شناسهٔ خبر: 54965613 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

لباس قرمز شاخص‌سازها بر تن سهم‌های کوچک بورس

اقتصاد ایران: قیمت سهام اغلب نمادهای معدنی، در معاملات امروز کانی‌های فلزی و غیر فلزی، گروه قند و شکر و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی افت کرده و قرمزترین گروه‌های بازار سهام هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، بورس اوراق بهادار تهران در حالی امروز قرمزپوش بود که رکود موجود در معاملات همچنان مهمترین نگرانی فعالین بازار سرمایه به شمار می‌رود. تداوم خروج سرمایه بزرگترین نکته منفی معاملات بورس در هفته‌‌های اخیر است.

البته نزول بورس در آخرین روز معاملاتی هفته دوم تیزماه، هنوز منجر به ورود شاخص کل به یک کانال پایین تر نشده است و همین مساله می‌تواند نقطه امیدی برای بازگشت بازار سهام باشد. به عبارت دیگر، حفظ کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی نشان از حمایت بازار از این مرز دارد.

به نظر می‌‌رسد فعلا نمادهای شاخص‌ساز متأثر از اخبار و رویدادهای سیاسی و بین‌المللی حرکت می‌کنند. خودرویی ها منتظر قیمت‌گذاری عرضه بلوکی خود هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان قابل توجهی از خروج پول نیز به نمادهای بزرگ بازار اختصاص دارد.

در مقابل بسیاری از نمادهای کوچک و متوسطی که عملکرد مالی مثبتی در یک سال گذشته و سه ماه ابتدای سال داشته‌اند در روزهای اخیر رشد قیمت داشتند و توانسته‌اند خود را بالا بکشند. البته این نمادهای شاخص ساز هستند که کوچکترها را به سمت قرمزپوشی هدایت می‌کنند.

انتظار می‌رود بورس در روزهای آینده با رشد نمادهای کوچک و متعادل معامله شدن سهم‌های بزرگ به کار خود ادامه دهد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز روند بازار متعادل باشد. البته کاهش قیمت‌های فلزات اساسی در بازارهای جهانی، صنایع کامودیتی(کالایی) محور را با چالش مواجه کرده است.

* شرکت‌های کالایی محور رشد خواهند کرد

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: تاثیر قیمت های جهانی بر بازار سرمایه از دو جنبه قابل بررسی است. جنبه نخست، تاثیر قیمت های جهانی بر درآمد فروش و سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی است. دومین جنبه، نرخ تسعیر ارز در شرکت های کامودیتی محور و صادرات محور بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: اگرچه قیمت‌ های جهانی کمی افت داشته، اما با توجه به نرخ تسعیر ارز شرکت ها، اگر نرخ ارز در سامانه نیما تعدیل شده و منطقی‌ تر شود، افت قیمت‌های جهانی پوشش داده خواهد شد. به طور کلی معتقدم در نتیجه کاهش قیمت‌های جهانی سودآوری صنایع بورسی تغییر چندانی نخواهد داشت؛ چرا که افزایش نرخ تسعیر ارز می‌تواند این عقب ماندگی را جبران کند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به هر حال باید پذیرفت با توجه به تورم در کشور ما، نرخ ارز ثابت نخواهد ماند و در بلندمدت قطعاً نرخ ارز با نوسان همراه خواهد بود. بنابراین جایی برای نگرانی بابت افت سودآوری شرکت‌های صادرات محور در بازار سرمایه وجود ندارد.

* افت دسته جمعی شاخص‌های بورس

شاخص کل بورس در جریان معاملات روز چهارشنبه با افت هشت هزار و 476 واحدی مواجه شد و به سطح یک میلیون و 502 هزار و 599 واحد بازگشت. بازدهی این شاخص منفی 56 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن نیز با کاهش دو هزار و 456 و احدی نسبت به روز گذشته به عدد 418 هزار و 520 واحد رسید و بازدهی منفی صدم 68 درصد را ثبت کرد. شاخص فرابورس نیز با نزول 84 واحدی در سطح 20 هزار و 136 واحد قرار گرفت.

* رشد 10 درصدی ارزش کل معاملات بازار سرمایه

ارزش کل معاملات بازار سرمایه با رشد 10 درصدی نسبت به معاملات روز گذشته به ارزش 20 هزار و 131 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 14 هزار و 492 میلیارد تومان بود که 71 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

اما ارزش معاملات خرد با کاهش 9 درصدی نسبت به روز سه شنبه به میزان سه هزار  و 195 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه 15 درصد بوده است.

* رشد 60 درصدی خروج پول از بورس

امروز برای هفدهمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در بورس منفی شده و 362 میلیارد تومان پول از بورس خارج شد که رشد 60 درصدی را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد. گروه های فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی و کک بیشترین خروج پول را به خود اختصاص داده و گروه خودرو و ساخت قطعات نیز بیشترین ورود پول را شاهد بوده‌اند.

نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) بیشترین خروج پول حقیقی و سهم های خاورح (حق تقدم ایران خودرو دیزل)، شلرد (کود شیمیایی اوره لردگان) و خچرخش (چرخشگر) نیز بیشترین ورود پول را داشته‌اند.

* افزایش ارزش صف‌های فروش بازار سهام

در جریان معاملات امروز 192 سهم با رشد قیمت و 423 نماد نیز با کاهش قیمت روبرو شدند. تعداد 9 سهم در صف های خرید و 19 نماد نیز در صف های فروش باقی ماندند.

در پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش صف های خرید با کاهش 55 درصدی نسبت به روز گذشته به 130 میلیارد تومان رسید و ارزش صف‌های فروش نیز با رشد 73 درصدی نسبت به روز سه شنبه به 160 میلیارد تومان افزایش یافت.

امروز نمادهای لسرما (شرکت سرما آفرین)، تکنو (شرکت تکنو تار) و ثاباد (شرکت توریستی و رفاهی آبادگران) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به سم های انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی)، خزامیا (زامیاد)، وساپا (سرمایه گذاری سایپا)، ورنا (سرمایه گذاری رنا) و فمراد (آلومراد) تعلق داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما