شناسهٔ خبر: 54966599 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امنیت و توسعه، دورنمای همکاری استانهای هم مرز با افغانستان

مشهد-ایرنا- تشکیل کمیته همکاریهای مشترک استانهای هم‌مرز با افغانستان در مشهد، دورنمای روشنی برای کشور در بخش اقتصاد مرزنشینی، تجارت ملی و بویژه ایجاد امنیت در طول ۹۰۰ کیلومتر مرز با همسایه شرقی به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، کمیته یاد شده روز چهارشنبه به میزبانی استانداری خراسان رضوی در مشهد جلسه‌ای تشکیل داد، استاندار سیستان و بلوچستان طی سخنانی در این نشست گفت: سیاست دولت سیزدهم افزایش توسعه روابط با کشورهای همسایه است روابطی که قابل تحریم نیست و بسیار متنوع و در دسترس است.

حسین مدرس خیابانی افزود: از طرفی بسیاری از ناامنی های مناطق مرزی به دلیل فقدان روابط تجاری در دو سوی مرز است، فراهم شدن زمینه تجارت مرزی به طور یقین موجب کاهش ناامنی ها در مرزهای این استان با افغانستان شده و مساله قاچاق از این مرزها را کاهش می‌دهد.

وی گفت: در همین راستا اجرایی شدن ابلاغیه رییس جمهور در خصوص توسعه تجارت در مناطق مرزی با همسایه شرقی، می تواند اهداف کشور در خصوص ایجاد مرزهای تجاری در مرز سیستان و بلوچستان را محقق کند.

ایجاد خط مشی واحد بین سه استان

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: برای اجرایی شدن ابلاغیه رییس جمهور در خصوص رونق تجارت در مناطق مرزی نیازمند ایجاد هماهنگی‌ها در سه سطح مرکزی، بین استانی و درون استانی هستیم.

یعقوبعلی نظری افزود: تصمیم ها در حوزه مرکزی، نگاه ملی در حوزه افغانستان را تعیین می کند اما در خصوص فعالیتهای محلی نیازمند هماهنگی های بین استانی هستیم، اینکه هر استانی یک روش و مشی را در رابطه با افغانستان دنبال کند موجب بروز تعارض و شکاف در روابط استانها با طرف مقابل می‌شود.

وی گفت: تشکیل کمیته هماهنگی و همکاری های مشترک استانهای هم مرز با افغاستان می تواند با ایجاد وحدت رویه در تصمیم ها از بروز تعارضات و روابط متفاوت با طرف مقابل جلوگیری کرده و در ارتباط با کمیته مرکزی خط مشی مشخصی برای حرکت استانهای مرزی در تعامل اقتصادی با افغانستان ایجاد کند.

آمادگی مرزبانی برای شبانه‌روزی شدن گمرکات با افغانستان

فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به شرایط ویژه امنیتی کشور افغانستان گفت: مرزبانی در هر سه استان هم مرز با افغانستان تمام خدمات خود را در جهت تسهیل تجارت و رفت و آمد ناوگان تجاری به کار گرفته است.

سردار احمد علی گودرزی افزود: در صورتی که تصمیمی مبنی بر فعالیت شبانه‌روزی گمرکات در مرزهای سه استان با افغانستان اتخاذ شود، مرزبانی آمادگی کامل دارد به صورت شبانه‌روزی در گذرگاه‌های مرزی فعالیت کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز گفت: این استان با داشتن ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پوشش دادن حدود ۵۰ کیلومتر از حوزه مرزبانی سیستان و بلوچستان در عمل بیشترین مرز و حوزه مرزبانی را با کشور افغانستان دارد.

جواد اشرفی به نمایندگی از استاندار خراسان جنوبی افزود: لازم است کارکرد و رابطه کمیته هماهنگی و همکاری های مشترک استانهای هم مرز با افغاستان در سطح استانها با تشکیلات استانی مانند کار ویژه مرز، شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه ویژه صادرات در استانها مشخص شود.

مرزهای تجاری مولود امنیت

نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان نیز در این نشست هماهنگی گفت: اگر بخواهیم تهدید ناشی از ناامنی در داخل افغانستان را کم کنیم باید زیرساختهای اقتصادی ۲ کشور را از طریق مرز به هم متصل نماییم و تجارت مرزی را قدرتمند کنیم.

حسن کاظمی قمی افزود: اکنون نمایندگان استانها در کمیته هماهنگی و همکاری های مشترک استانهای هم مرز با افغانستان تعین می شوند تا برای ایجاد وحدت رویه و زدودن مدیریت جزیره ای در تجارت مرزی و همچنین روان کردن مرزها اقدام کنند.

وی به اهمیت جذب سرمایه گذاری در خصوی فعالیت های مرزی نیز اشاره کرد و گفت: لازم است نمایندگان بخش خصوصی هر استان نیز در کمیته هماهنگی استانهای مرزی حضور داشته باشند.

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: قبلا رقابت ناسالمی در مرزهای افغانستان برای نحوه تجارت با ایران وجود داشت، اما اکنون با روی کار آمدن طالبان فساد در مرزهای این کشور تقریبا به صفر رسیده است.

محمود سیادت افزود: در حال حاضر فعالیت در گمرکات افغانستان از یک رویه یکسان برخوردار شده است و طالبان نیز یک سیاست مرکزی متمرکز را در مرزهای غربی افغانستان اعمال می کند، در نتیجه لازم است در این سوی مرز نیز هماهنگی های لازم در خصوص فعالیت های مرزی در سه استان اعمال شود.

حمایت از مرزنشینها

مطابق سیاستهای ابلاغی رییس‌جمهور در مرزهای مشترک با افغانستان، پیله ورزان مرزنشین تا سقف ۱۰۰ هزار دلار تجارت مشمول قوانین تجارت نمی شوند که در این جلسه نسبت به اجرایی شدن آن تشریک مساعی شد.

نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان اضافه کرد: رییس جمهور به مشکلات خاص در سیستان وبلوچستان که ناشی از کمبود آب و خشکسالی است، توجه ویژه‌ای دارند، مساله کم آبی در این استان تاثیر عمیقی بر اشتغال منطقه داشته است، مساله جبران اشتغال از دست رفته از مسیرهای دیگر از جمله حمایت از پیله‌وران در کمیته هماهنگی‌های استانهای مرزی پیگیری می‌شود.

تکمیل کریدور ریلی خواف-هرات

همچنین در این جلسه در خصوص ترمیم تجهیزات ایستگاه راه‌آهن روزنک افغانستان(واقع در ولایت هرات) و مشارکت سرمایه‌گذاران در تکمیل خط آهن خواف -هرات بحث و تبادل نظر شد، کاظمی قمی در این باره گفت: موضوع راه آهن خواف-هرات فقط مساله احداث یک راه آهن نیست، بلکه موضوع ایجاد یک کریدور ریلی از مسیر ایران است.

وی افزود: در حال حاضر یکی از کشورهای شمال افغانستان پروژه احداث خط آهن از شمال تا جنوب افغانستان و در نهایت اتصال به بندر گوادر پاکستان را ارائه کرده است، معتقدیم هزینه ایجاد کریدور خواف - هرات تا شمال افغانستان نصف هزینه کریدور ریلی شمال تا جنوب افغانستان است.

نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان خاطر نشان کرد: از طرفی موضوع جنگ اوکراین و تقاضای کشورهای روسیه، قزاقستان، چین و هند برای ترانزیت کالاهای خود از مسیر ایران بر اهمیت احداث کریدور ریلی ایران در خاک افغانستان و برجسته نمودن مسیر تجارت بین المللی از ایران افزوده است.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد و از سه مرز میلک، میل ۷۸ و دوغارون تبادلات تجاری خود را با همسایه شرقی انجام می‌دهد.  

نظر شما