شناسهٔ خبر: 54964705 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

رئیس سازمان هواپیمایی:

شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی اجازه فروش دلاری بلیت را ندارند

محمد محمدی‌بخش ـ رئیس سازمان هواپیمایی ـ با تاکید بر این‌که شرکت‌های هواپیمایی، چارترکننده و آژانس‌های مسافرتی اجازه فروش دلاری بلیت را به اتباع خارجی ندارند، گفت: با این حال تمهیداتی برای فروش بلیت به اتباع خارجی در نظر گرفته شده است که دستورالعمل آن به‌زودی آماده و ابلاغ می‌شود. معاون وزیر راه اضافه کرد: […]

صاحب‌خبر -

محمد محمدی‌بخش ـ رئیس سازمان هواپیمایی ـ با تاکید بر این‌که شرکت‌های هواپیمایی، چارترکننده و آژانس‌های مسافرتی اجازه فروش دلاری بلیت را به اتباع خارجی ندارند، گفت: با این حال تمهیداتی برای فروش بلیت به اتباع خارجی در نظر گرفته شده است که دستورالعمل آن به‌زودی آماده و ابلاغ می‌شود.

معاون وزیر راه اضافه کرد: با توجه به این‌که مسافران خارجی بیرون از ایران بلیت را تهیه می‌کنند و در عراق تا سقف ۱۰۰ دلار بلیت مسیرهای داخلی به فروش می‌رود، لازم است با دستورالعمل خاصی که روز شنبه آینده ابلاغ خواهد شد، ضمن توقف فروش ارزی و دلاری در داخل ایران، بخشنامه فروش جدید هم ابلاغ شود.
پس از یک هفته مخالفت و اعتراض به عرضه بلیت دلاری پروازهای داخلی به اتباع غیرایرانی، سرانجام وزیر راه، دستور ممنوعیت فروش دلاری بلیت هواپیما و ابطال مصوبه آن را صادر کرد و رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران هم از توقف فروش این بلیت‌ها و همچنین بازگشت نرخ‌ها به حالت قبل برای اتباع خارجی خبر داد.
به گزارش ایسنا، بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی از پنجم تیرماه به مسافران غیرایرانی به نرخ دلار محاسبه شده است. طبق تصمیم انجمن شرکت‌های هواپیمایی، بلیت پروازها در مسیرهای کمتر از یک ساعت به قیمت ۱۰۰ دلار و در مسیرهای بیشتر از یک ساعت ۱۵۰ دلار تعیین شد که مخالفت فعالان گردشگری را به دنبال داشت و وزارتخانه های گردشگری و امور خارجه نیز در نامه های جداگانه به سازمان هواپیمایی کشور، مخالفت خود را با ادامه اجرای این طرح، به دلیل تبعات منفی آن در بازار گردشگری کشور و همچنین تردد اتباع کشورهای همسایه به ایران، اعلام کردند. جمعی از نمایندگان نیز در واکنش هایی از وزیر راه خواستند که این طرح را متوقف کند.
اوایل این هفته نیز عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در جلسه‌ای با حضور رؤسای تشکل‌های گردشگری و مسؤولان سازمان هواپیمایی به بررسی تبعات اجرای این طرح به‌ویژه در صنعت گردشگری که پس از دو سال رکود، درحال جان گرفتن است، پرداختند تا سرانجام، وزیر راه از توقف این طرح خبر داد.
رستم قاسمی گفت: از این به بعد فروش بلیت پروازهای داخلی با دلار را نخواهیم داشت. این موضوع یکشنبه ۱۲ تیر به ایرلاین‌ها به صورت مکتوب ابلاغ شده است. در جلسه‌ای هم که مدیران ایرلاین‌ها با رییس سازمان هواپیمایی کشوری داشته‌اند، این ممنوعیت به آن‌ها اعلام شده است. هیچ ایرلاینی حق ندارد بالاتر از آنجه در وبسایت سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شده، اقدام به فروش بلیت پرواز داخلی کند.
حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ نیز با رصد سامانه های فروش بلیت به ایسنا خبر داد که نرخ های کلاس بیزنس و عنوان اتباع غیرایرانی از سامانه های فروش بلیت حذف شده و نرخ ها به حالت قبل برگشته و برای اتباع خارجی نیز به ریال محاسبه می‌شود.
او پیش‌تر در نقد این اقدام متذکر شده بود: طبق قوانین سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) و انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای داخلی باید حقوق همه ملیت‌ها را برابر بشمارند. آن‌ها اجازه ندارند براساس ملیت و خارجی بودن افراد نرخ تعیین کنند. این مقررات خیلی شفاف است و شرکت‌های هواپیمایی با دو نرخی کردن قیمت‌ها براساس ملیت مسافر، مرتکب خلاف بین‌المللی شده‌اند.
سفارت ایران در عراق نیز درحالی که وزارت خارجه قبلا به سازمان هواپیمایی درباره تبعات منفی این طرح در تردد عراقی‌ها هشدار داده بود، اینک در توئیتر اعلام کرده است: شهروندان عراقی همانند شهروندان ایرانی می‌توانند بلیت‌های هواپیما را به نرخ ریال تهیه کنند.

 

 

 

سرپرست ایران‌ایر:
واسطه‌ها حق ایرلاین‌ها را در پروازهای خارجی نمی‌دهند

سرپرست ایران‌ایر با اعلام این‌که واسطه‌ها قیمت بلیت پرواز اتباع خارجی را به دلار دریافت می‌کنند، گفت: برای پرواز آیادان-مشهد که در نجف فروخته می‌شود ۷۰۰ هزار تومان به ایرلاین پرداخت می‌شود!

فرزادی‌پور در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر دلاری شدن قیمت بلیت پرواز برای اتباع خارجی، اظهار کرد: انجمن شرکت‌های هواپیمایی مجموعه‌ای از ایرلاین‌هاست که تصمیمات صنفی را بررسی، تجزیه و تحلیل کرده و به دنبال اجرای آنها می‌رود.
وی گفت: درباره اینکه شکل این هزینه‌ها چگونه باشد مقداری خیلی دقیق عمل نشد. واقعیت هزینه‌ها این است که به‌عنوان مثال بلیت پرواز آبادان-مشهد در نجف با قیمت ۹۰ دلار فروخته می‌شود. سیستم‌هایی که در نجف فروش دارند این مسیر پروازی را با قیمت ۹۰ تا ۹۵ دلار می‌فروشند. این درحالی است که برای پرواز آبادان- مشهد ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان به ایرلاین پرداخت می‌شود و پول بلیت به جیب ایرلاین نمی‌رود. در واقع این پول نصیب واسطه‌ها می‌شود. سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که اگر شرکت‌ها توان داشته باشند مستقیما در عراق فروش بلیت پرواز برای اتباع این کشور را انجام می‌دهند، اظهار کرد: واسطه‌ها-آژانس‌ها، دفاتر خدماتی- باید در حد استاندارد یعنی ۹ تا ۱۰ درصد از قیمت بلیت را دریافت کنند که این‌گونه نیست و سهم سازمان -ایرلاین را پرداخت نمی‌کنند.
فرزادی‌پور گفت: به‌دنبال تغییر روش کار هستیم که بعدا درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

é بدهی ۲۷۰ میلیون دلاری هواپیماهای برجامی
وی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم در رابطه با هواپیماهای ATR و زمین‌گیر بودن این پرنده و احتمال فروش آنها، اظهار کرد: اداره ایرلاین‌ها مبتنی بر درآمد و هزینه‌هاست؛ هواپیماهای “ای تی آر” با توجه به مطالبات واقعا زیان‌ده هستند. یعنی در ۹۰ درصد خطوط هوایی که ما استفاده می‌کنیم این هواپیماها زیانده هستند.
وی در عین حال افزود: به هر حال تکالیفی داریم و مشکلات و محدودیت‌ها را می‌دانیم، از این رو تلاش کرده‌ایم در این مسیرها-تکلیفی- خدمت‌رسانی کنیم. تعدادی از این هواپیماها زمینگیر هستند اما به مفهوم کنار گذاشته شدن اینها نیست. از این هواپیماها حتما در مسیرهایی استفاده خواهیم کرد که حداقل زیان‌دهی را داشته باشند یا حداقل سربه‌سر باشند.
فرزادی‌پور گفت: بدهی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بابت هواپیماهای ای تی آرحدود ۲۷۰ میلیون دلار است. در حال رایزنی هستیم تا پروازهای هما را در نقاط مختلف بین‌المللی برقرار کنیم که در این راستا پروازهای رم ایتالیا را مجددا راه‌اندازی کرده‌ایم. شمس الدین فرزادی‌پور گفت: برنامه ریزی برای خرید هواپیما توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و هم حاکمیت در دستور کار خود قرار گرفته است.
به گفته سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پرواز‌های نجف به دلیل افزایش نرخ‌های بلیت چارتری این شرکت سعی کرده روزانه برای مراسم عرفه ۲۵۰ صندلی در نظر بگیرد که با نرخ مصوب بین ۵تا ۶ میلیون تومان عرضه شود.
او می‌گوید: تمامی هواپیما‌های‌ای تی آر در ۹۰ درصد از خطوط زیان دِه هستند، اما این به مفهوم آن نیست که کنار گذاشته شده باشند. این شرکت هواپیمایی از این ناوگان در مسیر‌های مختلف استفاده خواهد کرد که از نظر هزینه‌ای قابل توجیه و دارای بازدهی است. ۲۶۰ تا ۲۷۰ میلیون دلار بدهی بابت خرید هواپیما‌ها آی تی آر داشته ایم. فرزادی‌پور گفت: تصمیم گرفته شد که صندوق هما به صندوق بازنشستگی کشوری برود و این اقدام سه ماهه است که عملیاتی شده و بازنشسته‌ها سه ماه است که حقوق را از صندوق بازنشستگی کشوری دریافت می‌کنند. در حال رایزنی هستیم که پرواز‌های خود را در نقاط بین المللی توسعه دهیم.
پیش از این اعلام شده بود که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ۲ هزار و ۵۰۰ صندلی در مسیر رفت و ۲‌هزار و۵۰۰ صندلی در مسیر برگشت به صورت فروش سیستمی و غیر چارتری، از ۱۴ تا ۲۳ تیر برای مسیر رفت و برگشت به نجف در نظر گرفته است.

 

 

 

مدیرعامل شرکت کشتیرانی:
با اقتدار در اقصی نقاط دنیا تردد داریم

مدیرعامل شرکت کشتیرانی تاکید کرد: در حالی در سال ١٣٩٨، ۶٧٠ دریانوردان روی کشتی از نیروهای خارجی بودند، در سال گذشته این جمعیت به ٣٨٠ نفر رسیدند و امروز تمام دریانوردان روی کشتی ایرانی هستند.

محمدرضا مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه امروز ناوگان ایرانی در اقصی نقاط حضور دارد و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را به رخ تمام قلدرها در سطح جهان ثابت کرده است، گفت: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که در تمام نقاط دنیا حضور داریم و در بخش کانتینری رتبه چهارده را در دنیا داریم و کشتیرانی جمهوری اسلامی بزرگترین خط کانتینری در منطقه محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: با وجود تحریم‌های سختگیرانه در حوزه صنعت حمل محمولات کانتینری، فله‌ای، بانکرینگ و… فعال هستیم و مجموعه کشتیرانی در سال گذشته تمام رکوردهای صنعت دریایی را شکست و علی‌رغم تحریم‌ها ٢٧ میلیون تن کالا جابه‌جا کرد که رشد ۴١ درصدی را حاصل کرد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بکارگیری نیروی انسانی در این مجموعه اظهار داشت: در حالی در سال ١٣٩٨، ۶٧٠ دریانوردان روی کشتی از نیروهای خارجی بودند، در سال گذشته این جمعیت به ٣٨٠ نفر رسیدند و امروز تمام دریانوردان روی کشتی ایرانی هستند.
به گفته مدرس خیابانی، بیش از ٨٠٠ جوانی که علاقه‌مند به فعالیت‌های دریایی بودند را جذب کردیم و با کنکور سراسری بیش از ٣٠٠ نفر موفق شدند که وارد این حوزه شوند.
وی با بیان اینکه با رفع مشکل کرونا امکان حضور و همراهی خانواده دریانوردان بر روی کشتی و سفرهای دریایی ممکن شده است، تصریح کرد: سامانه ارتباطی خانواده‌ها با دریانوردان بر روی کشتی فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی با اشاره به استفاده از توان داخل خاطرنشان کرد: سوخت، روغن و سایر اقلام مورد نیاز به ارزش ٣٢٠ میلیون دلار را از داخل تامین کرده‌ایم و به شناورها تحویل داده‌ایم.
مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه برای خرید شناور از خارج با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم و هستیم، ابراز داشت: رویکرد ما توسعه با استفاده از توانمندی‌های ساخت داخل است و قرارداد ساخت پنج فروند شناور که دو فروند آن کشتی رو – رو است برای حوزه دریای خزر منعقد کردیم و قرار بر این است که تا دو سال آینده، ١۶ درصد به ظرفیت شمال اضافه کنیم.
وی با بیان اینکه معطل خرید خارجی نماندیم، عنوان کرد: خرید چهار فروند اقیانوس‌پیما از شرکت‌های داخلی را در برنامه داریم و همچنین امسال ۴٣ فروند کشتی در داخل کشور مورد تعمیر قرار گرفتند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای اختلال در تردد کشتی‌ها یادآور شد: مانع از هر گونه حمله سایبری بودیم.

 

 

 

مدیرکل ساخت وتوسعه راه‌های منطقه شمال شرق کشور:
ترانزیت از بندر چابهار به شمال شرق کشور تسهیل می‌شود
مدیرکل ساخت وتوسعه راه‌های منطقه شمال شرق کشور خبر داد: با هدف تکمیل محورهای مواصلاتی بندر اقیانوسی چابهار به شمال شرق کشور و اتصال به کشورهای آسیای میانه و اوراسیا بخش‌هایی از احداث باند دوم کریدورهای بزرگراهی شمال- جنوب شرق کشور و غرب به شرق نواحی شمال کشور به طول ۱۲۰ کیلومتر در سالجاری به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، مهدی نظریان توسعه و تکمیل کریدور شمال- جنوب شرق کشور و کریدور بزرگراهی سراسری غرب به شرق نواحی شمال کشور را از مهمترین برنامه‌های توسعه راه‌ها در استان‌های شرقی کشور دانست و گفت:‌ ساخت وتوسعه مسیرهای بزرگراهی در استان‌های گلستان، خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان در قالب ۴۹ پروژه راهسازی به طول ۴۷۰۰ کیلومتر در دستور کار قرار دارد. وی ادامه داد: این محورها از مبدا چابهار به سمت زاهدان، بیرجند و مشهد مقدس در قالب کریدور بزرگراهی جنوب به شمال در شرق کشور و از مبدا بهشهر در استان مازندران به سمت گرگان، آزادشهر، بجنورد، قوچان و در نهایت مشهد مقدس در کریدور بزرگراهی غرب به شرق نواحی شمال کشور در حال اجرا است که با تکمیل شدن این مسیرهای ترانزیتی بندر اقیانوسی و استراتژیک چابهار به شمال شرق کشور و از آنجا به کشورهای آسیای میانه و ارواسیا به صورت بزرگراهی متصل می‌شود.
مدیرکل ساخت وتوسعه راه‌های منطقه شمال شرق کشور توسعه شبکه راه‌ها در استان سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان پهناور کشور را یکی از مهمترین اهداف و اولویت ها اعلام کرد و بیان داشت:‌ احداث باند دوم بزرگراه چابهار- ایرانشهر- زاهدان به طول ۶۴۵ کیلومتر به عنوان یکی از بزرگترین بزرگراه‌های در حال ساخت کشور است که مجتمع بندری اقیانوسی چابهار و صنایع سنگین پیرامون آن را به شمال کشور و پایانه‌های مرزی سرحدات شرق کشور متصل می‌کند و نقش مهمی در تسهیل ترانزیت کالا و مسافر به کشورهای همسایه شرقی و شمال شرقی دارد.
نظریان از تکمیل ۹۰ کیلومتر از بزرگراه چابهار- زاهدان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی در ۲۵۰ کیلومتر از این مسیر در حال انجام است و عمده مطالعات بخش‌های باقیمانده نیز تکمیل شده که در صورت تامین اعتبار لازم آماده پیمان سپاری و شروع عملیات اجرایی است. وی با تاکید بر افزایش هزینه‌های راهسازی در سال‌های اخیر اظهار داشت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای تکمیل این مسیرها سهم قابل توجهی از هزینه‌های اجرای بخش‌های باقیمانده را پوشش نمی‌دهد. با توجه به شرایط یاد شده اعتبارات نیاز به بازنگری دارد تا متناسب با افزایش هزینه‌ها تخصیص صورت گیرد.
نظریان احداث باند دوم بزرگراه بهشهر- گرگان- آزادشهر- بجنورد- قوچان به طول ۶۰۰ کیلومتر را بخش دیگری از برنامه‌های توسعه مناطق شرق کشور اعلام کرد و افزود: ‌تاکنون ۵۲۰ کیلومتر از این محور سراسری به صورت چهارخطه زیرعبور قرار گرفته است. وی ادامه داد: ۸۰ کیلومتر باقیمانده مسیر نیز با پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصد در حال اجرا است که تکمیل شدن آن نیازمند۲۱۰۰ میلیارد تومان است در حالی که اعتبار کل سالجاری طرح در قانون بودجه ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

معاون ساخت وتوسعه راه‌ها:
استان فارس حلقه ارتباطي مركز به بنادر جنوبي كشور است
معاون ساخت وتوسعه راه‌ها گفت: بخش تكميلي قطعات يك و دو بزرگراه كوار- فيروزآباد در استان فارس به عنوان قسمتي از محور سراسري عسلويه به بهره‌برداري رسيد و بدين ترتيب گلوگاه اصلي ترافيك محور در تنگه زنجيران رفع شد.
به گزارش مديريت ارتباطات و اطلاع رساني شركت مادر تخصصي ساخت وتوسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، محمدرضا كدخدازاده از افتتاح ۶٫۵ كيلومتر باقيمانده از قطعات يك و دو بزرگراه كوار فيروزآباد خبر داد و گفت:‌ استان فارس حلقه ارتباطي مركز به بنادر جنوبي كشور است و در راستاي افزايش ايمني و ساماندهي ترافيك در اين مسير آخرين بخش از قطعات يك و دو بزرگراه كوار- فيروزآباد به عنوان قسمتي از محور سراسري شیراز – عسلويه به بهره‌برداري رسيد. وی حذف گلوگاه اصلی ترافیک بزرگراه کوار- فیروزآباد در تنگه زنجیران را یکی از مهمترین اهداف این پروژه اعلام کرد و گفت:‌ بهره برداری از کل این محور موجب اتصال بزرگراهی صنایع منطقه عسلویه تا فراشبند به شمال استان فارس و مرکز ایران می‌شود و با توجه به وجود جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری در این قسمت از کشور، رونق اقتصادی منطقه را نیز به همراه دارد.
معاون ساخت وتوسعه راه‌ها حجم عمليات خاكي اين پروژه را ۷۸۲ هزار متر مكعب اعلام كرد و ادامه داد: ۲۷ هزار تن بتن ريزي، ۲۹ هزار تن آسفالت، ۲۶ هزار مترمكعب اساس و زيراساس از جمله عمليات صورت گرفته در اين بخش از بزرگراه است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما