امور یمن منتشر شد، کمیته هماهنگی نظامی دیروزسه شنبه سومین نشست خود را با همکاری سرتیپ آنتونی هیوارد، مشاور نظامی فرستاده سازمان ملل ، در امان پایتخت اردن و درآستانه عید قربان برگزار کرد.

گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در ابتدای این نشست با بیان اینکه موفقیت آتش بس توافقی در نهایت به اعتماد بین طرفهای درگیر بستگی دارد، افزود: "عید قربان فرصت مناسبی برای تقویت تعهد این اطراف به آتش بس فراهم می آورد.

وی همچنین از "تعهد کمیته هماهنگی نظامی برای افزایش تلاشها جهت کاهش تنشها" استقبال کرد.

بر اساس بیانیه  مزبور نمایندگان نظامی دولت وابسته به ائتلاف، گروه انصارالله و فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف در این دیدار توافق کردند که "گام های بیشتری برای اعتمادسازی و فراهم آوردن فضای کار بهتر برداشته و زمینه بهبود شرایط زندگی برای غیرنظامیان فراهم کنند.

طرفین همچنین موافقت کردند که «گفتمان میانه روی را در بیانیه‌های عمومی و بیانیه‌های رسانه‌ای حفظ کرده  و برای محافظت از امنیت و سلامت غیرنظامیان، از جمله کودکان، زنان و مردان، و همچنین ایمنی زیرساخت‌های حیاتی مورد نیاز برای زندگی مردم و ادامه مذاکرات برای متوقف کردن یا کاهش تحرکات نظامی در چارچوب اجرایی شدن مفادآتس بش  در پیش بگیرند.

https://irna.ir/xjJVmd

**حمله گسترده هکرها به روسیه از زمان شروع جنگ اوکراین

معاون مرکز هماهنگی ملی جرایم رایانه‌ای در روسیه از حمله گسترده هکرها به پایگاه‌های داده‌ای این کشور، از زمان شروع جنگ اوکراین در ماه فوریه خبر داد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

«نیکلای موراشوف» در یک نشست فناوری اطلاعات در سوچی روسیه خاطرنشان کرد: آژانس‌های دولتی روسیه که مسئول خنثی کردن حملات هکری هستند به طور میانگین، ۲۰۰ حمله هکری را در روز خنثی کرده‌اند.

وی، حمله هکری به پایگاه‌های داده‌ای و اطلاعاتی روسیه از زمان شروع عملیات ویژه در اوکراین را بی‌سابقه ارزیابی کرد و گفت: مبدا حملات هکری به پایگاه‌های داده روسیه پراکنده و از کشورهای مختلف جهان است و این حملات بسیار هماهنگ انجام می‌شود.

این مقام روس، تخریب زیرساخت‌های فناوری اطلاعات روسیه در کنار دسترسی به داده‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارهای این کشور در حوزه‌های مختلف را هدف هکرها عنوان کرد.

حمله به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات اکنون به بخش مهمی از جنگ پنهان کشورها علیه یکدیگر تبدیل شده است و این اولین بار نیست که روسیه هدف چنین حملاتی قرار می‌گیرد و مقامات روس، قبل از جنگ اوکراین نیز، از وقوع چنین حملاتی اما در مقیاس کوچک‌تر خبر داده بودند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

https://irna.ir/xjJVnt

**درخواست نامزد ریاست ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی برای ترور فرماندهان سپاه پاسداران

«ایال زمیر» یکی از سه نامزد پست ریاست ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست کثیف این رژیم در ترور دانشمندان و نخبگان ایرانی، خواستار ترور فرماندهان سپاه پاسداران شد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

 «ایال زمیر» که در یک سال گذشته به عنوان کارشناس نظامی در مؤسسه واشنگتن فعالیت داشته، در تحلیلی که برای مؤسسه واشینگتن نوشته است، خواستار «هدف قرار دادن فرماندهان سپاه پاسداران و انجام عملیات مخفیانه برای نابودن کردن پهپادها و موشک‌های ایران» شد.

نامزد پست ریاست ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در این مقاله سپاه پاسداران را «ستون استوار جمهوری اسلامی ایران» خواند و با تأکید بر لزوم تدوام سیاست ضد ایرانی در منطقه مدعی شد که «کارزار مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران ادامه دارد».

ژنرال صهیونیست در ادامه با اشاره به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به دست آمریکا، -به زعم خود- هدف قرار دادن فرماندهان سپاه را یکی از راه‌های تضعیف سپاه خواند و تأکید کرد که «باید از هر ابزاری برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی و تضعیف سپاه پاسداران استفاده کرد».

این اظهارات واهی ایال زمیر علیه سپاه پاسداران در حالی عنوان می‌شود که وی یکی از سه نامزد پست ریاست ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی است و به گفته بسیاری از کارشناسان ادعاهای تکراری زمیر در راستای تصاحب سمت ریاست ستاد کلی ارتش این رژیم است.

از سوی دیگر، گرچه رژیم اسرائیل به عنوان یک رژیم تروریسم در منطقه بر کسی پوشیده نیست و بارها رسما مسئولیت ترور دانشمندان هسته‌ای برجسته ایران و نخبگان این کشور را بر عهده گرفته است، اما به گفته خود رسانه‌های اسرائیلی، این ترورها نتوانسته است نه برنامه هسته‌ای ایران و نه نفوذ منطقه‌ای این کشور را متوقف کند.

در همین ارتباط، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» چندی پیش در سرمقاله خود تحت عنوان «ترورهای بی‌فایده» نوشت: پس از چندین ترور شخصیت‌های ایرانی، از جمله دانشمندان، مهندسان، پایه‌گذاران برنامه هسته‌ای ایران و کارشناسان ایرانی، بازنگری در میزان سود و زیان حاصل از این ترورها ضروری است.

این روزنامه اسرائیلی افزود: ایران با کمک زیرساخت‌های وسیع شامل دانشمندان، تکنسین‌ها، دانش اکتسابی یا مسروقه، سرمایه‌گذاری نامحدود و کمک کشورهای حامی مانند کره شمالی، پاکستان، چین و روسیه، موفق شده است برنامه‌ای پیچیده و پیشرفته را توسعه دهد.

هاآرتص افزود: کسانی که معتقدند ترور «موردی» دانشمندان، باعث این خواهد شد که ایران از برنامه هسته‌ای خود دست بردارد و یا اینکه تصور می‌کنند تهدید هسته‌ای ایران همچون بادکنک بادکرده‌ای است که می‎توان باد آن را با سنجاق یا بمب چسبان خالی کرد، به مردم اسرائیل دروغ می‌گویند.

https://irna.ir/xjJVnJ

**طرح جدید اتحادیه اروپا برای نفوذ در آسیای میانه

اتحادیه اروپا قصد دارد به سرمایه گذار اصلی در بلندترین سد جهان در تاجیکستان تبدیل شود، در قالب اقدامی که با هدف کمک به آسیای میانه برای قطع وابستگی به انرژی روسیه انجام می شود و بخشی از پاسخ بروکسل به ابتکارعمل یک جاده و یک کمربند چین است.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

تاجیکستان در سال ۲۰۱۶ احداث نیروگاه غول پیکر برق آبی روگون را آغاز کرد که می تواند استقلال کامل انرژی را به این کشور بازگرداند.

بانک توسعه اروپا که بازوی سرمایه گذاری اتحادیه اروپاست، تاکنون بودجه برای این پروژه که توسعه دهنده اصلی آن شرکت ساخت و ساز ایتالیایی «وی‌بیلد» است، تامین نکرده است.

اما سخنگوی بانک توسعه اروپا به رویترز گفت که این بانک از کمیسیون اروپا خواسته است به بزرگترین سرمایه گذار در این پروژه تبدیل شود.

دلیر جمعه وزیر انرژی تاجیکستان پیشتر به رویترز گفت انتظار می رود که هزینه احداث نیروگاه روگون تقریبا ۸ میلیارد دلار باشد که از این میزان، ۳ میلیارد دلار قبلا اختصاص یافته است.

یک مقام اتحادیه اروپا نیز گفت ک اگرچه بخش زیادی از این مبلغ تاکنون از طریق اوراق قرضه و وام های خصوص دولت تاجیکستان تامین شده است، اما دولت دوشنبه خواستار حمایت مالی و فناوری اتحادیه اروپا برای تکمیل این پروژه شده است.

بانک توسعه اروپا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، تقریبا ۱۸۲ میلیون یورو (۱۸۶.۸ میلیون دلار) در آسیای میانه سرمایه گذاری کرده است.

مقام اروپایی در حالی که خواست نامش فاش نشود، دلیل اصلی سرمایه گذاری اتحادیه اروپا در طرح احداث این سد را قطع وابستگی تاجیکستان و همسایگانش از منبع انرژی روسیه برشمرد.

بروکسل و متحدان غربی اش در پی حمله روسیه به اوکراین، درصدد منزوی کردن مسکو برآمده اند.

نفت واردات اصلی تاجیکستان از روسیه است، در حالی که قزاقستان و ازبکستان از روسیه گار وارد می کنند، حتی با وجودی که دو کشور خود تولیدکننده گاز هستند. این دو کشور، انرژی وارداتی را تا حد زیادی برای تامین نیاز مناطقی که به خوبی با زیرساخت های روسیه در ارتباط هستند، مصرف می کنند.

https://irna.ir/xjJVpD

**اروپا از انرژی هسته‌ای و گاز به عنوان انرژی‌های پاک حمایت کرد

پارلمان اروپا که زمانی تلاش داشت انرژی‌های تجدید پذیر را جایگزین سوخت‌های فسیلی کند، روز چهارشنبه پیشنهاد در نظر گرفتن نیروگاه‌ها با سوخت هسته‌ای و گاز طبیعی به عنوان سرمایه‌گذاری‌های سازگار با آب و هوا را تایید کرد.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

انسداد این طرح در پارلمان اروپا به رای گذاشته شد که با ۲۷۸ رای موافق و ۳۲۸ رای مخالف همراه بود در حالی که ۳۳ قانونگذار نیز رای ممتنع دادند.
این پیشنهاد در ابتدا با مقاومت برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مواجه شد و یک اردوگاه به رهبری فرانسه نیز قویا از استفاده از گاز طبیعی و انرژی هسته‌ای به عنوان انرژی پاک حمایت کرد. در همین حال، آلمان هم که مدعی کنار گذاشتن نیروگاه‌های هسته‌ای خود شده بود، با انسداد این طرح مخالفت داشت زیرا این کشور حتی به تازگی تصمیم گرفته از نیروگاه‌های هسته‌ای مجددا استفاده کند.

برخی از گروه‌های زیست‌محیطی و قانون‌گذاران اتحادیه اروپا نیز از این طرح برای پاک جلوه دادن سوخت‌های فسیلی و انرژی هسته‌ای انتقاد کرده‌اند.

نگرانی از قطع کامل صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا، اعضای این بلوک را به تکاپو انداخته تا منابع خود را تا پایان سال به شدت افزایش دهند. اما از سوی دیگر ناتوانی برخی از کشورها برای انجام این کار احتمالا آنها را مجدد به سمت سوخت‌های فسیلی سوق دهد.

https://irna.ir/xjJVqq

**دیپلمات روس: آمریکا درصدد تخریب شراکت راهبردی مسکو و پکن است

الکسی زایتسف معاون سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت آمریکا درصدد اعمال فشار بر چین به منظور از بین بردن شراکت راهبردی بین مسکو و پکن است.

از اعلام آمادگی آژانس برای از سرگیری فعالیت‌ها در ایران تا شمارش معکوس سقوط دولت جانسون

وی افزود: چین با فشار جدی روبه روست که اغلب بدون تعارف اعمال می شود. به نظر می رسد کسانی که اعمال فشار می کنند، فراموش کرده اند که با یکی از بزرگترین قدرت ها در جهان امروز سر و کار دارند.

زایتسف گفت: چنین رویکردهایی به وضوح تلاش های فزاینده واشنگتن برای ازبین بردن شراکت راهبردی بین مسکو و پکن را نشان می دهد. ما به این نتیجه می رسیم تعامل بین کشورهای ما که به سطح بی سابقه ای رسیده است، با موفقیت آزمایش می شود و تاکتیک هایی از این دست محکوم به شکست است.

این دیپلمات روسی اضافه کرد: مناسبات روسیه با کشورهای ثالث از جمله آمریکا، تاثیری حیاتی بر همکاری رو به رشد با چین که مبتنی بر همگرایی منافع اصلی و اعتماد متقابل عمیق است، ندارد.

وی تاکید کرد: روسیه نه تنها گفت و گوی سیاسی تمام عیار را با چین حفظ می کند، بلکه بدنبال گسترش آن است.

https://irna.ir/xjJVq5


 

نظر شما