شناسهٔ خبر: 54965373 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

ترکمانی: ۱۸میلیون کودک و نوجوان جایی در سبد فرهنگی ما ندارند/ مسئولان اصفهان به جشنواره کودک حس مالکیت دارند نه تکلیف

تسنیم

یک فیلمساز سینمای کودک با بیان نباید نشاط حاصل از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان را نادیده بگیریم، می‌گوید متولیان استان میزبان جشنواره باید زمینه رشد و ارتقای این رویداد مهم فرهنگی را فراهم آورند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، نادره ترکمانی، نویسنده و کارگردان، یکی از قدیمی‌ترین و مؤثرترین جشنواره‌‌ها را جشنواره کودک خواند و با بیان اینکه فرایند جشنواره کودک متفاوت از هر جشنواره دیگری است، گفت: با برگزاری دوسالانه جشنواره کودک چیزی از آن باقی نمی‌ماند. وضعیت سینمای کودک به‌گونه‌ای است که به‌شدت به حمایت و همراهی نیاز دارد.

او با اشاره به اینکه برگزاری دوسالانه کودک به این بهانه که "تولیدات‌مان کم بوده است"، راهکار نیست، ادامه داد: کرونا تا جایی پیش رفت که حتی سینمای کودک را از حاشیه هم دور کرد، اما اینجا جشنواره کودک بود که چراغ این سینما را روشن نگه داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله‌سوسکه» دراین‌باره افزود: این جشنواره یک جشن عمومی هم هست، چون ما بیش از 18 میلیون کودک و نوجوان داریم اما آیا این 18 میلیون جایی در سبد فرهنگی کودک و نوجوان ما دارند یا خیر، حالا تئاتر و ادبیات و... هم که بماند. ما نشاط حاصل از برگزاری این جشنواره را نباید نادیده بگیریم، چراکه به‌دلایلی چون نوع مخاطب، ویژگی‌ها، کنش ‌و واکنش‌ها و روندش، متفاوت از هر جشنواره دیگری است.

این فعال حوزه کودک، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را فرهنگی‌ترین و مردمی‌ترین جشنواره کشور عنوان کرد و گفت: از همین رو در موضوع کودک و نوجوان به‌لحاظ کلان عزم ملی لازم است، البته بماند که حوزه سینما کلی متولی هم دارد، اما متأسفانه صداوسیما که رسماً عقب نشسته است به‌گونه‌ای که نه از آثار کودک برای نمایش آن‌ها حمایت می‌کند و نه در حوزه ساخت و فرهنگ‌سازی حضور دارد، در حالی که در این زمینه، بودجه ویژه‌ای هم برای آن تعریف شده است.

او درباره نقش‌آفرینی سایر سازمان‌ها و نهادها در زمینه سینمای کودک بیان کرد: آموزش و پرورش و کانون که متأسفانه خیلی کمرنگ عمل می‌کنند. از شهرداری‌ها و تمامی مراکزی که با مقوله کودک مواجه هستند انتظار همراهی می‌رود که متأسفانه چنین نیست. حدود 18 سازمان و نهاد که بهزیستی و حتی وزارت کشور هم در دایره آن‌ها هستند، تکلیفی در عرصه فرهنگ‌سازی برای کودکان و نوجوانان بر دوش دارند که اتفاقاً به این بهانه بودجه هم می‌گیرند و در لیست متولیان هم هستند، اما در زمان نقش‌آفرینی کسی در میدان عمل نیست.

این کارگردان سینمای کودک درباره برگزاری جشنواره در اصفهان با تأکید بر اینکه اصفهان و مدیرانش از عنوان جشنواره کودک استفاده می‌کنند و معتقد هستند که "این جشنواره مال ماست"، تصریح کرد: اگر جشنواره برای شماست، آدمی نسبت به چیزی که احساس مالکیت دارد باید به آن خدمت کند و در زمینه‌های مختلفش فعالیت داشته باشد. شما در حوزه کودک و نوجوان تا به حال فیلمی را دیده‌اید که اصفهان در ساخت آن مشارکت و دستی بر آتش داشته باشد؟ چون اصفهان استان ثروتمندی هم هست، به‌راحتی می‌تواند در سینمای کودک جریان‌ساز باشد و از امتیازهایی که دارد در مسیر حمایت از سینمای کودک استفاده کند، اما متولیان اصفهان یا فراموش کردند یا به آن بی‌توجه هستند.

ترکمانی با تصریح به اینکه "ما الزام و مسئولیت فردی برای پرداخت به حوزه کودک داریم و تمامی این سازمان‌ها باید بیش از این‌ها احساس مسئولیت کنند"، اضافه کرد: حالا نمی‌دانم چرا اصفهان به این موضوع فکر نمی‌کند و آیا برگزاری جشنواره را صرفاً یک امتیاز برای خود می‌بیند که به موضوع مشارکت و جریان‌سازی ورود نمی‌کند یا مسئله چیز دیگر است.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله و عمه‌غوله» با اظهار تأسف از نبود مشارکت متولیان استان اصفهان در ساخت آثار کودک و نوجوان گفت: ما یک بار شهردار اصفهان را ندیدیم که بگوید "می‌خواهم با سینماگران نشستی داشته باشم و درباره دغدغه سینمای کودک، مسائل و حل آن‌ها نشستی داشته باشم". برگزاری جشنواره کودک در هر شهری امتیازی برای آن شهر است، مشروط بر اینکه زمینه‌های رشد، گسترش و ارتقای آن جشنواره را فراهم آورد.

او با تأکید بر اینکه "امیدوارم متولیان و مسئولان اصفهان نگاه نقادانه ما را به‌فال نیک بگیرند"، ادامه داد: در حوزه سینمای کودک و نوجوان القای یک حس مشترک در راستای مسئولیت‌پذیری، همراهی، همدلی و همفکری، باید در سازمان‌ها و نهادها و همچنین شهر برگزارکننده وجود داشته باشد تا زیر یک چتر مدیریتی کارها به‌خوبی پیش برود. اگر این سازماندهی و مدیریت وجود نداشته باشد، همه این ارگان‌ها و سازمان‌ها پراکنده عمل می‌کنند.

نویسنده حوزه سینمای کودک با ابراز تأسف از اینکه همه از مسئولیت خود شانه خالی کردند و ظاهراً هم کسی یا جایی وجود ندارد که به آن‌ها بگوید چرا؛ گفت: ما سینماگران فکر می‌کنیم فقط فارابی باید حمایتگر عرصه سینمای کودک و نوجوان باشد، درحالی که این پشتیبانی و حمایت تنها بر دوش فارابی نیست و سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط با کودکان و نوجوانان نیز موظف هستند دستگیر این حوزه باشند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما