شناسهٔ خبر: 54962700 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نی‌نی‌بان | لینک خبر

علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟

اگر قبل یا حین قاعدگی خود علائم غیر معمولی را تجربه می‌کنید، ممکن است به کیست تخمدان مبتلا باشید. در این مقاله با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری درباره علائم کیست تخمدان در پریودی در اختیارتان قرار دهیم.

صاحب‌خبر -

علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟
تقریبا می‌توان گفت که تمامی زنان واژه کیست تخمدان به گوششان خورده است و بسیاری از آن‌ها کم و بیش علائم کیست تخمدان در پریودی را از خود نشان داده‌اند. کیست تخمدان کیسه‌ای پر از مایع است که روی تخمدان یا درون آن ایجاد می‌شود و نوع خطرناک آن می‌تواند قاعدگی و عملکرد رحم و تخمدان‌ها را با اختلال مواجه کند. در ادامه بیشتر درباره علائم این مشکل در بدن و دلایل ایجاد آن صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله می‌خوانید:

  • انواع کیست تخمدان
  • دلایل ایجاد کیست تخمدان در پریودی
  • علائم کیست تخمدان در پریودی
  • روش‌های تشخیص کیست تخمدان 
  • درمان کیست تخمدان چگونه است؟
  • آیا امکان سرطانی شدن کیست تخمدان وجود دارد؟

بیشتر بخوانید: بعد از پاره شدن کیست تخمدان چه باید کرد؟

علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟
معمولا کیست‌هایی که در طول سیکل ماهانه قاعدگی ایجاد می‌شوند خطری برای سلامت رحم و تخمدان‌ها ندارند و به آن‌ها کیست‌های عملکردی می‌گویند. کیست‌های عملکردی با کیست‌های ناشی از سرطان یا سایر بیماری‌ها یکسان متفاوت هستند و تشکیل این کیست‌ها یک اتفاق کاملا طبیعی است و نشانه‌ای از عملکرد خوب تخمدان‌ها است. در ادامه درباره علائم کیست تخمدان در پریودی و دلایل ایجاد آن‌ها اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهیم.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: مصرف زردچوبه در بارداری، چه مزیت هایی دارد؟

انواع کیست تخمدان


علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟
اکثریت کیست‌های تخمدان ایجاد شده در تخمدان زنان غیر سرطانی و خوش خیم هستند و کمتر پیش می‌آید که این کیست‌ها سرطانی باشند. به طور کلی کیست‌های تخمدان به دو نوع رایج تقسیم می‌شوند که نوع اول بی‌خطر بوده و ایجاد آن در تخمدان عادی است و نوع دیگر می‌تواند سلامتی فرد را به خطر بیندازد.

کیست تخمدان عملکردی و کیست تخمدان پاتولوژیک، دو نوع رایج کیست‌های تخمدان به شمار می‌روند.

کیست‌ تخمدان عملکردی

کیست‌های عملکردی شایع‌ترین نوع کیست تخمدان هستند. این کیست‌ها به عنوان بخشی از چرخه قاعدگی ایجاد می‌شوند و معمولا بی‌ضرر هستند. این کیست‌ها بعد از اتمام چرخه قاعدگی خود به خود از بین می‌روند.

مطالب پیشنهادی: عوارض تخمدان پلی کیستیک، در سن باروری

کیست تخمدان پاتولوژیک

علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟
کیست تخمدان پاتولوژیک به کیست‌هایی گفته می‌شود که به دلیل رشد غیر طبیعی سلول‌ها ایجاد می‌شوند. این نوع از کیست‌ها کمتر رایج هستند و بیشتر در زنانی که دوران یائسگی خود را می‌گذرانند شایع است. البته این نوع از کیست تخمدان گاهی اوقات می‌تواند به دلیل یک بیماری زمینه‌ای مانند آندومتریوز نیز ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: برای افزایش ذخیره تخمدان، راهکار درمانی وجود دارد؟

دلایل ایجاد کیست تخمدان در پریودی


علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟
هر ماه در طول چرخه قاعدگی، یک فولیکول روی تخمدان رشد می‌کند. فولیکول جایی است که تخمک در حال رشد است. فولیکول هورمون استروژن را می‌سازد. این هورمون با آماده شدن رحم برای بارداری باعث تغییرات طبیعی پوشش داخلی رحم می‌شود. هنگامی که تخمک بالغ می‌شود از فولیکول آزاد خواهد شد و به این حالت تخمک گذاری می‌گویند.

اگر فولیکول نتواند باز شود و تخمک آزاد شود، مایع در فولیکول می‌ماند و کیست تشکیل خواهد شد. به این کیست، کیست عملکردی گفته می‌شود.

اگر چرخه تخمک گذاری به درستی انجام نشود و فولیکول که محل رشد تخمک است نتواند تخمک را آزاد کند، مایع در فولیکول می‌ماند و کیست تشکیل خواهد شد.

نوع دیگری از کیست، پس از آزاد شدن تخمک از فولیکول ایجاد می‌شود. به این کیست جسم زرد می‌گویند. این نوع کیست ممکن است حاوی مقدار کمی خون باشد و باعث ترشح هورمون‌های پروژسترون و استروژن داخل بدن شود.

ایجاد کیست تخمدان در پریودی در سنین باروری بین بلوغ و یائسگی شایع‌تر است و بعد از یائسگی کمتر ایجاد می‌شود. همچنین مصرف داروهای باروری اغلب باعث ایجاد فولیکول‌های متعدد و در نهایت کیست در تخمدان‌ها می‌شود. این کیست‌ها اغلب پس از پریود شدن زنان یا پس از بارداری خود به خود از بین می‌روند.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: درصد لذت زن و مرد، مقایسه میل به رابطه زناشویی

علائم کیست تخمدان در پریودی


علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟
در بیشتر موارد کیست‌های تخمدان بدون علامت هستند اما اگر کیست تخمدان بزرگ شود و خونریزی کند در خون رسانی به تخمدان اختلال ایجاد خواهد کرد. همچنین ممکن است باعث پیچ خوردگی تخمدان شود که در این شرایط باعث ایجاد علائم زیر خواهد شد.

  • نفخ یا تورم در شکم
  • درد در هنگام اجابت مزاج
  • درد در لگن کمی قبل یا بعد از شروع دوره قاعدگی
  • درد شدید لگن هنگام مقاربت
  • درد مداوم و مبهم لگن قبل پ بعد از قاعدگی
  • درد ناگهانی و شدید لگن، اغلب همراه با حالت تهوع و استفراغ پیش از قاعدگی
    کیست‌های عملکردی در دوره‌های قاعدگی اختلال و تغییر ایجاد نمی‌کنند. این اختلالات بیشتر مربوط به کیست‌های جسم زرد و پاتولوژیک است.

لازم به ذکر است که کیست‌های عملکردی در دوره‌های قاعدگی اختلال و تغییر ایجاد نمی‌کنند. این اختلالات بیشتر مربوط به کیست‌های جسم زرد و پاتولوژیک خواهد بود و در صورت مشاهده چنین علائمی حتما باید به پزشک مراجعه شود و برای درمان این مشکل اقدامات شود.

مطالب پیشنهادی: خطرات سندرم تخمدان پلی کیستیک، چیست؟

روش‌های تشخیص کیست تخمدان  


علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟
در صورتی که با با هریک از علائم ذکر شده روبرو شوید و به پزشک مراجعه کنید، پزشک برای تشخیص دقیق نوع کیست تخمدان یا بررسی این که آیا واقعا این علائم به دلیل وجود کیست است یا خیر، آزمایش‌هایی را انجام خواهد داد.

از جمله این آزمایش‌های می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن لگن
  • سونوگرافی داپلر
  • ام آر آی
  • آزمایش خون و بررسی سطح هورمون‌ها
  • تست بارداری

بیشتر بخوانید: بیماری های تخمدان در زنان، پی سی او چیست؟

درمان کیست تخمدان چگونه است؟


علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟
کیست‌‌های تخمدان عملکردی در اکثر موارد نیاز به درمان ندارند و معمولا در عرض ۸ تا ۱۲ هفته کاملا از بین می‌روند. اما اگر این کیست‌ها مکررا ایجاد شوند و مشکلاتی را برای فرد ایجاد کنند، پزشک برای این افراد قرص‌های ضد بارداری تجویز خواهد کرد. این قرص‌ها امکان ایجاد کیست‌های جدید را کمتر می‌کنند و اندازه کیست‌های موجود را کاهش می‌دهند.

کیست‌‌های تخمدان عملکردی در اکثر موارد نیاز به درمان ندارند و معمولا در عرض ۸ تا ۱۲ هفته کاملا از بین می‌روند.

در برخی موارد ممکن است پزشک جراحی لاپاراسکوپی لگن را برای درمان کیست‌های تخمدان پیشنهاد دهد. چنین درمانی معمولا برای کیست‌هایی که شرایط زیر را دارند انجام می‌شود.

  • کیست‌های تخمدانی که علائم ایجاد می‌کنند و از بین نمی‌روند
  • کیست‌هایی که اندازه آن‌ها در حال افزایش است
  • کیست‌های ساده تخمدان که اندازه آن‌ها بزرگتر از ۱۰سانتی‌متر است
  • کیست‌هایی که در دوران یائسگی ایجاد شده‌اند

پیشنهاد ویژه نی نی بان: بیماری چشم الماسی چیست؟ آیا انواع بیماری‌های چشمی را می‌شناسید؟

آیا امکان سرطانی شدن کیست تخمدان وجود دارد؟


علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟
کیست تخمدان در زنانی که هنوز پریود می‌شوند، در اکثر موارد از بین می‌رود و نگران کننده نیست. اما کیست‌هایی که در دوران یائسگی زنان ایجاد می‌شوند پیچیده‌تر و ماندگارتر هستند و امکان سرطانی شدن آن وجود خواهد داشت.

مطالب پیشنهادی: سفر طولانی زن انگلیسی برای آگاه‌سازی درباره سرطان تخمدان

کلام آخر


علائم کیست تخمدان در پریودی چیست؟
در این مقاله سعی داشتیم تا علاوه بر اشاره به علائم کیست تخمدان در پریودی، اطلاعاتی درباره علل ایجاد آن، روش‌های تشخیص و درمان آن نیز در اختیارتان قرار دهیم. همان‌طور که اشاره کردیم کیست‌های تخمدانی که در دوران قاعدگی ایجاد می‌شوند، معمولا از بین می‌روند و مشکلی برای سلامتی ما ایجاد نخواهند کرد. اما اگر برخی از علائم دائمی شدند یا در روند قاعدگیتان تغییرات غیر معمولی ایجاد شد، در اسرع وقت به یک متخصص زنان مراجعه کنید تا وضعیت کیست‌های تخمدان بررسی شود و در صورت لزوم برای کاهش علائم، نسبت به درمان اقدام کنید.

نظر شما