شناسهٔ خبر: 54962631 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تولید ۲۷ مگاوات برق خورشیدی در خراسان جنوبی

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: طبق برنامه هدفگذاری شده در دولت سیزدهم ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سطح کشور تولید خواهد شد که سهم استان ۲۷ مگاوات است.

صاحب‌خبر -

برزگر گفت: از مجموع برنامه هدف‌گذاری شده ۱۰ هزار مگاوات برق در کشور، چهار هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی و ۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات هم مربوط به نیروگاه‌های کوچک خورشیدی تعیین شده است.

او گفت: در بحث نیروگاه‌های کوچک خورشیدی، ۲۷ مگاوات سهمیه برای خراسان جنوبی در نظر گرفته شده است و این میزان شامل پنج هزار و ۵۰۰ نیروگاه کوچک خواهد بود که سازوکار آن در حال انجام است و به‌زودی اعلام خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: چهار هزار مگاوات برق نیروگاه‌های بزرگ در دو بخش تقسیم‌بندی شده که نیروگاه‌های بالای ۱۰ مگاوات است.

او گفت: در حال حاضر ۴۰ مورد مجوز سرمایه‌گذاری که از سال‌های قبل مراجعه و قرارداد منعقد شده است هنوز اقداماتی انجام نداده‌اند و اکنون نیز فرایند‌ها عوض شده است.

برزگر گفت: اکنون برای نیروگاه‌های بالا و کمتر از ۱۰ مگاوات تفاهم نامه‌ای فی مابین استانداری و شرکت ساتپا منعقد شده است که بالای ۱۰ مگاوات، ۱۲ مورد بالغ بر ۲۹۱ مگاوات برق در مراحل انتخاب زمین، اخذ مجوز‌های زیست محیطی و اتصال به شبکه بررسی و در مناقصه قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: طبق مصوبه شورای اقتصاد کسی که کمترین نرخ را در مناقصه برنده شود، زمین و شرایط آماده است و می‌تواند در استان سرمایه‌گذاری کند.

او با بیان امکان ایجاد نیروگاه خورشیدی زیر ۱۰ مگاوات هم در استان فراهم است گفت: تاکنون ۱۴۷ مگاوات یعنی ۱۰۴ مورد در این زمینه شناسایی شده که با منابع طبیعی و محیط زیست در حال اختصاص زمین هستیم و سرمایه‌گذاران می‌توانند ورود کنند.

برزگر گفت: در حال حاضر ۱۰ درصد نیروگاه‌ها در خراسان جنوبی وجود دارد و در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده و ۵۳۲ نیروگاه کوچک پشت بامی داریم که ۵.۵ مگاوات در حال بهره‌برداری است.

او گفت: همچنین چهار نیروگاه بزرگ در خوسف، سربیشه و بشرویه فعالیت دارند که ۱۸.۵ مگاوات برق تولید و حدود ۱۰ درصد برق استان را تامین می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و مهندسی شرکت توزیع برق خراسان جنوبی گفت: برای جذب و حضور سرمایه‌گذاران باید مشوق‌هایی مانند تامین اعتبار و تامین زیرساخت‌ها در استان فراهم شود.

نظر شما