شناسهٔ خبر: 54962099 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

20 هزار دانشجو در طرح «دستیارفنآور» ثبت نام کرده اند/ ایجاد 10 دهکده فنآوری کشاورزی

معاون فنآوری و نوآوری وزارت علوم گفت: طرح دستیار فناوری با هدف حضور فعال دانشجویان در زیست بوم فنآوری و نوآوری کشور با ثبت نام 20 هزار دانشجو آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا از قزوین؛ علی خیرالدین در حاشیه معارفه رئیس جدید پارک علم و فنآوری قزوین و رونمایی از شش محصول شرکت های دانش بنیان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما مهترین برنامه های این معاونت را تشریح کرد.

خیرالدین اظهارداشت: مجوز ایجاد پردیس های علم و فنآوری بر اساس قانون به وزارتخانه های علوم و بهداشت داده شده و در بخش کشاورزی تفاهم نامه ای با معاون وزیر جهاد کشاورزی امضا کرده ایم که قرار شده در 10 استان دهکده های فناوری و نوآوری کشاورزی ، منابع طبیعی و صنایع غذایی راه اندازی شود.

وی بیان کرد: با شناختی که از دشت کشاورزی و ظرفیت های آن سراغ داریم قزوین می تواند یکی از استان هایی باشد که این دهکده را فعال کند که به رئیس پارک علم و فنآوری قزوین ماموریت داده ایم اینکار را به سرانجام برساند.

image_2022_7_6-13_55_22_462_U39

راه اندازی 10 دهکده فنآوری کشاورزی در کشور

معاون فنآوری و نوآوری وزارت علوم یادآورشد: دهکده های فنآوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی با مشارکت مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و پارک علم و فناوری بصورت مشارکتی شکل می گیرد به طوری که از سوی مرکز تحقیقات زمین و امکانات تامین می شود و پارک علم و فناوری هم نسبت به معرفی شرکتهای دانش بنیان اقدام کرده و مقدمات بهره مندی از  معافیت های مالیاتی را پیگیری می کند.

وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی میزان تولید ناخالص ملی کشور 18 درصد است اما سهم کشاورزی در حوزه دانش بنیان به 4 درصد می رسد که نشان می دهد باید در این حوزه بیشتر کار کنیم و چشم انداز ما رسیدن به سهم 20 درصدی است.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: قزوین با داشتن دشت کشاورزی مستعد این ظرفیت را دارد که دهکده فنآوری کشاورزی در آن احداث شود.

خیرالدین اظهارداشت:برای تحقق چشم انداز ترسیم شده لازم است تعداد بیشتری از شرکت های دانش بنیان با کیفیت بالا در این حوزه تاسیس شود تا سهم تولید ناخالص ملی نیز افزایش یابد.

فعالیت 50 پارک علم و فنآوری در کشور

خیرالدین بیان کرد: در حال حاضر تعداد پنجاه پارک علم و فناوری و  246 مرکز رشد در کشور راه اندازی شده و با فعالیت پارک ها برای 90 هزار نفر شغل ایجاد شده است.

وی اظهارداشت: بیش از 10 هزار و 800 واحد فناور نیز در پارکها مستقر شده و فعالیت می کنند و در این راستا پارک علم و فنآوری قزوین نیز از پارک های خوب و در حال توسعه کشور است که امیدواریم با اجرای طرح های توسعه بتواند جایگاه خود را ارتقا بخشد.

image_2022_7_6-13_58_40_415_2fi

این مسئول بیان کرد: حمایت دولت از پارک های علم و فناوری در دولت جدید بیشتر شده و با پیگیری انجام شده از محل اعتبارات تبصره 14 پیش بینی شده حدود 700 میلیارد تومان بودجه اختصاص یابد تا میان پارک ها و دانشگاه ها برای بخش فناوری و پژوهش توزیع شود.

ثبت نام 20 هزار نفر در طرح دستیارفنآور

وی اضافه کرد: طرح های «دستیار فنآور» و «برندسازی فناوری» را در دستور کار داریم و هر دانشجویی که تمایل دارد در حوزه فناوری با شرکت های دانش بنیان و واحد‌های فناور همکاری کند این شرایط مهیا شده تا همزمان با تحصیل بتواند به مدت 6 ماه کارآموزی انجام دهد و حقوق این افراد از سوی پارک پرداخت می شود.

خیرالدین اظهارداشت: طرح دستیار فناوری با هدف حضور فعال دانشجویان در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور با راهبری و هدایت نهاد دانشگاه، پارک فناوری، پردیس و سایر پارک‌های فناوری کشور و حمایت معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم آغاز شده است.

خیرالدین در مورد دستاوردها و اهداف اجرای این طرح نیز گفت: مهم‌ترین هدف طرح دستیار فناوری، آشنا کردن دانشجویان با فضای واقعی کار در حین تحصیل است و از آنجا که شرکت‌های عضو پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور فعالیت‌های فناورانه مختلفی انجام می‌دهند و از تکنولوژی به‌روز استفاده می‌کنند، وقتی دانشجویان در چنین فضایی قرار بگیرند، می‌توانند دانش خود را کاربردی کرده و نحوه استفاده از آن را یاد بگیرند.

image_2022_7_6-13_58_39_642_Y3c

معاون وزیر علوم اظهارداشت: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به دنبال نیروهای تحصیل کرده، آشنا با فضای کار و تربیت شده هستند و طرح دستیار فناوری می تواند در این زمینه کمک موثری باشد زیرا با اجرای این طرح هزینه‌ای برای تربیت نیرو پرداخت نمی‌شود و نیروها با هزینه بسیار کمی آمادگی لازم را کسب کرده و در آینده مشغول به کار می‌شوند و نیروهای آینده شرکت‌های فناور نیز از این طریق تأمین می‌شود.

وی بیان کرد: در این طرح دانشجویان یک دوره زمانی 6 ماهه کار دانشجویی در شرکت‌های فناور و دانش بنیان را سپری می کنند و ماهیانه یک میلیون تومان به دانشجویان کارشناسی، 2 میلیون تومان به دانشجویان ارشد و3 میلیون تومان به دانشجویان دکتری پرداخت می‌شود.

خیرالدین گفت: دانشجویان کارشناسی پس از گذراندن نیم سال ششم تحصیلی، کارشناسی ارشد بعد از گذراندن نیم سال دوم و دانشجویان دکترا بعد از گذراندن نیم سال چهارم می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی در مورد نحوه انتخاب دانشجویان نیز اظهارداشت:برای انتخاب دانشجویان مهم‌ترین معیار، نتیجه مصاحبه با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است و پس از آن شرکت‌ها بر اساس نیازشان افراد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند، البته شرکت‌های متقاضی موظف به پذیرش افراد واجد شرایط هستند.

معاون وزیر علو.م، تحقیقات و فنآوری بیان کرد: ثبت نام در طرح «دستیار فنآوری» آغاز شده و تاکنون تعداد 20 هزار دانشجو در آن ثبت نام کرده اند و 2500 شرکت فنآور و دانش بنیان نیز متقاضی هستند که دانشجویان را بپذیرند.

1401012915283094625160764

آماده راه اندازی پردیس های تخصصی در قزوین هستیم

معاون فنآوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به پیشنهاد معاون اقتصادی استاندار مبنی بر مشارکت شرکت  های دانش بنیان دررفع نیازهای فنی و علمی خوشه های صنعتی گفت: در خصوص خوشه های صنعتی شوینده ها، مواد غیرفلزی مانند شیشه، قطعات خودرو و لوازم خانگی آمادگی داریم از پتانسیل بخش خصوصی برای ایجاد پردیس های تخصصی در این قسمت با همکاری پارک های علم و فناوری استفاده کنیم.

انتهای پیام

 

نظر شما