شناسهٔ خبر: 54965278 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس:

بخشی از افزایش قیمت‌ها در کشور به دلیل نبود نظارت‌ است

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بخشی از افزایش قیمت‌ و تورم را به‌ دلیل عدم نظارت‌ دانست و گفت: قیمت برخی کالاها به شکل بی‌رویه‌ای افزایش پیدا کرده است که باید کنترل شود.

صاحب‌خبر -

مجتبی رضاخواه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه پارلمانی ایرنا درباره دلایل تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی گفت: بخشی از تورم ناشی از اجرای سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است و یارانه‌ای که ما روی کالاها پرداخت می‌کردیم به این دلیل که قیمت کالا در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه تفاوت زیادی داشت و امکان قاچاق به این کشورها هم بسیار بالا بود. زمانی که این یارانه برداشته شد قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و دولت این افزایش قیمت را با پرداخت یارانه مستقیم به مردم جبران کرده است.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی افزود: بخش دیگری از تورم ناشی از افزایش قیمت کالاهای اساسی در دنیا است. اگر به کشورهای همسایه یا کشورهای آمریکایی و اروپایی سفر کنید می‌بینید که برخی از کالاها، رشد قیمت بیش از ۱۰۰ درصد هم داشته‌اند.

رضاخواه بیان کرد: اکنون قیمت کالاهای اساسی، مواد خوراکی و انرژی در بیشتر کشورها افزایش پیدا کرده است. خوشبختانه در کشور ما قرار نیست قیمت سوخت افزایش پیدا کند اما به عنوان مثال در کشور ترکیه قیمت بنزین نسبت به سال گذشته همین موقع، چهار برابر افزایش داشته است یا در کشور آمریکا می‌بینیم که اعتراضات به افزایش قیمت سوخت بسیار بالاست.

وی ادامه داد: دلیل افزایش قیمت‌ها بحران‌هایی است که در دنیا اتفاق افتاده و به‌طور مشخص بحران روسیه و اوکراین است که موجب شده سطح قیمت‌ها در همه کشورها افزایش پیدا کند. بخشی از افزایش قیمت‌ها در کشور ما هم از این بحران‌ها تاثیر پذیرفته است و البته در بحث سوخت هم سیاستگذاران کشور اجازه افزایش قیمت‌ها را نداده‌اند.

بخشی از افزایش قیمت‌ها در کشور به دلیل عدم نظارت است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بخشی از افزایش قیمت‌ و تورم را به‌دلیل عدم نظارت‌ها عنوان کرد و افزود: به نظر می‌رسد قیمت برخی کالاها به شکل بی‌رویه‌ای افزایش پیدا می‌کند که باید کنترل شود و مطالبه ما از دولت این است که این اتفاق بیفتد. در صحن مجلس هم این موضوع مورد انتقاد تعداد زیادی از نمایندگان در یکی دو ماه گذشته بوده است.

رضاخواه، بخشی از تورم را ناشی از افزایش بسیار زیاد حقوق پرسنل اعم از کارگران و کارمندان عنوان کرد و اظهار کرد: زمانی که پایه حقوق کارگران حداقل ۵۷ درصد و متوسط ۳۸ درصد افزایش پیدا می‌کند موجب می‌شود قیمت تمام شده واحدهای تولیدی افزایش یابد. البته اکنون بحث این نیست که این مقدار افزایش حقوق‌ها سیاست درستی بوده است یا خیر اما نتیجه افزایش حقوق‌ها این بوده که قیمت‌ تمام شده کالاها افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من مجموع این چند عامل در نهایت موجب افزایش قیمت‌ها شده است اما موضوع حائز اهمیت برای مجلس، معیشت مردم است و سیاست‌ها هم در همین راستاست.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: باید به این نکته هم اشاره کرد آنچه که در قانون بودجه ۱۴۰۱ درخصوص ارز ۴۲۰۰ مصوب شد این است که اگر دولت ارز ترجیحی را حذف می‌کند کالاها را با کارت الکترونیکی و به قیمت ارز شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برساند. به فرض اینکه قیمت مرغ در اواخر شهریور ۱۴۰۰، ۳۰ هزار تومان بوده و اکنون ۶۰ هزار تومان است، خریدار باید ۳۰ هزار تومان را از کارت خود و ۳۰ هزار تومان مابقی را از کارت الکترونیکی پرداخت کند.

رضاخواه در ادامه گفت:‌ این موضوع موجب کنترل قیمت‌ها هم می‌شود که البته زیرساخت‌های آن در حال ایجاد است و امیدواریم هر چه سریع‌تر این اتفاق بیفتد.

وی درباره مقطعی بودن افزایش قیمت‌ کالاها اظهار کرد: امیدواریم با همکاری دولت و مجلس و افزایش نظارت‌های صحیح بر بازار جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس درباره مقایسه تورم سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی خود موجب ایجاد تورم می‌شود. دلیل آن هم این بود دولت برای اینکه یارانه ارز ۴۲۰۰ را پرداخت کند باید پول چاپ می‌کرد و این نقدینگی پرقدرت موجب ایجاد تورم می‌شد. لذا با توجه به اینکه امسال چاپ پول اتفاق نمی‌افتد انتظار داریم تورم از آن محل ایجاد نشود.

رضاخواه اضافه کرد: امیدواریم دولت بتواند به نحوی مدیریت کند که تورم ۱۴۰۱ در مقایسه با سال گذشته، اگر بگوییم کاهش پیدا نمی‌کند حداقل در همان سطح تورم سال ۱۴۰۰ باشد و امیدواریم بتوانیم کمک کنیم که عموم مردم از رفاه نسبی و حداقلی برخوردار باشند.

وی درخصوص برنامه دولت برای رشد اقتصادی اظهار کرد: اگر دولت یارانه‌ای را که به کالاهایی اختصاص می‌داده که این کالاها به کشورهای دیگر قاچاق می‌شدند به بخش تولید اختصاص دهد، رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد.

نظر شما