شناسهٔ خبر: 54962332 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ترکیب‌های خطرناک غذایی

صاحب‌خبر -

شفقنا زندگی– به گزارش شماری از نشریات و سایت‌های تغذیه؛ مخلوط یا ترکیب کردن غذاهایی مانند گوشت با پنیر یا برخی از میوه‌ها با ماست عملی رایج در آشپزی است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، با این حال به عقیده شماری از متخصصین تغذیه برخی از ترکیبات غذایی نیز وجود دارد که می‌تواند کانال‌های گوارشی را مسدود کرده و بدن شما را از دستیابی به مواد مغذی ضروری باز دارد. در این مقاله به بررسی مواردی از ترکیب‌های غذایی می‌پردازیم که باید- یا حداقل بهتر است- از آن‌ها اجتناب کرد.

کربوهیدرات و پروتئین‌های حیوانی

وقتی یک کربوهیدرات را همراه با پروتئین (مثل گوشت با سیب‌زمینی یا نان) می‌خورید، منجر به پوسیدگی پروتئین و تخمیر کربوهیدرات‌ها می‌شود- که خود این هم باعث گاز و نفخ می‌شود. البته بسیاری به این دلیل که سال‌ها این ترکیب را خورده‌اند، ممکن است در مقابل آن مصونیت پیدا کرده باشند، اما به هر حال بهتر است از این کار اجتناب شود و به جای آن ترکیبات مکملی چون لوبیا و برنج استفاده شود.

دو غذای پرپروتئین

نمونه این ترکیب را می‌توان در بیکن و تخم‌مرغ دید- که یکی از ترکیبات محبوب غذایی حاوی دو منبع غنی پروتئین است. غذایی سنگین که قطعاً به سیستم گوارشی آسیب وارد می‌کند و هضم آن نیز مدت زمان زیادی طول می‌کشد. برای جلوگیری از این امر، وعده‌های غذایی خود را در چند مرحله بخورید. مثلاً ابتدا پروتئین‌های سبک و بعد از آن گوشت- و البته به یاد داشته باشید که هرگز بیش از 10 دقیقه نباید بین هر وعده صبر کرد.

غذا و آب/ آب‌میوه

نوشیدن آب یا آب‌میوه همراه با غذا یکی دیگر از سمی‌ترین ترکیبات غذایی است. آب اسیدهای معده را رقیق کرده و اثربخشی آن‌ها را در تجزیه پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها کاهش می‌دهد. پس 10 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید، زیرا باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. این کار باعث می‌شود از پرخوری خودداری کنید و در عین حال جلوی رقیق شدن آنزیم‌های معده‌تان نیز گرفته شود.

میوه و غذا

شاید بتوان گفت که کمتر کسی است که سالسای انبه تند با ماهی، یا توت.فرنگی در سالاد خود را دوست نداشته باشد. با این حال این هم یک ترکیب بد و مضر است. دلیلش هم این که قند میوه شروع به تخمیر می‌کند و این اصلاً از نظر تغذیه‌ای اتفاق مفیدی نیست!

ماست و میوه

ماست حاوی مقادیر زیادی باکتری است که روی قند موجود در میوه‌ها اثر می‌گذارد. این امر منجر به مسمومیت، سرماخوردگی و آلرژی می‌شود. البته می‌توان با استفاده از ماست بدون طعم در دمای اتاق و مخلوط کردن آن با عسل یا دارچین و کشمش از این مشکل جلوگیری کرد.

دیگر ترکیب‌های ممنوعه

البته ترکیب‌های ممنوع غذایی منحصر به این چند مورد نمی‌شود- و این کتاب را می‌توان قطورتر کرد.
مثلاً کارشناسان تغذیه بارها و بارها بر ممنوعیت مصرف هم‌زمان غذاهای حاوی منیزیم و نوشابه‌های گازدار تاکید کرده‌اند- که باعث جلوگیری از جذب مینزیم در بدن می‌شود.

عدم مصرف هم‌زمان «همبرگر و چیپس» به دلیل ترکیب چربی همبرگر با قند چیپس- که منجر به از بین رفتن سلول‌ها می‌شود؛ «آناناس و شیر» به دلیل این که موجب تهوع، سردرد، گاز و درد معده می‌شود؛ «اسفناج و پنیر» به دلیل این که یکی از مواد اسفناج مانع از جذب کلسیم پنیر در بدن می‌شود؛ «چای و شیر» به دلیل این که پروتئین‌های شیر مانع از جذب آنتی‌اکسیدان‌های چای می‌شوند؛ و «سالاد و سرکه یا آبلیمو» به دلیل این که مصرف سالاد بدون سس‌های چرب مانع جذب ریزمغذی‌ها می‌شود؛ از دیگر توصیه‌هایی است که کارشناسان تغذیه مطرح کرده‌اند.

منبع: ttps://www.stylecraze.com/articles/dangerous-food-combinations-to-avoid/

نظر شما