شناسهٔ خبر: 54966327 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست فرمانداری قصرشیرین:

تمام ظرفیت‌های قصرشیرین برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین بکارگیری می‌شود

قصرشیرین- ایرنا- سرپرست فرمانداری قصرشیرین بر بکارگیری تمام ظرفیت های شهرستان در راستای خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی تاکید کرد و گفت: در این رویداد و کنگره عظیم باید همه قصرشیرین درگیر شود و پای کار بیاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمد حیدری» روز چهارشنبه در جلسه ستاد اربعین قصرشیرین با حضور نمایندگان کمیته های زیرساخت، ستاد بازسازی عتبات عالیات و دبیرخانه ستاد استانی اربعین، افزود: اربعین یک کنگره عظیم جهانی است و باید با بهره گیری از تجربه های گذشته یک برنامه ریزی درست، متقن و صحیح در راستای خدمات رسانی به زائران و ایجاد و تقویت زیرساخت های موجود در تمامی زمینه ها انجام شود چون به طور یقین با مسایل نوظهوری در این زمینه مواجه خواهیم شد که نیازمند آمادگی کامل و همه جانبه  است.

وی اظهار داشت: در بحث خدمات رسانی به زائران اربعین نیازمند مساعدت تمام دستگاه ها و مجموعه ها و بهره گیری از ظرفیت های مردمی هستیم تا متناسب با جمعیتی که در شهرستان و مرز حضور می یابند خدمات ارایه دهیم و در این رابطه همه در جرگه خدمتگزاران به زائران اباعبدالله الحسین (ع) باشیم.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه گفت: اگرچه ظرفیت شهرستان قصرشیرین محدود است اما همین ظرفیت محدود با برنامه ریزی درست و اصولی می تواند برکت یابد و در این راستا زمان کمی در اختیار داریم و از نظر زمانبندی عقب هستیم از این رو ستاد اربعین باید به صورت عملی با تمام توان پای کار بیاید تا آمادگی لازم را داشته باشیم.

حیدری ادامه داد: سرویس دهی در داخل شهرستان و مرز خسروی و در آن سوی مرز ۲ مساله ای هستند که باید به صورت جداگانه بر روی آن تمرکز و برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم.

                                                                                     

تمام ظرفیت‌های قصرشیرین برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین بکارگیری می‌شود

وی گفت: شهرداری قصرشیرین یک مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و باید امکانات خود را از نظر نیروی انسانی و تجهیزات افزایش دهد همچنین باید از شهرستان های اطراف کمک بگیریم و مدیران کل پای کار بیایند.

 وی گفت: کمیته‌های زیرساخت و موکب ها باید هماهنگی های لازم را داشته باشند و همچنین مساله بهداشت و درمان نیز مقوله مهمی است، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران باید پیش بینی خط امداد هوایی را داشته باشد و دانشگاه علوم پزشکی نیز تجهیز امکانات و تجهیزات بیمارستان ابوالفضل العباس (ع) در قصرشیرین و همچنین تجهیزات آمبولانس و دارو و پزشک در مرز خسروی را نیز برای ایجاد درمانگاه های سیار در دستور کار قرار دهد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین در ادامه بر استقرار اتوبوس های لازم و ایجاد سرویس حمل و نقل برای جابجایی زائران از قصرشیرین به مرز خسروی و از خسروی تا کرمانشاه و همچنین انتقال زائران از کرمانشاه به صورت رایگان تا استان های مقصد نیز توسط کمیته حمل و نقل تاکید کرد.

حیدری ادامه داد: خط کشی و تسطیح ۸۰ هکتار فضای پارکینگ خودروهای سواری و عمومی موجود در قصرشیرین و مرز خسروی، تامین آب، پیش بینی و تامین ۱۰ دستگاه تانکر آب با ظرفیت ۵۰ هزار لیتری برای خدمات رسانی به زائران در مواقع ضروری قطعی و یا مشکل افت فشار آب با توجه به گرمای هوا، استقرار و احداث سرویس های بهداشتی، برنامه ریزی پلیس و کمیته ترافیک برای نصب سیستم مانیتورینگ از کرمانشاه تا قصرشیرین و تامین نیروی انسانی به تعداد کافی برای پوشش مسیر، ایجاد آشپزخانه مرکزی برای پخت غذا و تامین سردخانه و همچنین یخ و آب آشامیدنی برای زائران از دیگر مواردی است که بسیار حایز اهمیت است.

وی بکارگیری و فعال نمودن کمیته های استانی، فراهم نمودن مساله اسکان زائران، بهسازی راه ها که نشان دهنده چهره استان است را نیز از دیگر موارد حایز اهمیت برای خدمات رسانی به زائران اربعین برشمرد.

حیدری بر مساله تجهیز و تقویت فیبر نوری و  ارتباطات و تامین اینترنت و خدمات رسانی اپراتورهای شبکه های تلفن همراه تاکید کرد و گفت: ظرفیت مردم نیز یک ظرفیت بزرگی است که در این مساله می تواند بکارگیری شود.

وی افزود: پنج استان همدان، کردستان، قزوین، اردبیل و گیلان معین استان کرمانشاه در بحث ستاد اربعین هستند و نیازمندهای لازم به این استان ها ابلاغ شده است که باید دستگاه‌ها و ماشین آلات لازم توسط این استان ها برای ایجاد زیرساخت ها وارد شهرستان شوند و ضمن اینکه شهرداری منطقه ۲۲ تهران نیز معین استان کرمانشاه در بحث خدمات رسانی به زائران اربعین در مرز خسروی و قصرشیرین است.

در این جلسه نمایندگان کمیته های زیرساخت و ستاد بازسازی عتبات عالیات با ارایه گزارشی از تشکیل ۱۷ کمیته تخصصی ستاد اربعین خبر دادند و گفتند: طبق دستورالعمل وزارت کشور که به استانداران ابلاغ شده از دیماه سال گذشته ستاد اربعین در استان کرمانشاه کار خود را شروع کرده و برای ۱۰ فرماندار مسیر تردد زوار ابلاغ صادر و احکام نیز صادر شده است.

در حوزه زیرساخت تمامی پارکینگ ها به دوربین مداربسته مجهز است و در بحث اسکان و زیرساخت مشکلی در قصرشیرین و خسروی نداریم و هم اکنون ۲۹ گیت ۲ نفره داریم و در عراق ۲۷ گیت داریم که نیاز است امکانات زیرساختی و تجهیزات لازم در مرز منظریه عراق  تقویت شود.

همچنین هم اکنون ۸۰ هکتار پارکینگ داریم و با همکاری منابع طبیعی نیز ۷۰ هکتار پارکینگ دیگر از زمین هایی که قابلیت پارکینگ را دارند نیز تسطیح خواهد شد که این ظرفیت تقویت شود.

تکمیل و تعریض قطعات ۹ و ۱۰ بزرگراه کربلا و ایجاد سرویس های بهداشتی در خروجی قصرشیرین به مرز خسروی در سه راهی نصرآباد، استقرار اتوبوس ها برای جابجایی زائران، استقرار ۱۵۰ موکب برای خدمات رسانی به زائران، تداوم سایبان متنهی به خروجی مرز، حضور شهردار معین با ۵۰۰ نفر نیروی خدماتی برای ارایه خدمات لازم در مرز خسروی و کمک به شهرداری قصرشیرین، بهره گیری از ظرفیت هتل ها و رستوران ها ی داخل شهر و مدارس، رایزنی با طرف عراقی برای تقویت امکانات موجود در منذریه از مواردی بود که در این جلسه در مورد آن ها بحث و گفت و گو شد.

امام جمعه قصرشیرین نیز  در این جلسه بر تداوم بازگشایی مرز خسروی برای گشایش مشکلات اقتصادی شهرستان تاکید کرد و گفت: تمام ظرفیت های شهر باید در خدمت زایران باشد و همچنین امکانات آن سوی مرز نیز در نظر گرفته شود.

تمام ظرفیت‌های قصرشیرین برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین بکارگیری می‌شود

حجت الاسلام «صادق صالحی» افزود: لزوم کار فرهنگی، توزیع دفترچه های راهنمایی زائران، بهره گیری از ظرفیت مردم برای خدمات رسانی به زائران، تعمیر مسجد جامع مرز خسروی ، بهره گیری از ظرفیت شیوخ و طوایف عراقی و و ایجاد زیرساخت ها در عراق نیز موارد مهمی هستند که باید مسوولان به آن توجه کنند.

به گزارش ایرنا؛ قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که  این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی  - منذریه مسیر اصلی جاده کشورمان به سوی بغداد پایتخت کشور عراق است که این جاده در ادامه به کشور سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

نظر شما